Introductie Anton Heyboer:

Anton Heyboer schilder en graficus, vooral bekend van zijn etsen: abstracte composities, waarvan de figuren verbonden worden door elkaar kruisende lijnen. Anton Heyboer voorzag zijn werk vaak van getallen en teksten, die hij beschouwde als ‘een vlugschrift, alleen voor mijzelf leesbaar’. Hij haalde veel publiciteit door zijn zeer onconventionele levenswijze, samen met zijn bruiden.


Anton Heyboer

Anton Heyboer.


Biografie:

Anton Heyboer werd op 9 februari 1924 geboren te Sabang, op het Indonesische eiland Pulau We (ten noorden van Sumatra), als zoon van een werktuigbouwkundig ingenieur. Vijf maanden later verhuisde hij met zijn oudere zusje  en ouders naar Haarlem NL. Er volgde een periode  van verhuizingen. In 1925 naar Delft, in 1929 naar Voorburg. Van 1933 tot 1938 verbleef de familie Heyboer op Curacao NA. Later verhuisde men wederom naar Haarlem.

In 1943 werd Anton Heyboer opgepakt door de Duitse bezetters en gedurende 7 maanden in kamp Prenz Lauerber te werk gesteld. Hij schreef hierover: “Het concentratiekamp was niet slechter dan het  ouderlijk huis en de maatschappij is voor mij niet slechter dan beide; te oncreatief”.

Na  de oorlog (1946?) vestigde Heyboer zich in Borger in Drenthe NL. Hier begon hij, zij het nog in traditionele stijl, met tekenen. Hij  ontmoette in 1948 de schilder Jan Kagie waarmee hij samen al tekenend en schilderend enkele maanden door Frankrijk zwierf.

In 1951 is Anton een tijd lang opgenomen geweest in het Provinciaal Ziekenhuis te  Santpoort NL. Hij was erg in zichzelf gekeerd. Na zijn ontslag woonde hij met  zijn eerste vrouw Elsa en hun dochtertje in Haarlem NL. Het huwelijk benauwde hem blijkbaar teveel en werd in 1953 ontbonden.

In 1954 trouwde  Anton opnieuw. Anton vertrok samen met zijn tweede vrouw Erna in 1958 naar Amsterdam NL en kwam zo in het artiestenwereldje terecht. Dronk erg veel en zonk af naar de zelfkant van het bestaan. Eind 1958  werd dit  huwelijk, waaruit ook een kind werd geboren, ontbonden.

In 1959 trouwde Anton voor de derde maal. Deze verbintenis, met Yvonne, duurde slechts tot midden 1960. Later dat jaar maakt hij een tekening voor zijn nieuwe vrouw Maria. In deze tekening ‘Mijn leven verantwoord’ maakt hij aan haar duidelijk wie hij is en hoe hij het leven samen voor zich ziet, met haar als centrum en structuur van zijn leven. Samen met Maria vertrekt hij uit Amsterdam naar Den Ilp NL. Anton Heyboer, was door de oorlog zwaar getraumatiseerd. (hij overleefde een werkkamp in Duitsland) en was al opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis achter de rug. Hij zou anders wellicht aan de drank en chaos in die grote stad ten onder zijn gegaan. Hij gaat met Maria zijn vierde huwelijk aan, maar zij is de eerste van de vijf vrouwen met wie hij uiteindelijk in Den Ilp samenleeft.

De kracht van Heyboers werk en de unieke positie hiervan binnen de kunstwereld blijft niet onopgemerkt. Het MoMA in New York koopt vanaf de jaren 60 herhaaldelijk werk van hem aan. Hij toont werk op verschillende edities van de Documenta in Kassel; in 1959, 1964 en 1969. Ook het Gemeentemuseum Den Haag koopt vanaf de jaren 60 herhaaldelijk werk van hem aan en organiseert in 1967 onder toenmalig conservator Hans Locher de eerste grote overzichtstentoonstelling van Heyboers grafische werk. Locher is bovendien een van de eerste kunsthistorici die Heyboers symboliek duidde.

In 1975 werd hij samen met David Hockney  en Lucian Freud in LACMA in Los Angeles US gepresenteerd als één van de belangrijkste Europese schilders van dat moment.

In 1975 krijgt Anton Heyboer, die inmiddels een internationaal zeer gewaardeerd kunstenaar is, een grote tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam NL. Hij toont hier voor het eerst grote schilderijen. De tentoonstelling kan gezien worden als een hoogtepunt, maar ook als een eindpunt van zijn almaar groeiende internationale reputatie. Anton Heyboer krijgt in toenemende mate moeite met zijn rol als succesvol kunstenaar. Na afloop van de tentoonstelling in Amsterdam NL komen vrijwel alle schilderijen terug naar zijn atelkier waar hij ze opnieuw te lijf gaat met rode verf en daarmee de oorspronkelijke werken in wezen vernietigd. Hij trekt zich terug uit de kunstwereld, neemt een ludieke houding aan en verkoopt zijn werk voortaan zelf vanaf zijn erf in Den Ilp. De kunstwereld kan hem niet meer serieus nemen, maar hij wint de wereld van de showbizz en roddelpers.

Tegen het einde van woonde zij samen met Ingrid. Ingrid vertrok en de  binnenhuisarchitecte Lotti kwam. Lotti woont nog steeds in Den Ilp NL. Later werd dit driemanschap verrijkt met de komst van Marike, schoonheidsspecialiste en fotomodel, en Joke, buschauffeur en automonteur. Hij leefde daar samen met zijn vrouwen. Anton Heyboer tekende, schilderde en etste. Zijn vrouwen zorgden voor de verkoop daarvan.

Zijn werken worden door echtgenote Petra nog steeds verkocht in de winkel bij zijn atelier in Den Ilp NL.

In 2017, veertig jaar na zijn laatste grote museale tentoonstelling, brengt Gemeentemuseum Den Haag de internationale kwaliteit van zijn oeuvre opnieuw voor het voetlicht. De tentoonstelling toont de ontwikkeling van zijn oeuvre met de nadruk op de periode 1956-1977, maar belicht ook het ‘systeem’ waarmee de kunstenaar een manier vond om het leven voor zichzelf dragelijk te maken. Zo wordt duidelijk hoe het leven en werk van Heyboer onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. https://www.youtube.com/watch?v=1SmJBapL3OQ&feature=youtu.be



Beschrijving werk:

Bij de creatie van zijn kunstwerken gebruikt Anton Heyboer verschillende disciplines. Beroemd zijn zijn etsen, maar ook zijn krijttekeningen en tekeningen vervaardigd met houtskool, oliekrijt, verf, klei, ijzermenie en teer alsmede verf op papier en linnen geliefde kunstwerken die in menig collectie zijn opgenomen.

Anton Heyboer maakt in de jaren 60 en 70 vooral etsen. Grafiek geldt binnen de gangbare hiërarchie van de kunsten als een lagere kunstvorm. Het wordt vooral gebruikt voor reproducties en werk in oplage. Maar bij Heyboer is geen ets hetzelfde; hij gebruikte de ets als beeldmiddel om na het drukproces aan verder te werken. Daarnaast maakt hij ook veel gebruik van fotografie. Alle werken hebben een duidelijke onderlinge samenhang. Heyboers mysterieuze, mystieke en hoogst persoonlijke beeldtaal is uniek in z’n vorm en plaatst zijn werk lijnrecht tegenover de heersende zakelijke kunststromingen in die tijd zoals Pop Art en Minimal Art.

“Ik heb gezocht naar een vorm, waarin het leven kunst wordt, waarin het vol spanning komt en waar het moeilijk wordt; waar geen oplossingen zijn en dus altijd een labiel evenwicht is. Er is in kunstwerken ook niet een direct statisch evenwicht, dat is geen schoonheid. Zo krijg je ook met een man en vier vrouwen een labiel evenwicht, waarin dezelfde schoonheid heerst als in een kunstwerk”.



Naam: Anton Heyboer.
Geboren: Sabang, Indonesië, 1924.
Overleden: Den Ilp NL, 2005.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1924 – 1929, Java.
  • 1929 – ????, Haarlem NL.
  • 1925 – ????, Delft NL.
  • 1929 – 1933, Voorburg NL.
  • 1933 – 1938, Curaçao NA.
  • 1938 – 1939, New York US.
  • 1939 – 1943, Haarlem NL.
  • 1943 – 1943, Arbeitseinsatz, Berlijn DE.
  • 1943 – 1946, Haarlem NL.
  • 1946 – 1958, Borger NL.
  • 1958 – 1960, Amsterdam NL.
  • 1960 – 2005, Oudekerk a/d Amstel NL.
  • ???? – 2005, lpendam NL.

Kunstopleiding: Werktuigbouwkundige.
Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen: 2002, Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
Actieve periode:


Vertegenwoordiging: Anton Heyboer Art Gallery.
Naam: Lotti Heyboer.
Adres: Den Ilp 66, 1127 PG Den Ilp NL.
Telefoon:
Email: webmaster@anton-heyboer.nl.
Website: www.anton-heyboer.nl.
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, Tekeningen,  Etsen.
Kunstperioden: Modern.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, …

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:
Kunstrelaties:
Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

  • MoMA, New York
  • Museum Henriette Polak, Zutphen NL.
  • Museum Jan van der Togt, Amstelveen NL. Moderne- en Hedendaagse kunst.

Overheidscollecties:
Private collecties:

Galerie collecties:

  • AbrahamArt, Venray NL, Hedendaagse kunst.
  • Anton Heyboer Art Gallery. Den Ilp 63, 1127 PE Den Ilp, NL 0031(0)20 4821378.
  • Galerie Art Depot, Galerie voor hedendaagse kunst, Bonheiden BE.

Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2018: Gemeente Museum Den Haag, Anton Heyboer (S).

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2017: Art Depot Gallery, Bonheiden BE, Anton Heyboer, ‘Noem me maar de Robin Hood van de kunst’.
  • 2015: Kunst centrum Haarlem NL, Anton Heyboer ‘Between girl and girl girl and girl’.
  • 2015: Museum Slager, Den Bosch NL, Anton Heyboer ‘Met veel liefde’.
  • 2014: Art Depot, Bonheiden BE, Anton Heyboer: Robin Hood van de kunst!
  • 2014: Galerie Art Depot, Bonheiden BE, De levenskunst en ‘vijf bruiden’ van Anton Heyboer.

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)


Eigen publicaties:
Catalogi:

  • 2017, Catalogus Anton Heyboer,  Kees Keijer, Doede Hardeman en Hans Locher, Uitgeverij Hannibal, € 24,95.

Boeken:

  • 2017, Fotoboek Anton Heyboer  over het leven op het erf in Den Ilp, € 49,50, ruim 300 pagina’s.

Artikelen: Kunstbeeld 2005 nr.05.
Radio / televisie:
Video / Films:

Websites:


Eigen citaten:
Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Emailcontact: webmaster@anton-heyboer.nl Beste Lotti,
Bijgewerkt: 02082013/05072014/23082014.