Uit de scheuring met de ‘Neue Künstlervereinigung Munchen’ in 1911 groeide een rondreizende tentoonstelling Die erste Ausstellung der Redaktion des Blauen Reiters. Vanuit Galerie Tannhaüser te München DE werd de Galerie Der Sturm te Berlijn DE aangedaan en te Hagen het Folkwang Museum. Keulen DE en Frankfurt DE kwamen hierna.

De vernieuwingsbeweging ontstond in München DE ongeveer gelijktijdig met ‘Die Brücke’ in Dresden DE. De beweging (voluit ‘Künstlergemeinschaft Der Blaue Reiter’) werd in 1911 opgericht door Wassily Kandinsky, Franz Marc, August Macke en Alexej von Jawlensky.

Wassily Kandinsky en Franz Marc zijn de drijvende krachten achter deze kunstenaarsgroepering uit München. De naam is door hen verzonnen in een café. Beiden hielden van blauw, Marc van paarden en Kandinsky van ruiters. Zo ontstond de naam vanzelf, verklaarde Kandinsky ooit. Het betreft een los samenwerkingsverband van verscheidene kunstenaars die een individuele stijl en visie handhaven. Er was niet echt sprake van een georganiseerde beweging. Het ging de deelnemers meer om het onderhouden van een vriendschapsband.

Der Blaue Reiter was oorspronkelijk een almanak die door Wassily Kandinsky en Franz Marc verzorgd was. Zij vormden de redactie van dit blad en organiseerde tentoonstellingen. Het blad werd in 1912 gepubliceerd. De redactie had in 1911 al een tentoonstelling georganiseerd. Hun tentoonstellingen hadden een internationaal karakter doordat er veel kunstenaars uit Rusland en Frankrijk kwamen. Ook de leden van Die Brücke en de Neue Sezession werden uitgenodigd.

Als reactie op de door kunstacademies gepropageerde schone vorm, stelt Der Blaue Reiter dat de vorm alleen moet uitdrukken wat de kunstenaar wil belichamen.

Binnen Der Blaue Reiter waren de kunstenaars van mening dat elk academisme in strijd was met de ware kunst. Men zag de emotie als voornaamste element van het creatieve vermogen en trachtte men deze tot expressie te brengen.


DeLarge Blue Horses’  van Franz Marc is een goed voorbeeld van Der Blaue Reiter het gebruik van kleur en lijn te symboliseren universele principes. Hij koos dieren als onderwerp, omdat hij geloofde in hun “zuiverder, meer verheven relatie met de wereld”, en hij gebruikte abstracte kleur (een briljante blauwe) en lijn (de kromming van nekken van de paarden) om hun spirituele harmonie met de natuur te communiceren .

De Grote Blauwe PaardenFranz Marc, De grote blauwe paarden, 1911, Olie op doek, 106 cm × 181 cm, Walker Art Center.


Een van de laatste activiteiten van Der Blaue Reiter was de deelname aan het ‘Herbstsalon’ van 1913, in de Galerie Der Sturm te Berlijn DE, op uitnodiging van H. Walden, de uitgever van het gelijknamige blad, maar de Eerste Wereldoorlog maakte een einde aan de beweging. Franz Marc, August Macke sneuvelden en Paul Klee, Wassily Kandinsky en anderen verlieten het land.


Naam kunstgroep: Der Blaue Reiter.
Kunststroming: Individuele stijlen.
Kunstperioden: Modern.
Kunstvormen: schilderijen.


Oorsprong: München DE.
Ontstaan: 1911.
Bloeiperiode: 1911 – 1914.
Beëindigd: 1914.


Contactpersoon:
Adres:
Email:
Websites: nl.wikipedia.org/wiki/Der_Blaue_Reiter.
Facebook:
YouTube:
Arttube:
Vimeo:


Manifest: 1912, Almanak ‘Der Blauwe Reiter’.
Eigen publicaties:
Boeken:
Artikelen:
Websites:


Initiators:

  • Wassily Kandinsky |  RU 1866 – 1944 FR | Schilderijen, Grafiek | Modern | Abstract Expressionisme.
  •  Franz Marc | DE 1880 – 1916 FR| Schilderijen | Modern | Abstract Expressionisme.

Deelnemers:

  • Jean/Hans Arp | DE 1886 – 1966 CH | Sculpturen, Schilderijen, Gedichten | Modern | Dadaïsme, Surrealisme.
  • Paul Klee | DE 1879 – 1940 CH | Schilderijen | Modern | Abstract Divers.
  • August Macke.
  • Alexej von Jawlensky.
  • G. Münter.
  • Campendonck.
  • M von Werefkin.
  • Moilliet.
  • Bloé-Niestlé.

Exposities:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Mailcontact:
Bijgewerkt: 24.10.2013/22.08.2014/21.10.2014/20.03.2016.


Reacties

Der Blaue Reiter | München DE | 1911 – 1914 | Schilderijen | Modernisme — Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *