Introductie Arshile Gorky:

Arshile Gorky, was een Armeens-Amerikaans kunstenaar (schilder/tekenaar) die betrokken was bij het ontstaan, in de jaren veertig van de 20e eeuw, van het Abstract Expressionisme.


Biografie:

In het kader van de Amerikaanse kunst wordt Arshile Gorky, net als Hans Hofmann, gezien als een belangrijke schakel tussen de Modernistische Europese stromingen en het Amerikaanse Abstract Expressionisme, aan wiens werk men de relatie tussen de twee kan aflezen. Arshile Gorky’s invloed geldt specifiek de Action Painting en de Lyrische Abstractie.

Na de Turkse invasie in Armenië verliet Arshile Gorky als vluchteling in 1915 zijn vaderland, om in 1920 in Amerika te arriveren. In 1925 verhuisde hij naar New York US waar hij zijn naam veranderde in Arshile Gorky. Zijn geboortedatum is niet met zekerheid vast te stellen.

Hij gaf les op verschillende scholen, en werkte vanaf ’33 voor de PWA (Public Works of Art Project), en van ’35 tot ’39 voor de opvolger het Federal Art Project.

In die periode vormde Arshile Gorky een vriendengroep met de schilder Stuart Davis, schrijver/kunstenaar John D. Graham, beeldhouwer David Smith en Willem de Kooning. Met de laatste deelde hij ook een atelier. Ze hadden als gemeenschappelijke interesse het synthetisch kubisme, met name Pablo Picasso.

Arshile Gorky bestudeerde in die tijd Paul Cézanne en daarna Pablo Picasso. Dat deed hij in een ‘meester/leerling’-verhouding, die er op neer kwam, dat elke kwaststreek van één van zijn grote voorbeelden nauwgezet en intens werd nagedaan, elke overweging van de meester onderzoekend, pogend zich de stijl en het onderliggende gedachtegoed eigen te maken, zoals een jonge schaakstudent de partijen van zijn geliefde grootmeesters naspeelt.

In de jaren van de Tweede Wereldoorlog sloot hij vriendschap met de naar Amerika uitgeweken surrealisten André Breton, YvesTanguy, en de Chileense schilder Roberto Matta, wiens doel het was de spontaniteit van het vroege Surrealisme nieuw leven in te blazen.

Pas in 1947, het jaar voor zijn dood, zou Arshile Gorky zich volledig bevrijden uit de greep van zijn ‘meesters’, en bereikte hij, gesteund door Matta, zijn eigen stijl.

In zijn late werk bereikte Arshile Gorky een ‘verzoening’ tussen het kubisme en het surrealisme, waarbij hij het tekenen als activiteit waarin symbolen, tekens en vormen, ontstaan, verbond met het schilderen met inachtneming van de platheid van het vlak, bevrijd van een beschrijvende functie. Een schilderij als Water of the Flowery Mill refereert aan een mystieke beleving van de natuur.

Arshile Gorky tekende in die jaren intensief naar de natuur, maar hij zei: “I do not paint in front of nature, but from within nature”. In zijn werk lijken embryonale vormen te zweven in een ondefinieerbare ruimte, en doen denken aan de vormen van Miró’s biomorfische schilderkunst. Arshile Gorky’s werken zijn schilderachtig en maken gebruik van een heftiger coloriet à la De Kooning.


Beschrijving werk:

Nog uitwerken.


Arshile Gorky, 1936Naam: Vanaf 1925 Arshile Gorky, geboren Vosdanik Adoian.
Geboren: 15.04.1904, Khorkom (toenmalige Armeense provincie Van .
Overleden: 21.07.1948, Sherman, Connecticut US
Nationaliteit: Armeense/Amerikaanse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1904 – ????, Khorkom AM.
  • 1920 – 1925, ????? US.
  • 1925 – ????, New York US.
  • ???? – 1948, Sherman US.

Kunstopleiding:

  • ????, National Academy of Design.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Docentschappen: Verschillende scholen in de US.
Onderscheidingen:
Actieve periode:


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, Tekeningen.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, ……

Technieken:
Bekende werken:

  • Garden in Sochi.
  • Enigmatic Combat.
  • Diary of a Seducer.

Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

  • Willem de Kooning | NL 1904 – 1997 US | Schilderijen, Sculpturen | Abstract Expressionisme.
  • Stuart Davis,
  • John D. Graham,
  • David Smith,
  • André Breton,
  • Yves Tanguy,
  • Roberto Matta,

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:
Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Groep / Duo / ?)


Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:

  • “When something is finished, that means it’s dead, doesn’t it? (…) The thing to do is always to keep starting to paint, never finishing painting”.

Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Uitzoeken.
Privacy: N.v.t.
Bijgewerkt: 09092014.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.