Introductie Edward Krasiński:

Edward Krasiński is één van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse Avant-garde van de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Zijn artistieke loopbaan gaat van sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot aan de installaties van het begin van de 21e eeuw en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen. Edward Krasiński liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse Constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een Dadaïstische interesse in de rol van toeval. Edward Krasiński’s werk sluit aan bij de Minimalisme en Conceptuele kunst van de jaren 60 en 70. Hij exposeerde veel in musea en galerieën in ondermeer Polen, New York US, Parijs FR en in 2017 in het Stedelijk museum Amsterdam NL.


Edward Krasiński, Zaalopname Stedelijk Museum Amsterdam 2017.


Biografie:

Edward Krasiński werd geboren in 1925 in Loetsk UA (tegenwoordig Oekraïne).

Van 1940 tot 1942 studeerde Edward Krasiński Interieurontwerp en Grafisch ontwerp aan de Kunstgewerbeschule (School of Arts and Crafts) in Kraków PL.

In 1954 vestigde hij zich in Warschau PL, waar hij een groep vooruitstrevende kunstenaars en critici ontmoette, onder wie Tadeusz Kantor en Henryk Stażewski, met wie hij later in 1964 intensief samenwerkte bij de realisatie van Foksal Gallery in Warschau PL. Het werd  dé plek voor grensverleggende kunst in Warschau PL.

In the ‘50s, Edward Krasiński made erotic drawings, and produced many surrealist paintings (Composition with a Skull, Composition with a Girl and a Line, 1962). He published drawings in the magazine Directions, and designed magazine covers for Poland and You and I.

At the beginning of the ’60s, he created his first spatial and relief paintings, forms of irregular shapes constructed from wooden boards, hinges, and wire. In 1964, in the open air in Osieki, Edward Krasiński created a spatial painting Spear of the Atomic Age, which he hung in an open space between trees. Julian Przyboś wrote then that ‘Krasinski reduced the sculpture to a line’.

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Edward Krasiński ‘Farewell to Spring’, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Edward Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In 1968 begon Edward Krasińskii zijn werk te accentueren met  blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar plastic tape die hij ook gebruikte om ruimten en objecten met elkaar te verbinden. De blauwe lijn zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “Ik plakte de tape horizontaal op een hoogte van 130 cm overal en op alles”.  De blauwe lijn verscheen voor de eerste keer bij de receptie van zijn huis in het dorp Zalesie dichtbij Warschau PL, waar hij twee kleine meisjes verbond met het plakband net als een aantal bomen.

In 1970  markeerde hij zijn ‘zijn grondgebied’ met zijn Blauwe lijn in het Musée d’Art Moderne in Parijs FR en op de ramen van de galerijen in de Rive Gauche-wijk. Om De blauwe lijn op de muur te benadrukken, verbond Edward Krasiński soms verschillende geometrische structuren, die lijken op platte dozen,  waarvan het enige doel was om het pad van de blauwe lijn interessanter te maken.

Later ontstonden  beelden ‘in zichzelf’, altijd in de vorm van 100 x 70 cm, waarin De blauwe lijn ‘ingevoerd’ werd, evenals reproducties van beroemde schilderijen die voorzien van De blauwe lijn. Bij een retrospectieve tentoonstelling in 1997, op de Zachęta National Gallery of Art, is De blauwe lijn ‘gehecht’ aan de fotografische weergave van The Battle of Grunwald van Jan Matejko. De blauwe lijn kan overal verschijnen: op de muren van prive-huizen, in koffiehuizen, toiletten, op meubels en afvoerpijpen enz..

Edward Krasiński participated 1970 in the Biennial in Tokyo. When the artworks for his exhibition did not arrive, he sent an 80-metre long telex to the organizers in which he repeated the word BLUE five thousand times. The paper strip was exhibited at the Biennial in place of his works (sculptures with a long, blue winding rubber). A month after the exhibition, Krasiński’s sculptures arrived in Tokyo, and then, following the artist’s instructions, the strip of paper containing the telex was placed in a bullet-proof glass case and presented as a gift to the museum. Krasiński’s blue tape, which the artist used to mark the space around him and define his ‘spiritual circle’, later appeared regularly. Frequently, the tape was interpreted as a visualization of linear time, and the artist himself saw this as an action similar to Dadaist jokes. Krasiński wrote: “I don’t know if this is art. I know that it’s a blue Scotch tape, width 19mm, length unknown”.

Vanaf 1970, woonde en werkte Edward Krasińskihe in de studio of Henry Stażewski met wie hij een levenslange vriendschap ontwikkelde.

In the early ’80s, Edward Krasiński created several small objects in the form of crosses, alluding to his former ‘spears’ – works that triggered energy. In the late ’80s, he arranged his exhibitions in a maze, where the viewer was guided by the blue line, like Ariadna’s thread. The first such maze was created in 1986 in the Foksal Gallery and two years later in Paris at the Donguy Gallery where it was spatially expanded and in the ‘90s at major retrospective exhibitions at the Kunsthalle in Basel and at the Warsaw Zachęta National Gallery of Art.

Edward Krasiński is a Lifetime Achievement Award Winner (1998) of the Polish Section of the International Association of Art Critics(AICA) .

In de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte wordt Edward Krasiński’s atelier in Warschau PL, waar hij woonde en werkte getoond en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen.

In de tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam in 2017 waren ruimtelijke installaties van Edward Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde.

The works of Edward Krasiński are in the collections of, among others, Centre Georges Pompidou in Paris, the National Museum in Warsaw, Kraków and Wrocław, the Museum of Art in Łódź, the National Gallery in Prague and Museum of Modern Art in New York.

Edward Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst maar is bij het grote publiek nog weinig bekend. Zijn werk is relatief onbekend gebleven, vooral doordat  er eigenlijk heel weinig kennis was van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunst scene.


Edward Krasinski, object, 1960.


Beschrijving werk:

Later he created more ‘illustration-like sculptures’, installations of wires, rods, plastic cables and discs suspended in the air or placed on disproportionately large pedestals. Edward Krasiński was interested in the dynamics of a still object. ‘Spears’ hanging on wires around trees created an impression of movement.

The artist combined banal objects in surprisingly simple constellations which looked like geometric graphs, achieving in his works a formal minimalism – a broken, big wheel, like a piece of a circle, from which hangs a drop of red; ends of cables painted in red; a pipe out of which pops a red ball. The colour condensed at the cable-ends often served as an energy transmitter. The main materials of Edward Krasiński’s works from that period were soft and easy to form wires, but made of hard plastic.

Foksal Gallery, Edward Krasiński placed these lines in space, built unexpected structures out of them, curled them, and allowed them to live autonomous lives, thus surprising the viewers by their sudden appearance in a completely unexpected place. Around 1968, the artist replaced the hard spools with a soft, plastic cord, and previously used reds, purples and greys with blue. A blue line comes out of one bottle and goes into another (98K1, 1968), bunches of blue wire are leaking from faucets, a machine to grind meat grinds blue cable rolls, a blue bookmark sticks out of a book, the pages of which are glued together (L, 1969). Items entangled in the blue rope have been deprived of their original functions and meanings, and gained new, poetic references. An important aspect of Edward Krasiński’s work is his poetics of irony which creates a distance to reality by giving lightness to apparently serious intentions.

In his work, Edward Krasiński combined a constructivist tradition with Dadaist humour. However, he disagreed with those critics who attributed conceptualism to his art:

“What I do is very real, to disgust. The blue line ‘reveals’ the wall – God forbid it does not build it nor does it create it, but it reveals it exactly, exposing the reality of the ‘unnoticed’ wall”.


Edward Krasiński, Atelier (puzzles), exhibition at the Foksal Gallery in Warsaw, 1994, photo Tadeusz Rolke


Naam: Edward Krasiński.
Geboren: 03.03.1925, Loetsk UA.
Overleden: 2004, Warschau PL.
Nationaliteit: Poolse?
Woon / werkplaatsen:

  • 1925 – 1954, Loetsk UA.
  • 1954 – 2004, Warschau PL.

 


Kunstopleiding:

  • 1940 – 1942, Interieur-architectuur en grafisch ontwerp. Kunstgewerbeschule (School of Arts and Crafts), Kraków PL.
  • ???? – ????, Jan Matejko Academy of Fine Arts, Kraków PL

Toelagen:
Residenties:

Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:

  • 1998, Lifetime Achievement Award Winner,  Polish Section of the International Association of Art Critics(AICA) .

Actieve periode:


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, Sculpturen, Constructies.
Kunstperiode: Modern.
Kunststromingen:

  • Abstract Minimalisme | DE/US | 1955 – Heden | Modern, Hedendaags | Tekeningen, Schilderijen, Sculpturen, Objecten.
  • Spatial Concretisme | UA | 1945 – Heden | Objecten, Sculpturen | Modern, Hedendaags.

Kunstfasen:

  • 1940 – 1942, Studieperiode.
  • 1968 – ????, Blauwe lijn periode.
  • ???? – ????, …

Technieken: Tape belijning.
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:

  • 1964, Mede oprichter Galeria Foksa, Warschau PL.

Kunstgroepen: Second Kraków Group.
Kunstrelaties: Henry Stażewski,  Daniel Buren, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Tadeusz Brzozowski.
Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:

  • Władysław Jarocki, Wojciech Weiss, Józef Mehoffer.

Museumcollecties:

  • Centre Georges Pompidou | Parijs FR | Centrum voor Moderne kunst.
  • National Museum | Warschau PL.
  • National Museum | Kraków PL
  • National Museum | Wrocław PL.
  • Museum of Art | Łódź.PL.
  • National Gallery | Praag CZ.
  • Museum of Modern Art (MOMA) | New York US | Moderne & Hedendaagse kunst.

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2017: Stedelijk Museum, Amsterdam NL, Edward Krasiński, Retrospectief (S).
  • 2016 – 2017, Tate Gallery, Liverpool GB (S).
  • 2011,  Museum of Modern Art, New York US, On Line, Drawing Through the Twentieth Century (G).
  • 2011, New Museum, New York US, Ostalgia (G).
  • 2010, Centre Pompidou, Parijs FR, Les Promesses du pass (G).
  • 2009, National Museum, Kraków PL, Collection: Twenty Years of the Starmach Gallery  (G).
  • 2007, National Museum, Wrocław PL, Classics and Virgins. From the Collection of Starmach Gallery (G).
  • 2006, Kröler-Müller Museum, Otterlo NL, Living Art, On the edge of Europe (G).
  • 2004, Muzeum Sztuki in Łódź, Łódź PL,  Infinity of the Line. Hommage à Edward Krasiński (S).
  • 2000, Goteborgs Kunstmuseum, Goteborg SE, Amateur/Eldsjal (G).
  • 1997, Mucsarnok, Szepmuveszeti Muzeum, Kortas Muveszeti Muzeum, Ludwig Muzeum, Budapest, Hungary, Express Polonia. Polish Art 1945-1996 (G).
  • 1997, Zachęta National Gallery of Art, Warschau PL (S).
  • 1996, Kunsthalle Basel, Basilea CH (S).
  • 1991, Museum of Art, Łódź PL (S).
  • 1991, Zachęta National Gallery of Art, Warschau PL, A collection of twentieth-century art at the Museum of Art in Lodz PL (G).
  • 1985, Moderna Museet, Stockholm SE, Dialogue (G).
  • 1978, Musee d’Art Moderne de la Ville de Paris, Parijs FR, France / Polish Sculpture (G).
  • 1970, Musee d’Art Moderne de la Ville de Paris, Parijs FR (G).
  • 1967, Guggenheim Museum, New York US, 5th International Exhibition (G).

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2012 – 2013, Tate Modern Gallery, Londen GB, A Bigger Splash: Painting after Performance (G).
  • 2013, Galerii Foksal, Warschau PL, Fundacja (S).
  • 2013, Starmach Galery, Kraków PL, Labyrinth (S).
  • 2011, Starmach Gallery, Kraków PL, Blue Scotch (G).
  • 2008, Gallery of Contemporary Art, Kraków PL, ABC, The Bunkier Sztuki (S)
  • 2006, Foksal Gallery Foundation, Warschau PL, The Exotic Journey Ends (G).
  • 2006, Anton Kern Gallery, New York US, Implosion (Ten Year Anniversary) (G).
  • 2006, Generali Foundation, Wenen AT, Les mises en scene (S).
  • 2004, Anton Kern Gallery, New York US (S).
  • 2004, Foksal Gallery, Warschau PL, Krasiński – Kamoji. The Blue Tape and Shadow (G).
  • 2003,  Moderna Galerija Ljubljana, Ljubljana, Slovenia, Form Specific (G).
  • 2003, Anton Kern Gallery, New York US (S).
  • 2001, Klosterfelde Gallery, Berlijn DE (S).
  • 1998, Arsenał Gallery, Białystok PL (S).
  • 1994, The Old Gallery, Lublin PL, My daughter’s home and me (S).
  • 1989, Foksal Gallery, Warschau PL, In the memory of Henryk Stażewski (S).
  • 1988, Donguy Gallery, Parijs FR (S).
  • 1987, Foksal Gallery, Warschau PL (S).
  • 1986, Foksal Gallery, Warschau PL, Komoji-Krasiński-Stażewski (G).
  • 1985, Foksal Gallery, Warschau PL (S).
  • 1982, Gallery 72, Chełm Lubelski PL (S).
  • 1975, Gallery 28, Parijs FR (S).
  • 1972,  Richard Demarco Gallery, Edinburgh GB, Atelier 72, The Edinburgh Festival (G).
  • 1974, Repassage Gallery, Warschau PL (S).
  • 1968, Foksal Gallery, Warschau PL (S).
  • 1965, Krzysztofory Gallery, Kraków PL (S).
  • 1965, El Gallery, Elbląg PL, Confrontations 65 (G).
  • 1965, Elbląg PL, First Biennial of Spatial Forms (G).
  • 1962, The Crooked Circle Gallery, Warschau PL, Arguments 1962 (G).

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2015, Flat Time House, London GB, Solidarity Avenue / Aleja Solidarności (G).
  •  2014, Polish Institute, Düsseldorf DE, Ideally Balanced, Organically Abstract. The Polish Avant-Garde in Düsseldorf, Düsseldorf DE, Quadrennial (G).
  • 2014, The 31st International São Paulo Biënnale of Contemporary Art (G).
  • 2013, Kyoto City University of Arts, Kyoto JP, An Approach to Being: Darkness, Infinity, Everyday Life (G).
  • 2006, Generali Foundation, Wenen AT, Les mises en scène (S).
  • 2004, Generali Foundation, Wenen AT, Collected Views from East or West (G).
  • 2000, Ljubljana, Slovenia, Manifesta3 (G).
  • 1995, Lubart Castle, Łuck, UA  Finally in Łucku (S).
  • 1994, Bonn (G), Europe, Europe. The Century of the Avant-Garde in Central and Eastern Europe.
  • 1993, Public Library, Legionowo PL, Around the person and works of Edward Krasiński (S).
  • 1980, Restaurant, Warschau PL, Urban action near ‘Gruba Kaśka’ (S).
  • 1979, Palazzo delle Esposizioni, Rome IT, Polish Avant-Garde 1919-1978 (G).
  • 1978, Venice IT, 43e. Biennale of Modern Art (G).
  • 1970, Tokio Biënnale, JP (G).

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:

  • 2017,  Prijs € 19,95 | 24 x 21,5 cm | Engels | ISBN 978-1-84976-492-6 | Vormgeving: Sara De Bondt.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:

  • 2012, Edward Krasiński’s Studio,  Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte.

Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Onbekend.
Emailcontact:
Bijgewerkt: 23062017/01082017/10032018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.