Introductie Günther Uecker:

Günther Uecker is een Duitse beeldhouwer en schilder. Hij kreeg zijn opleiding ondermeer aan de Kunstacademie van Düsseldorf DE. Hij was lid van de Duitse ZERO-group. Ook was  hij hoogleraar aan de Kunstacademie in Düsseldorf DE. Zijn belangrijkste werken worden gerekend tot het Minimalisme (Expressie). Een van zijn bekende werken is zijn, Spijkerconstructie uit 1962 bestaande uit spijkers, doek en hout, nu in de verzameling Peggy Guggenheim.


Biografie:

Uecker studeerde van 1949 tot 1957 aan de kunstacademies in Wismar DE, Berlijn-Weißensee DE en Düsseldorf DE.

Voordat hij naar het Westen emigreerde, raakte Günther Uecker sterk onder de indruk van de Oost-Europese avant-garde, die tot 1951 in het communistische land werd getolereerd. Vooral Kasimir Malevitch en zijn Poolse leerling Vladyslav Strzeminski,  hadden grote invloed op Günther Uecker, terwijl de expressionisten hem vooral door hun absolute toewijding aan de kunst beïnvloedden.

In 1957 werkte hij voor het eerst met spijker-reliëfs, waarbij de structuur gevormd wordt door spijkerswitte structuurobject van verf en spijkers op hardboard en hout. Soms is het ritme van deze structuur streng geometrisch, soms vrijer, in draaikolkachtige bewegingen. Aanvankelijk waren zijn reliëfs volkomen wit, in later werk liet hij de spijkers hun metaalkleur behouden. De spijkerformaties hebben een dynamisch effect: licht, schaduwen en de beweging van de beschouwer spelen daarbij een rol. Soms versterkt hij de instabiele werking op het oog nog door de reliëfs mechanisch in beweging te zetten en ze daarbij door lichtbronnen te belichten.

In 1959 werd de spijker het belangrijkste element van zijn objecten en ontstonden er bespijkerde kogels en cilinders, bespijkerd meubilair en vlakke en golvende ‘spijkervelden’. De spijkers en velden worden met witte verf bespoten, waardoor ze gedematerialiseerd worden tot een raster waarop lichtvibratie en ritme te zien zijn. Ook in 1959 kreeg hij een eerste solotentoonstelling in Galerie Azimuth, Milaan IT.

Gunther Uecker voegde zich in 1960 bij de in 1957 opgerichtte ZERO-Group uit Düsseldorf DE. De kunstenaars waren het er over eens dat een kunst van subjectieve verwarring, van het lijden onder de gesel van de tijd en onder persoonlijke gebreken en mislukkingen, vervangen moest worden door een kunst die vibreerde op de ritmen van het universum en daarmee van de moderne samenleving. De kerngroep van ZERO liep voorop in de doorbraak naar een post informele, serieel monochrome schilderkunst. Schilderijen, reliëfs en objecten die optische vibraties en energieën aan zich bonden, werden gebruikt als instrumenten om in geperforeerde patronen of spijkerstructuren het licht op te vangen, in een ritme te brengen en te nuanceren.

Vanaf 1962 werden ook meubelen en tv-toestellen met spijkers overwoekerd en wit geverfd. Hij maakte ook monumentale werken, waarbij licht en beweging een rol spelen, maar de spijker, als zijn persoonlijk beeldmateriaal, bleef centraal staan.

In 1962 richtte hij samen met Heinz Mack en Otto Piene van ZERO een ‘Lichtsalon’ in op de tentoonstelling ‘NUL’ in het Stedelijk Museum te Amsterdam NL en aan het ZERO-festival in Düsseldorf DE.

Een bovenmaatse spijker, het extroverte en brutale object dat Günther Uecker in 1968 door de buitenmuur van het warenhuis Kaufhof in Dortmund DE boorde, markeerde zijn breuk met het meditatieve paneel. Vanaf dat moment voerde Gunther Uecker ook happenings op. Zijn structuren werden objecten waar de bezoeker over- of doorheen kon lopen, zoals zijn architectonisch opgevatte spijkertafel.

We mogen Günther Uecker niet alleen in de context van de ZERO-group beschouwen. Voor hem betekende ZERO geen utopische horizon, maar een overgang. Kunst was voor hem niet een idealistisch en in licht badend reservaat, maar, een ruimte waarin hij zijn bestaan opvoerde, en waarin invloeden van Rudolf Steiner tot het Taoisme en Zen zichtbaar werden. In die zin voelde hij zich meer verwant met Yves Klein dan met de euforische dromers van de ZERO-group.

Hij realiseerde films en creëerde in 1971 een mechanisch orkest. Ook maakte hij decorontwerpen, onder meer voor Wagner-opvoeringen in Bayreuth.

Günther Uecker werd uitgenodigd voor documenta 3 (1964), 4 (1968) en 6 (1977) en hij vertegenwoordigde Duitsland op de Biënnale van Venetië in 1970 en 1972.

In de jaren ’70 breidde hij zijn repertoire uit en gebruikte zachtere materialen (in een soort minimalistische vorm); hij hing gescheurde doeken, geplooid karton en touwen op.

Hij was vanaf 1976 docent aan de kunstacademie in Düsseldorf DE.

In 1983 won Günther Uecker de Goslarer Kaiser Ring en werd zijn werk tentoongesteld in het Mönchehaus Museum Goslar in Goslar DE.

Toen hij in de jaren ’80 naar het spijkerreliëf terugkeerde, creëerde hij expressief wervelende patronen die in witte en zwarte verf waren gedoopt. Vernietiging en rust hielden elkaar in evenwicht. Daarin toonde hij zich als een Europees beeldhouwer die veel verder ging dan het idealisme van ZERO.

Hij werkte met as en roetachtige materialen, refererend aan de dood en de geschonden natuur. Uecker zet zich dan met name in voor de bedreigde leefomgeving van Amerikaanse Indianen.


Beschrijving werk:

Nog uitwerken.


Naam: Günther Uecker.
Geboren: 13.03.1930, Wendorf DE  (Mecklenburg, voorheen DDR).
Overleden:
Nationaliteit: Duitse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1930 – ????, Wendorf DE.
  • ???? – ????, Düsseldorf DE.

Kunstopleiding:

  • 1949 – 1953, Fachhochschule für angewandte Kunst Wismar DE, Kunstakademie in Berlin-Weißensee DE.
  • 1953 – 1957, Kunstacademie van Düsseldorf DE.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • 1976, Hoogleraar kunstacademie, Düsseldorf DE.

Onderscheidingen:

  • 1964, Kunstprijs Land Rheinland-Westfalen DE.
  • 1983, Goslarer Kaiser Ring.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Sculpturen, Reliëfs, Schilderijen.
Kunstperioden: Hedendaags.
Kunststromingen:

  • Abstract Minimalisme (Expressie) | DE/US | 1955 – Heden | Modern, Hedendaags | Tekeningen, Schilderijen, Sculpturen, Objecten.

Kunstfasen:

  • 1949 – 1957, Studieperiode.
  • 1957 – 1970, Spijkerperiode.
  • 1970 – 1983, Zachte periode.
  • 1983 – ????, Spijkerperiode.

Technieken:
Bekende werken:

  • 1962, Spijkerconstructie, spijkers, doek en hout, 60 x 52, Venetië, Verzameling Peggy Guggenheim.
  • 1968, Hoek, spijkers en doek op hout, 200 x 200 x 200, verzameling van de kunstenaar.
  • Spijkerreliëf, spijkers op doek en hout, 80 x 80, Wenen, Museum moderner Kunst.
  • 1988, Spijkerreliëf, hout, verf en nagels op doek, 90x90x15, Verzameling Frieder Burda.

Projecten / opdrachten:

  • 1974, Decorontwerp opera Fidelio van Beethoven, Bremen DE.
  • 1984, Reis via de Trans-Siberische spoorlijn.

Kunstgroepen:

  • ZERO-Group | DE | 1958 – 1966 | Schilderijen, Sculpturen | Modern | Abstract Minimalisme.

Kunstrelaties:

  • Bernard Aubertin | FR 1934 DE | Schilderijen | Hedendaags | Abstract Minimalisme (Geometrie).
  • Jan Henderikse | NL 1937 NL | Schilderijen, Assemblages | Hedendaags | Abstract Minimalisme (Expressie).
  • Heinz Mack | DE 1931 DE | Sculpturen, Schilderijen | Hedendaags | Abstract Minimalisme (Geometrie).
  • Jef Verheyen | BE 1932 – 1984 FR | Schilderijen | Modern | Abstract Minimalisme (Geometrie).
  • Otto Piene | DE 1928 – 2014 DE | Objecten, Schilderijen | Modern | Abstract Minimalisme (Expressie).

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

  • Studio Esseci | Padua IT.
  • Courtauld Gallery | Londen GB.
  • Schleswig-Holstein Museums | DE.
  • Von der Heydt-Museum | Wuppertal DE.
  • Walker Art Center | Minneapolis Minnesota US | Hedendaagse kunst.
  • Otten Kunstraum | A Private Museum as a Place of Vivid Encounters.

Overheidscollecties:
Private collecties:

  • Collectie Frieder Burda.

Galerie collecties:


Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2008, CODA Museum, Apeldoorn NL, ‘Werken op papier’.
  • 1992, Museum des 20 Jahrhunderts, Wenen AT, Overzichtstentoonstelling.
  • 1987, Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen am Rhein DE, Overzichtstentoonstelling.
  • 1983, Kunsthalle, Düsseldorf DE.
  • 1983, Mönchehaus Museum Goslar, Goslar DE.
  • 1971, Moderna Museet, Stockholm SE, Overzichtstentoonstelling.
  • 1962, Stedelijk Museum, Amsterdam NL, Lichtsalon in tentoonstelling ‘Nul’,
  • 1958, Gezamenlijke tentoonstellingen met Mack en Piene.

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2014: Axel Vervoordt Gallery, Antwerpen BE, Günther Uecker.
  • 1959, Galerie Azimuth, Milaan IT, Eerste solotentoonstelling.

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 1971, Biënnale van São Paulo BR.
  • 1970, Biënnale van Venetië IT.
  • 1964, 1968, 1977, Documenta  3/4/6, Kassel DE.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:

  • 1972, Film Schwarzraum-Weissraum.

Websites:


Eigen citaten:

  • “Mijn lichaam speelt een belangrijke rol in de verhoudingen van mijn werken. De bewegingen van mijn voeten, de buiging van het lichaam en van de uitgestrekte armen… zijn choreografische tekens die een beeldvlak vullen”
  • 1961, “Mijn werken ontvangen hun realiteit door het licht. Hun intensiteit is door het inwerkende licht wisselvallig en door het standpunt van de toeschouwer veranderlijk. Ze dagen uit tot activiteit en worden daardoor levendig”.
  • 1961, “Ik heb gekozen voor een witte zone, als uiterste van kleur, als hoogtepunt van het licht, als triomf over de duisternis. Een witte wereld is naar mijn overtuiging een humane wereld, waarin de mens zijn bestaan in kleur beleeft, waarin hij levend kan zijn. Deze witte structuren kunnen een spirituele taal zijn, waarin wij gaan mediteren”.

Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Kunstenaar aanvragen.
Emailcontact:
Bijgewerkt: 20042014/14092015/27122015/06022016.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.