Introductie:

Franz Marc was een Duits Abstract Expressionistisch schilder. Hij zich vooral toe op dierenportretten, waarbij hij niet zozeer de uiterlijke verschijningsvorm, als wel de innerlijke essentie van het dier probeerde te vatten. Hierbij speelde de door hem ontwikkelde kleurensymboliek een grote rol. Zo stond blauw bijvoorbeeld voor ‘het mannelijke principe, stug en geestelijk’ en geel voor ‘het vrouwelijke principe, zacht, vrolijk en zinnelijk’. Onder invloed van het Kubisme vereenvoudigde hij ook de vormen sterk. Hierdoor neigden zijn schilderijen steeds sterker naar het abstracte. Zijn laatste werken verwijzen duidelijk naar de ware uitdrukkingskracht van het Abstract Expressionisme.


Franz Marc, Fighting FormsFranz Marc, Fighting Forms.


Biografie:

Franz Marc was de zoon van de schilder Wilhelm Marc. De meeste expressionisten kwamen uit de gegoede burgerij en hadden er moeite mee, om tegen de zin van hun vader in, hun onconventionele wens om kunstenaar te worden door te zetten. Franz Marc heeft thuis stellig meer begrip gevonden. Hij streefde echter helemaal niet naar een kunstzinnig beroep en had nog als zeventienjarige het lang gekoesterde voornemen om theologie te studeren. Aanvankelijk echter koos hij op zijn 19de filosofie aan de universiteit van München. Een jaar verruilde hij de opleiding filosofie voor een studie aan de kunstacademie in zijn geboorteplaats.

Hij maakte verschillende reizen naar Parijs FR en wat hij zag in deze stad liet diepe sporen na in het werk van Franz Marc.

In 1900 wordt hij leerling aan de Münchener Kunstakademie, nadat hij gestopt is met zijn studie filosofie en theologie. Ook met deze nieuwe studie stopt hij al snel, omdat hij ook hier geen nieuwe inspiratie kan opdoen.

In 1909 verhuisde hij naar Sindelsdorf.

In 1910 leert hij de gelijkgezinde schilder August Macke kennen, met wie hij snel vriendschap sluit en een intensieve briefwisseling over hun wederzijdse kunst voert. Dankzij August Macke wordt hij lid van de Neue Künstlervereinigung München.

Franz Marc trad toe tot de Neue Künstlervereinigung München in 1911. Ook verleende Marc medewerking aan de uitgave van de almanak van deze kunstenaarsgroep en nam hij deel aan de belangrijke tentoonstelling Sonderbund in Keulen DE. Hij  ontmoet Wassily Kandinsky, met wie hij korte tijd later ‘Der Blaue Reiter’ opricht. Der Blaue Reiter was een avantgarde kring van Russische en Duitse schilders. Met collega Wassily Kandinsky, August Macke, en anderen onderzocht hij de psychologische effecten van kleur en lijn in gedurfde abstracte composities.

Samen met August Macke bezocht Franz Marc in 1912 Parijs FR, waar het tweetal de kunstenaar Delaunay ontmoette. In 1912 gaf Franz Marc samen met Vassily Kandinsky de almanak ‘Der Blauwe Reiter’ uit.

In 1914,  aan het begin van de Eerste Wereldoorlog, meldt hij zich als oorlogsvrijwilliger en werd gestationeerd aan het westelijk front. Hem wordt opgedragen camouflagedoeken te schilderen. Hij raakt al snel gedesillusioneerd over de oorlog. Franz Marc maakte van maart tot juni 1915 het ‘Schetsboek uit het veld’. De 36 potloodtekeningen tonen een grote thematische en stilistische diversiteit, die nauwe banden met de gevestigde vooroorlogse schilderijen Marc hebben. Het is zijn laatste artistieke getuigenis. Op 4 maart 1916 wordt hij tijdens een patrouille in de buurt van Verdun dodelijk getroffen door een granaat.

2016 is de 100e verjaardag van het jaar van het overlijden van Franz Marc en de Slag bij Verdun. Het Franz Marc Museum in Kochel DE viert dat met een tentoonstelling in het Institut français München.


Franz Marc, The Unfortunate Land of Tyrol, 1913Franz Marc, Das arme Land Tirol, 1913 (Guggenheim Museum in New York).


Beschrijving werk:

Aanvankelijk werkte Franz Marc in een naturalistische stijl. Door de loop der jaren versimpelde hij zijn vormen. Kleur ging een belangrijke plaats innemen. Franz Marc legde zich vooral toe op dierenportretten, waarbij hij niet zozeer de uiterlijke verschijningsvorm, als wel de innerlijke essentie van het dier probeerde te vatten. Hierbij speelde de door hem ontwikkelde kleurensymboliek een grote rol. Zo stond blauw bijvoorbeeld voor ‘het mannelijke principe, stug en geestelijk’ en geel voor ‘het vrouwelijke principe, zacht, vrolijk en zinnelijk’.

Onder invloed van het Kubisme vereenvoudigde hij ook de vormen sterk. Hierdoor neigden zijn schilderijen steeds sterker naar het abstracte. Zijn laatste werken verwijzen duidelijk naar de ware uitdrukkingskracht van het Abstract Expressionisme.

Het werk ‘Large Blue Horses’ is een uitstekend voorbeeld van De Blauwe Ruiter het gebruik van kleur en lijn te symboliseren universele principes. Franz Marc koos dieren als onderwerp, omdat hij geloofde in hun ‘zuiverder, meer verheven relatie met de wereld’, en hij gebruikte abstracte kleur (een briljante blauwe) en lijn (de kromming van nekken van de paarden) om hun spirituele harmonie met de natuur te communiceren.

De Grote Blauwe PaardenFranz Marc, De grote blauwe paarden, 1911, Olie op doek, 106 cm × 181 cm, Walker Art Center.


Franz MarcNaam: Franz Marc.
Geboren: München DE, 08.02.1880.
Overleden: Braquis FR, 04 03.1916.
Nationaliteit: Duitse, ????
Woon / werkplaatsen:

  • 1880 – ????, München DE.
  • 1909 – ????, Sindelsdorf DE.
  • ???? – 1916, Braquis FR.

Kunstopleiding:

  • ????, Filosofie en theologie (afgebroken).
  • 1900, Münchener Kunstakademie (afgebroken).

Toelagen / residenties:
Actieve periode: 1900 – 1916.
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia: 


Kunstvormen: Schilderijen.
Kunstperioden: Modern.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????,

Technieken:
Bekende werken:

  • De grote blauwe paarden, 1911, Olie op doek, 106 cm × 181 cm, Walker Art Center.

Projecten:
Kunstgroepen:

  • Der blauwe Reiter | Munchen DE | 1911 – 1914 | Schilderijen | Modern.
  • Neue Künstlervereinigung | München DE.

Kunstrelaties:

  • Willi Baumeister | DE 1889 – 1955 DE | Schilderijen, Collages, Grafiek | Modern | Abstract Expressionisme.
  • Robert Delaunay  | FR 1885 – 1941 FR | Schilderijen | Modern | Kubisme, Orphisme.
  • Vassily Kandinsky | RU 1866 – 1944 FR | Schilderijen, Grafiek | Modern | Abstract Expressionisme.
  • August Macke.

Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 24.05.2017 – 24.09.2017: LACMA (Los Angeles County Museum of Art) Los Angeles US, Form in Fragments: Abstraction in German Art, 1906-1925.
  • 04.10.2015 – 10.01.2016: Franz Marc Museum, Kochel am See DE, Willi Baumeister and Paul Klee, Structure and Vision.
  • 30.06.2016 – 09.09.2016: Institut français München, München DE, ‘Franz Marc Jaar’
  • 2009, Sprengel-Museum, Hannover DE, Marc, Macke und Delaunay, die Schonheit einer zerbrenden Welt (1910-1914).
  • 2001, Walker Art Center in Minnesota US, Franz Marc and the Blue Rider.

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)
Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)


Eigen publicaties:

  • 1912, ‘Der Blauwe Reiter’, samen met Vassily Kandinsky.

Catalogi:

  • 2014? Sammlungskatalog Franz Marc Museum, Kunst im 20. Jh,  Hg. von der Franz Marc Museumsgesellschaft, door Cathrin Klingsöhr-Leroy.

Boeken:

  • Het ‘schetsboek uit het veld’ is nu in het Nationaal Graphic Arts Collection in München DE.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:

Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Gemeld 23.08.2014 (Dir Franz Mark Foudation).
Emailcontact:
Bijgewerkt: 28.07.2014/11.10.2015/15.06.2016/18.05.2017.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.