Introductie Jackson Pollock:

Jackson Pollock is een van de invloedrijkste Amerikaanse abstracte kunstschilders die zich specialiseerde in de zogenaamde ‘dripping’ techniek. Hij kreeg zijn opleiding vooral aan Manual Art High School. Zijn belangrijkste werken worden gerekend tot het Abstracte Expressionisme en Action Painting.



Biografie:

Jackson Pollock werd geboren op 28 januari in 1912 in Cody in de staat Wyoming US. Net na zijn geboorte verhuisde zijn familie naar San Diego, California.

In 1928/1929 volgde Jackson Pollock lessen aan de Manual Art High School in Los Angeles US. Hij werd geschorst van school omdat hij een aanval op de ‘focus’ van de school op atletiek publiceerde.

Eind 1930 verhuisde hij naar New York US waar hij les nam aan the Art Students League of New York. Zijn interesse ging uit naar de grote Mexicaanse muurschilderingen. Hij was enige tijd in de leer bij de muurschilder Thomas Hart Benton. Ook had hij een grote interesse in de etnische kunst, met name de Indiaanse zandschilderkunst. Indiaanse zandschilderijen werden ritmisch uitgevoerd door verschillende kleuren zand op de grond te strooien en zo vergankelijke symbolische beelden te creëren, als onderdeel van een religieuze rite. Al deze ervaringen en interesses hebben grote invloed gehad op zijn ontwikkeling als kunstschilder.

In 1936 werkte hij samen met David Alfaro Siqueiros in The Siqueiros Experimental Workshop.

In 1938, werd hij lid van de WPA (Works Progress Administration) van de regering. Rond deze tijd kwam hij bij een experimentele works hop opgericht door David Alfaro Siquerios waar hij begon met het vormen van een meer experimentele vorm van schilderkunst gebaseerd op het Europese modernisme. In 1940 werd hij ontslagen vanwege alcoholisme.

In 1943 werd zijn eerste solo-expositie georganiseerd bij Peggy Guggenheim.

Aan het einde van 1946 begon Jackson Pollock met de eerste van zijn ‘all over’ schilderijen. Hij gebruikte de techniek van schenken en spetteren van de verf op het doek.

In de zomer van het jaar 1947 begon hij met zijn ‘drip paintings’, die het hoogtepunt van zijn werk zouden worden.

Het succes dat Jackson Pollock’s schilderijen kende, lokte kunstvervalsers in de verleiding om geld te verdienen. Nochtans poneerde de kunsthistoricus Robert Hughes: “Een Pollock kan met niet vervalsen. Wie er zich aan waagt, brengt alleen maar spaghetti te voorschijn”. De Londense hedgefund directeur Pierre Lagrange zal het moeten toegeven. In 2007 verwierf hij voor 17 miljoen dollar een schilderij van Jackson Pollock, vermoedelijk uit 1950, en moest achteraf vaststellen dat het inderdaad om spaghetti ging en niet om kunst. Het gerenommeerde veilinghuis Christie’s weigerde het schilderij op zijn authenticiteit te onderzoeken.

Het was voor de deskundigen evident dat schilderijen van Jackson Pollock zelden op de kunstmarkt aanvaard worden zonder dat ze voorkomen op het register van de erkende werken. Ann Friedmann, directeur van de eerbiedwaardige New Yorkse galerie Knoedler & Co, waar het werk werd gekocht, beriep zich daarentegen op het advies van twaalf experts die haar de echtheid van het schilderij bevestigden. Terwijl het curriculum van het werk slechts melding maakte van een ‘geheime verzamelaar’.



Beschrijving werk:

Zijn intrigerende werkwijze kwam pas echt naar buiten met de films en foto’s van Hans Namuth in 1950. Hoewel sommigen Jackson Pollocks drippingstechniek meer als gieten dan als druppelen beschouwden, hield hij zelf vast aan de term dripping. Door een stokje in een verf blik te plaatsen kon hij de stroom van de verf richten; door de hoek ten opzichte van het doek te veranderen bepaalde hij hoe dik of dun de verfstroom was. Hij experimen­teerde met allerlei soorten verf, maar gewone huis, tuin en keukenverf had wel zijn voorkeur omdat deze goedkoop en vloeibaar was.

Jackson Pollock bleef het belangrijk vinden om in zijn werk enige band met de realiteit te houden. Soms bracht hij afdrukken van zijn eigen hand aan, soms bezaaide hij het oppervlak met sigarettenpeuken, lucifers, knopen, kammen en sleutels. In een werk monteerde hij op het roodbruine ongekeperde katoenen doek een houten stokpaard dat hij had gevonden. Het is één van zijn meest ‘open’ werken geworden: slechts wat okerkleurige vormen en enige fijne lijnen in zwart, wit en rood vullen de vorm van het paardenhoofd aan. De angst om zichzelf te herhalen dreef hem ertoe om opnieuw het penseel te hanteren en in krachtige lijnen te werken, waardoor min of meer losse vormen tot stand kwamen. Dit maakte het veel moeilijker om zulke afzonderlijke vormen te integreren tot een geheel.



Naam: Paul Jackson Pollock.
Geboren: 1912, Cody WY US.
Overleden: 1956, East Hemton, Long Island US.
Nationaliteit: Amerikaanse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1912 – 1930, Cody WY US.
  • 1912 – 1930, San Diego, California US.
  • 1930 – ????, New York US.
  • ???? – 1956,  East Hemton, Long Island US.

Kunstopleiding:

  • 1928 – 1929, Manual Art High School, Cody WY US.
  • 1930 – ????, Art Students League of New York.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:
Actieve periode: 1928 – 1956.


Vertegenwoordiging: The Pollock-Krasner Foundation.
Contactpersoon:
Adres: 863 Park Avenue, New York, NY 10075.
Telefoon: 212-517-5400.
Email: grants@pkf.org.
Website: www.pkf.org.
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen.
Kunststromingen:

Technieken: De nadruk op de handeling van het schilderen noemt men ‘Actionpainting’ waarbij de schilder grote op de grond liggende doeken met sterk ritmische schilderijvullende (all-over-painting) verfpatronen voorzag. Daarbij raakte de verfkwast niet het doek, de verf liep op het doek wat tot drippings leidde.
Kunstfasen (globaal):

  • 1928 – ????, Studieperiode.
  • 1936 – 1938, Experimentele periode.
  • 1938 – 1942, Federal Art Project.
  • 1947 – 1956, Drip paintings.

Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

  • Thomas Hart Benton, Muurschilderingen.
  • David Alfaro Siqueiros.
  • Helen Frankenthaler US 1928 –  2011 US | Schilderijen | Lyrisme, Colorfield painting
  • Willem de Kooning | NL 1904 – 1997 US | Schilderijen, Sculpturen | Abstract expressionisme, Action Painting.
  • Robert Motherwell | US 1915 – 1991 US | Schilderijen | Abstract Expressionisme.

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:

Galerie collecties:

  • The Washburn Gallery, 20 West 57th Street, New York, NY 10019 (212) 397-6780, exhibit and represent the Foundation for the sale of its remaining Jackson Pollock inventory.

Museumexposities: (Solo / Groep / Duo / ?)

  • 2013: The Phillips Collection, Washinton US. Angels, Demons, and Savages. Pollock, Ossorio, Dubuffet.
  • 2012: Stadshallezalen van het Belfort te Brugge: Denis De Gloire huldigt Jackson Pollock.
  • 1952, Eerste solo-tentoonstelling te Parijs.
  • 1943, Eerste solo-tentoonstelling door bemiddeling van Peggy Guggenheim.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:

  • 1990, ‘An American Saga’, Steven Naifeh & White Smith.

Artikelen:
Radio / televisie:
Films / video: 

Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:

  • 2014: November 2015, the Dallas Museum of Art will become the exclusive American venue.
  • 2012: Sotheby’s Lands Record $375.1 Million Contemporary Art Sale.

Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Privacy:
Bijgewerkt: 27122011/26072014/07082014/09072018.


Een selectie van gegevens wordt weergegeven, ook bij exposities, publicaties, etc.