Introductie Henri-Jean Closon:

Pionier van de Belgische abstractie, is Henri-Jean Closon een schilder van composities vol zinderende kleuren. In Parijs FR stort hij zich hartstochtelijk op zijn abstracte werk in zijn atelier te Montparnasse. Henri-Jean Closon, die erg onder de indruk is van de verhandelingen over kleur van Goethe tot Chevreul, ontwikkelt zijn eigen picturale techniek, de transcoloratie. Zijn methode bestaat erin de kleuren te ritmeren volgens het muzikale contrapunt, met als doel licht en leven uit zijn doeken te laten schijnen.

Naast de beperkte productie van de tussen 200 en 300 doeken voegen zich een honderdtal tekeningen, waarvan de meeste een uitleg vormen bij zijn werk over het contrast van de kleuren, de cadansen en het ritme in de schilderkunst. Hij was eveneens de auteur van twee boeken: een bundel, ‘Du figuratif au non figuratif’ en ‘Entretien avec Closon’.


Henri-Jean-Closon-composition_concentrique

Henri-Jean Closon, Composition Concentrique.


Biografie:

Als kind werd hij in het tekenen ingewijd door de kunstenaar Charles Salden uit Uhrmond, in Nederlands Limburg NL. Zo ontdekt hij Rembrandt, zijn grote voorbeeld in de schilderkunst, en leert hij de natuur te observeren.

In 1902 begint Henri-Jean aan een artistieke vorming in de Sint-Lukas Academie te Luik BE. Doordat hij regelmatig de academie bezoekt leert hij Auguste Macke kennen. De twee jongemannen lenen elkaar hun referentiewerken uit: De la loi du contraste simultané des couleurs (Over de wet van het simultane kleurencontrast) van Chevreul en Zur Farbenlehre (Kleurenleer) van Goethe. Terug in Luik  BE schrijft Closon zich in 1904 in aan de Académie Royale des Beaux-Arts, die hij al snel weer verlaat.

Tijdens een boottocht, bij het gade slaan van de kleurschakeringen in de wervelingen van het water, raakt Henri-Jean Closon gefascineerd door de alomtegenwoordigheid van kleur in de natuur. Vervolgens hevelt hij de techniek van clair-obscur van Rembrandt over naar kleur. Hij speelt met de contrasten tussen rood en blauw om volume te suggereren. Le Journal d’Eugène Delacroix wordt zijn lievelingsboek. Zijn voorbeelden in de schilderkunst zijn Cézanne, Van Gogh, Gauguin en de impressionisten.

In 1918 besluit Henri-Jean Closon zich te vestigen in Parijs FR om zo het kunstmilieu te benaderen. Hij kent reeds enkele Franse en verbannen kunstenaars zoals de karikaturist Abel Faivre of de Nederlandse  Piet Mondriaan.

Een bezoek aan Claude Monet te Giverny FR in 1921 maakte een grote indruk op de kunstenaar. In 1925 legt hij zich volledig toe op de schilderkunst en evolueert zijn kunst evolueert naar meer spiritualiteit. Hij doet afstand van de representatie van het onderwerp, en tracht zijn existentiële bekommernissen weer te geven door de kleuren op contrasterende manier samen te voegen. Deze belangrijke overgang wordt krachtig geïllustreerd door het werk Sainte Pauvreté uit 1926.

In 1927 verlaat de kunstenaar Parijs FR voor Antibes FR, en daarna trekt hij naar het Baskenland. Als medeoprichter van de Société des Beaux-Arts d’Antibes, organiseert Henri-Jean Closon tentoonstellingen in het kasteel Grimaldi. De doeken die hij tentoonstelt zijn landschappen of zeezichten waarin de kleur domineert.

Zijn aansluiting bij de groep ‘The Abstraction-Création’ in 1931 betekent een grote wending in zijn carrière: hij neemt definitief afscheid van de figuratie. Hij verdeelt zijn tijd over het zuiden van Frankrijk en Parijs, waar hij een atelier huurt in de wijk Fleurie. Op zijn eerste solotentoonstelling in de ruimtes van ‘The Abstraction-Création’, gingen zijn doeken een dialoog aan met de beeldhouwwerken van Béothy. Zijn beroemde stilleven ‘Les pommes’, geïnspireerd op Cezanne, wordt getoond naast minder formele schilderijen bestaande uit grote kleurvlakken.

Na zijn laatste deelname aan het Salon ‘The Abstraction-Création’ installeert Henri-Jean Closon zich in 1935 in  de Dauphiné, te Voiron FR, waar hij een ascetisch leven leidt dat volledig in het teken staat van de schilderkunst en de natuur. Ondanks de afstand houdt hij contact met het artistieke milieu in Parijs FR.

Van 1947 tot 1972 wordt zijn werk regelmatig tentoongesteld op de Salon des réalités Nouvelles. Hoewel Henri-Jean Closon altijd trots was op zijn Waalse BE wortels naturaliseert hij zich in 1952 tot Fransman.

In 1955 neemt hij voor de eerste keer deel aan de Salon d’art sacré van het Musée d’Art Moderne de Paris. Hij ontmoet er Jacques Billot, die voortaan zowel zijn vriend als mecenas wordt. Hij stelt er vijf keer tentoon, tot 1961.

In 1958 wordt Henri-Jean Closon uitgenodigd om deel te nemen aan de  historische tentoonstelling ‘De eerste Abstracten in België’, in het Hessenhuis in Antwerpen BE. Na negentien jaar afwezigheid verhuist Henri-Jean Closon in 1958 naar  Parijs FR, het veertiende arrondissement. Zijn huis wordt een verzamelplaats voor kunstenaars en kunstliefhebbers, waaronder Frantisek Kupka, César Domela en Aurélie Nemours.

In 1962 zet Henri-Jean Closon zijn onderzoek naar licht verder, deze keer op volume, door beelden in brons en Baccarat kristal te ontwerpen. Datzelfde jaar nog worden de beelden tentoongesteld in het Musée d’Art Moderne de Paris en in het Centre International d’Art Cybernétique de Nantes.


Henri-Jean-Closon-Composition-Double-face

Henri-Jean Closon, Composition Double face.


Henry Jean Closon

Naam: Henri-Jean Closon.
Geboren: Luik BE, 1888.
Overleden: Parijs FR, 1925.
Nationaliteit: Belgische, Franse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1888 – 1918, Luik BE
  • 1918 – ????, Parijs FR.
  • ???? – ????, Baskenland ES.
  • ???? – ????, Dauphiné, Voiron FR.
  • ???? – 1925, Parijs FR.

Kunstopleiding:

  • ???? – ????, Sint-Lukas Academie, Luik BE.
  • ???? – ????, Académie Royale des Beaux-Arts.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:
Actieve periode:


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email:
Website:
Emedia:


Henry Jean Closon, Onbekende titel

Henri-Jean Closon.


Kunstvormen: Schilderen, Tekenen.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, …..

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

Kunstrelaties:

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2012, Musée René Magritte Museum, Jette-Brussel BE
  • 2012, Galerie Van Hove, Antwerpen BE.
  • 1999/2002,  Galerie MINSKY, Parijs FR.
  • 1997, Maison de la culture, Namen BE.
  • 1995, Galerie Cyan, Luik BE.
  • 1991, Galerie Cyan, Luik BE.
  • 1991, Galerie Evelyne Guichard, Aoste (Isère) FR.
  • 1989, Musée des Beaux-Arts, Luik BE.
  • 1985, Musée Tavet Delacourt, Pontoise FR.
  • 1985, Galerie Franka Berndt, Parijs FR.
  • 1984, Centre d’Art Contemporain, Rouen FR.
  • 1962, Musée des Beaux-Arts, Luik BE.
  • 1961, Musée d’Art Moderne, Grenoble FR.

Eigen publicaties:

  •  ‘Du figuratif au non figuratif’
  •  ‘Entretien avec Closon’.

Catalogi:
Boeken:

  • 2012, Henri-Jean Closon Peintre belge à Montparnasse.

Artikelen:
Radio / televisie:

  • 1982, Closon, les couleurs du souvenirs RTBF | Entretien avec HJ Closon voor Les Heures Chaudes de Montparnasse, INA.
  • 1962, Hors-texte,  RTBF, BE.

Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Uitzoeken.
Bijgewerkt: 16042013/16072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.