Introductie:

Carel Blotkamp is een Nederlandse kunstenaar en emeritus hoogleraar moderne kunst aan de Vrije Universiteit Amsterdam NL. Hij kreeg zijn opleiding (als kunsthistoricus) aan de Universiteit Utrecht NL. Hij had exposities in de belangrijkste musea in Nederland. Zijn belangrijkste werken worden gerekend tot de Abstract Speciaal of, zoals hij zelf soms relativerend zegt, ‘Pervers Abstract’.


Carel Blotkamp, Kuub

Carel Blotkamp.


Biografie:

Carel Blotkamp studeerde van 1963 – 1968 als kunsthistoricus aan de Universiteit Utrecht NL. Vanaf 1969 doceerde aan de Universiteit  Utrecht geschiedenis van de moderne kunst.

Begin jaren ‘70 organiseerde hij, samen met Frans Haks, in de ‘Utrechtse Kring’ tentoonstellingen op het gebied van de meest recente stromingen in de beeldende kunst (onder meer Ger van Elk, Blinky Palermo, Stanley Brouwn en Keith Milow).

Van 1982 – 2007 was Carel Blotkamp verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam als hoogleraar kunstgeschiedenis van de nieuwste tijd.

Carel Blotkamp heeft vele publicaties op zijn naam staan, onder meer over De Stijl en het magisch realisme, en monografieën over onder andere Piet Mondriaan, Pyke Koch, Carel Visser en Daan van Golden. Hij was medeoprichter en redacteur van de kunsttijdschriften Simiolus en Jong Holland en schreef recensies voor Vrij Nederland, NRC Handelsblad en De Volkskrant.

Carel Blotkamp is sinds 1967 werkzaam als kunstenaar en heeft inmiddels vele malen geëxposeerd in de belangrijkste musea in Nederland.

Carel Blotkamp, TAT X, 1999, papier, ijzer-paper, iron, 61.5 x 46.5 cmVaak vormen teksten het uitgangspunt voor zijn beeldend werk, daarnaast is de geschiedenis van de moderne kunst al jaren een thema.

(Afbeelding: Carel Blotkamp, TAT X, 1999, papier, ijzer-paper, iron, 61.5 x 46.5 cm).

In 1976, tijdens zijn eerste solotentoonstelling bij Galerie Waalkens in Finsterwolde NL, ging hij voor het eerst de confrontatie aan met Piet Mondriaan.

Recent werk van Carel Blotkamp verwijst naar Henri Matisse, Kasimir Malevich en Barnett Newman.

In 2016 werd Carel Blotkamp door Museum Boijmans-Van Beuningen in Rotterdam NL uitgenodigd als gastconservator voor een nieuwe presentatie van de prachtige collectie, die de gehele oudbouw (38 zalen) zal vullen. Hij heeft er de titel ‘De collectie als tijdmachine’ aan gegeven. De zaalwanden zijn geschilderd volgens een palet dat P. Struycken voor het museum heeft ontworpen. De feestelijke opening – tezamen met enkele andere tentoonstellingen, oa van tekeningen van Richard Serra- was op 24 juni 2017.


Carel Blotkamp, Ginkgo Biloba + Rain, 2015, pailletten op foamboard, 55 x 133.5 cm

Carel Blotkamp, Ginkgo Biloba + Rain, 2015, pailletten op foamboard, 55 x 133.5 cm.


Beschrijving werk:

Carel Blotkamp werkt(e) veel met omkeringen. Het gevolg van de omkering is dat tegengestelden zich in en aan elkaar spiegelen. De spiegel laat iets anders zien dan wat er voor staat. Maar vanaf het moment van die spiegeling kan het een niet zonder het ander, zonder aan betekenis te verliezen.

De geschiedenis van de moderne kunst gebruikt hij vaak als thema. Voor zijn meest recente werk heeft hij geen kwasten nodig. Hij verwerkt zogenoemde pailletten, glinsterende platte plaatjes, in opzichtige kleuren. Pailletten zien we vooral in de art-deco-periode van de vorige eeuw, ze werden vaak toegepast op dameskleding. Met honderden pailletten bouwt Carel Blotkamp composities waarin teksten als statements zijn verwerkt. Die statements krijgen soms een ietwat ironische ondertoon, maar zijn wel degelijk serieus bedoeld. Het is monnikenwerk om de pailletten in het beoogde patroon op de ondergrond te lijmen, ‘maar wel rustgevend’ zegt de kunstenaar.

Carel Blotkamp gebruikt regelmatig geometrische vormen (o.a. in de letterbeelden met het woord TAT), maar heel vaak ook niet. Geometrische vormen hebben bij hem een heel andere waarde dan bijvoorbeeld bij Theo van Doesburg en De Stijl. Als hij voorvaderen zou moeten noemen, dan meer in de lijn van Duchamp en zeker niet in de lijn van Piet Mondriaan (die hij zeker bewondert).

Zijn omgang met abstractie bevat veel ironie en relativering van het absolute denken van veel pioniers. ” Als me door iemand gevraagd wordt in welke stijl ik schilder, zeg ik wel eens: pervers abstract”.


Carel Blotkamp, ZON-ZIN-ZEN, 2003, hamerslagverf en lakverf op hout, 180.5 x 180.5 cm

Carel Blotkamp, ZON/ ZIN/ ZEN, 2003, hamerslagverf en lakverf op hout, 180.5 x 180.5 cm.


Karel BlotkampNaam: Carel Blotkamp.
Geboren: Zeist NL, 1945.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1945 – 1964, Zeist NL.
  • 1964 – 1968, Utrecht NL.
  • 1968 – 1970, Delft NL.
  • 1970 – Heden, Utrecht NL.

Kunstopleiding:

  •  1963 – 1968, Kunstgeschiedenis Universiteit van Utrecht.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Actieve periode: ???? – Heden.

Functies kunstwereld:

  • 1967 – 1970, Docent ‘Kunstgeschiedenis’ , TH Delft, Bouwkunde.
  • 1969 – 1982, Docent ‘Geschiedenis van de moderne kunst’, Universiteit van Utrecht.
  • 1982 – 2007, Hoogleraar ‘Kunstgeschiedenis van de nieuwste tijd’, Vrije Universiteit Amsterdam.

Onderscheidingen:


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: 
Adres: Maliesingel 60, 3581 BS, Utrecht NL, Atelier: Concordiastraat 67A, 3551 EM, Utrecht NL.
Telefoon: +31(0)30-2310782, +31(0)6-42192236.
Email: c.blotkamp@ziggo.nl.
Website: www.blotkamp.com.
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, Tekeningen, Grafiek.
Kunstperiode: Hedendaags.
Kunststromingen:

  • Abstract Speciaal | Div. | 1900 – Heden| Schilderijen, Tekeningen, Sculpturen | Modern, Hedendaags.

Kunstfasen:

  • 1963 – 1968, Studieperiode.
  • 1969 – 2007, Docent periode.
  • 1967 – Heden, Kunstenaar.

Technieken: Pailletten composities.
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:

  • 24.06.2017, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam NL, ‘De collectie als tijdmachine’, de collectiepresentatie die Carel Blotkamp heeft gemaakt voor Museum Boijmans van Beuningen.

Kunstgroepen:

  • Utrechtse Kring. 

Kunstrelaties:

  • Frans Haks.
  • Hoos Blotkamp (overleden echtgenote).
  • Ad Dekkers | NL 1938 – 1974 NL | Sculpturen, Reliëfs | Modern | Concretisme (Constructed).
  • Carel Visser | NL 1928 – 2015 FR | Sculpturen, Grafiek | Modern | Concretisme (Geometrie, Constructed).
  • Peter Struycken | NL 1939 NL | Schilderijen etc. etc. | Modern | Concretisme (Constructed).

Museumcollecties:

Overheidscollecties:

Private collecties:

Galerie collecties:

  • KuuB, Utrecht NL.

Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2014, Centraal Museum, Utrecht NL, met Hoos Blotkamp.
  • 2011, Mondriaanhuis, Amersfoort NL, ‘Een plus een plus een’, met Wim Biewenga en Tilman.
  • 2007, Museum De Pont, Tilburg NL, ‘Werk van toen en nu’.
  • 2001, Centraal Museum, Utrecht NL, ‘For the one and for the many’ (cat.).
  • 1995, Stedelijk Museum, Alkmaar NL.
  • 1990, Museum Fodor, Amsterdam NL, ‘BIS’.

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 03.09.2016 – 15.10.2016: Andriesse Eyck Galerie, Amsterdam NL, Peter Struycken en Carel Blotkamp ‘Dutch Concert’.
  • 07.06.2015 – 19.06.2015: KuuB, Utrecht NL, Carel Blotkamp ‘We are incidents of light’.
  • 31.05.2014 – 29.06.2014: IS-projects, Leiden NL, ‘To the Point’.
  • 2008, Peninsula, Eindhoven NL,  ‘TAT’, met Alf Slegers en Lebbius Woods.2005, Kunsthandel Tegenbosch, Heusden NL.
  • 2002, Fine Arts Building Gallery, Edmonton (Alb.), Canada.
  • 2001, Kunsthandel Tegenbosch, Heusden NL, ‘Recente schilderijen en tekeningen’, met Paul Klemann.
  • 2000, Wally Openbaar Kunstlicht, Amsterdam NL, ‘NO’.
  • 2000, Galerie Paul Andriesse, Amsterdam NL, ‘Een ensemble’, met Jean Prouvé en Irene en
    Christine Hohenbüchler.
  • 1999, Kunsthandel Tegenbosch, Heusden NL, ‘Werken op papier’.
  • 1997, Kunsthandel Tegenbosch, Heusden NL,
  • 1987, Galerie Waalkens, Finsterwolde NL.
  • 1982, Galerie ‘t Venster, Rotterdam NL.
  • 1976, Galerie Waalkens, Finsterwolde NL, Eerste solotentoonstelling.

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 17.05.2017 – 21.05.2017: Amsterdam Art Fair, met Galerie Andriesse-Eyck.
  • 2012, Locus Solus, Antwerpen BE, ‘NO’ met Moniek Toebosch.
  • 1996, Hermen Molendijk Stichting, Amersfoort NL, ‘Hidden’, (cat.)
  • 1995, Steendrukkerij Amsterdam, Amsterdam NL, ‘Prints and related works’.
  • 1993, Huis Premsela, Amsterdam NL.
  • 1993, Kunststichting AZL, Leiden NL.
  • 1992, Steendrukkerij Amsterdam, Amsterdam NL, ‘Monotypes en litho’s’
  • 1990, Steendrukkerij Amsterdam, Amsterdam NL, ‘Nieuwe grafiek’.
  • 1990, Erasmushuis, Katholieke Universiteit, Leuven BE, ‘Werken op papier’.
  • 1988, Steendrukkerij Amsterdam, Amsterdam NL, ‘Nieuwe grafiek’.
  • 1986, PA Personnel Services, Den Haag NL.
  • 1986, Steendrukkerij Amsterdam, Amsterdam NL, ‘TAT-AEIOU-TOT’.
  • 1983, Huis Visser, Bergeyk NL.

Eigen publicaties:

  • 1971, Na de beeldenstorm, Amsterdam NL.
  • 1971, Kunst van nu, Amsterdam NL (co-ed. and author).
  • 1973, Pyke Koch, Amsterdam NL (diss.).
  • 1978, Kunstenaren der Idee. Symbolistische tendenzen in Nederland ca 1880-1930, Den Haag NL, (co-ed. and author).
  • 1981, Ad Dekkers, Den Haag NL.
  • 1982, De beginjaren van De Stijl 1917-1922, Utrecht NL, (ed. and author).
  • 1983, Pyke Koch, Utrecht NL.
  • 1984. Triptieken in Stijl, Amsterdam NL.
  • 1985, Keuzen, Utrecht NL.
  • 1987, Daubigny, Van Doesburg, Daniels …en 88 andere hoogtepunten uit de collectie van het Centraal Museum, Utrecht NL.
  • 1988, Mondriaan in detail, Utrecht NL.
  • 1989, Carel Visser, Utrecht NL.
  • 1991, De schilders van Tachtig, Zwolle NL, (co-ed. and author)
  • 1994, Mondriaan. Destructie als kunst, Zwolle NL.
  • 1996, De vervolgjaren van De Stijl 1922-1932, Amsterdam NL, (ed. and author).

Catalogi:
Boeken:

  • 2014, Marcel Gieling, 50 Utrechtse kunstenaars in beeld, Utrecht NL.

Artikelen:

  • 1986, Ruud Schenk, ‘Carel Blotkamp. Kunstenaarsbijdrage’, Metropolis M.
  • 1989, RP (René Pingen), ‘Carel Blotkamp’, Nederlandse kunst. Rijksaankopen 1989, Den Haag.
  • 2010, Hans Vogels, ‘Peinture Ceramique’, Klei.
  • 2011, Hanneke de Man, ‘Carel Blotkamp, Theatre, 2010’, vouwblad Rotterdamse Schouwburg.
  • 2011, Edo Beerda, ‘Beeldspoorcollectie; alternatieve portrettengallerij en artistiek tijdsdocument’, Kaat (2011) 7.
  • 2012, Roland Sohier, Een maand lang kunst van de dag op galleries.nl, z.p,

Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:

  • 15.01.2012: Feestelijke afsluiting één plus één plus één in Mondriaanhuis.

Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: 03.06.2015 bij kunstenaar gemeld.
Emailcontact: c.blotkamp@ziggo.nl Beste Carel Blotkamp,
Bijgewerkt: 26052015/02062015/03062015/12032016/25082016/15052017/12062017.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.