Introductie Carel Visser:

Carel Nicolaas Visser was een Nederlandse beeldhouwer en tekenaar, collagist, edelsmid, graficus en keramist van dieren, landschappen en non-figuratieve werken. Carel Visser maakte gedurende bijna zestig jaar beelden, reliëfs, tekeningen, collages en houtsneden.  Hij kreeg zijn kunstopleiding vooral aan Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag NL. De eerste beelden dateren uit de jaren ’40; subtiele mens- en dierfiguren, gelast uit ijzer. Zijn belangrijkste werken worden gerekend tot het abstract geometrische beeldhouwers.


Carel Visser, 1969, Bijna passend, ijzer 11 x 59.7 x 10 cm Carel Visser, 1969, Bijna passend, ijzer 11 x 59.7 x 10 cm.


Biografie:

Carel Visser volgde van 1948 tot 1949 een studie architectuur aan de Technische Hogeschool in Delft NL. van 1949 tot 1951 beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag NL.

In de jaren ’50 worden de subtiele figuren vervangen door robuuste composities van geometrische vormen, samengesteld uit ijzeren platen en balken. Carel Visser onderzoekt de werking van principes als herhaling, spiegeling, kanteling en stapeling.

Evenals zijn vriend Joost Baljeu, bouwt Carel Visser in de jaren ’50 en’60 voort op de principes van Piet Mondriaan’s Nieuwe Beelding met robuuste ijzeren sculpturen in geometrische vormen. Deze naoorlogse periode was in Nederland voor veel beeldhouwers een ‘gouden’ tijd, een tijd van ongekende werkdrift en productie. Iedere stad, elk dorp en stad had behoefde aan een monument om de verschrikkingen van de oorlog en bezetting te herdenken en de herinnering eraan in steen te beitelen of in brons te gieten.

Toch waren er in die 50er jaren beeldhouwers voor wie die vanzelfsprekendheid van de figuratie in hun discipline niet langer bevredigend was. Zij refereerden liever aan hun grote voorgangers uit de eerste decennia van de 20e eeuw. Meesters als Bonstanti Brancusi, Hans Arp en Lipchitz waren hun helden. Carel Visser is één van die beeldhouwers voor wie de figuratie niet de voor de hand liggende uitkomst van de beeldhouwer is. Liever experimenteert hij met vormen en materialen, álle vormen en materialen.

Na een studiereis in Engeland en Frankrijk vestigde hij zich in 1952 in Amsterdam NL. Hij creëerde aanvankelijk gestileerde, ijzeren vogelsculpturen en had zijn eerste solo-expositie in 1954 bij Galerie Martinet in Amsterdam NL.

In 1957, toen zijn beeldhouwstijl abstracter was geworden, brak een periode met enkele reizen aan: een studiereis naar Italië (Sardinië) met een beurs van de Italiaanse overheid in 1957, een verblijf als visiting professor aan de Washington University, Saint Louis US. in 1965 maakte hij een studiereis naar Mexico met een Nederlandse staatsbeurs in 1965.

Van 1958 – 1962 doceert Carel Visser aan de Koninklijke Academie van Den Haag NL. In 1962 is hij gastdocent aan de Universiteit van Washington US. Vanaf 1963 doceert Visser aan het Atelier ’63 in Haarlem NL.

Rond 1960 houdt hij zich bezig met de massieve gesloten kubus van ijzer en de “slappe ” kubus van draad. Carel Visser laat zich onder andere inspireren door de natuur (plant en dier) wat ook zijn natuurlijke materialen zoals hout, wol, zand, veren, botjes, touw en leer verklaart.

In 1968 werd Carel Visser uitgenodigd voor de Documenta in Kassel DE en de Biënnale van Venetië IT. In hetzelfde jaar werd door Jonne Severijn een documentaire film gemaakt over zijn werk.


Carel Visser,'Acht gestapelde balken',1964Carel Visser, ‘Acht gestapelde balken’, 100 cm × 173 cm, 1964, Staal, Rijksmuseum Amsterdam.


Beschrijving werk:

Een onconventionele beeldhouwer, staande op de schouders van zijn grote voorbeeld Brancusi, heeft Carel Visser zich altijd beziggehouden met vormen en materialen, álle materialen. Hij werkt met staal en glas, eieren en veren, wol en leer. Hij schuwt het experiment allerminst, maar is ook trouw aan klassieke waarden.

Carel Visser wordt gezien als één van de belangrijke Nederlandse constructivisten. De naam ‘constructivisme’ zegt het al: construeren, bouwen, stapelen.  Het constructivisme is een stroming in de beeldhouwkunst die men herkent aan gelijkvormigheid, herhaling, symmetrie en helderheid van opbouw in de werken.

De beelden van Carel Visser zijn abstracte en mathematische constructies van (vaak roestig) staal. Als een muziekcompositie wordt het ritme van de beelden in hun totaliteit of in detail weergegeven. Vormen en figuren worden herhaald en gevarieerd. Herhaling en variatie ook in het grafische werk van Carel Visser, dat geheel aansluit bij zijn beeldhouwwerk.

Carel Visser wordt gezien als een van de belangrijkste geometrische van Nederland. Zijn latere werk kenmerkt zich door assemblage van een veelheid aan materialen, zoals autobanden, olievaten, autoruiten, leer, schapenvacht, eieren enzovoorts. Hij maakt geordende verbindingen met deze zogenaamde grote en soms kleine objets trouvés. Een aantal van zijn werken wordt ook wel vergeleken met een muziek compositie waarbinnen herhaling en variatie een belangrijke rol spelen. Zijn werken uit de periode 1975-1985 zou men environments kunnen noemen, in tegenstelling tot het meer sculpturale werk zoals het stervend paard (circa 1949).

Carel Visser, Grafiek (Houtdruk), 2000, Collectie RijnstateCarel Visser, Grafiek (Houtdruk), 2000, Collectie Rijnstate.


Carel VisserNaam: Carel Nicolaas Visser.
Geboren: 03.05.1928,Papendrecht NL.
Overleden: 01.03.2015, Le Fousseret FR.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1928 – ????, Papendrecht NL.
  • 1952 – 1984, Amsterdam NL.
  • 1974 – 1985, Ravenswaay NL. (Werkplaats).
  • 1952 – 1984, Amsterdam NL.
  • 1984 – 1991, Rijswijk (GLD) NL.
  • ???? – 2015, Le Fousseret FR.

Kunstopleiding:

  • 1948 – 1949, Architectuur aan de Technische Hogeschool van Delft.
  • 1949 – 1951, Koninklijke Academie van Schone Kunsten te Den Haag NL.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:

  • 1957, Beurs van Italiaanse overheid voor studiereis naar Sardinië IT.
  • 1962, Bezoek professor Washington University, Saint Louis US.
  • 1965, Nederlandse staatsbeurs voor studiereis naar Mexico.

Functies kunstwereld:

  • 1958 – 1962, Docent Koninklijke Academie van Den Haag NL.
  • 1962 – 1963?, Gastdocent Universiteit van Washington US.
  • 1966 – 1998, Docent Atelier ’63, Haarlem NL.

Onderscheidingen:

  • 1992, Kunstprijs van de stad Amsterdam.
  • 1972, Nationale Prijs voor Architectuur en Beeldhouwkunst.
  • 1971, Prijs 8e internationale Graphic Biënnale, Tokio.
  • 1968, David Bright Foundation Award.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging: Erven van Carel Visser.
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Beeldhouwer, collages, edelsmid, graficus, schilder.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • 1948 – 1951, Studieperiode.
  • 1951 – 1980, Robuste abstracte sculpturen.
  • 1980 – ????, Figuratieve, expressieve assemblages.

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

  • Joost Baljeu | NL 1925 – 1991 NL | Schilderijen, Reliëfs, Sculpturen | Spatial Concretisme.

Leerling en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

  • CODA Museum | Moderne- en hedendaagse kunst, Apeldoorn NL.
  • Groninger Museum | Groningen NL.
  • Kröller-Müller Museum | Otterlo NL | 19de en 20ste eeuwse beeldende kunst.
  • Museum Boijmans van Beuningen | Van Beuningen | Rotterdam NL | Beeldende kunst.
  • Rijksmuseum Twenthe | Enschede NL.
  • Stedelijk Museum Amsterdam | Amsterdam NL, Moderne- en Hedendaagse kunst.
  • Design Museum Den Bosch | Den Bosch NL (DMDB) Voorheen Stedelijk Museum SM.
  • Dordrechts Museum | Dordrecht NL.
  • Tate Modern | Tate Britain, Tate Liverpool, Tate St Ives | GB.
  • FRAC Bretagne | Châteaugiron FR.
  • FRAC Limousin | Limoges FR.
  • Städtisches Museum Abteiberg | Mönchengladbach DE.
  • NMWA National Museum of Western Art | Tokyo JP.

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:

  • Borzo, Amsterdam NL.
  • Rento Brattinga Galerie, Amsterdam NL.
  • Paol & Co. Fine Art, Hilversum NL.
  • Galerie Wansink, Maastricht NL.
  • Galerie Nouvelles Images, Den Haag NL.

Exposities: (Solo / Groep / Duo / ?)

  • 2016: Willem Baars Art Consultancy, Amsterdam NL, A Selection of Post-War Highlights.
  • 2015: Rente Brattinga | Galerie, Amsterdam NL, Carel Visser, Beelden, houtdrukken en collages.
  • 2015, The Mayor Gallery, Londen GB, Carel Visser – Counterbalance’.
  • 2011, Rento Brattinga galerie, Amsterdam NL, ‘Beelden, tekeningen en collages’.
  • 2011, Galerie Nouvelles Images, Den Haag NL, ‘Carel Visser’.
  • 2008, Rijksmuseum Twenthe, Enschede NL, ‘Bij zijn tachtigste verjaardag’.
  • 2004, Galerie Nouvelles Images, Den Haag NL.
  • 2003, Kunstvereniging Diepenheim, Diepenheim NL.
  • 1993, De Vleeshal, Middelburg NL.
  • 1990, Sprengel Museum Hannover, Hannover DE.
  • 1990, Frith Street Gallery, London GB, ‘Drawings and Collages’.
  • 1985, Museum Boymans van Beuningen Rotterdam NJL, ‘Beelden 1975-1985’.
  • 1979, Groninger Museum, Groningen NL.
  • 1978, Centre for Contemporary Arts, Glasgow GB,  ‘Work 1952 – 1977’.
  • 1978, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam NL, ‘Papierbeelden’.
  • 1978, Arnolfini, Bristol GB, ‘Sculptor’s work by Carel Visser’.
  • 1978, Whitechapel Art Gallery, London GB.
  • 1977, Kunsthalle Düsseldorf, Dusseldorf DE, ‘Neue Skulpturen und Zeichnungen’.
  • 1975, Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven NL, ‘Beelden, tekeningen, collages’.
  • 1972, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam NL, ‘Beelden 1969 – 1972’.
  • 1972, 8th Graphic Biennale, Tokyo.
  • 1968, Biennale van Venetie IT.
  • 1968, Documenta 4 van Kassel DE.
  • 1960, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam NL.
  • 1959, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam NL, ‘Beelden in het heden’.
  • 1959, Galerie Parnass, Wuppertal, ‘Skulpturen’.
  • 1957, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam NL, ‘Nederlandse Beeldhouwkunst’.
  • 1956, Musée Rodin, Parijs FR, ‘Internationale de sculpture Contemporaine’.
  • 1954, Kunsthandel Martinet Amsterdam NL, eerste solotentoonstelling.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:

  • 1968, Carel Visser: Olanda, xxxiv biennale, Venezia IT.
  • ????,  Carel Visser: Wondering / De Verwondering / Zadziwienie.
  • ????,  Carel Visser: Art and Architecture in the Netherlands.1978.
  • 1979, Carel Visser: Beelden, 1978-1979.

Artikelen:

  • 1967, Lambert Tegenbosch, ‘Carel Visser Nederlandse troef op de Biënnale’, De Volkskrant.
  • 1968, Hans Sizoo, ‘Beeldhouwer C.N. Visser ‘Naar de grond toe, naar alles wat op de grond ligt’, De Nieuwe Linie.
  • ????, Paul Overy, ‘Tate goes back to the Vorticists’, The Times, 30 mei, p. 11.
  • ????, Barbara Reise, ‘Carel Visser. At Each Other’, Studio International 185 (1973) 955, p. 225.

Radio / televisie:
Video / film:

  • 1968, Documentaire film door Jonne Severijn.

Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Privacy: N.v.t.
Bijgewerkt: 29032015/17052015/08092015/09022016/27072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.