Introductie Charles Bézie: 

Charles Bézie is geboren in 1934 in Varades (Loire Athantique) Frankrijk. Hij zette de traditie voort van het constructivisme dat begon vroeg 20e eeuw. Hij exposeerde door geheel Europa en Japan. Charles Bézie is veel verschuldigd aan Malevich, Mondriaan en andere vroege abstract – constructivistisch kunstenaars. Gedurende de jaren 70 beperkte hij de kleuren in zijn werken vooral tot  zwart, wit en rood, ook beperkte hij zich tot verticale- en horizontale  vlakken gekruist met schuine vlakken en lijnen.


Charles Bézie, Cadences, 2003, 41 x 41 cm.

Charles Bézie, Cadences, 2003, 41 x 41 cm.


Biografie:

Charles Bézie over zijn kunst: “Sinds 1974 werk ik met rechte lijnen en banen, horizontaal, verticaal en diagonaal. Daarmee experimenteer ik door ze elkaar te laten bedekken en over elkaar heen te laten kruisen. Aanvankelijk waren de lijnen heel precies, later werden het brede banen verf, die ik met een paletmes aanbreng om daarna in de nog natte verf van een structuur te voorzien die de reflectie van het licht optimaal maakt. Een nog strakkere geometrische vorm werd vanaf Quadrilles (1982) mijn kenmerk in rechthoekige of vierkante schilderijen, om in 1991 te komen tot ‘Formes Découpées’. Rond 1996 pas  ik de diagonaal, die mijn werk 22 jaar lang heeft begeleid, niet meer toe. De nieuwe vinding in zijn werk wordt de intuïtieve toepassing van de rekenkundige ‘Reeks van Fibonacci’. In het meest recente ‘Fiborythm’ is dit ritme niet alleen horizontaal maar ook verticaal verbeeld, waardoor de schijn wordt gewekt van in de verte verdwijnende banen”.

Temidden van de tegenwoordige  kunsttrends die elkaar in snel tempo opvolgen gaat de constructivistische werkende kunstenaar onverstoorbaar zijn eigen weg. Het is een stroming waarin Charle Bézie zich, na tien jaar experimenteren, herkende. Hij koos voor de abstractie omdat het werken maar de zichtbare werkelijkheid hem teveel beperkte en afleidde. Ook in het dagelijkse leven zoekt hij het sobere bestaan, ontdaan van overbodige ballast, alleen het wezenlijke is van belang.


Charles Bézie, Les trois primaires, 1984,  Acryl op paneel, 146 x 97 cm.


Naam: Charles Bézie.
Geboren: 1934, Varades (Loire Athantique) FR.
Overleden:
Nationaliteit: Franse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1934 – 1960, Varades FR.
  • 1960 – Heden, Parijs FR.

Opleiding:

  • L’école d’art de St. Nazaire.
  • Académie Jullian, Paris FR.
  • Cours des Beaux-Arts de Reims.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:
Actieve periode:


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email: charles.bezie@orange.fr .
Website: www.charles-bezie.fr.
Emedia: www.youtube.com.


Charles Bezie, Zonder titel, 2005, 180 x 106 cm.


Kunstvormen: Schilderijen, Reliëfs.
Kunststromingen:

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

  • MADI art | AR | Schilderijen, Sculpturen | Spatial Concretisme.

Kunstrelaties:
Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Private collecties:

  • St. Yellow Fellow | Woudrichem NL.
  • Collectie Erry en Ensje Kuiper.
  • St. Jenny en Luc Peire, Knokke BE.

Galerie collecties:

  • De Vierde Dimensie. Galerie voor Constructieve kunst en architectuur, Plasmolen NL (Opgeheven).

Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2012: Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen, Charles Bézie ‘Beeldritme’.
  • 2012, De Vierde Dimensie, ‘25 jaar’ ‘Beeldritme’.
  • 2011, Lahumière, ‘Suite Fibonacci et Fiborithm’.
  • 2009, De Vierde Dimensie, ‘Bézie–Nemours’.
  • 2007, Art Dune, Hamamatsu JP.
  • 2006, Lahumière, ‘Cadences et Suite Fibonacci’.
  • 2006, De Vierde Dimensie 20 jaar, jubileumexpositie.
  • 2004, Art Dune, Hamamatsu JP.
  • 2003, De Vierde Dimensie, ‘Reliëfschilderijen’.
  • 2003, Amaryllis, Brussel BE.
  • 2002, Int. Art gallery, Lasne, BE.
  • 2001, Art Dune, Hamamatsu JP.
  • 2000, Lahumière Paris, ‘Peinture 1980 – 2000’ FR.
  • 2000, Torre Civica, Calasetta, Sardinië, ‘Concreto’.
  • 1999, De Vierde Dimensie, ‘Fluwelen Abstractie’.
  • 1997, Amaryllis, Brussel BE.
  • 1997, La Convergence, Nantes FR.
  • 1995, Lahumière, Paris ‘Morphologies’ FR
  • 1995, Eveil, Riedesheim, DE.
  • 1994, De Vierde Dimensie NL, ‘Architectonische Dimensie’.
  • 1993, Amaryllis, Brussel; Cyan, Liège BE.
  • 1992, Treffpunkt Kunst, Saarlouis Du | Schreiter, Nürnberg DE.
  • 1991, Lahumière, Paris FR. ‘Hommages à et autres peintures’ .
  • 1990, Nouvellet, Paris FR.
  • 1990, La Convergence, Paris; COFACE, Paris FR.
  • 1989, Amaryllis, Brussel BE.
  • 1988, La Convergence, Nantes FR.
  • 1987, Lahumière, Paris FR.
  • 1986, MJC Le Mée FR.
  • 1985, Galerie 30, Paris FR.
  • 1983, COFACE Paris FR.
  • 1982, Association Repères Paris FR.
  • 1981, Municipale Gennevilliers FR.
  • 1975, Galéa, Caen FR.
  • 1974, Simone Heller, Paris FR.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Websites: De Vierde Dimensie (opgeheven).


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie websites en publicaties.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Bijgewerkt: 10042013/21022016/13052016/28072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.