Introductie Coen Vernooij

‘Tall objects’, zo noemt hij zijn meer dan menshoge titelloze tuinbeelden, die menig kijker zullen verrassen. Een titel zou volgens de kunstenaar teveel afleiden, kleur ook. Wat op het eerste gezicht een eenvoudig raamwerk lijkt, roept bij nader in- en omzien tal van associaties op. De open constructies van aan elkaar gelaste en  wit gepoedercoate metalen staven veranderen bij een gewijzigd perspectief in even ongedachte als onverwachte sculpturen. Wat telt, is de bijzondere wisselwerking met de omgeving, en ook met het licht. Die interactie pakt anders uit dan bij houten of stenen sculpturen, waarbij de omgeving een andere, soms ondergeschikte rol speelt.


Coen Vernooy, Zonder titel, 2015, 30 x 22,5 x 4,5 cm, messing staf, ijzerglimmerverf
Coen Vernooy, Zonder titel, 2015, 30 x 22,5 x 4,5 cm, messing staf, ijzerglimmerverf.


Biografie:

Opgeleid als beeldend kunstenaar aan de Kunstacademie Arnhem, het huidige ArtEZ, is hij ook altijd actief gebleven als zelfstandig beeldend kunstenaar en heeft  daarna  een lange loopbaan achter de rug als docent creativiteit en muziek in het gevangeniswezen. Tegenwoordig is hij fulltime actief als kunstenaar en woont en werkt hij in Nijmegen NL


Coen Vernooy, Zonder titel, 2015, 28 x 28 x 215 cm, vierkart staf 12 mm, poedercoat

Coen Vernooy, Zonder titel, 2015, 28 x 28 x 215 cm, vierkart staf 12 mm, poedercoat. 


Beschrijving werk:

Coen Vernooij maakt vrijstaande sculpturen en wandsculpturen. Beide zijn gemaakt van dunne metalen staven, bewerkt met ijzerglimmerverf of een poedercoating. De staven bakenen een ruimte af, een plek die nog ingevuld moet worden. Qua vorm zijn het zeer heldere abstracties, teruggebracht tot hun ultieme  essentie. Aanvankelijk denk je dat je alles in een oogopslag ziet. Na verder kijken blijkt dat toch anders te liggen. Waar ben ik eigenlijk? Is dit binnen of buiten? Is het een begrenzing van een ruimte, of ontwikkelt de ruimte zich juist vanuit de sculptuur? De staande sculpturen moeten vrij staan, en kunnen zowel binnen als buiten geplaatst worden. Je moet eromheen kunnen lopen. Schaduwen van de belijning spelen het spel mee. Bij iedere stap die je zet verandert het beeld op een niet te voorspellen manier.

Het werk is abstract, maar niet streng rationeel formalistisch. Coen Vernooij zoekt de grenzen van de werkelijkheid op. Hij beweegt zich in het vlak waar werkelijkheid en illusie elkaar raken. Geluidsfragmenten, geurflarden, afgebroken gesprekken, lichte aanrakingen. Ervaringen die er naar Coen’s zeggen om vragen om afgemaakt te worden. Hij geeft deze verhevigd-ervaren momenten een beeldend equivalent.

Coen Vernooij koppelt eenvoud aan zeggingskracht, en roept daarmee  verwondering en bewondering op. De in letterlijke en figuurlijke zin transparante beelden blijken veelal gecompliceerde constructies, die vanuit allerlei hoeken bekeken moeten worden om doorzien en begrepen te worden. Wie zou denken dergelijke verrassende constructies zelf te kunnen bedenken, komt na een rondgang om en een zorgvuldige beschouwing van de beelden snel tot het besef, dat dat niet het geval is. Een goede verbinding van creativiteit en vernuft is niet ieder mens gegeven,  de rationele vertaling van spontane of langzaam opkomende gevoelens in (weer) een verrassende constructie evenmin. Coen Vernooij kan dat wel, en doet dat op onnavolgbare wijze in zijn abstracte en tegelijk magische constructies: tijdloze sculpturen met een uniek karakter.

De grote constante in het werk van de kunstenaar zijn de meer dan menshoge vrijstaande constructies van dunne metalen vierkante profielen en kleine wandconstructies van messing staf (koper/zinklegering). Het kleurenscala is beperkt tot wit en antraciet. De grote werken zijn wit gepoedercoated, de kleine met antracietkleurige ijzerglimmerverf behandeld. Met grote precisie zijn de verschillende onderdelen aan elkaar gelast.
De constructies van Coen Vernooij zijn tekeningen in de ruimte. Door hun transparantie neemt het werk geen ruimte in maar gaat het deel ervan uitmaken, wordt erin opgenomen. Afhankelijk van hun plek in de ruimte, of dat nu als vrijstaande sculptuur op een grasveld is, of als hangend element aan een muur, gaan zij een wezenlijke rol spelen in samenspel met de ruimte waarin zij zich bevinden. De werken worden één met de ruimte met schaduwwerking als verbindende factor.
In Galerie de Natris maakt Coen Vernooij dankbaar gebruik van de mogelijkheden die de fysieke ruimte van de galerie hem biedt. De tentoonstelling bestaat uit twee delen. De bezoeker loopt eerst langs twee nieuwe monumentale werken. Constructies van dunne metalen vierkante profielen die uit de zijwanden lijken te groeien. Vervolgens komt hij in een ruimte waarin de wandobjecten op een dynamische manier uit de wanden de ruimte indringen.
Voor het oog valt er veel te beleven door de verrassende werking van de driedimensionale ‘tekeningen’ zelf én door het effect van het samenspel  met  de fysieke ruimte waarin de werken zich bevinden.

In zijn sculpturen spelen kwetsbaarheid, onzekerheid, spanning en verandering een belangrijke rol. Met subtiel abstracte minimalistische aanpak creëert Coen Vernooij beelden die door de omissies de kijker aanzetten tot nieuwe persoonlijke associaties.

Coen Vernooy, Zonder titel, 2015, 50 x50, 215 cm, vierkart staf 12 mm, poedercoat

Coen Vernooy, Zonder titel, 2015, 50 x50, 215 cm, vierkart staf 12 mm, poedercoat.


Naam: Coen Vernooij.
Geboren: Den Haag NL, 11.03.1952.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1952 – 1952, Den Haag NL.
  • 1952 – 1959, Breda NL.
  • 1959 – 1992, Arnhem NL.
  • 1992 – Heden, Nijmegen NL.

Kunstopleiding:

  • 1973 – 1979, Kunstakademie Arnhem, Yes, omgevingsvormgeving.
  • 1988 – 1990, Cursus Pedagogisch didactische bijscholing.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • 2014 – 2015, Selectiecommissie kunstprijs Galerie o-68.
  • 2000 – 2013, Docent crea en muziek bij de PI Vught NL
  • 2005 – 2013, Adviescommissie cultuurprijzen Nijmegen NL.
  • 1995 – 2000, Extern adviseur provincie Utrecht t.a.v. opdrachten kleine gemeentes.
  • 1994 – 2000, Docent muziek en crea bij de Koning Willem II gevangenis Tilburg NL
  • 1988 – 1994, Adviescommissie kunstopdrachten Zutphen NL.
  • 1988 – 1994, Consulent via het LOKV bij gevangenissen Almelo en Zutphen NL.
  • 1991 – 1993, Docent crea-afdeling jeugdgevangenis Zutphen NL.
  • 1982 – 1990, Adviescommissie kunstopdrachten gemeente Nijmegen NL.
  • 1978 – 1988, Johannastichting Arnhem(lichamelijk gehandicapten) Docent fotografie, animatie, muziek.

Onderscheidingen:
Actieve periode: 1979 – Heden.


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres: Dobbelmannweg 5, 6531KT Nijmegen NL.
Telefoon: +31(0)6 49860053
Email: coen@coenvernooij.nl.
Website: www.coenvernooij.nl.
Emedia:


Kunstvormen: Sculpturen.
Kunstperioden: Hedendaags.
Kunststromingen:

  • Minimalisme (Constructed) | DE/US | 1955 – Heden | Modern, Hedendaags | Tekeningen, Schilderijen, Sculpturen, Objecten.

Kunstfasen:

  • 1973 – 1979, Studieperiode.
  • ????? – ????, Docent/begeleider, gevangeniswezen,
  • ????? – 20??, Full time kunstenaar.

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:

  • 1979, Kunstopdracht Centrumpark, Heerenveen NL.
  • 1980, Kunstopdracht schoolplein LHNO-school, Heerlerheide NL.
  • 1982, Kunstopdracht Economische school, Dordrecht NL.
  • 1982, Kunstopdracht Steve Bikoplein, Amsterdam NL.
  • 1985, Kunstopdracht Jenaplanschool, Utrecht NL.
  • 1993, Opdracht kunsttoepassingsplekken nieuwbouwwijk, Leesten NL.
  • 2005, Opdracht kunsttoepassing bij Stichting Moria, Nijmegen NL.
  • 2003 – 2005, Kunsthuis 13,  beeldend tentoonstellingsreeks en keuze kunstenaars.
  • 2010 – 2013, Tentoonstellingsreeks 2close en knowhow in het klooster Tiel NL.

Kunstgroepen:

  • GBK. Gemeenschap Beeldend Kunstenaars.
  • Reductive.NL | NL 2014 | Vier generaties Nederlandse Geometrisch Abstracte kunstenaars.

Kunstrelaties:
Leerling en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:
Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:

  • Art Gallery O-68, Velp NL.
  • Galerie Wit, Wageningen NL.

Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2007, Het Kruithuis, Den Bosch NL, ‘boulevard des arts’.

Galerie-exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 03.09.2017 – 08.10.2017: Galerie Agnes Raben, Vorden NL, duo-expositie, Marena Seeling & Coen Vernooij,  Ruimte Ruis.
  • 06.05.2017 – 17.06.2017: Galerie Franzis Engels, Amsterdam NL, Exciting ‘De spanning van de lijn’ (G).
  • 20.05.2017 – 05.06.2017: Galerie van ARS, Leiden NL, ‘CONCREET 100 jaar later’ (G).
  • 05.02.2017 – 12.03.2017: Galerie De Natris, Nijmegen NL, Coen Vernooij, ‘hard lassen: spelling in de ruimte’ (S).
  • 25.07.2015 – 30.08.2015: Bos Fine Art, Utrecht/Lelystad NL, Tentoonstelling zonder titel 001 (G).
  • 05.04.2014 – 05.05.2014: Galerie Agnes Raben, Vorden NL, Silent dialogues, Coen Vernooij en Wilma Vissers  (D).
  • 09.02.2014 – 09.03.2014: Art Gallery O-68, Velp NL, Binnenste buiten, Sculpturen van Coen Vernooij en gouaches van Eugène Brands (D).
  • 30.09.2012 – 16.12.2012: Galerie den Heeck, Bornem BE,| Eef de Graaf met reliëfspanelen en Coen Vernooij met draadstructuren (D).
  • 2015, Tatra gallery, Poprad, SK, ReductiveNL (G),
  • 2015, Wognum NL, ‘Beeldentuin kunstkwekerij’.
  • 2015, Gallery of fine arts, Ostrava CZ, ‘RedfuctiveNL’ (G),
  • 2015, Het klooster Tiel NL, ‘Luchtlijnen’ (air lines).
  • 2015, Bos Fine Art, Utrecht NL, ‘TZT 001’, (Tentoonstelling zonder titel 001) (G).
  • 2015, Gallery Z, Bratislava SL, ‘ReductiveNL’ (G),
  • 2014, Galerie Wit, Wageningen NL, ‘Tussenruimten’ (gabs).
  • 2014, Galerie Agnes Raben, Vorden NL, ‘Silent dialoques’.
  • 2014, Art gallery O-68, Velp NL, ‘Binnenste buiten’ (inside out).
  • 2014, Galerie Agnes Raben, Vorden NL, Silent dialogues, Coen Vernooij en Wilma Vissers.
  • 2014, Art Gallery O-68, Velp NL, Binnenste buiten, Coen Vernooij en Eugène Brands.
  • 2014, Galerie Wit, Wageningen NL.
  • 2012, Galerie den Heeck, Bornem BE, Eef de Graaf en Coen Vernooij.
  • 2012, Gallery 9, Amsterdam, NL, ‘Vensters’.
  • 2012, Galerie en Beeldentuin 15a, Lochem NL.
  • 2012, Artgallery Den Heeck, Bornem BE.
  • 2011, Galerie Dom’arte, Rucphen NL, beeldentuin.
  • 2011, Gallery 9, Amsterdam NL, zomeropstelling.
  • 2011, Galerie 15a, Lochem NL, beeldentuin.
  • 2010, Galerie en beeldentuin 15a, Lochem NL.
  • 2010, Galerie de 4e Dimensie,  Plasmolen NL
  • 2010, Galerie Dom’arte, Rucphen NL.
  • 2009, Galerie Wit, Wageningen NL.
  • 2009, Galerie De 4e Dimensie, Plasmolen NL, Madi tentoonstelling.
  • 2009, Expositie Ruimte Overasselt NL, Gaia & Ouranos buitenkunst.
  • 2008, De Nieuwe Gang, Beuningen NL, ‘Sluiswerken’.
  • 2007, Galerie Wit, Wageningen NL.
  • 2006, Park Scholtenhagen, Haaksbergen NL.
  • 2003, Galerie achter de zuilen, Bloemendaal NL.
  • 2002, Galerie de Nieuwe gang, Beuningen NL, installatie.
  • 2002, Kunsthuis 13, Velp NL, ‘Ochtendbries’.
  • 2001, St. Michielsgestel NL, ‘Wachten op verbinding’.

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 27.01.2018 – 04.02.2018: IS-projects, Leiden NL, 10 jaar IS-projects! (G)
  • 2014, Project ‘First art’, Nijmegen NL, ‘Tree-family-tree’.
  • 2014, Elblag, Polen, expo ‘Reduktiv’.
  • 2013, KunstRai Amsterdam NL, met Gallery 9.
  • 2013, The Place, The Space, Deventer NL, ‘Glimp’.
  • 2012, KunstRai Amsterdam NL, met Gallery 9.
  • 2010, PAN, Amsterdam NL, met 4e dimensie, Plasmolen NL.
  • 2005, Centrum Beeldende Kunst Gelderland, Arnhem NL.
  • 2005, Kasteel van Rhoon, Rhoon NL.
  • 2004, Velp, Kunsthuis 13, ‘Residu’.
  • 2002, Art Rotterdam, Rotterdam NL met Galerie de 4e dimensie.

Eigen publicaties:

  • 1992, Loden boekje.
  • 1998, Vluchtige beelden.
  • 1998, Oogappel.
  • 2002, Open eind.
  • 2005, K13 de randen van de realiteit.
  • 2010, Inbeelden.
  • 2011, Bajesbeelden.
  • 2012, 2close.
  • 2014, Un/Real.
  • 2015, Up to Real.

Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Akkoord kunstenaar 05.08.2015.
Emailcontact: coen@coenvernooij.nl Beste Coen Vernooij,
Bijgewerkt: 22032014/20072015/30052015/08082015/23012017/01052017/22082017/25012018.