Introductie Felix De Boeck:

Samen met kunstenaars als Victor Servranckx, Karel Maes, Jozef Peeters en Georges Vantongerloo behoort Felix De Boeck tot de eerste generatie modernistische schilders in België. Van het verkennend academisme over impressionistisch geïnspireerde werken en het kleurgeweld van het fauvisme evolueerde de schilder naar de abstractie. Zijn specifieke abstracte stijl van het begin van de jaren twintig sloot nauw aan bij de ‘nieuwe’ kunst die zich internationaal manifesteerde en waarvan De Stijl de bekendste en meest extreme vertegenwoordiger was. Nadien, vanaf het einde van de jaren twintig, worden zijn werken mystiek realistisch, zijn beeldtaal en methode kenmerkt zich door het krassen met de passer in monochrome, geschilderde kleurvlakken.


Felix de Boeck, Barensnood, 1975, 80 X 60 cm,

Felix de Boeck, Barensnood, 1975, 80 X 60 cm, Een vrouw zit op haar knieën en haar gezicht is sereen als bij een dode. Het eerste wat je ziet is de magere, oude hand die ze uitsteekt. Het geheel opgebouwd uit cirkels. De kleur aan de randen is donker, wordt steeds lichter tot het een fellichtblauw wordt in het middelpunt. Bron: www.student.kuleuven.be.


Biografie:

Felix De Boeck werd geboren in Drogenbos BE op 12 januari 1898 op de boerderij van zijn ouders, waar hij later ook zelf zal wonen en werken. Hij stierf 98 jaar later in Sint-Agatha-Berchem  BE op 18 januari 1995.

Felix De Boeck volgde lager onderwijs tot het derde studiejaar in de gemeenteschool van Drogenbos. Vanaf het vierde studiejaar tot en met de retorica studeerde Felix aan het Franstalig Collège Saint-Pierre in Ukkel. Dit was voor hem een hele aanpassing aangezien hij slechts in beperkte mate Frans sprak. Samen met zijn broer Marcel en de latere radiopresentator Pol Jacquemijns was hij een van de ‘intellectuele’ jongelingen van Drogenbos BE. Als gevolg van de Eerste Wereldoorlog kon hij echter geen hogere studies aanvatten. Uiteindelijk ontwikkelde hij zich op autodidactische manier tot kunstenaar.

Felix De Boeck leerde tekenen in de tekenklas van kunstenaar Pol Craps, eveneens uit Drogenbos. Iedere zondagvoormiddag verzamelden enkele getalenteerde jongens en meisjes in zijn atelier en ze kregen er basistechnieken aangeleerd. Een ander kunstenaar die een tijdje in Drogenbos leefde, Louis Thévenet, bracht hem in contact met verf en penselen. Hij was het die Felix aanspoorde om verder te gaan dan alleen maar tekenen en bracht verf en penselen mee uit Brussel.

Meer en meer trok ook Felix naar de stad om er contacten te leggen met andere artiesten en gelijkgestemde zielen. Zo kwam hij terecht bij de kunstkring ‘Doe Stil Voort’ waar hij in 1918 voor de eerste maal de kans kreeg om zijn werk te tonen aan een groter publiek:  “Via de kring Doe stil voort kwam ik in contact met de kunstwereld. Ik leerde Prosper De Troyer kennen, Jozef Peeters, de organisator en de vechter voor de moderne kunst, Eduard Van Dooren, Servranckx, Jan Cockx, Albert Daenens, e.a.”

Aan het begin van de jaren twintig was Felix De Boeck één van de eerste modernistische kunstenaars in België. Samen met Servranckx, Peeters, Maes en anderen vertegenwoordigde hij de “zuivere beelding”, geïnspireerd op de leerstellingen van De Stijl (kunstenaars als Piet Mondriaan en Theo Van Doesburg maakten deel uit van De Stijl). Felix De Boeck liet in zijn abstract werk het figuratieve element nooit helemaal los; vandaar ook dat men zijn werk meer specifiek omschrijft als lyrisch-abstract.

Midden jaren twintig besliste Felix De Boeck om de boerderij van zijn ouders, die net gestorven waren, over te nemen. Vanaf dat moment combineerde hij het kunstenaarsschap met het landbouwersbestaan.  “Ik zocht naar een bestaanszekerheid als mens om mijn kunstenaarsschap veilig te stellen. Met die bedoeling ben ik boer geworden. De romantische voorstelling van Felix De Boeck als de boer die schildert, zou misschien kunnen omgekeerd worden in de meer nuchtere voorstelling van Felix De Boeck als kunstenaar die boert. Maar wat is een woord of wat is een zin? Laat sommige vrienden hierover discussiëren. Vijftig jaar geleden heb ik gekozen en ik heb er nooit spijt van gehad. Als boer leef ik in de open lucht, de natuur is mij toevertrouwd en het wonder van het licht is een dagelijkse ervaring.”

Van maandag tot en met zaterdag werkte hij op het land en maakte hij reeds voorstudies. Op zondag kon men hem vinden in zijn atelier. Ook zijn stijl veranderde: net als zijn modernistische tijdgenoten, keerde hij stilaan terug naar de figuratie met mystieke werken en portretten. Jarenlang zal zijn werk niet tentoongesteld worden en werkt hij in alle stilte verder.


Felix De Boeck was born in Uccle in 1898. Encouraged by artist Prosper De Troyer in 1917, De Boeck gradually changed his style from Post-Impressionism to Fauvism and Futurism. Near the end of World War I, De Boeck exhibited in Brussels with the group “Doe Stil Voort” (Continue quietly) and fellow-painters Victor Servranckx and Jozef Peeters. In 1919 De Boeck met Flouquet, Karel Maes and the Bourgeois brothers, all founding members of the “7 Arts”  avant-garde magazine. De Boeck started painting geometrical and circular abstract masks as a reaction to the economic and social upheaval of the First World War and the desire to build a new world. In the period 1919 – 1921 De Boeck’s work gradually grew abstract through an extreme stylizing of masks and landscapes. The two-dimensional gave way to a sense of depth, suggested by several diagonals and colour degradations. The ensuing abstract space, with a primary emphasis on the central point, became a returning mystical element throughout his entire work. In 1923, De Boeck’s work was commented in the two main avant-garde publications in Belgium, “7 Arts” and “Het Overzicht”. After 1925 De Boeck became a member of “L’Assaut” with Marcel-Louis Baugniet, Jean-Jacques Gailliard, Servranckx, Flouquet and Karel Maes. The township of Drogenbos near Brussels hosts a fine museum FeliXart dedicated to the artist’s work.


Felix De Boeck, Genesis, The apple tree, 1926, verso Landscape ca 1917, Olie op karton, 460 x 470 mm.

Felix De Boeck, Genesis, The apple tree, 1926, verso Landscape ca. 1917, Olie op karton, 460 x 470 mm.


Naam: Felix De Boeck.
Geboren: 12.01.1898, Drogenbos BE.
Overleden: 18.01.1995,Sint-Agatha-Berchem BE.
Nationaliteit: Belgische.
Woon / werkplaatsen: Drogenbosch BE.
Kunstopleiding:

  • Autodidact.
  • Tekenklas van kunstenaar Pol Craps.
  • Schilderles van Thévenet.
Toelagen:
Residenties:
Studiereizen
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:
  • 1970 Lid van de Koninklijke Academie van België.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email:
Website:  www.felixart.org.
Emedia: www.youtube.com.


Felix De Boeck, Duizelingen, ca 1920, olie op paneel, 200 x 185 mm.

Felix De Boeck, Duizelingen, ca 1920, olie op paneel, 200 x 185 mm.


Kunstvormen: Tekeningen, Schilderijen.
Kunststromingen:

  • Lyrisme | FR | 1946 – Heden | Schilderijen.
  • Concretisme | FR/NL | 1930 – Heden | Schilderijen, Reliëfs, Beglazing, Muurschildering.

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, …..

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:

  • ????, Felix De Boeckmuseum op zolderverdieping van het Gemeentehuis van Drogenbos.
  • ????, VZW Gesticht ter bevordering van zijn werk.
  • 1995, Eerste steen gelegd van het nieuwe FeliXart Museum.

Kunstgroepen:

Kunstrelaties:

  • Marthe Donas | BE 1885 – 1967 BE | Schilderijen | Kubisme.

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollectie:

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2016: Museum Albert Van Dyck, Schilde BE, ‘Het oeuvre van Felix de Boeck in tekeningen.
  • 2012: FelixArt Museum, Drogenbos, BE  Het oeuvre van Felix de Boeck in tekeningen.
  • 1952, Restrospectieve Giroux, Brussel BE.
  • 1981, Van Punt tot Cirkel, Museum Schone Kunsten Brussel BE.
  • 1966, Museum Schone Kunsten, Elsene BE.
  • 1965, Nova, Mechelen BE.
  • 1956, Galerie Saint-Laurent, Brussel BE.
  • 1961, Gemeentehuis, Jette BE.
  • 1957, Galerie Fonteyn, Leuven BE.
  • 1928, Sacre du Printemps, Paris FR.
  • 1928, Au Canard Sauvage, Brussel BE.
  • 1926, Zaal Delgay, Brussel BE.

Eigen publicaties:
Catalogi:

  • 1997, Verbrugghen, J., 7 avant-gardisten uit de jaren twintig, tentoonstellingscatalogus ter gelegenheid van 75 jaar ABB 1922-1997, Leuven BE.

Boeken:

  • 1952, Walravens, J. Felix De Boeck, De Sikkel-Antwerpen BE.
  • 1965, Walravens, J. Felix De Boeck, Museum van Elsene BE.
  • 1963, Bourgeois, P. Felix De Boeck, Brussel BE.
  • 2004, De Puydt, R., Felix De Boeck, Oostkamp BE.
  • 1984, De Ridder, C., Oog in oog met Felix de Boeck: de evolutie van het zelfportret, Leuven BE.
  • 1970, De wandel, J., De mens in het oeuvre van Felix De Boeck.
  • 1978, Felix De Boeck: museum gemeentehuis Drogenbos, Drogenbos BE.
  • 1983, Mijn Leven en Werk, door Felix De Boeck, heruitgave 1973, Drogenbos BE.
  • 1978, Dusar, A., Felix De Boeck, Een begenadigd kunstenaar, Libro-Sciences,D-1976/1070/90
    Matthijs, G., F. de Boeck, Brussel, BE.
  • 1985, Van Daele, H. & Dusar, L., Felix de Boeck, Tielt BE.

Artikelen:

  • 1932, Michel Seuphor, Un renouveau de la peinture en Belgique, Parijs FR.
  • 1933, René Baert, Peintres de Flandre et de Wallonie, Ed.Maréchal.
  • 1982, De boodschap van een kunstenaar: Felix de Boeck, Academieberichten.
  • 19??, Cassiman, B., Felix de Boeck, het ideële in zijn zelfportretten, Ons erfdeel.
  • 1992, De Puydt, R., De schenking Felix De Boeck, Vlaanderen BE.
  • 1995, De Puydt, R., Het afscheid van eredeken Felix De Boeck, Vlaanderen BE.

1984, Mertens, G., Felix de Boeck, Autotoerist.


Eigen citaten:

  • “Kleur is een gave van de natuur. Ik ken vooraf het resultaat. Ik kan dat blindelings en heb zelfs geen palet meer nodig. Je kan dat vergelijken met een toondichter, die schrijft ook muziek!”.
  • “Ik zou één thema in het oneindige kunnen hernemen in een wisselend spel van kleuren en gevoelsinhoud. Mijn schilderijen zijn mijn dagboek en aan de kleur van wat er op de ezel staat, herken je direct in welke gemoedstoestand ik ben”.
  • “De cirkel is de expressie van het leven en de strakke lijn van het mystieke”.

Websites:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie websites en publicaties.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Bijgewerkt: 12042013/21102015/04022016/12072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.