Introductie Gino Severini:

Gino Severini was een Italiaans kunstcriticus en futuristisch-kubistisch schilder en beeldhouwer en was een van de belangrijkste vertolkers van het Futurisme, hij vormde een belangrijke schakel tussen Franse en Italiaanse kunst. Hoewel Gino Severini zijn historisch meest kenmerkende werken vóór de Eerste Wereldoorlog schiep, maakte hij een lange carrière mee waarin hij doorging zijn stijl te ontwikkelen, in het bijzonder in zijn abstracte werken. Gino Severini combineerde de divisionistische principes van de compositie met een kubistisch futuristische benadering.


Gino_Severini,_1910-11,_La_Modiste_(The_Milliner),_oil_on_canvas,_64_8_x_48_3_cm,_Philadelphia_Museum_of_Art

Gino Severini, La Modiste, 1910–11, oil on canvas, 64,8 x 48,3 cm, Philadelphia Museum of Art.


Biografie:

In Rome IT maakte Gino Severini in 1900 kennis met Umberto Boccioni, de latere theoreticus van het Futurisme, en een jaar later met Giacomo Balla, zijn eerste leraar.

Rond 1910 beleefde Gino Severini zijn beste periode waarin hij op een heel persoonlijke wijze de statische, kubistische stijl samenvatte met het toen net opkomende dynamische futurisme. Een bekend werk uit die tijd is ‘De Boulevard’.

Gino Severini ondertekende in 1910 met Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Luigi Russolo en Giacomo Balla het ‘Manifesto dei pittori futuristi’ (het futuristisch schildersmanifest) en neemt in 1912 deel aan de tentoonstellingen van de groep in de belangrijke Europese hoofdsteden, Parijs FR, Londen GB  en Berlijn DE. Voorts steunt hij zijn vrienden in polemische discussies en organiseert hij tentoonstellingen voor de Milanese IT futuristen in Parijs FR.

In 1913 zijn eerste solotentoonstelling in Londen GB in de Marlborough Gallery, welke later wordt overgebracht naar de Sturm-galeriein Berlijn DE.

De periode 1915 – 1921 is de kubistische periode van  Gino Severini, waarin hij talrijke stillevens met muziekinstrumenten maakt. In zijn schilderijen in 1916 maakt Gino Severini’s stijl een dramatische verandering door. Van de ontleding van volumes, gaat hij naar een formele zuiverheid geïnspireerd door de traditie van de Italiaanse Renaissance. Maternity (1916; Cortona) is het belangrijkste schilderij uit deze periode; het is het resultaat van een nieuwe aandacht voor de wiskundige en compositionele regels waar hij vele jaren gepassioneerd bij betrokken was en wat leidde tot de publicatie van zijn ‘Du Cubisme au classicisme’ Parijs FR, 1921. Het boek werd door de kubisten zeer bekritiseerd.

Hij publiceerde van oktober 1917 tot en met augustus 1918 een reeks artikelen getiteld ‘La Peinture d’avant-garde’ in het tijdschrift De Stijl. Hij zal echter nooit helemaal abstract schilderen, zoalsTheo van Doesburg en Piet Mondriaan dat deden. Sterker nog, in de jaren twintig maakt hij een serie zeer herkenbare litho’s voor het Bauhaus in Weimar DE.

Gino Severini’s terugkeer naar Italië in 1935 valt samen met de bloeitijd van de grote monumentale ondernemingen geïnitieerd door het regime van Benito Mussolini. Hij neemt deel aan vele projecten, waarbij hij mozaïeken maakt voor het Palazzo di Giustizia in Milaan (1936), voor het Palazzo delle Poste in Alessandria en mozaïeken en fresco’s in de universiteit van Padua in 1937. Hij werd gestimuleerd door het in die jaren gangbare ideaal van het creëren van een nieuwe betrekking tussen architectuur en de beeldende kunst. In de late jaren ’30 maakte Gino Severini ook vele decors en kostuums voor het theater.

Gino Severini vestigt zich in 1946 weer in Parijs FR en keert terug naar een neo-kubistische stijl van schilderen. Hij experimenteert eveneens met een gestileerde vorm herinnerend aan de futuristische stijl van ontleding, zowel in zijn schilderijen als in zijn grote decoratieve projecten in de jaren ’50, in het bijzonder voor het Palazzo dei Congressi in Rome IT.
In de volgende jaren ontvangt hij talrijke eerbewijzen. In 1950 wint Severini een belangrijke prijs op de Biënnale van Venetië.

De schrijver Guillaume Apollinaire rekent het werk van Gino Severini tot de ‘Cubistes Instinctifs’ (de instinctieve kubisten), terwijl Gino Severini zelf zijn werk liever rekent tot ‘Cubistes cientifiques’ (wetenschappelijke kubisten) als Derain, Pablo Picasso en Braque. Maar, geeft hij toe, ‘al nader ik mijn doel langs andere wegen dan Picasso en Braque’.


Gino Severini, Oval Composition, 1913, Gouache op papier, 40,4 x 25,7 cm Gino Severini, Oval Composition, 1913, Gouache op papier, 40,4 x 25,7 cm (MoMa).


Beschrijving werk:

Nog uitwerken.


Suburban Train Arriving in Paris 1915 by Gino Severini 1883-1966

Gino Severini, Suburban Train Arriving in Paris, 1915, Tate 


Gino SeveriniNaam: Gino Severini.
Geboren: 07.04.1883, Cortona IT
Overleden: 26.02.1966, Meudon FR.
Nationaliteit: Italië.
Woon / werkplaatsen:

  • 1883 – 18??, Cortona IT.
  • 18?? – 1899, Radicofani IT.
  • 1899 – 1906, Rome IT.
  • 1906 – 1935, Parijs FR.
  • 1935 – 1946, Italië.
  • 1946 – 1966, Parijs FR.

Kunstopleiding: Académie Julian.
Toelagen
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:

  • 1950, Belangrijke prijs op de Biënnale van Venetië.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Beeldhouwer, Schilder, Publicist.
Kunststromingen:

  • Futurisme | IT | 1909 – 1914 | Schilderijen, Sculpturen.
  • Kubisme | FR | 1905 – 1920 | Schilderijen, Sculpturen.

Technieken:
Bekende werken:

  • ‘De Boulevard’.

Projecten / opdrachten:

  • 1935? Palazzo di Giustizia, Milaan IT, mozaïeken.
  • 1936, Palazzo delle Poste, Alessandria IT, mozaïeken.
  • 1937, Universiteit van Padua, Padua IT, mozaïeken en fresco’s.

Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?) 

  • 1912, Berlijn DE, De futuristen.
  • 1913, Marlborough Gallery, Londen GB.
  • 1913? Sturm-Galerie, Berlijn DE.

Eigen publicaties:

  • 1917- 1918, ‘La peinture d’avant-garde’, Artikelenserie in de De Stijl.
  • 1919, ‘Eenige denkbeelden over Futurisme en Cubisme’, De Stijl, 2e jaargang, nr. 3.
  • 1921, ‘Du cubisme au classicisme’, Paris FR.

Catalogi:
Boeken:

  • 1995, Gino Severini. The life of a painter. The autobiography of Gino Severini. Princeton University, New Jersey US.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Privacy: N.v.t.
Bijgewerkt: 11072014/02122014/05072016/16072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.