Introductie: (In bewerking)

Hilma af Klint was een Zweedse schilderes die haar opleiding kreeg aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Stockholm SE. Zij woonde en werkte in Stockholm SE. Zij was lid van de groep …… Zij had ondermeer exposities in …….. Zij heeft werk in de kunstcollectie van …….. Zij ontving de ……. prijs. Belangrijke werken worden gerekend tot het …….isme. Bekend werk van haar is  ………….. Zij beschouwd zichzelf als……


Hilma af Klint, Altarpiece, 1915, Oil and metal leaf on canvas, 237.5 x 179.5 cm. The Hilma af Klint Foundation, Stockholm. Photo Albin Dahlström, the Moderna Museet, Stockholm.


Biografie:

Hilma af Klint werd geboren in Stockholm SE in 1862.

In 1880 bezocht zij de Technische School (Tekniska Skolan), het huidige University College of Arts, Crafts and Design of Konstfack in Stockholm SE. Zzij studeerde portretschilderkunst.

Tussen 1882 en 1887 bezoekt  zij de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (Kungl, Konstakademien), zij slaagt cum laude en krijgt een studio in het ateliergebouw van de academie. Zij vestigde zich al snel als gerespecteerd schilder in Stockholm SE. Zij maakte portretten en landschapschilderijen .

In die jaren was zij secretaris van de Vereniging van Zweedse vrouwelijke kunstenaars. Gedurende deze jaren raakte ze ook diep betrokken bij spiritualisme en theosofie van Rudolf Steiner. Vormen van spirituele betrokkenheid waren, vooral in literaire en artistieke kringen, in Europa en de Verenigde Staten populair.

Hilma af Klint werkte tussen 1900-1901 als tekenaar voor een veterinair Instituut.

Toen Hilma af Klint begon met het maken van radicaal abstracte schilderijen in 1906, waren deze weinig eerder gezien: gedurfd, kleurrijk en ontdaan van elke herkenbare verwijzing naar de fysieke wereld. Het duurde nog  jaren voordat Vasily Kandinsky, Kazimir Malevich, Piet Mondriaan en anderen, soortgelijke stappen zouden nemen om hun eigen kunst van representatieve inhoud te ontdoen.

Helma af Klint’s eerste deel van een grote serie van grotendeels abstract werk ‘Paintings for the Temple’, groeide rechtstreeks uit de eerder genoemde spirituele betrokkenheid ontstonden in 1906. Zij schilderde  26 schilderijen die de eerste voorbereidende groep vormen. Tussen 1907 – 1908, schilderde zij de eerste 111 werken van de serie.

1908 – 1912, een pauze van vier jaar in haar werk over ‘The Paintings for the Temple’ begint.
Zij bestudeerde in deze periode filosofie.

Tussen 1906 en 1915, werden haar schilderijen voor een deel geïnspireerd door de spiritistische praktijk van Hilma af Klint als medium en weerspiegelen de poging om mystieke visies op de werkelijkheid te verwoorden. Stilistisch gezien zijn ze opvallend divers, met zowel biomorfe als geometrische vormen, uitgebreide en intieme schalen, en maximalistische en reductivistische benaderingen van compositie en kleur. Zij schilderde in de serie ‘The Paintings for the Temple’ totaal 193 werken. Ze stelde zich voor om deze werken te installeren in een spiraalvormige tempel, hoewel dit plan nooit tot wasdom kwam.

 

1912, Rents the villa Furuheim on the Bona property, located on the island Munsö in the archipelago of the lake Malären, owned by the family Giertta.

1914, Exhibits naturalistic paintings at the Baltic exhibition in Malmö – where also W. Kandinsky exhibits artworks.

1912-1915, In 1912 resumes working on the “Paintings for the Temple”.
1912-1915 she paints 82 pieces, and concludes the “Paintings for the Temple” in 1915 (193 paintings in total).

1916-1920, Through several series of paintings, Hilma af Klint pursues her studies of various aspects, represented as metaphysical pictures.
To these belong the series “Parsifal”, and “Atoms”, as well as studies of religions, plants, animals, lichen, mosses, minerals, precious stones, etc.

1917, The construction of the atelier with religious connotations is completed at Munsö close to Furuheim, on land belonging to the Bona property. The paintings are shown for a few selected people.

1918, Moves to villa Furuheim with her mother and her nurse, Thomasine Andersson.

1920, Moves to Helsingborg (Karl X Gustafs gata) during the winter together with Thomasine Andersson.  First trip to Dornach, Switzerland.

1921-1930, Spends periods in Dornach, Studies the Theory of Colors of Goethe.
1922, begins watercolor painting.

1925-1930
No annotations nor dated paintings remain from these years.

1927, Donates the fundamental studies of flowers, mosses and lichen to the scientific library in Dornach. This collection was a major part of the esoteric systematization system of nature, developed by Hilma af Klint. This collection seems to have disappeared.

1932, Paints “The Blitz over London” and “The Mediterranean Naval Battle”, which would take place during the Second World War, seven years later.

1935, Moves to Lund, Grönegatan 28.

1944, Moves to her cousin Hedvig af Klint in Ösby, Djursholm, Stockholm.

 


Hilma af Klint


Beschrijving werk:

Terwijl veel van haar bekendere tijdgenoten manifesten publiceerden en breed hun werken tentoonstelden, hield Hilma af Klint haar baanbrekende schilderijen grotendeels privé. Ze stelde ze zelden tentoon en overtuigde de wereld dat die nog niet klaar was om haar werk te begrijpen, en stipuleerde dat het niet zou worden getoond gedurende twintig jaar na haar dood. Uiteindelijk was haar werk tot 1986 vrijwel ongezien, en pas in de daaropvolgende drie decennia begonnen haar schilderijen en werken op papier serieuze aandacht te krijgen.

She leaves behind approximately 1300 paintings and 125 note- and sketchbooks’.

The collection of abstract paintings and notebooks of Hilma af Klint is today owned and managed by the Hilma af Klint Foundation in Stockholm, Sweden.

Hilma af Klint (1862-1944) made her international debut with the exhibition The Spiritual in Art – Abstract Paintings 1890 – 1985, held at the Los Angeles County Museum of Art during the winter of 1986. This travelling exhibition continued to Chicago and to Haag in the Netherlands, and marked the beginning of Hilma af Klint’s international recognition. The works of Hilma af Klint have since been displayed in many exhibitions in the Nordic countries, in Europe and in the Unites States. In 2013, the Museum of Modern Art in Stockholm held the as of yet largest retrospective exhibition of the artist, featuring a collection of approximately 230 paintings. After Stockholm, the exhibition continued as a travelling exhibition throughout Europe, and was seen by more than a million visitors in total. It made a significant impact, not the least through the multidisciplinary research it initiated.


Afbeelding 3, Naam werk, Jaar,  Afmetingen (B x H x D), Medium (Acryl op doek), Toelichting  (eventueel).


Naam: Hilma af Klint.
Geboren: 26.10.1862, Stockholm SE (Karlbergs slott).
Overleden: 21.10.1944, Stockholm SE.
Nationaliteit: Zweedse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1862 – 1944, Stockholm SE.

Kunstopleiding:

  • ???? – 1887, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Stockholm NO.

Toelagen:
Residenties:

Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • ???? – ????, Secretaris Vereniging van Zweedse vrouwelijke kunstenaars.

Onderscheidingen:
Actieve periode:


Vertegenwoordiging: The Hilma af Klint Foundation, Stockholm SE.
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon:
Email:
Website: www.hilmaafklint.se/hilma-af-klint-foundation
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, werk op papier.
Kunststromingen:
Kunstfasen:

  • 1880 – 1887, Studieperiode.
  • 1887 – 1905, Portretten en landschapsschilderijen.
  • 1906 – ????, Abstracte fase.

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

  • Vereniging van Zweedse vrouwelijke kunstenaars, secretaris.

Kunstrelaties:
Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:
Overheidscollecties:
Private collecties: Hilma af Klint Foundation, Stockholm SE. (abstract paintings and notebookse).
Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)


Eigen publicaties:
Catalogi / boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:

12.10.2018, 2–6 pm, Solomon R. Guggenheim Museum, New York US, Visionary: On Hilma af Klint and the Spirit of Her Time.


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: dd.mm.jjjj, Uitzoeken.
Bijgewerkt: 21.09.2018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.