Introductie Carlo Carrá: (In bewerking)

Carlo Carrá was een Italiaans schilder en mede-grondlegger van het Futurisme. Hij kreeg zijn opleiding kreeg aan Accademia di Brera in Milaan IT. Hij werkte vooral in Milaan IT. Lid van de groep ……  Had ondermeer exposities in …….. Ontving  de ……. prijs. Belangrijke werken worden gerekend tot het Futurisme. Bekende werken zijn


Biografie:

Op zijn twaalfde liep Carlo Carrà van huis om wanddecorateur te kunnen worden. Hij werd opgeleid tot decoratieschilder.

In 1899 – 1900 was hij in Parijs FR, waar hij paviljoens decoreerde voor de Wereldtentoonstelling. Hier maakte hij kennis met de moderne Franse schilderkunst.

Hij bracht een aantal maanden door in London GB, waar hij Italiaanse anarchistische ballingen ontmoette en ging in 1901 terug naar Milaan IT.

en volgde in de avonduren cursussen aan de Accademia di Brera in Milaan.

vanaf 1906 volgde hij in de avonduren lessen aan de Accademia di Brera in Milaan IT, waar hij les kreeg van Cesare Tallone. Hierna werkt hij als Freelance schilder.

Carlo Carra sluit zich in 1909 bij het futurisme aan en in 1910 ondertekende hij naast Umberto Boccioni, Giacomo Balla, Luigi Russolo en Gino Severini het Manifesto dei pittori futuristi (het futuristisch schildersmanifest).

In 1911 maakt Carlo Carra kennis met Modigliani, Picasso en Apollinaire. Carlo Carra ging wat kubistischer te werk, hij gebruikte de structuren en de grijs- en kleurtonen uit het kubisme om de beweging van een massa weer te geven.

Carlo Carrà’s Futuristische fase begon te eindigen in de Eerste Wereldoorlog. Hoewel hij nog steeds futuristische uitgangspunten toepaste, begon de nadruk in zijn werk meer te liggen op vorm en verstildheid, dan beweging en gevoel. Carlo Carrá legt zich ook toe op de (soms abstracte) collage, maar na 1916 keert hij zich af van het Futurisme.

1917 Tijdens zijn militaire diensttijd in Ferrera leert hij De Chirico kennen (Carlo Carrá bevindt zich samen met De Chirico in een klooster te Ferrara, om te herstellen van een ziekte), die zijn ideeën over de Pittura Metafisica ontwikkelde. Als gevolg hiervan worden de schilderijen van Carra rustiger en vertonen een gestructureerde figuratie en een ingehouden palet. Door zijn contacten met Giorgio De Chirico wordt hij de theoreticus van de Pittura Metafysica (de metafysische schilderkunst). Hij begon stillevens te schilderen in een stijl, die hij met De Chirico pittura metafisica noemde.

Hij vereenvoudigde de vorm, elementaire zwaarte, anonieme en gezichtsloze mensen in een beklemmende stilte of nachtmerrieachtige taferelen. In 1917 komen 3 van zijn voornaamste werken tot stand: De betoverde kamer, De metafysische muze en Idool hermafrodiet.

1919/22 Intensieve samenwerking met het tijdschrift ‘Valori Plastici’.

Gedurende de jaren ’20 en ’30 maakte de metafysische stijl plaats voor een meer sombere stijl, die erg doet denken aan Masaccio.

1924 Schrijft hij een monografie over Giotto en talrijke kritieken en theoretische traktaten over kunst.

In 1926 en 1929 neemt CarlocCarrá deel aan de tentoonstellingen van Novecento, die pleit voor een terugkeer naar traditionele waarden.

Carlo Caráa woonde en werkte tot aan zijn dood in Milaan.


Beschrijving werk:

Carlo Carra lanceert het idee totaalkunst met visuele, auditieve en smaakindrukken. In 1913 schrijft hij in zijn manifest over schilderkunst van klanken, geluiden en geuren:
‘Om een totale schilderkunst te bereiken is een actieve samenwerking nodig van alle zintuigen: schilderkunst is het plastisch bewustzijn van het universum.’
‘Wij futuristische schilders verklaren dat de tonen, geluiden en geuren in de uitdrukking van lijnen, volumes en kleuren, vorm krijgen, precies zoals lijnen, volumes en kleuren in de architectuur van een muziekwerk vorm krijgen.
Onze schilderijen zullen zo ook de beeldende equivalenten tot uitdrukking brengen van tonen, geluiden en geuren van het theater, de concertzaal, de bioscoop, het bordeel, van de stations, de havens, garages, ziekenhuizen, fabrieken, enzovoort.’


Naam: Carlo Carrá.
Geboren: 11.02.1881, Quargento IT.
Overleden: 13.02.1966, Milaan IT.
Nationaliteit: Italiaanse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1881 – ????, Quargento IT.
  • ???? – 1889, Milaan IT.
  • 1899 – 1900, Parijs FR, Wereldtentoonstelling.
  • 1901 – 1966, Milaan IT.

Kunstopleiding:

  • 1906 – ????, Accademia di Brera, Milaan IT.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:
Actieve periode:


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, Collages.
Kunststromingen:

  • Futurisme | IT | 1909 – 1914 | Schilderijen, Sculpturen.
  • Metafysische stijl

Kunstfasen:

  • 1894 – 1906, Wanddecorateur.
  • 1906 – ????, Studiefase.
  • ???? – 1916, Futuristische periode.
  • 1916 –  ????, Stillevens (Chirico pittura metafisica).
  • 1920 – 1930,  Stijl, die erg doet denken aan Masaccio.

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

  • Giacomo Balla | IT 1871 – 1958 IT | Schilderijen | Futurisme.
  • Umberto Boccioni | IT 1882 – 1916 IT | Schilderijen, Sculpturen | Futurisme.
  • Jules Schmalzigaug | BE 1882 – 1917 NL | Schilderijen |  Futurisme.
  • Gino Severini | IT 1883 – 1966 FR | Beeldhouwer, Schilder, Publicist | Futurisme, Kubisme.
  • Pablo Picasso | ES 1881 – 1973 FR | Schilderijen, Sculpturen, Grafiek, Keramiek | Kubisme etc.
  • Modigliani, Apollinaire.

Leerling van en/of invloed van:

  • Cesare Tallone.

Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:
Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 1926 en 1929, Tentoonstellingen van Novecento.

Eigen publicaties:

  • 1910, Manifesto dei pittori futuristi (futuristisch schildersmanifest).
  • 1913, Manifest over schilderkunst van klanken, geluiden en geuren.

Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright | Amsterdam NL.
Bijgewerkt: 10062015/03072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.