Introductie Bridget Riley:

Bridget Riley is een Engelse schilderes, die woont en werkt in Londen GB en wordt gezien als een belangrijke vertegenwoordiger van de Op-Art. Sinds het begin van de jaren zestig ontwikkelt Bridget Louise Riley een abstract werk gebaseerd op de systematische exploratie van de optische effecten van kleur en vorm. Haar werk wordt gerekend tot kinetische kunst en optical art, ook wel op art genoemd. Hoewel haar schilderijen diep geworteld zijn in een schilderstraditie die voortkomt uit het post-impressionisme, keren ze de verhoudingen tussen de toeschouwer en het schilderij om: het optische spel, gecreëerd door hun dynamische composities, verandert en neemt een andere gedaante aan al naargelang de bezoeker zich verplaatst.


Bridget Riley, Movement in Squares, 1961Bridget Rilay, Movement in Squares, 1961.


Biografie:

Bridget Riley bracht haar jeugd door in Cornwall GB. Van 1946 tot 1948 studeerde zij op een middelbare meisjesschool in Cheltenhamb GB. Haar leraar aldaar, Colin Hayes, die later haar begeleider zou zijn aan het Royal College of Art in Londen, zorgde ervoor dat zij vrijgesteld werd van gewoon onderwijs om zich geheel aan de ontwikkeling van haar kunstzinnige talent te kunnen wijden.

Zij studeerde van 1949 tot 1952 aan het Goldsmiths College en van 1952 tot 1955 aan het Royal College of Art, beide in Londen GB. Tijdens deze laatste opleiding bestudeerde zij het werk van Georges Seurat. Zij sloot haar laatste opleiding af met de graad Bachelor of Arts.

Nadat zij meerdere maanden haar vader had verpleegd, die een ernstig verkeersongeluk had gehad, werkte zij als verkoper en als leraar en trad tenslotte in dienst bij een waar zij zich vooral met de afwerking van foto’s bezighield. In 1960 maakte zij een reis naar Italië waar zij de renaissance kunst, zoals het werk van Piero della Francesca bestudeerde, evenals de kunst van het Futurisme. In hetzelfde jaar kreeg zij een baan aan het Hornsey College of Art en ontstonden haar eerst Op-Art schilderijen. Zij werd op slag beroemd met haar schilderijen in zwart en wit vol geometrische patronen die lijken te bewegen als je er lang naar kijkt. Bridget Riley was vooral geïnteresseerd in de manier waarop de hersenen van de verschijning van de beweging tussen de vormen en lijnen kunt maken, en gebruikten dit effect in haar schilderijen. Bridget Riley deed de Britse kunstwereld ontploffen in de jaren 1960 met haar opvallende en originele schilderijen op basis van optische illusies. Zelf was ze niet zo onder de indruk van deze plotselinge beroemdheid.

In 1962 had Bridget Riley haar eerste solotentoonstelling in Gallery One in Londen GB. In 1965 nam ze deel aan de tentoonstelling ‘Responsive Eye’ in het Museum of Modern Art in New York US.

In 1966 is Bridget Riley begonnen met het gebruik van kleur in haar schilderijen. Ze was nog steeds geïnteresseerd in optische illusie. Door de contrasterende stroken van complementaire kleuren, verwarren haar kunstwerken de hersenen van de kijker over de helderheid van de verschillende kleuren.

In 1971 heeft zij een overzichtstentoonstelling in de Kunsthalle van Dusseldorf DE, In 1977 nam ze deel aan Documenta  VI in Kassel DE. In 1978 in de Albright-Knox Art Gallery in Buffalo US.

Bridget Riley werkt afwisselend in ateliers in Cornwall GB, Londen GB en Vaucluse FR In 1983 gaf zij vorm aan het interieur van het Royal Liverpool Hospital en ontwierp een decor voor de balletvoorstelling Colour Moves van Robert North. Samen met haar toenmalige partner, de architect en beeldend kunstenaar Peter Sedgley, zette zij zich in voor het SPACE-project, dat in leegstaande havengebouwen in Londen ruime en betaalbare ateliers voor jonge kunstenaars beschikbaar wilde maken.

Als bestuurslid van de National Gallery in de jaren 1980, blokkeerde ze Margaret Thatcher’s plan om een aangrenzend stuk van het pand over te geven aan projectontwikkelaars en heeft zij bijgedragen aan de uiteindelijke bouw van het museum Sainsbury Wing.

In 1996 was het allereerst de fascinatie voor Piet Mondriaan die Riley naar het Gemeentemuseum Den Haag trok. In de  vaste museumopstelling van het Haags Gemeente Museum is in  2012, een zaal met werk van Riley ingericht om haar directe relatie met Mondriaan te tonen. Vanwege de hechte band tussen Bridget Riley en het Gemeentemuseum en haar verwantschap met Mondriaan is in 2013 het werk Two Reds with Violet (2008) met steun van de vrienden van de Paleiswinkel aangekocht .

Het Gemeentemuseum Den Haag heeft een bijzondere band met de ‘Grand dame van de Britse schilderkunst’ en brengt in de zomer van 2016  een bijzonder overzicht, met een focus op ‘de curve’, de golfbeweging die telkens terugkeert in haar carrière. De tentoonstelling toont met meer dan vijftig schilderijen en voorstudies hoe dit motief de afgelopen vijftig jaar telkens terugkeert, van haar zwart-witte werken uit de jaren 60, tot de recente kleurrijke muurschildering Rajasthan (2012).


Bridget Riley, ShadowplayBridget Riley, Shadowplay.


Beschrijving werk:

Na impressionistisch en pointillistisch beginwerk probeerde Bridget Riley de optische principes van de impressionistische schilderwijze consequent verder te ontwikkelen. Geïnspireerd door Victor Vasarely experimenteerde zij met sterk contrasterende kleurvlakken om een sensatie van licht en energie in haar schilderijen op te wekken. Zij bereikt haar doel met uitsluitend geometrische figuren en contrasten, die tijdens het kijken afhankelijk van de gezichtshoek in het oog een sterke illusie van beweging veroorzaken.

Haar zwart-wit schilderijen kregen algemene bekendheid dankzij de Op-art, in haar laatste werken experimenteert zij met de verhoudingen tussen kleur en vorm.

Met een ongekend streven naar helderheid, en met grote precisie en discipline werkt Bridget Riley (1931) al ruim vijftig jaar aan haar sensationele oeuvre. De Britse kunstenaar staat bekend om haar kleurrijke doeken en optische effecten, waarmee ze een breed publiek voor abstracte kunst weet te interesseren. Ze maakt werk op het platte vlak, maar door de duizelingwekkende lijnen lijkt het op te bollen, te vervormen of te golven ( Curve Paintings). Bridget  Riley weet kleur en vorm, de traditionele ingrediënten van de schilderkunst, in strak georkestreerde bewegingen zo tegen elkaar uit te spelen dat de toeschouwer zich vaak overweldigd voelt. Ze behoort tot een van de meest beroemde kunstenaars van haar generatie.

Het werk van Bridget Riley wordt gerekend tot optische kunst. Alhoewel haar schilderijen diep geworteld zijn in een schilderstraditie, draait ze de verhouding tussen de toeschouwer en het doek om: er ontstaat een optisch spel, gecreëerd door de dynamische composities, dat verandert wanneer de bezoeker zich verplaatst. De gebogen lijn speelt een belangrijke rol in het oeuvre van Bridget Riley.
In haar zoektocht naar de juiste verhouding tussen kleur en vorm haalt Bridget Riley inspiratie uit verschillende culturen en kijkt ze naar verschillende kunstenaars. Ze begon haar zoektocht bij Seurat, leerde veel van het kleurgebruik van de Egyptenaren en legde een verband tussen visuele elementen en het ritme van Middeleeuwse gezangen. Bridget Riley is al jaren geboeid door het werk van Piet Mondriaan. Niet alleen door hun gemeenschappelijke geometrische composities, maar ook omdat Mondriaan zijn leven lang werkte aan een poëtische vertaling van een diep verlangen naar de harmonie van tegenstellingen van verf, vorm en kleur.

Recentelijk heeft  Bridget Riley muurschilderingen bij verschillende galeries gemaakt.


(c) Bridget Riley; Supplied by The Public Catalogue FoundationBridget Riley, Morley College Mural, Acrylverf & Potlood, Doek, 1973, 211 x 317.5 cm.


Bridget RileyNaam: Bridget Louise Riley
Geboren: 24.04.1931, Londen GB.
Nationaliteit: Engelse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1931 – ????, Cornwall GB.
  • ???? – ????, Vaucluse FR.
  • ???? – Heden, Londen GB.

Kunstopleiding:

  • 1946 – 1948, Middelbare meisjesschool, Cheltenham GB (Vrijgesteld voor kunstontwikkeling).
  • 1949 – 1952, Goldsmiths College, Londen GB.
  • 1952 – 1955, Royal College of Art, Londen GB.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • Jaren 80, Bestuurslid van de National Gallery.
  • 1961 – ????, Docent  Art College van Craydon.
  • 1959 – 1961, Docent Hornsey College of Art, Hornsey.

Onderscheidingen:

  • 2012, Sikkens prijs voor kleurgebruik.
  • 2009, Kaiserring van de stad  Goslar.
  • 2009, 12th Rubens Prijs van de stad Siegen.
  • 2003, Praemium Imperiale?
  • 1998, Companion of Honour in Britain.
  • 1995, Ere doctoraat Cambridge University.
  • 1993, Ere doctoraat Oxford University.
  • 1980, Board member of the National Gallery in the 1980s.
  • 1968, Eerste prijs voor schilderkunst, Biënnale van Venetië IT.

Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen.
Kunststromingen:

  • Op-Art | FR | 1963 | Schilderijen, Sculpturen.

Technieken:
Bekende werken:

  • 2008, Two Reds with Violet, Haags gemeente museum, Den Haag NL.
  • 2006, Painting with Verticals, Cadence 3.
  • 1992, High Sky 2.
  • 1990, Shadow Play.
  • 1967, Cataract 3.
  • 1967? Composition with Circles 7.
  • 1961, Movement in Squares.
  • ????, Composition with Circles 9, Haags gemeente museum, Den Haag NL.
  • ????, Fall.
  • ????, Blaze.
  • ????, Arcadia.

Projecten / opdrachten:

  • 1983, Interieur ontwerp Royal Liverpool Hospital, Liverpool GB.
  • 1983, Decor voor de balletvoorstelling Colour Moves van Robert North.

Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

  • Peter Sedgley.

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Museumexposities: (Solo / Groep / Duo / ?)

  • 2017: Stedelijk Museum Schiedam NL, Eye Attack, ‘Op Art en kinetische kunst’.
  • 2016: Gemeentemuseum Den Haag NL,  Bridget Riley,The Curve Paintings. 1961-2014.
  • 2015: Art Instituut Chicago US, Bridget Riley.
  • 2010 – 2011, National Gallery, Londen GB, Bridget Riley,  Paintings and Related Work.
  • 2009, Mönchehaus Museum Goslar, Goslar DE.
  • 2009, Walker Art Gallery, Liverpool GB, Bridget Riley.
  • 2008, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Parijs FR.
  • 1985, Goldsmith’s Gallery in Londen GB.
  • 1978, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo US.
  • 1977, Documenta VI, Kassel DE.
  • 1971, Kunsthalle van Dusseldorf DE, overzichtstentoonstelling.
  • 1968, Biënnale van Venetië,  Venetië IT.
  • 1968, Documenta IV, Kassel DE.
  • 1965, Museum of Modern Art in New York US, ‘Responsive Eye’.
  • 1962, Gallery One, Londen GB, eerste solotentoonstelling.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:

  • 2002, Bridget Riley, Malen um zu sehen. Hatje Cantz, Ostfildern,.
  • 2002, Bridget Riley, Martin Hentschel, New York, Hatje Cantz, Ostfildern.

Artikelen:

  • The Guardian.
  • London Review of Books.

Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:

  • 2016: Gemeentemuseum Den Haag onthult nieuw permanent werk van Bridget Riley.

Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Uitzoeken.
Privacy:
Bijgewerkt: 31102014/10022016/24052016/03062016/13062016/06072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.