Introductie Eugène Brands:

Eugène Brands stond aan de wieg van CoBrA (Tachisme), samen met kunstenaars als Karel Appel, Constant Nieuwenhuijsen en Corneille. Met zijn zeer persoonlijke opvattingen over de schilderkunst was Eugène Brands meer een solist. Hij was geïnteresseerd in primitieve culturen, waarvan vooral de muziek en de etnografica hem aanspraken. Veel van de magische elementen van deze culturen probeerde hij tot uitdrukking te brengen in zijn werk.


Eugène Brands (1913-2002), Victory Borfimah, 1949, Schiedam, Stedelijk Museum Schiedam

Eugène Brands, Victory Borfimah, 1949, Stedelijk Museum Schiedam.


Biografie:

Eugène Brands  is één van de grondleggers, maar ook de bekendste dissident van de na-oorlogse kunstbeweging CoBrA. Door Karel Appel, Constant en Corneille wordt hij in 1948 uitgenodigd om deel te nemen aan de Experimentele Groep, die al snel internationaliseert en met schilders uit Copenhagen en Brussel CoBrA wordt.

De kunstenaars zijn jong, getalenteerd, hebben de Tweede Wereldoorlog doorstaan en kunnen zich niet vinden in de heersende bourgeois-schilderkunst. Hoewel zijn werk formeel aansluit bij het nieuwe schilderen dat CoBrA voorstaat is zijn benadering van de schilderkunst anders.

Typerend is zijn bijdrage aan het eerste nummer van Reflex, het tijdschrift van de Experimentele Groep. Waar anderen, zelfbewust en extravert, termen gebruiken als: bevrijding van het bewustzijn, sociale revolutie, Manifest en gemeenschappelijke strijd, schrijft Eugène Brands “(dat er) toch een dakvenster open te stoten is op nieuwe nog ongekende en totaal onvermoede sterrenbeelden”. Het laat zien waar dan al zijn persoonlijke inspiraties liggen: zijn fascinatie voor de mysteries die in het heelal verborgen liggen, aanvankelijk zich uitend door als kleine jongen letterlijk uit het dakraam te kijken; later door contact te zoeken met de kosmos, luisterend naar elpees met Afrikaans tromgeroffel of het rituele gezang van pygmeeënvrouwen.

Voor het luide groeps-protest van CoBrA is Eugène Brands teveel individualist, te bescheiden en te aardig. Na een tumultueuze dichtersavond in het Stedelijk Museum besluit hij, samen met vijf kompanen te breken met CoBrA. Aanleiding is het opstootje, de echte reden echter zoals Brands het formuleerde dat Appel, Constant en Corneille het drie-koppige hoofd van de slang vormden en de rest de staart, een rolverdeling waarin zij zich begrijpelijk niet wilden voegen. Hoewel zijn journey met CoBrA maar enkele jaren duurde, bereidde het hem voor om in de eenzaamheid van zijn ateliers in Frankrijk en Nederland verder te werken aan een van de meest eigenzinnige, maar vooral ook mooiste oeuvres van de Nederlandse schilderkunst. Zijn zachte, wolkig geschilderde vormen en kleuren, die hij associatief samenvoegt tot abstracte compositions magiques zijn poëtische getuigenissen van verstilde schoonheid uit een onbekend ver heelal. Dat is de poëtische wereld van Eugène Brands. Hij is, zo zegt hij, geen zender maar een antenne, of meer een wichelroedeloper, die het penseel niet krampachtig vasthoudt, maar los op zijn hand legt en over het land loopt in afwachting of hij bij de bron komt. “Op die manier kom je ergens. Dat is mijn bedoeling van het schilderen”.

Eugène Brands nam in 1946 deel aan de groepstentoonstelling ‘Jonge schilders’ in het Stedelijk Museum te Amsterdam NL, waar een hele zaal met zijn werk was gevuld. Daar had hij goede contacten aan overgehouden met directeur Sandberg, die hem een (solo)expositie had toegezegd. Toen hij in 1948 was toegetreden tot de Experimentele Groep in Holland, nam hij de taak op zich om de contacten met het Stedelijk Museum te behartigen. Dit leidde tot de “Internationale tentoonstelling van experimentele kunst” van november 1949. Intussen was ook de CoBrA-beweging opgericht door Constant Nieuwenhuijs, Corneille, Karel Appel, Christian Dotremont en Asger Jorn. Zodoende was deze grote groepsexpositie de eerste openbare manifestatie van CoBrA. Er hing een aantal grote werken van Eugène Brands die speciaal voor de expositie waren vervaardigd.

Door meningsverschillen en ruzies naar aanleiding van deze expositie heeft hij de CoBrA-beweging verlaten en er afstand van genomen. Ook in artistiek opzicht ging hij zijn eigen weg. In de jaren ’50 maakte hij werk, dat op kindertekeningen geïnspireerd was. Pas in de jaren ’60 kwam hij weer uit op het kleurenpalet van CoBrA.

Behalve schilderijen, maakte Eugène Brands ook assemblages, waarbij hij dezelfde abstractie en hetzelfde kleurenpalet toepaste.

De door Sandberg georganiseerde groepstentoonstelling in 1962 betekende uiteindelijk de doorbraak van Eugène Brands. Hij hoefde niet langer van de contraprestatie te leven.
In de jaren vijftig werd zijn werk ook gekenmerkt door zijn fascinatie voor kindertekeningen. Prachtige kleine schilderijen – meestal olie op papier – waren het resultaat. In de jaren zestig verruilde Brands langzamerhand de figuratie weer voor abstractie. Met een zekere onverzettelijkheid bleef hij zijn gehele leven trouw aan zijn intuïtie en bewandelde hij consequent zijn eigen weg.

Hij heeft meegemaakt dat in de kunstwereld `materie-schilderen` veel aandacht kreeg. Dat was niet zijn schilderen. Zelf brengt hij de verf meestal dun op, als een tintensluier, bijna immaterieel. Hij heeft dan twee grote thema`s: de eeuwige beweging en de onmetelijkheid van de kosmos. “Ik maak niets, het ontstaat” zegt de schilder Brands. Met een fluweelzachte onverzettelijkheid bleef hij trouw aan zijn intuïtie. Hij ging zijn eigen weg, zonder voorkennis van bestemming.

In 1993 besluit Eugène Brands te stoppen met het schilderen op doek. Het is hem fysiek te zwaar geworden. Na die tijd beperkt hij zich tot zijn geliefde gouaches op papier.

Eugène Brands overleed op 15 januari 2002. Op de dag dat hij zijn 89ste jaar in zou gaan. Hij liet een omvangrijk oeuvre na.


Eugène Brands, High Tension, 1990, olieverf op doek, collectie Stichting Eugène Brands

 Eugène Brands, High Tension, 1990, olieverf op doek, collectie Stichting Eugène Brands.


Beschrijving werk:

Nog uitwerken.


Eugène Brands

Naam: Eugène Brands.
Geboren: Amsterdam NL, 1913.
Overleden: Amsterdam NL, 15.01.2002.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:
Kunstopleiding:
Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:
Actieve periode:


Eugéne Brands, Composition cosmique, 1997, Collage, 48 x 43 cm, prive collectie

Eugéne Brands, Composition cosmique, 1997, Collage, 48 x 43 cm, privé collectie.


Vertegenwoordiging: Stichting Eugène Brands.
Contactpersoon: Eugénie Brands.
Adres:
Telefoon:  +31(0)20 623 34 74.
Email: eugenie.brands@planet.nl.
Website: www.eugenebrands.nl.
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, Assemblages, Gouaches, Tekeningen.
Kunstperioden: Modern.
Kunststromingen:

  • Tachisme (CoBrA) | 1948 – 1951 | Internationale Avant-garde kunstgroep.
  • Abstract Expressionisme | US/EU | 1905 – Heden | Schilderijen, Sculpturen | Modern, Hedendaags

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, ….
  • ???? – ????, Tachisme.
  • ???? – ????, Abstract Expressionisme.

Technieken:
Bekende werken:

Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

Kunstrelaties:

  • Constant Nieuwenhuijs, Tachisme.
  • Corneille, Tachisme.
  • Karel Appel | NL 1921 – 2006 CH | Schilderijen, Sculpturen | Modern | Tachisme, Abstract Expressionisme.
  • Christian Dotremont, Tachisme.
  • Asger Jorn, Tachisme.

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:

Galerie collecties:

  • Galerie Witteveen, visual art centre, Amsterdam NL

Museum exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2018: Cobra Museum, Amstelveen NL, Eugène Brands ‘Van huiskamer tot heelal’ (S).
  • 2013: Chabot Museum, Rotterdam NL, Eugène Brands Imaginair.
  • 1946, Stedelijk Museum, Amsterdam NL,’Jonge schilders’.

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2018: Galerie de Vis, Harlingen NL, CoBrA-kunst met Eugène Brands (S).
  • 2016: Galerie Post + Garcia, Maastricht NL, Expositie en lezing Eugène Brands.
  • 2015: Galerie Frank Welkenhuysen, Utrecht NL, Eugene Brands: Panta Rhei.
  • 2014: Arti Legi, Gouda NL, Expositie Eugène Brands, Mysterie van de Kosmos.

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2016: Paterskerk van Weert NL, ‘Abstracten van de jaren zestig tot nu’.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:

  • 2018, Eugène Brands 10 x verzameld, Ruud Lapré, 99 Uitgevers/Publishers.
  • 2013, Eugène Brands Imaginair, Hans den Hartog Jager, samenstelling en vormgeving Christian Ouwens.

Artikelen:

  • 23.06.2009, Eindelijk erkenning voor Eugène Brands? Heemsteedse Courant.
  • 12.06.2009, Cobra in Zandvoort, Zandvoorts Museum.
  • 29.04.2003, Schiedamse Cobra-collectie schept verplichtingen, Trouw.
  • 17.01.2002, Vaderfiguur voor Cobra-groep, Trouw.
  • 17.01.2002, Brands was poëtisch tegenhanger van Cobra, Volkskrant.
  • 17.01.2002, Medeoprichter Cobra Eugène Brands dood, Volkskrant.

Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:

  • “Ik maak niets, het ontstaat”.

Nieuwsberichten:

  • Juni 2013, Publicatie ‘Eugène Brands Imaginair’.

Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright:  Stichting Eugène Brands? Aangevraagd 18.06.2013 bij familie.
Emailcontact: eugenie.brands@planet.nl  Beste Eugénie,
Bijgewerkt: 17062013/27092014/18012015/08022015/14022016/19/062016.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.