Introductie Henry Moore:

Henry Moore is vooral bekend door zijn grote abstracte bronzen en marmeren sculpturen. Hij speelde een belangrijke rol bij het introduceren van een nieuwe vorm van modernisme in het Verenigd Koninkrijk. Zijn figuren zijn meestal abstracties van het menselijk lichaam. Veel van zijn beste werken vallen in de categorie: ‘moeder en kind’ of ‘achteroverleunende figuren’.


 


Biografie:

Toen Henry Moore elf jaar (1909) was besloot hij, na het zien van de creaties van de beeldhouwer Michelangelo, dat hij ook beeldhouwer wilde worden. In datzelfde jaar merkte een leraar zijn talent op en zijn belangstelling voor de middeleeuwse beeldhouwkunst en steunde hem met een beurs voor de middelbare school in Castleford GB. Zijn kunstlerares Alice Gostick was op de hoogte van alle kunstontwikkelingen in Europa en deelde haar kennis, over onder andere postimpressionisme en Art Nouveau.

Na de Eerste wereldoorlog ontving Henry Moore als oud-militair een toelage om zijn opleiding te kunnen voortzetten. In 1919 werd hij de eerste student beeldhouwkunst aan het Leeds College of Art and Design; er werd speciaal voor hem een beeldhouwatelier opgezet. In 1921 won Henry Moore een studiebeurs voor het Royal College of Art in Londen GB.

Henry Moore was sterk verbonden met de natuur en begon vanaf 1922 objecten uit de natuur te verzamelen, zoals kiezelstenen, schedels, drijfhout en stenen. Zelf zei hij hierover: “In my opinion, everything, every shape, every bit of natural form, animals, people, pebbles, shells, anything you like are all things that can help you to make a sculpture”.

Gedurende en na de Tweede wereldoorlog ’40/’45 werd het werk van Henry Moore bekender en door het publiek aanvaard.  Het was een aanzienlijke verandering voor een avantgardistische beeldhouwer, die zich zowel met de Abstracte kunst als met het Surrealisme bezig hield.

In 1974 schonk Henry Moore meer dan tweehonderd beelden, tekeningen en een complete collectie van schetsen aan de Art Gallery of Ontario US. Meer dan dertig belangrijke stukken en een collectie van schetsen ging in 1978 naar de Tate Gallery in Londen GB. Andere giften bestonden uit tekeningen voor het British Museum en schetsen voor het Victoria and Albert Museum en het British Council in Londen GB.

Een paar jaar voor zijn dood liet Henry Moore zijn landgoed, studios, huizen, archieven en collectie van werken na aan de beheerders van de Henry Moore Foundation. In 1980 legde hij ook de eerste steen voor het Henry Moore Institute in Leeds. Henry Moore stierf op 31 augustus 1986 op 88 jarige leeftijd in zijn huis in Much Hadam GB.



Beschrijving werk:

Het werk van Henry Moore wordt gekenmerkt door organische en natuurlijke vormen en geeft meestal een suggestieve benadering van de natuurlijke contouren van het (vrouwelijke) lichaam zonder figuratief te zijn. Henry Moore voelde zich ook sterk verbonden met de natuur en hij haalde hier dan ook veel inspiratie uit. Zo verzamelde hij in zijn atelier allerlei voorwerpen zoals botten, stenen en drijfhout.

Aan het eind van de jaren ’40 produceerde Henry Moore veel beelden door gebruik te maken van mallen en werkte hij de vorm direct uit in klei of gips, voordat hij overging tot het gieten met behulp van de cire perdue-techniek. Voor zijn grotere werken maakte hij vaak modellen op schaal, voordat hij begon aan de definitieve mal en het gieten in de bronsgieterij. Vaak verfijnde Henry Moore de definitieve volledige gipsvorm nog en voegde kleine details toe aan het oppervlak, voordat hij overging tot het gieten.

Hij ontwikkelde een werkwijze om op grote schaal beelden te maken. Hierdoor kon hij meer opdrachten aannemen wat er toe leidde dat hij een vermogend kunstenaar werd. Desondanks leefde hij zuinig en doneerde hij via de Henry Moore Foundation veel geld aan scholing en promotie van de schone kunsten.

De vormen van zijn latere abstracte sculpturen zijn vaak doorboord of bevatten holle ruimtes. In de loop van zijn carrière werden zijn sculpturen steeds vaker in een stedelijke omgeving geplaatst. Moore maakte ook talrijke studies waarin hij zijn figuren combineerde met architectonische elementen zoals trappen, banken en muren; een voorbeeld hiervan is zijn “Wall Reliëf No 1” voor het voormalige Bouwcentrum in Rotterdam NL.



Naam: Henry Spencer Moore.
Geboren: 30.07.1898, Castlefordshire GB.
Overleden:  31.08.1986, Much Hadham GB.
Nationaliteit: Engelse.
Woon / werkplaatsen:

  • ???? – ????, Parijs FR.
  • ???? – ????, Hampstead GB.
  • ???? – ????, Perry Green GB.

Kunstopleiding:

  • 1919, Leeds College of Art and Design, beeldhouwkunst, Leeds GB.
  • 1921, Royal College of Art, Londen GB.

Toelagen:

  •  1921, Studiebeurs Royal College of Art, Londen GB.

Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • 19??, Docent Royal College Hampstead GB.
  • 1932, Hoofd beeldhouwafdeling Chelsea School of Art GB.

Onderscheidingen:

  • 1942, Lid Britse kunstraad.
  • 1945, Eredoctoraat Universiteit van Leeds.
  • 1948, Biënnale van Venetië, prijs voor beeldhouwkunst.
  • 1951, Ridderschap (Knighthood) wees hij af.
  • 1955, De Companion of Honour.
  • 1963, De Order of Merit.
  • 1984, Commandeur van het Légion d’Honneur FR.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging: Henry Moore Foundation, Henry Moore Institute.
Contactpersoon:
Adres: Dane Tree House, Perry Green, Much Hadham, Herts SG10 6EE, Leeds GB.
Telefoon:
Email:
Website: www.henry-moore.org.
Emedia: www.facebook.com/henrymoorefdn.


Kunstvormen: Sculpturen, Tekeningen, Gevelreliëf.
Kunstperioden: Modern.
Kunststromingen:

  • Abstract Figurisme |  EU | 1910 – Heden | Tekeningen, Schilderijen, Sculpturen | Modern, Hedendaags

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, …..

Technieken: Cire perdue-techniek.
Bekende werken:

  • 1957, Achteroverleunende figuur UNESCO-hoofdkantoor Parijs FR.
  • 1952, Vier betonnen schermen Time-life-gebouw, New Bond Street, Londen GB.
  • 1955, Voorheen Bouwcentrum Rotterdam NL ‘Wall Relief no. 1’.
  • 1967, Universiteit van Chicago beeld Nuclear Energy.
  • 1962, Knife Edge – Two Piece. College Green, Palace of Westminster, Londen GB.

Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

  • 1930, The Seven and Five Society | GB | Abstract.
  • 1933, Unit One Group.

Kunstrelaties:
Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:

  • Anthony Caro | GB 1924 – 2013 GB | Sculpturen, Collages | Spatial Concretisme.

Museumcollecties Nederland & België:

  • Koninklijke Musea voor Schone Kunsten België | Brussel BE.
  • Middelheimmuseum | Antwerpen BE | Moderne & Hedendaagse beeldhouwkunst.
  • Museum Arnhem (MA) | Arnhem NL | Ruimte voor Realiteit.
  • Kröller-Müller Museum  | Otterlo NL | 19é en 20ste eeuwse beeldende kunst.
  • Gemeentemuseum Den Haag | Den Haag NL | Moderne Kunst etc.

Museumcollecties overige:

Overheidscollecties:
Private collecties:

Galerie collecties: 


Museum exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2013: Beelden van Henry Moore Rijksmuseumtuin Amsterdam NL.
  • 1949, Wakefield Museum, vervolgens naar Brussel BE, Parijs FR, Amsterdam NL, Hamburg DE, Düsseldorf DE en Bern CH.

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)
Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 1951, Festival of Britain GB.
  • 1951, Documenta 1, Kassel DE.
  • 1948, Biënnale van Venetië, Venetië IT.

Eigen publicaties:

  • 1969, Henry Moore: my ideas, inspiration and life as an artist, Hedgecoe, John en Moore Henry, Sterling.

Catalogi:
Boeken:

  • 2007, Moore, Jeremy Lewinson, Taschen.
  • 2007, Henry Moore, Space, Sculpture, Politics.
  • 2003, Sculpture Since 1945, Lewison, Jeremy.
  • 2003, Henry Moore, O’Reilly, Sally; Oliver, Clare. Scholastic Library.
  • 1998, The Art of Henry Moore, Oxford University Press | Grohmann, Will.
  • 1992, Henry Moore,  La Poligrafa S.A., Barcelona.
  • 1969, Henry Moore: Een monumentaal beeldhouwer, Hedgecoe, John, Collins & Brown.
  • 1969, Henry Moore: At Dulwich Picture Gallery.
  • 1968, Henry J. Henry Moore in Amerika, Seldis.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / films: www.youtube.com.

Websites:


Eigen citaten:

  • “In my opinion, everything, every shape, every bit of natural form, animals, people, pebbles, shells, anything you like are all things that can help you to make a sculpture”.

Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Mailcontact:
Bijgewerkt: 07032012/08032013/14032014/02022016.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.