Introductie Franz Kline:

De Amerikaanse kunstschilder Franz Kline schilderde aanvankelijk figuratief werk op klein formaat. Vanaf 1950 veranderde hij zijn stijl drastisch en begon hij kalligrafische zwart-witte Abstract Expressionistische werken op groot formaat te schilderen. Zoals voor veel kunstenaars van ‘The New York School’ was het belangrijkste criterium ‘Komt de emotie van de schilder over?’.


Franz Kline


Biografie:

Franz Kline werd in 1910 geboren in Pennsylvania US, als kind van immigrantenouders. Zijn vader kwam uit Hamburg DE en zijn moeder uit Cornwall GB.

Franz Kline studeerde van 1931 tot 1935 aan School of Fine and Applied Arts van de universiteit van Boston US. In 1935 besloot hij, aangetrokken door het Engelse chic, in Engeland een kunstopleiding te volgen. Dit deed hij in 1937 aan de Heatherley’s School of Fine Arts in Londen GB. Hij vervolgde zijn studie aan de National Academy of Design in New York US waar hij zich in 1939 vestigde. Franz Kline schilderde in die periode stadsgezichten, landschappen, portretten en muurschilderingen in een licht Expressionistische stijl, geïnspireerd door kunstenaars als Velázquez, Rembrandt en Édouard Manet.

Zijn succes begon in 1943, toen hij een prijs won op de jaarlijkse tentoonstelling van de National Academy of Design in New York US.

In deze jaren ontmoette hij de Nederlandse Amerikaan Willem de Kooning. waarmee hij bevriend raakte. Dankzij De Kooning kwam Franz Kline op het idee om een tekening met behulp van een projector zo te vergroten dat het geheel abstract werd. Het effect fascineerde de hem mateloos, vooral omdat hij al enkele jaren experimenteerde met Abstracte kunst. Hij merkte dat de lijnen en vormen via deze abstrahering aan kracht en monumentaliteit wonnen.

Op een dag aan het einde van de jaren ‘40 projecteert hij een van zijn schetsen en ziet een uitvergroot detail helemaal anders of abstract. Met goedkope verf en gewone verfborstels valt hij zijn eigen muren in zijn studio aan en experimenteert met dit nieuw inzicht. Hij gaat groot en zwart-wit werken in de stijl van het Abstract Expressionisme (o.a. Chief, 1950).

In 1950 exposeerde hij voor het eerst solo in de Charles Egan Gallery in New York US met schilderijen in zijn nieuwe stijl. in 1951 zijn tweede tentoonstelling gehouden, waarmee al snel zijn naam werd gevestigd.

Vanaf 1952 studeerde Franz Kline met enkele andere kunstenaars van de ‘New York School’ aan het Black Mountain College (North Carolina) en in 1954 aan de Philadelphia Museum School of Art.

Zijn werk was vervolgens op belangrijke tentoonstellingen te zien, zoals Twelve American Painters and Sculptors in het Museum of Modern Art van New York in 1952, op de biënnale van São Paulo in 1957 en op de grote door Europa reizende overzichtstentoonstelling New American Painting in 1958-59, een soort promotietour van het Abstract Expressionisme met ondermeer werken van Jackson Pollock, Barnnet Newman en Mark Rothko.

Op de Biënnale van Venetië IT in 1960 ontving Franz Kline een aansprekende prijs.


Franz Kline


Beschrijving werk:

De vroege abstracte werken vallen op door de brede kwastvoering. Hij werd beïnvloed door oosterse kalligrafie. Het Oost-Aziatische penseelschrift wordt opgeblazen tot dramatische krachtlijnen waaruit pathos en heroïek spreekt. Deze architecturale constructies zijn ultra-individuele expressies.  Paul Kline’s schilderijen zijn tevoren uitgewerkt en gecomponeerd. Hij maakte kleine schetsen van constructies als hijskranen, tunnels en spoorwegmaterieel, die hij opblies tot grote proporties, zodat ze de kenmerken kregen van (een deel van) Oost-Aziatische kalligrafische tekens. Vervolgens zette hij, snel en met energieke gebaren, de uiteindelijke, na vele voorstudies bereikte versie op het doek. Er is geen sprake van improvisatie. Het werk werd met witte en zwarte, verf gemaakt.

Hij zegt van zijn grote zwart-witte gestural schilderstukken die een krachtige met energie geladen indruk maken: “dit zijn schilderemoties. Ik beslis niet van tevoren of ik een bepaalde ervaring of indruk ga schilderen, maar tijdens het schilderen wordt het een werkelijke ervaring voor me. Het is evenmin symbolisme als kalligrafie”. Kline had grote belangstelling voor opbouw en eerbied voor het oppervlak van het schilderij. Hij wilde niets weten van illusionistische ruimte of diepte en was hij verre van eenvoudig in zijn behandeling van de verhouding figuur-achtergrond. Hij heeft eens opgemerkt: “de mensen denken wel eens dat ik een wit doek neem en daar een zwart teken op schilder. Maar dat is niet waar. Ik schilder het wit net zo goed als het zwart, en het wit is even belangrijk.”

In zijn laatste werken zoals Provincetown II (1959) en Caboose (1961) gebruikt hij weer kleuren.

Het Museum of Modern Art en het Whitney Museum te New York US kochten verschillende werken van Franz Kline aan. Het werk kreeg als gevolg daarvan een steeds hogere marktwaarde. Tragisch genoeg bleek in 1961 dat de Franz Kline leed aan een ernstige hartkwaal, waar hij het volgende jaar aan overleed.

De zwart-wit schilderijen van Franz Kline worden beschouwd als zijn beste werk en behoren tot de door de Amerikaanse criticus Harold Rosenberg (1906-1978) geroemde iconen van het Abstract Expressionisme van de ‘New York School’.


Franz Kline


Naam: Franz Kline.
Geboren: 23.05.1910, Wilkes-Barre, Pennsylvania US.
Overleden: 13.05.1962, New York City US.
Nationaliteit: Amerikaanse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1962 – ????, Wilkes-Barre, Pennsylvania US.
  • 1939 – ????, New York US.
  • ???? – ????, Boston US.
  • ???? – ????, Londen GB.
  • ???? – 1910, New York US.

Kunstopleiding:

  • 1931 – 1935, Boston-universiteit US.
  • 1937, Heatherley’s School of Fine Arts in Londen GB.
  • 1952, Black Mountain College, North Carolina US.
  • 1954, Philadelphia Museum School of Art US.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:

  • 1943, Prijs National Academy of Design in New York US.
  • 1960, Prijs Biënnale van Venetië IT.

Actieve periode: 1937 – 19??.


Vertegenwoordiger:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, ….

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

  • Helen Frankenthaler | US 1928 –  2011 US | Schilderijen | Lyrisme, Colorfield painting.
  • Willem de Kooning | NL 1904 – 1997 US | Schilderijen, Sculpturen | Abstract Expressionisme, Action Painting.

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties: 

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:

  • Barbara Mathes Gallery, New York US.

Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 1968, New York US.
  • 1964, Londen GB.
  • 1962, Washington US.
  • 1958 – 1959, New American Painting door Europa.
  • 1957, Biënnale van São Paulo.
  • 1952, Twelve American Painters and Sculptors, Museum of Modern Art, New York US.
  • 1950, Charles Egan Gallery, New York US.
  • 1950, Biënnale van Venetië IT.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie websites en publicaties.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Privacy: N.v.t.
Bijgewerkt: 30122013/05082014/02022016/17072018.


Een selectie van gegevens wordt weergegeven, ook bij exposities, publicaties, etc.