Introductie Eduardo Chillida: (In bewerking)

Eduardo Chillida was  een Spaans / Baskische Beeldhouwer die architectuur studeerde in Madrid ES. Hij werkte vooral in ……..  Hij was lid van de groep ……  Hij had ondermeer exposities in …….. Hij ontving  de ……. prijs. Belangrijke werken worden gerekend tot het …….isme. Bekende werken  ………….. Hij beschouwd zichzelf als…… Eduardo Chillida heeft aanzienlijk bijgedragen aan de vernieuwing van de beeldhouwkunst en wordt beschouwd als een van de belangrijkste kunstenaars van zijn generatie.


Afbeelding 1

Naam werk, Jaar,  Afmetingen (B x H x D), Medium (Acryl op doek), Toelichting  (eventueel).


Biografie:

De Spaanse beeldhouwer Eduardo Chillida  werd in 1924 geboren in San Sebastian ES (Baskenland). Hij was de zoon van een legerofficier.

Eduardo Chillida  begon zijn carrière als profvoetballer maar schakelde, door een blessure, over naar een studie architectuur en en volgde later een tekenopleiding in Parijs. In het Louvre raakte Chillida geïnspireerd door de Griekse beeldhouwkunst. Hij maakte aanvankelijk sculpturen met traditionele materialen als hout en albast. Later, toen hij was teruggekeerd naar Baskenland begon hij te werken met staal. Zo kon hij het donkere licht van zijn geliefde land vatten.

Eduardo Chillida ging in de leer bij een lokale smid en bij industriële smederijen langs de Baskische kust. Hij ontwikkelde zichzelf als een zeer bekwame ambachtsman, wat hem in staat stelde om stalen sculpturen op immense schaal te smeden.

Van 1943 tot 1946 studeerde Eduardo Chillida architectuur in Madrid ES. In 1947 gaf hij zijn studie op om zich aan de kunst te wijden.

Tijdens de burgeroorlog zond zijn familie hem in 1949 naar het veilige Parijs FR  waar hij een atelier inrichtte.  In Parijs FR begon hij  te werken met gips en klei. Hij oefende naar Griekse voorbeelden in het Louvre.

In 1949 werd zijn werk tentoongesteld in de “Salon de Mai” van het “Musée National d´Art Moderne”.

In 1950 (volgens andere bronnen in 1951) keerde hij naar San Sebastian ES terug en begon hij te experimenteren met ijzer. Eduardo Chillida werd uiteindelijk wereldberoemd met zijn, wat sommige mensen ‘ijzervlechtwerk’ menen te moeten noemen. Daarnaast werkte hij ook met hout, graniet en marmer.

Tussen 1954 en 1966 ontstond de serie ‘Aambeeld van dromen’, waarvoor hij hout gebruikte als sokkelmateriaal. Het hout vormde de basis voor de schrille metalen vormen, die in ritmische bochten opdoken.

Al vroeg kreeg Chillida internationale erkenning: in 1958 ontving hij de Grote Prijs op de Biënnale van Venetië.

Van 1959 tot 1977 nam hij deel aan de Documenta-tentoonstellingen in Kassel DE: Documenta II, Documenta III, IV Documenta en Documenta VI.

In de jaren tachtig en negentig werden belangrijke overzichtstentoonstellingen van zijn werk georganiseerd in New York City, Bonn, Münster, Berlijn, Frankfurt am Main en San Sebastian.

Eduardo Chillida behoorde tot de belangrijkste beeldhouwers van de twintigste eeuw.

Het werk van Eduardo Chillida is opgenomen in diverse internationale musea en is bijzonder geliefd bij verzamelaars.


Na een eerste solotentoonstelling bij galerie Clan in Madrid was zijn werk op meer dan honderd solo-exposities over de hele wereld te zien. Hij nam ook deel aan vele internationale tentoonstellingen zoals in Venetië (1958, 1988 en 1990) en Kassel (Documenta, II, IV and VI).

De beeldhouwwerken van Eduardo Chillida werden aangekocht door de belangrijkste musea in de wereld: Metropolitan Museum of Art in New York, Tate in London en het Spaanse museum voor Moderne Kunst in Madrid.

Eduardo Chillida groeide uit tot een van de belangrijkste Europese beeldhouwers. Zijn beelden werden geplaatst in Barcelona, Berlijn, Frankfurt en Parijs. Een van zijn bekendste kunstwerken is ‘De kom van de wind’, dat in San Sebastian aan zee is geplaatst. Dit kunstwerk staat als symbool voor de pogingen om vrede te sluiten in Baskenland.
Eduardo Chillida overleed in 2002 op 78-jarige leeftijd in zijn huis te San Sebastian, na enige tijd te hebben geleden aan de ziekte van Alzheimer.


De schilder Georges Braques bood voor een sculptuur van de jonge Eduardo Chillida voor het eerst geld. Chillida, vereerd, weigerde dat. Het werd een ruil: Chillida een schilderij, Braques een ijzeren sculptuur.Geen slechte ruil voor een jonge Bask die een paar jaar daarvoor nog keeper van het voetbalteam van San Sebastian was, maar door een trap tegen z’n knie naar andere bezigheden moest zoeken.

De Baskische Eduardo Chillida (San Sebastian 1924 – 2002), die afgelopen week op 78-jarige leeftijd overleed, geldt als de bekendste Baskische kunstenaar. Zijn overlijden werd door een van zijn acht kinderen, Luis, bekendgemaakt op een internationaal beeldhouwerscongres in Salamanca. In San Sebastian, zijn geboorteplaats, ging de vlag halfstok.

Eduardo Chillida studeerde architectuur in Madrid maar werd beeldhouwer. In een meer dan vijftig jaar omspannende carrière zette hij alleen in Spanje ruim dertig vaak monumentale beelden in de openbare ruimte neer en verschillende in de rest van Europa en in de Verenigde Staten.

Hij ontving bijna iedere prijs die er voor sculptuur is, onder andere de Imperial Prize, de Japanse evenknie van de Nobelprijs. Die werd ook toegekend aan Richard Serra, David Hockney en Jasper Johns, maar dat zijn namen die buiten Spanje en Frankrijk bekender zijn dan die van Chillida.Grotendeels zal dat komen doordat Eduardo Chillida, ondanks zijn wereldwijde opdrachten, altijd een lokale kunstenaar is gebleven, diep geworteld in de Baskische cultuur.

In 1947 ging hij naar Parijs FR en liet een paar jaar later zijn jeugdliefde Pilar Belzunce overkomen. Het paar verliet Parijs echter in 1951 alweer, omdat Chillida de Atlantische Oceaan miste, en het ‘donkere licht’ van zijn geboorteland. Gips en steen, de materialen waar hij in Frankrijk mee werkte, waren hem ook te licht: hij begon in ijzer te werken, een materiaal dat van oudsher in de Pyreneeën en ook rond San Sebastian opgegraven wordt. Grillige beesten, vormen versmolten met oude werktuigen van het land; Chillida maakte ze direct in de smederij, bij de oven.

De sculpturen van Chillida groeiden in formaat en gewicht: hij werkte vanaf de jaren zestig in hout, marmer, beton, het licht-transparante albast en het zware graniet. Tegelijk groeide zijn ‘rebellie tegen de zwaartekracht’. Hij maakte sculpturen die lange armen uitsteken, die om lijken te vallen of buiten hun bereik lijken te rekken, in een gebaar dat Chillida als ‘tolerantie’ omschrijft.Want behalve ruimte, zwaartekracht en transparantie zocht Chillida ook naar menselijk thema’s.

Eén van zijn bekendste beelden, de Kammen van de Wind die aan de kust bij zijn woonplaats staat opgesteld, werd een ontmoetingsplaats voor vredesactivisten in Baskenland.

In 2000 opende het Chillida-Leka Museum in Hernani, vlakbij San Sebastian. Als laatste monumentale gebaar wilde de beeldhouwer een immense zaal laten uithakken in de berg Tindaya op Fuerteventura. Het Monument voor de verbroedering werd tot zijn grote verdriet inzet van juridische, ecologische en economische touwtrekkerij, en Chillida kon door de voortschrijdende ziekte van Alzheimer zijn al twintig jaar oude droom niet vervullen.


Afbeelding 2

Naam werk, Jaar,  Afmetingen (B x H x D), Medium (Acryl op doek), Toelichting  (eventueel).


Beschrijving werk:

In zijn vroege werken concentreerde Eduardo Chillida zich nog op de menselijke vorm (meestal torso’s en bustes in steen uitgevoerd). Later werden zijn beelden massiever en abstracter en creëerde hij meer monumentale werken voor de openbare ruimte (vaak in beton of cortenstaal).

Eduardo Chillida combineerde moderne abstractie met traditionele ambachtelijke technieken en materialen, in het bijzonder het smeden van ijzer. Hij maakte vaak gebruik van gesmeed staal in grote formaten en bewerkte het materiaal op een gedurfde en spectaculaire manier, volkomen voorbijgaand aan zijn beperkingen. Zoals Chillida eens zei: “to construct is to build in space”.

Eduardo  Chillida liet zich bij het creëren van zijn uitgesproken abstract oeuvre inspireren door zeer uiteenlopende inspiratiebronnen als architectuur, kunst, maar ook filosofie en klassieke muziek.

Zijn twee- en driedimensionale werken laten de frivoliteit van tijdsgenoten zoals Calder, Picasso of Miro links liggen maar vertellen daarentegen een verhaal over poëzie en spiritualiteit.


Afbeelding 3

Naam werk, Jaar,  Afmetingen (B x H x D), Medium (Acryl op doek), Toelichting  (eventueel).


Naam: Eduardo Chillida Juantegui.
Geboren: San Sebastian ES, 10.01.1924.
Overleden: San Sebastian ES, 19.09.2002.
Nationaliteit: Spaanse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1924 – 1943, San Sebastian ES.
  • 1943 – 1949, Madrid ES.
  • 1949 – 1950,  Parijs FR, volgens andere bronnen 1951.
  • 1950 – 2002, San Sebastian ES  (volgens andere bronnen: 1951.

Kunstopleiding:

  • 1943 – 1946, Complutense University of Madrid, Architectuur?

Toelagen:
Residenties:

Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:

  • 1958Grote Prijs, Biënnale van Venetië IT.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging: Fundacion Chillida.
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Sculpturen, tekeningen, tapijten en grafisch werk.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • 1943 – 1949, Studieperiode.
  • ???? – ????, …..

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:
Kunstrelaties:
Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

  • Het Kröller-Müller Museum NL
  • Sculpture Park, Yorkshire GB.
  • Museum Chillida-Leku, Spanje. http://www.eduardo-chillida.com/
  • Museum Insel Hombroich, Duitsland DE.
  • Museo de Escultura al Aire Libre, Madrid ES.
  • Beeldenpark Pinakotheken, München DE.
  • Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Kunstmuseum Basel DE.
  • The Art Institute of Chicago US.
  • Neue Nationalgalerie, Berlijn DE.
  • MACBA, Barcelona.
  • Peggy Guggenheim Collection, Venetië IT.
  • Ordovas, Londen GB.

Overheidscollecties:
Private collecties:

  • Eduardo Chillida-Pilar Belzunce Foundation, Hernani.
  • Particuliere verzamelaars.

Galerie collecties:


Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)
Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2017: Kunstgalerij De Mijlpaal, Knokke BE, Exclusieve expo Eduardo Chillida (S).
  • 2007, De Mijlpaal, Alden Biesen BE, overzichtstentoonstelling  Eduardo Chillida (S).

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)


Eigen publicaties:
Catalogi:
Catalogus Eduardo Chillida, Auteur Alfred Pacquement, met een tekst van Eduardo Chillida paperback.
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie: www.npo.nl/close-up/16-10-2016/AT_2065162
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:

  • “to construct is to build in space”.

Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Visual copyright: JJJJ Kunstenaar gemeld.
Privacy:
Bijgewerkt: 13082017/27062018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.