Introductie Constantin Brâncuși:

Staat bekend als de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst met zijn sculpturen van sterk geabstraheerde vormen in gepolijst brons of marmer.

Constantin Brâncuși was een Roemeens / Franse  beeldhouwer die zijn opleiding kreeg aan de kunstacademie in Boekarest RO. Hij woonde en werkte vooral in Parijs FR. Hij had ondermeer exposities in het Guggenheim Museum New York US en  Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam NL. Hij heeft werk in de kunstcollectie van Guggenheim. Belangrijke werken worden gerekend tot het Abstract Figurisme. Bekende werken zijn  ‘De Kus’ en ‘Slapende Muze’.


Constantin Brâncuși, De Kus.


Biografie:

Constantin Brâncuși werd geboren in Pestisani (Gorj) RO in 1876  uit een grote boerenfamilie vanuit een district met een traditie van werken met hout.

Van 1894 – 1898 bezoekt Constantin Brancusi de kunstnijverheidsschool van Craiova RO. daarna volgt hij een opleiding als beeldhouwer aan de kunstacademie in Boekarest (1898 – 1902).

In 1903 reist Constantin Brancusi via München DE naar Parijs FR  waar hij in 1904 aankomt. Toen het paradijs van de nieuwe kunst.

Hij studeerde twee jaar lang in het atelier van Antonin Mercié aan de École des Beaux-Arts in Parijs FR.

Zijn eerste sculpturen die in 1907 tentoongesteld werden op de 17e Salon van La Société nationale des Beaux-Arts, waren naturalistische gipsen en bronzen beelden. Deze maakten indruk op Rodin die hem daarop uitnodigde zijn assistent te worden. Hoewel Constantin Brancusi Rodin zeer bewonderde verliet hij diens studio al na een paar weken.

In die tijd werkte Constantin Brancusi al aan de eerste versies van zijn beeld ‘De kus’.

Constantin Brancusi raakte bevriend met Modigliani, Rousseau en Léger en komt in contact met de kubisten.

Constantin Brancusi’s beeldhouwwerk kreeg internationale bekendheid door de Armory Show in New York US, waaraan hij deelnam in 1913. Hij bezocht New York vier keer en zijn werk werd daar regelmatig geëxposeerd.

In 1914 had hij zijn eerste solotentoonstelling bij Gallery 291 van Afred Stieglitz aan de Fifth Avenue in New York US .

Zijn werk werd populair in Frankrijk, Roemenië en de Verenigde Staten. Verzamelaars kochten zijn werk en critici prezen hem.

Van 1914 -1918 vervaardigde Constantin Brancusi zijn belangrijkste houten beeldhouwwerken. In 1918 begon hij aan zijn serie ‘Eindeloze kolom’ en probeerde hij de grenzen tussen beeldhouwkunst en architectuur op te heffen.

Constantin Brancusi had zijn eigen studio in Parijs FR aan de 8 Impasse Ronsin. Hij besteedde veel aandacht aan de ordening van zijn beeldhouwwerken, hij documenteerde ieder werk en zijn plaatsing in een belangrijke verzameling foto’s.

In 1927 werkte Isamu Noguchi als studio assistent voor Constantin Brancusi en deze leerde hem steenhouwen en houtkerven. Isamu Noguchi (geboren in 1904), een Amerikaan van Japanse herkomst.

In 1937/38 reisde Constantin Brancusi naar India, waar hij een niet uitgevoerde tempel ontwierp voor de Maharajah van Indore.

In het Roemeense stadje Tîrgu-Jie, voerde hij een enorm sculptuurproject uit met onder meer de ‘Eindeloze kolom’, de ‘Poort der Kussen’ en de ‘Tafel der Stilte’.

In 1938/39 bezocht Constantin Brancusi Egypte, Nederland, Roemenië en de Verenigde Staten.

In 1952 werd Constantin Brâncuși Frans staatsburger.

Bij zijn overlijden in 1957 liet Constantin Brancusi de inhoud van zijn studio na aan het Museum van de Kunst in Parijs FR  op voorwaarde dat zijn studio in zijn geheel in het museum geplaatst zou worden.


Beschrijving werk:

In plaats van de in die tijd gebruikelijke methode van eerst in klei boetseren en daarna gips of bronzen afgietsels te maken, stelde Constantin Brancusi er een eer in om direct in het materiaal te kerven.

Constantin Brancusi was al afgestapt van het weergeven van de uiterlijke verschijning van zijn objecten: zijn ambitie was nu het wezenlijke te vangen van zijn subjecten door zijn oppervlakken te ontdoen van details. Hij vereenvoudigde zijn vormen tot elementaire abstracte vormen.

Een tweede kenmerk van Constantin Brancusi’s kunst is het gevoel dat hij bezat voor zijn materialen, geërfd van de cultuur van zijn afkomst. In tegenstelling tot de op dat moment gangbare gewoonte om werklieden in dienst te nemen voor het snijden van het materiaal, werkte Constantin Brancusi vanaf 1910 zelf met het materiaal.

 

De Kus (Le baiser). In het beeldhouwwerk  komt het streven naar minimalisme duidelijk tot uiting. De kunstenaar probeert de essentiële vormen van twee mensen uit te beelden, en daarbij zo veel mogelijk de oorspronkelijk kubusvorm van het materiaal te behouden. Hiermee bereikt hij het omgekeerde van wat beeldhouwers eeuwen nastreefden: in plaats van een vorm te scheppen waar bij nader inzien het materiaal in te herkennen is, schept hij een kunstwerk dat op het eerste gezicht een steen lijkt en de minimale eigenschappen van het uitgebeelde onderwerp draagt. Ook blijkt uit De Kus net zoals uit vele van zijn werken gesneden uit steen of hout, zijn respect voor archaïsche en primitieve sculpturen.

Zijn ‘Slapende Muze’ 1909 is een vroege fase van zijn ontwikkeling naar pure vorm. In de volgende jaren maakte Constantin Brancusi vele versies van zijn Slapende Muze: .Het Ei. Het beroemdste werk van Constantin Brâncuși dat in Nederland te zien is, is Het begin van de wereld ook wel Het ei van Brâncuși genaamd: een bronzen sculptuur in de vorm van een ei, dat bij nader inzien volledig asymmetrisch blijkt te zijn. Volgens de kunstenaar stelt deze vorm de volmaakte schoonheid voor. Zowel in ruimtelijke als in overdrachtelijke zin, omdat al het leven uit een ei(cel) voortkomt. Deze gedachte wordt benadrukt door de sculptuur van een kinderhoofdje dat hij tegelijkertijd maakte, en dat samen met het ei tentoongesteld wordt. Het kunstwerk behoort tot de vaste collectie van het Kröller-Müller Museum

Vele van zijn onderwerpen in marmer en gepolijst brons werden telkens weer herhaald en verfijnd in zijn zoektocht naar eenvoud en perfectie

Constantin Brancusi’s werk heeft de moderne sculptuur sterk beïnvloed. Zijn pure symbolische vormen hadden grote invloed op navolgende generaties beeldhouwers.


Guggenheim Collection installatie Constantin Brancusi 2017.


Naam: Constantin Brâncuși.
Geboren: 19.03.1876, Peștișani (Gorj) RO.
Overleden: 16.03.1957, Parijs FR.
Nationaliteit: Roemeense vanaf 1952 Franse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1876 – ????, Peștișani (Gorj) RO.
  • ???? – ????, Boekarest RO?
  • 1903 – 1904, München DE.
  • 1904 – 1957, Parijs FR.
  • 1937 – 1938, Project in India.

Kunstopleiding:

  • 1894 – 1898, Kunstnijverheidsschool Craiova RO.
  • 1898 – 1902, Kunstacademie Boekarest (Beeldhouwen).
  • 1904 – 1905, École des Beaux-Artsng (atelier van Antonin Mercié).

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen: 1938/39 Egypte, Nederland, Roemenië en de Verenigde Staten.
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:
Actieve periode:


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email:
Website: www.brancusi.com
Emedia:


Kunstvormen: Sculpturen.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • 1894 – 1906, Studieperiode.
  • 1907 – ????, Realistische fase.
  • ???? – ????, Abstracte fase.

Technieken:
Bekende werken:

  • De kus.
  • Slapende Muze

Projecten / opdrachten:

  • Tîrgu-Jie RO, Sculptuurproject o.a.  ‘Eindeloze kolom’, ‘Poort der Kussen’, ‘Tafel der Stilte’.

Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

  • Ellsworth Kelly | US 1923 – 2015 US | Schilderijen Tekeningen, Sculpturen | Abstract Minimalisme (Geometrie), Abstract Colorisme.
  • Modigliani, Rousseau en Léger
  • Kubisten.

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:

  • Isamu Noguchi, assistent van Brancusi en deze leerde hem steenhouwen en houtkerven.

Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?

  • 2018: Solomon R. Guggenheim Museum New York US, | Collection:Constantin Brâncuși.
  • 2014: Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam NL, Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture.
  • 1914, Gallery 291 New York US van Stieglitz (eerste solotentoonstelling).
  • 1913, Armory Show, New York US.
  • 1907, 17e Salon van La Société, Parijs FR. (Eerste expositie).

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Bijgewerkt: 23092014/15042016/01082018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.