Introductie herman de vries:

herman de vries is een Nederlands, internationaal gewaardeerd, beeldend kunstenaar. Hij vertegenwoordigde Nederland op de Biënnale van Venetië IT van 2015. Hij heeft het Nederlandse paviljoen, ontworpen door Gerrit Rietveld, gevuld met installaties.


herman de vries, Museum Schiedam 2014

herman de vries, Stedelijk Museum Schiedam NL 2014.


Biografie:

De wortels van het kunstenaarschap van herman de vries liggen bij de verschillende landbouwinstituten in Wageningen NL. Hij had toen al grote belangstelling voor beeldende kunst en besloot in 1953, naast zijn werk als onderzoeksassistent, kunstenaar te worden. Sindsdien maakt herman de vries collages, schilderijen, sculpturen, ruimtelijke installaties, foto’s en films. Hij publiceert teksten en gedichten en is uitgever van kunstenaarspublicaties. Hij streeft naar ‘objectieve, onpersoonlijke kunst’. Met behulp van statistische tabellen (Fisher & Yates, 1953) die hij gebruikt bij zijn wetenschappelijk onderzoek construeert hij ‘toevalsobjectiveringen’, binvoorbeeld reliëfs van witte blokjes die zuiver toevallig hun plek krijgen.

In 1961  was herman de vries samen met Jan Schoonhoven, Armando, Jan Henderikse en Henk Peeters betrokken bij de oprichting van de NUL-groep Nederland, en de oprichting van het tijdschrift ‘Revue Nul=0’ vanaf dat moment maakte hij witte, ‘lege’ schilderijen en structuurreliëfs waarin vorm en voorstelling geen rol spelen. Het gebruik van toeval als ordeningsprincipe komt tot uitdrukking in werken met letters, cijfers en abstracte vormen.

Vanuit de NUL-groep Nederland begon herman de vries in de jaren zestig te experimenteren met het boek als beeldend middel. In 1962 verscheen zijn geheel blanco boek Wit in vijf exemplaren, dat in 1967 in een grotere oplage werd herdrukt. Afgezien van de omslag en de titelpagina, bestaat het boek enkel uit onbedrukte bladzijden. Vorm en inhoud van het boek zijn een geworden.

Vanaf 1968 gaat hij zich geheel wijden aan het kunstenaarschap, zegt hij zijn baan bij het instituut voor toegepast biologisch onderzoek op en vestigt zich in 1970 als zelfstandig kunstenaar in het Zuid Duitse Eschenau. In zijn werk komt zijn voorliefde voor de biologie wel terug: de plantenwereld is het thema van zijn beeldend werk. De biologie is voor hem geen wetenschap meer, maar heeft een poëtisch karakter. Hij richt zich in zijn werk meer en meer op de natuur, maar streeft ook daarbij steeds naar objectiviteit. Hij verzamelt en inventariseert bijvoorbeeld bladeren, grond, as, steentjes, schelpen en konijnenkeutels, die hij zoveel veel mogelijk in hun natuurlijke constellatie toont. Hij voegt niets toe, verfraait niets, en laat de zaken voor zichzelf spreken. Vroeger maakte de natuur deel uit van ons dagelijks bestaan, nu zijn we van haar vervreemd.

Omstreeks 1970 komt de hij tot het inzicht dat zijn wetenschappelijke methode te beperkt is om de oneindige mogelijkheden en onvoorspelbare veranderingsprocessen in de natuur tot uitdrukking te brengen. Hij besluit om de natuur zelf weer te geven en verzamelt en ordent hij materialen uit de natuur. Recentere werken handelen specifiek over de (verstoorde) relaties tussen mens en natuur en het dreigende verlies van kennis over de geneeskrachtige werking van verschillende gewassen.

In zijn boek ‘Noise’ uit 1974 begeeft herman de vries zich op het terrein van de concrete poëzie door het onderzoeken van de ruimtelijke mogelijkheden van taal. De bladzijden in dit boek bevatten elk een aantal woorden in het Engels of ‘Hindi’, die in abstracte composities zijn gegoten.

De film ‘filmnotes’ uit 1979 toont kabbelend water en wuivende halmen. Herman de vries laat zich hiermee niet alleen als verzamelaar van tastbare voorwerpen uit de natuur zien, maar ook als verzamelaar van ‘beelden’. De observaties in de film hebben iets van de kunst van het minimale. De rust en continuïteit geeft ruimte voor contemplatie en reflectie. Deze minimalistische inslag komt overeen met ander werk dat hij in deze periode maakte, ook hier speelt herhaling een belangrijke rol. de kalmte en continuïteit van de wuivende halmen die tekenend zijn voor het werk van herman de vries komt overeen met de rust die het uitzicht op het water en de oever dat het paviljoen biedt.

Vanaf de jaren tachtig ligt de nadruk in zijn werk op de verstoorde relatie tussen mens en natuur waardoor volgens de vries een belangwekkende bron van kennis verloren dreigt te gaan. In boeken documenteerde hij een grote verzameling kruiden en gewassen, in werken op papier gebruikte hij verschillende soorten aarde als pigment en ook exposeerde hij grassen, geurige rozenblaadjes en planten met een hallucinerende werking. Naast een groot aantal kunstenaarsboeken maakte de vries ook foto’s, films en tekstwerken.

Het bijzondere van herman de vries meer dan veertigjarige oeuvre is de grote consequentie van zijn beeldend onderzoek en zijn voortdurende zoektocht naar vrijheid en openheid waarbij, zoals de vries in 1965 al stelde, wetenschap en kunst geen tegenstellingen meer vormen.

In september 2014 organiseerde het Stedelijk Museum Schiedam NL een grote overzichtsexpositie van zijn werk en in oktober 2014 neemt hij deel aan een grote ZERO expositie in het Guggenheim Museum in New York US, die in 2015 via Berlijn DE naar Amsterdam NL ging. herman de vries werd door het Mondriaan Fonds gekozen als deelnemer voor de Nederlandse bijdrage aan de Biënnale in Venetië  IT in 2015.


herman de vries, random objectivation, 1972

herman de vries, random objectivation, 1972.


Beschrijving werk:

Kenmerkend voor zijn werk is dat het waardevrij en neutraal is. de werken staan open voor de interpretatie van de toeschouwer, zodat die geen persoonlijke opvattingen van de kunstenaar krijgt opgedrongen. Hij beschouwt de wereld als een ‘totaalconcept’, een ondeelbaar en gelijkwaardig geheel. de natuurlijke werkelijkheid is zijn vakgebied.

herman de vries verzamelt documenten uit de natuur en stalt deze objecten als het ware uit, zoals hij dat zag op de oosterse markten. De voorwerpen hebben geen symbolische waarde, het enige dat telt is hun aanwezigheid. herman de Vries verandert of manipuleert gegevens niet, er wordt geen ‘kunstwerk’ van de natuur gemaakt, want natuur is volgens hem hetzelfde als kunst.


herman de vries, 2014, sculpture, burned, 720

herman de vries, 2014, sculpture, burned, 720.


Herman de VriesNaam: herman de vries.
Geboren: 11.07.1931, Alkmaar NL.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1931 – ????, Alkmaar NL.
  • 1951 – 1952, Frankrijk.
  • 1952 – 1968, Wageningen?
  • 1970 – Heden, Eschenau, Beieren DE.

Kunstopleiding:

  • 1949 – 1951, Rijkstuinbouwschool, Hoorn NL.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:

  • 1998, Oeuvreprijs Fonds BKVB.

Actieve periode: 1953 – Heden.


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: Co Seegers.
Adres: Amsterdam NL
Telefoon: +31(0)
Email:
Website: www.hermandevries.org.
Emedia:  www.youtube.com.


herman de vries, 1968, tekening, v68-114-720

herman de vries, 1968, tekening, v68-114-720.


Kunstvormen: Schilderijen, Collages,  Ruimtelijke installaties, Foto’s, Films.
Kunstperioden: Hedendaags.
Kunststromingen:

  • Abstract Minimalisme (Expressie) | DE/US | 1955 – Heden | Modern, Hedendaags | Tekeningen, Schilderijen, Sculpturen, Objecten.

Studiefasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • 1953 – 1968, Kunstenaar als nevenactiviteit.
  • 1963 – ????, Kunstenaar als hoofdactiviteit.

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

  • ZERO-Group | DE | 1958 – 1966 | Schilderijen, Sculpturen | Modern | Abstract Minimalisme.
  • NUL-Groep Nederland | NL | 1960 – 1965 | Beeldende kunsten | Modern | Abstract Minimalisme.

Kunstrelaties:

  • Armando | NL 1929 – 2018 NL | Schilderijen, Sculpturen, etc. | Modern | Minimalisme (Expressie).
  • Bernard Aubertin | FR 1934 DE | Schilderijen | Modern | Abstract Minimalisme (Geometrie).
  • Henk Peeters |  NL 1925 – 2012 NL | Schilderijen, Collages | Modern | Abstract Minimalisme (Expressie).
  • Jan Schoonhoven Sr | NL 1914 – 1994 NL | Tekeningen, Reliëfs | Modern | Abstract Minimalisme (Geometrie).

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

  • Gemeente Museum Den Haag | Den Haag NL | Moderne kunst.
  • Kröller-Müller Museum | Otterlo NL | 19de en 20ste eeuwse beeldende kunst.
  • Rijksmuseum Twenthe | Enschede NL.
  • Stedelijk Museum Amsterdam | Amsterdam NL | Moderne- en Hedendaagse kunst.
  • Stedelijk Museum Schiedam | Schiedam NL | Moderne- en Hedendaagse kunst.
  • Van Abbemuseum | Eindhoven NL | Moderne- en Hedendaagse kunst.
  • Staatsgalerie Stuttgart DE.
  • Museum Beelden aan Zee |Den Haag NL | Moderne- en Hedendaagse beeldhouwkunst.
  • Museum of Modern Art (MOMA) | New York US | Moderne- en Hedendaagse kunst.
  • Victoria and Albert Museum | Londen GB.
  • Nationalgalerie | Berlin DE.

Overheidscollecties:
Private collecties:

Galerie collecties:

  • Galerie De Rijk | Den Haag NL | Concrete kunst & Zero/Nul kunst.

Museumexposities: 

  • 2016: Museum van Bommel van Dam, Venlo NL, herman de vries 1960 – 1995, kunstenaarsboeken, collages, gemengde technieken en video.
  • 2015: Stedelijk Museum Amsterdam NL, ‘Zero: Let Us Explore the Stars’.
  • 2015: Kröller-Müller Museum, Otterlo NL, herman de vries, ‘Toevalstekeningen 1970-1975’.
  • 2015: Stedelijk Museum Schiedam NL, Ik hou van Holland. Nederlandse kunst na 1945.
  • 2015: Stedelijk Museum Schiedam NL, herman de vries.
  • 2013: M HKA, Antwerpen BE, Nieuwe kunst in Antwerpen 1958 – 1962.
  • Zie website  www.hermandevries.org.
  • 2014, Expositie Stedelijk Museum Schiedam, Schiedam NL.

Galerie exposities:

  • 2015: Galerie Wit, Amsterdam NL, een finissage van herman de vries – Biënnale van Venetië.

Overige exposities:

  • 2015: Nieuw Dakota, NDSMTerrein Amsterdam NL, ‘NulNu’.
  • 2015, 56e Biënnale Venetië IT, 9 mei tot 22 november 2015.

Eigen publicaties:
Catalogi:

  • 2014, herman de vries, all white no thing, Stedelijk museum Schiedam / Ketelfactory, tentoonstellingscatalogus bestaande 3 delen en dubbel DVD.

Boeken:

  • 1962, ‘Wit’, herman de vries, blanco boek in vijf exemplaren.
  • 1967, ‘Wit’, herman de vries, herdruk  in een grotere oplage.
  • 1974, ‘Noise, herman de vries.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:

  • 1979, Film ‘filmnotes’,  herman de vries.

Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:

  • 06.05.2015: la Biennale di Venezia, Nederlands paviljoen geopend.
  • 07.07.2014: Mondriaanfonds: herman de vries naar de Biënnale van Venetië IT.
  • 29.09.2014: YSSEL centre for contemporary art, Reprints van tijdschrift nul=0.

Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: 07.06.2015, aangevraagd bij vertegenwoordiger kunstenaar via  de website.
Bijgewerkt: 07082014/04022015/19092015/07022016/02072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.