Introductie Englebert van Anderlecht:

Englebert van Anderlecht was een Belgische schilder. Hij kreeg zijn kunstopleiding aan de Academie van Sint-Joost-ten-Node in Brussel BE. Hij is exponent van het Lyrisme van gestuele (gebarende) aard, later werd zijn werk meer Abstract Expressionistisch. Hij behoorde tot de Nieuwe Vlaamse School. Een bekend werk is Résurgence des instincts uit 1957.


Englebert Van Anderlecht, Résurgence des instincts, 1957, 152 x 244 cm, J.Geleyns-Ro scanEnglebert Van Anderlecht, Résurgence des instincts, 1957, 152 x 244 cm, J.Geleyns/Ro scan.


Biografie:

Englebert van Anderlecht groeide op in een groot gezin en moest reeds op 14-jarige leeftijd aan het werk. Pas later volgde hij van 1935 – 1942 lessen aan de Academie van Sint-Joost-ten-Node in Brussel BE waar hij kennismaakte met de oudere leerlingen Gaston Bertrand Louis van Lint en Emile Mahy. Zij allen werden onder leiding van hun leraar Jacques Maes beinvloed door de realistische en gevoelige visie die Paul Haesaerts toen ‘animistisch’ noemde.

Englebert van Anderlecht was te jong om deel te nemen aan het avontuur van ‘La Jeune Peinture Belge’ dat direct na de oorlog door zijn metgezellen werd aangevat. Hij bleef zijn eigen weg zoeken via het werk van bewonderde voorgangers met name Cezanne, Matisse en de Brabantse fauvisten. Die evolutie nam enige tijd in beslag niet alleen wegens zijn veeleisende professionele leven als bediende bij de Regie des Telegraphes et Telephones maar ook omdat hij in zijn plastische onderzoekingen zeer streng was voor zichzelf – hij vernietigde verscheidene van zijn picturale experimenten.

Door zijn honger naar kennis, de reizen die hij kon maken de vriendschap met mensen uit de kunstwereld en de literatuur (Philippe d’Arschot Jean Dypreau) en de contacten met kunstenaars zoals Serge Vandercam, Bram Bogart, Jef Verheyen, Vic Gentils verbreedde zijn horizon zich zodat Englebert van Anderlecht uiteindelijk de sterke impulsen die in hem opborrelden de vrije loop kon laten. Van toen af stortte hij zich in een gestuele (gebarende) schilderkunst. Aanvankelijk bleef hij nog gebonden aan representatieve schema’s maar in navolging van zijn vriend Serge Vandercam liet hij die spoedig achterwege om grote informele doeken te gaan schilderen op een almaar instinctievere manier en met brede gebaren.

In de jaren vijftig kwam zijn kunstenaarschap tot volle wasdom. Englebert van Anderlecht schilderde grote temperamentvolle doeken in een abstract-expressionistische stijl. Met onstuimige streken bracht hij een explosieve kleurenpracht aan. In latere werken kwam deze woestheid ook tot uitdrukking door het feit, dat het schilderdoek niet werd gespaard.

In 1958, kort voor zijn dood, sloot hij zich aan bij de groep Hessenhuis in Antwerpen BE en was aldus betrokken bij de oprichting van de Nieuwe Vlaamse School.

Hij werd door Zwitserse en Nederlandse galeries uitgenodigd. Zo kreeg hij eindelijk de plaats die hem toekomt in het kader van de informele kunst naast een Jackson Pollock en een Georges Mathieu.


Englebert Van Anderlecht,ijzer, beton, prikkeldraad, zink, gips, schelpen, zand grind steen, 64 x 54 x 30 cmEnglebert Van Anderlecht, ijzer, beton, prikkeldraad, zink, gips, schelpen, zand grind steen, 64 x 54 x 30 cm. 


Beschrijving werk:

Deze Belgische kunstenaar is exponent van het Lyrisme van gestuele (gebarende) aard, nadat hij eerst Georges Braque en Paul Cézanne had nagevolgd. Later werd zijn werk meer Abstract Expressionistisch. Zijn schilderingen geven uitdrukking aan een ingehouden dramatiek en een sterk innerlijk gevoelen. Zijn prille kinderjaren waren getekend door de nasleep van de Eerste Wereldoorlog en zijn jeugd door de angsten van de Tweede Wereldoorlog en de verschrikking van Hiroshima een drama dat hem bijzonder sterk aangreep: het is dus niet verwonderlijk dat zijn schilderkunst een uiting van strijd onrust en opstand werd gevoelens welke hem verbonden met kunstenaars en dichters die lekkende verf en schreeuwende woorden aan de woelige kracht van zijn eigen realisaties toevoegden.


Engelbert Van Anderlecht, Multiplier les sens, Olie op doek, 1993, 127 x 157 cmEngelbert Van Anderlecht, Multiplier les sens, Olie op doek, 1993, 127 x 157 cm.


Naam: Englebert van Anderlecht.
Geboren: 24.03.1918, Brussel BE.
Overleden: 07.03.1961, Brussel BE.
Nationaliteit: Belgische.
Woon / werkplaatsen:

  • 1918 – ????, Brussel BE.
  • ???? – 1961, Brussel BE.

Kunstopleiding:

  • 1935 – 1942, Academie van Sint-Joost-ten-Node, Brussel BE.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:
Actieve periode:


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon: +32(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • 1935 – 1942, Studieperiode.
  • 1942 – 1950, Lyrisme.
  • 1950 – 1961, Abstract Expressionisme.

Technieken:
Bekende werken:

  • Multiplier les sens.
  • Nuit blanche.
  • Le grand noir.

Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

Kunstrelaties:

  • Serge Vandercam.
  • Bram Bogart  | NL 1921 – 2012 BE | Schilderijen | Abstract Expressionisme, Action Painting.
  • Jef Verheyen | BE 1932 – 1984 FR | Schilderijen |  Abstract Minimalisme (Geometrie).
  • Vic Gentils.

Museumcollecties:
Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2003, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK), ‘Gelijk het leven is’ (G).
  • 1989, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK), ‘Open Mind (Gesloten Circuits)’ (G).
  • 1979, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK), ‘De jaren ’60 – Kunst in België’ (G).

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:

  • Gelijk het Leven is.
  • Open Mind (Gesloten Circuits)

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Uitzoeken.
Bijgewerkt: 17102014/20072016/08072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.