Omschrijving CoBrA:

Karel Appel is op 8 november 1948 medeoprichter van de CoBrA-groep (1948 – 1951) waarin schrijvers, dichters en beeldende kunstenaars zich verenigden om vanuit Kopenhagen, Brussel en Amsterdam samen te werken. Het collectieve aspect overheerste hierbij. Onder leiding van de Belgische schrijver Dotremont kwamen het tijdschrift CoBrA, boeken en spraakmakende exposities tot stand.

CoBrA toonde een nieuwe mentaliteit, een nieuwe werkwijze en nieuwe voorstellingen. De groep CoBrA keerde zich af van het traditionele schilderen en zocht naar een spontane, experimentele en uitbundige schilderwijze. Cobra kunstenaars vinden het niet belangrijk om deze exact na te bootsen. Zij laten de motieven uit hun fantasie ontspruiten. Zij lieten zich inspireren door de kunst van natuurvolkeren en de naïviteit van kindertekeningen. Mens- en diermotieven zijn kenmerkend voor de CoBrA-beweging. De belangrijkste leden van CoBrA waren Karel Appel, Constant (1920), Corneille (1922), de Belgen Dotremont (1922-1979) en Alechinsky (1927) en de Deen Asger Jorn (1914-1973).

Het werk van Karel Appel en dat van CoBrA roepen weerstand op: op straat schelden mensen hem uit. Niettemin exposeert De Bijenkorf het werk van Appel, Corneille en Constant, waar het onder andere onder ogen komt van de architect Aldo van Eyck. Willem Sandberg bood hen later, hoewel aanvankelijk niet helemaal overtuigd van de kwaliteiten van de CoBrA-schilders, enkele zalen in zijn hoofdstedelijke museum aan. Karel Appel maakt speciaal voor de tentoonstelling twee doeken op groot formaat.

Hoewel De Volkskrant Sandberg destijds betichtte van ‘minachting van de kunst der eeuwen’, Het Vrije Volk de generatie van experimentele schilders en dichters als ‘knoeiers, kladders, verlakkers’ typeerde en het Christelijke tijdschrift Op den uitkijk hun schilderijen een belediging aan het adres van de Nederlandse burgerman vond en dergelijke schilderijen volgens het blad thuis in het IJ hoorden, bleek Sandberg toch een gelukkige greep te hebben gedaan.

De naïeve expressionistische (Tachisme) werken werden in Amsterdam dan wel bijzonder slecht ontvangen maar in Denemarken wordt het werk van CoBrA door de pers welwillend ontvangen. Als Karel Appel naar Kopenhagen reist geniet hij daar volop van de gemoedelijke sfeer die daar heerst. In Parijs FR werd de betreffende tentoonstelling nog in hetzelfde jaar herhaald en eveneens positief beoordeeld, net als een solo-expositie van Karel Appel, waarna de beweging zich hier vestigde.


Naam kunstgroep: CoBrA.
Kunststromingen: Tachisme ( geen abstractie)
Kunstvormen: Schilderijen, Keramiek.


Initiators:
Deelnemers:

  • Karel Appel | NL 1921 – 2006 CH | Schilderijen, Sculpturen | Tachisme, Expressionisme.
  • Jean Atlan | DZ 1913 – 1960 FR | Schilderijen | Tachisme, Lyrisme.
  • Eugène Brands | NL 1913 – 2002 NL | Schilderijen, Assemblages, Gouaches | Tachisme, Abstract Expressionisme.

Oorsprong: Amsterdam NL.
Ontstaan: 8 november 1948.
Bloeiperiode:
Beëindigd: 1951.


Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email:
Websites:
Emedia:


Manifest:
Eigen publicaties: 
Boeken:

  • 2006, CoBrA de kleur van vrijheid, de Schiedamse collectie, Ludo van Halem Stedelijk Museum Schiedam NL.

Artikelen:
Websites:


Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2018: Cobra Museum, Amstelveen NL, Eugène Brands ‘Van huiskamer tot heelal’ (S).

Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Bijgewerkt: 20102014/08022015/19062016/10022018.