Introductie Giacomo Balla:

Giacomo Balla was een Italiaans kunstschilder. Hij kreeg zijn opleiding vooral aan het Liceo Artistico in Turijn IT. Hij is vooral bekend als leidend futurist en Aeropittura (vliegtechniek), die in zijn werken de beweging wilde laten uitkomen. Een bekend werk hangt in het Kröller-Müller Museum  in Otterloo NL;  Giacomo Balla,  Forme rumore di motocicletta, 1913-1914, olieverf en gouache op papier, 73 x 101 cm.


Giacomo Balla, 1913, Olieverf en gouache op papier, 73 x 101 cm

Giacomo Balla,  Forme rumore di motocicletta, 1913-1914, olieverf en gouache op papier, 73 x 101 cm, Kröller-Müller Museum.
Gezichtsbepalend werk van Giacomo Balla, waarin hij, naast de sensatie van snelheid, ook de sensatie van het bijbehorende geluid van een ronkende motorfiets heeft weergegeven. Het schilderij is  daarom zeer typerend voor de uitdrukking van het futuristische kernbegrip ‘dynamische sensatie’, van de totale ervaring van de eigentijdse dynamiek.


Biografie:

Giacomo Balla werd geboren in 1871 in Turijn IT. Hij studeerde in 1891 kort op de Accademia Albertina di Belle Arti en het Liceo Artistico te Turijn IT, waarna hij schilderles gaf aan onder anderen Gino Severini. Hij had dat jaar ook zijn eerste expositie in de Promotrice di Belle Arti te Turijn IT.

In 1895 verhuisde hij naar Rome IT, waar hij diverse jaren werkte als illustrator, en portretschilder en deelnam aan de exposities van Degli Amatori e Cultori di Belle Arti.  In 1897 exposeerde opnieuw in de Promotrice di Belle Arti.

In 1900 bracht Giacomo Balla een bezoek van zeven maanden aan Parijs FR als assistent van de illustrator Serafino Macchiati. In Parijs FR maakte hij kennis met het impressionisme en het pointillisme en werd hij sterk beïnvloed door het Divisionisme.

Terug in Rome exposeerde Giacomo Balla in de Amatori e Cultori (1902 – 1904), op de Quadriennial van Turijn IT (1902) en de Biënnale van Venetië IT (1903), ook ontmoet hij Gino Severini en Umberto Boccioni.

In 1904 trouwde Boccioni Balla met Elisa Marcucci en gingen zij wonen in Parioli, een voorstad van Rome IT. Samen met Gino Severini en Umberto Boccioni ontwierp Giacomo Balla diverse omslagillustraties voor de linkse krant Avanti della Domenica.

Filippo Tommaso Marinetti leerde Giacomo Balla in 1909 de Futuristische ideeën. In hetzelfde jaar nam hij deel aan de Salon d’Automne. Giacomo Balla was één van de oprichters van het Futurisme. Hij deed dit door het tekenen van het Futuristisch Manifest in 1910, samen met Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Luigi Russolo en Gino Severini. In dit manifest gaven zij aan hoe belangrijk beweging is. De kunstenaars die tot deze stroming behoorde hadden een grote voorliefde voor de machine. maar ook in hun werk komt de beweging tot uiting. De vooruitgang die deze stroming voor ogen had werd overgenomen door het werk met film- en fotocamera.

In de centrale hal van het door Giovanni Cena en zwager Marcussi ontworpen paviljoen van de wereldtentoonstelling in Rome IT in 1911 hingen 10 werken van Giacomo Balla die het prettige leven verheerlijkten.

In 1912 legde Balla in zijn schilderij ‘Hond aan de lijn’ een beweging vast, gebaseerd op fotografische bewegingsstudies. Hij bezocht Londen GB en Düsseldorf DE en nam deel aan de tentoonstelling van de ‘Rotterdamsche Kunstkring’.

In 1913 verklaarde hij: “Balla is dood”, en veilde hij al zijn schilderijen, waarna hij zich op ontwerpen concentreerde. In 1914 ontwierp hij kleding en schreef het Futuristisch Manifest der Herenkleding, dat pleitte voor praktische en dynamische kleding.

Onderschreef in 1915 een manifest voor de futuristische sculptuur, dat hij in zijn ‘Il Pugno di Bocciono’ trachtte om te zetten.

Tussen 1913 en 1916 schilderde Giacomo Balla een serie die in de richting van abstracte schilderijen ging. Het programma van het Futurisme heeft hij wellicht het meest consequent volgehouden.

Rond 1918 ontwierp hij zijn eerste Futuristische Huis in Rome IT, dat met zijn kleurrijk beschilderde meubilair bewust afstand nam van het verleden.

De Eerste Wereldoorlog betekende het einde voor het Futurisme als kunststroming. Giacomo Balla schilderde echter futuristisch werk tot 1930 toen hij een realistische benadering koos. Hij was  ook actief als binnenhuisarchitect, ontwierp decors en werkte op typografische gebied.

Een typisch voorbeeld van zijn schilderkunst na 1918 vormt ‘Linee Forza di Paesaggio’ uit 1920. Ook ontwierp hij  een futuristisch interieur voor de Bal Tik-Tak danszaal.

Met zijn medefuturisten Fortunato Depero, en Enrico Prampolini exposeerde Balla kleurrijke wandkleden op de ‘Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes’ in Parijs in 1925.


Giacomo Balla, Dynamiek van een hond aan de lijn, 1912, Olieverf op doek, Futurisme

Giacomo Balla, Dynamiek van een hond aan de lijn, 1912, Olieverf op doek, Futurisme.


Beschrijving werk:

Nog uitwerken.


Giacomo BallaNaam: Giacomo Balla
Geboren: 18.07.1871, Turijn IT.
Overleden: 01.03.1958, Rome IT.
Nationaliteit: Italiaanse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1871 – 1895, Turijn IT.
  • 1895 – 1904, Rome IT.
  • 1904 – 1958, Parioli IT.

Kunstopleiding:

  • ????, Avondcursus tekenen.
  • 1891, Accademia Albertina di Belle Arti, Universiteit van Turijn IT.
  • ????, Liceo Artistico Accademia.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:
Actieve periode:


Giacomo Balla, Velocità astratta + rumore, 1914, Olie op doek, 54.5 x 76.5 cm, Peggy Guggenheim Foundation, Venice, ItalyGiacomo Balla, Velocità astratta + rumore, 1914, Olie op doek, 54.5 x 76.5 cm, Peggy Guggenheim Foundation, Venetië IT.


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen.
Kunststromingen:

  • Futurisme | IT | 1909 – 1914 | Schilderijen, Sculpturen.

Technieken:
Bekende werken:

  • Hond aan de lijn (Dinamismo di un cane al guinzaglio, 1912, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo).
  • Meisje dat over een balkon loopt (Ragazza che corre sul balcone, 1912, Galleria d’Arte Moderna, Milaan, Italië).
  • Snelheid van de auto (Velocità d’automobile, 1913, Museum of Modern Art, New York)
    Abstracte snelheid – de auto is voorbij (Velocità Astratta – l’Auto è passata, 1913, doek, 50 x 65,3 cm, Tate Gallery, Londen)
  • Geluid van een motorfiets (Forme rumore di motocicletta, 1914, doek, 73 x 101 cm, Kröller-Müller Museum).
  • Vlucht van zwaluwen (Volo di rondini, 1918, tempera op karton, 16 x 23,5 cm, Kröller-Müller Museum.

Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

  • Gino Severini | IT 1883 – 1966 FR | Beeldhouwer, Schilder, Publicist | Futurisme, Kubisme.
  • Umberto Boccioni | IT 1882 – 1916 IT | Schilderijen, Sculpturen | Futurisme.
  • Filippo Tommaso Marinetti.
  • Carlo Carrà  IT 1881 – 1966 IT | Schilderijen, Collages | Futurisme.
  • Luigi Russolo.
  • Fortunato Depero (1892-1960).
  • Enrico Prampolini.
  • Jules Schmalzigaug | BE 1882 – 1917 NL | Schilderijen | Futurisme.

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:

  • Albright-Knox Art Gallery | Buffalo US.

Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 1925, ‘Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes’ Parijs FR.
  • 1911, Wereldtentoonstelling, paviljoen Italië in Rome IT.
  • 1909, Salon d’Automne.
  • 1897, Promotrice di Belle Arti Turijn IT.
  • 1895, Degli Amatori e Cultori di Belle Arti.
  • 1891, Promotrice di Belle Arti, Turijn IT.

Eigen publicaties:

  • 1914, Futuristisch Manifest der Herenkleding.

Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:

2014: Kröller-Müller koopt werk Giacomo Balla,


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Bijgewerkt: 2712014/15062016/16072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.