Jane Leeuwenburgh, Bronzen nonnen, Foto Wim van der KaadenIntroductie Jane Leeuwenburgh:

Jane Leeuwenburgh (NL 1936) is beeldend kunstenaar, die haar opleiding kreeg aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Zij werkt vooral in de Hoeksche Waard (ZH). Zij had veel exposities binnen en buiten de regio en kreeg tientallen opdrachten, ook van buiten de streek. Toch verwierf zij de meeste naamsbekendheid in de Hoeksche Waard, waar zij in 2006 werd onderscheiden met de Cultuur- en Publieksprijs. Zij verdient zeker meer wijdverbreide aandacht. Belangrijke werken worden gerekend tot het Minimalisme en Spatial Concretisme. Zij beschouwt zichzelf als Minimalist.


Jane Leeuwenburgh,' Quo Vadis’, 2001, Cortenstaal, 100 x 100 x 100cm. Foto Wim van der Kaaden

Jane Leeuwenburgh, ‘Quo Vadis?’, Cortenstaal, 100 x 100 x 100cm. Foto Wim van der Kaaden.


Biografie:

Jane Leeuwenburgh is voor de Tweede Wereldoorlog, in mei 1936 in Heinenoord NL geboren. Zij groeide op in een warm gezin in de Hoeksche Waard, in een tijd van economische crisis, oorlog en wederopbouw, waarin beeldende kunst doorgaans geen aandacht kreeg. Opmerkelijk is dat zij zich geheel op eigen kracht – vaak tegen de gangbare verwachtingen in – wist te ontwikkelen tot een modern beeldend kunstenaar van nationaal niveau. Een kunstenaar die de Hoeksche Waard ontsteeg en tegelijk trouw bleef aan haar Hoeksche Waardse wortels. Daardoor heeft zij een impuls gegeven aan het naoorlogse culturele leven en het kunstbesef in de streek.

De jeugd van Jane Leeuwenburgh speelde zich af in de periode tijdens en na de oorlog en de watersnood van 1953, waarin door iedereen erg hard werd gewerkt. Een sobere en ingetogen tijd waarin de mensen nog niet dagelijks via drukwerk, film en TV werden geconfronteerd met een uitbundige stroom aan beelden en zeker geen kleurenbeelden.

In haar kleutertijd speelde Jane liever met haar blokkendoos dan met poppen. De kubus was haar lievelingsspeelgoed, waarmee zij aldoor zat te experimenteren. Als opgroeiend meisje was zij nieuwsgierig naar de technische ontwikkelingen om haar heen. In de jaren ’50 brak namelijk een nieuw tijdperk aan. Een tijdperk waarin mobiliteit, mechanisatie, massaproductie en reclame gemeengoed werden, en waarin nieuwe eisen aan verbeelding en vormgeving werden gesteld.

Al op jonge leeftijd leerde Jane Leeuwenburgh bij haar oom, die een timmerfabriek had, allerlei houtsoorten herkennen en bewerken en omgaan met gereedschappen. Zij wilde graag meubelmaker worden, want ontwerpen en maken waren haar liefste bezigheden, maar een ambacht werd in die tijd als beroep voor een meisje niet geschikt gevonden; ‘Ze kon beter lerares worden’. En zo behaalde Jane Leeuwenburgh haar onderwijsbevoegdheid handenarbeid en tekenen. Met deze achtergrond zette Jane haar eerste stappen als beeldend kunstenaar.

Jane Leeuwenburgh begon als jonge lerares handenarbeid en tekenen in het voortgezet onderwijs in Oud-Beijerland, en tot haar pensionering van de Regionale Scholengemeenschap Oud-Beijerland heeft zij de creativiteit, de handvaardigheid en het oog voor kleur en vormgeving van talloze Hoeksche Waardse jongeren helpen ontwikkelen. Generaties Hoeksche Waardse scholieren zijn mede dankzij deze bijzondere ‘juf’ die tegelijk ‘kunstenaar’ was, in aanraking gekomen met beeldende kunst en vormgeving. Wat vooral in de jaren ’60 en ’70 in de Hoeksche Waard nog erg bijzonder was. Moeilijke begrippen als esthetiek en kunstzinnigheid werden door deze enthousiaste docente spelenderwijs tastbaar en zichtbaar gemaakt.

Behalve in Oud-Beijerland heeft Jane Leeuwenburgh les gegeven aan het Instituut Bender in Rotterdam. Ook buiten school richtte zij zich regelmatig op de jeugd: Op De Beukenhof in Mijnsheerenland – in de jaren ’60 hét culturele centrum van de Hoeksche Waard – gaf zij een aantal jaren achtereen lessen tekenen en handvaardigheid, met als doel kunstzinnige vorming voor jongeren uit alle lagen van de Hoeksche Waardse bevolking mogelijk te maken.

In die jaren werkte zij bovendien in een Rotterdams project met kinderen uit sociaal zwakke gezinnen in het Witte Dorp. Afsluitend ging zij dan als leidster met deze kinderen mee op zomerkamp. Jaren achterelkaar heeft Jane enkele uren per week moeilijk lerende kinderen lesgegeven in het kader van het zogenaamde Symbioseonderwijs. Zij vond het heerlijk om de vaak verrassende creativiteit van deze kinderen te stimuleren, hun iets te leren en mee te geven. Bovendien gaf zij in de regio cursussen handvaardigheid aan volwassenen. Onder hen veel vrouwen, die zij graag meenam op excursie in het kader van de kunsteducatie. Begin jaren ’60 gaf zij op verschillende plaatsen in de Hoeksche Waard (o.a. in Strijen, Goudswaard en Oud-Beijerland) les in handvaardigheid aan bestuursleden en leidsters van het Hoeksche Waardse Welfare Werk, die de van Jane geleerde creatieve vaardigheden op hun beurt weer praktiseerden en doorgaven aan zieken en andere groepen in de samenleving. Voor Jane Leeuwenburgh is het heel ‘gewoon’ dat zij al die cultureel- maatschappelijke activiteiten combineerde met haar vaste onderwijsbaan en haar vrije beroep als beeldend kunstenaar.

Als aankomend kunstenaar maakte zij heel veel keramiek. Vier jaar lang werkte zij één dag in de week in de Potterie van het Benedictijner klooster, de Sint Paulus abdij in Oosterhout. Aanvankelijk had zij een voorkeur voor organische vormen, maar gaandeweg werd haar vormgeving steeds strakker. Zij ging toen ook met verschillende soorten staal experimenteren.

Pas toen Jane Leeuwenburgh als zelfstandige vrouw in het onderwijs werkzaam was, begon zij de opleiding tot beeldend kunstenaar aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam te volgen. Zij specialiseerde zich in het beeldhouwen en ruimtelijk vormgeven, daarbij was de beeldhouwer Gust Romijn haar inspirerende leermeester.

In die periode werkte Jane Leeuwenburgh in de voorjaarsvakantie in een beeldhouwersatelier bij de befaamde marmergroeven van Carrara in Italië, net als Michelangelo eind 14de en Henry Moore begin 20ste eeuw hadden gedaan. Na voltooiing van haar opleiding aan de Kunstacademie in 1980 konden haar talenten tot volle ontplooiing komen, en produceerde zij een omvangrijk en veelzijdig oeuvre.

Jane maakte talloze kunstreizen door heel Europa. Ze was en is een bewonderaar van de beeldhouwer Henry Moore en van de architectonische ontwerpen van Bauhaus, De Stijl (met Rietveld & Mondriaan), Frank Lloyd Wright en Le Corbusier. Die voorliefde voor architectuur en geometrische bouwvolumes zien we ook in haar werk.

Jane Leeuwenburgh is lid van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers. Zowel samen met die streng geballoteerde ‘kwaliteitskring’ als solo exposeerde zij op vele tentoonstellingen in binnen- en buitenland.
De lange lijst van exposities bewijst echter, dat zij haar eigen thuisbasis, de Hoeksche Waard, ook altijd in ruime mate van haar kunstwerken heeft laten genieten en rijkelijk met stimulerende exposities en kunstinitiatieven heeft bedeeld. Haar werk is ook permanent in openbare gebouwen en in het landschap van de Hoeksche Waard te zien.

Bosman molentjeEen mooi streekeigen voorbeeld van projecten in het landschap is ‘het Bosman-molentje’. Jane zag al in de jaren ’80 dat dit sierlijke poldermolentje karakteristiek is voor het gehele Hollandse laagland. Het molentje, dat in de Hoeksche Waard werd ontworpen en vervaardigd door de firma Bosman, dreigt bovendien uit het landschap te verdwijnen. Verbonden als Jane Leeuwenburgh is met het landschap van de Hoeksche Waard markeerde zij deze monumenten van de Hoeksche Waardse identiteit als iconen op haar eigen manier. Voor het eerst in 1988 toen zij dit poldermolentje langs de Binnenmaas van blauw-witte strepen voorzag, die op de draaiende wieken een ‘bromtol-effect’ geven. Later in 2002 verbijzonderde Jane een molentje in Nieuw-Beijerland door op de wieken een strofe van Robert Ankers gedicht ‘Bosman, Piershil’ aan te brengen.

Zij maakte opvallend veel grote kunst-speelobjecten voor scholen, waarbij de combinatie van een esthetisch beeld en verantwoorde praktische toepasbaarheid kenmerkend is voor de pedagoog en de beeldhouwer, die Jane Leeuwenburgh in zich verenigt.

Zij werkte actief mee aan het opzetten van talloze kunstmanifestaties binnen en buiten de Hoeksche Waard, en niet alleen wanneer het haar eigen werk betrof. Als maatschappelijke werkzaamheden op haar vakgebied kunnen nu nog steeds genoemd worden: haar actieve deelname aan de Beeldende Kunstcommissie van de Gemeente Binnenmaas en de organisatie van het Bram Roza Festival ‘Dichter bij de Molen’, de jaarlijkse multidisciplinaire kunstmanifestatie in Nieuw-Beijerland.

Een onbekend aantal werken is in het bezit van particulieren. Veel van haar grote werken zijn aangekocht door of gemaakt in opdracht van bedrijven en instellingen.

In 2006 werd Jane Leeuwenburgh (70 jaar) onderscheiden met de Cultuurprijs Hoeksche Waard voor haar gehele oeuvre, alsmede voor de bijzondere wijze waarop zij als pionier het culturele leven in de Hoeksche Waard heeft gestimuleerd en heeft bijgedragen aan de kunstzinnige vorming van anderen. Bij die gelegenheid werd zij niet alleen bekroond door de professionele jury, maar won zij ook de publieksprijs.

In 2015 ontving zij de Kunstprijs van de Gemeente Binnenmaas NL als langst zittende en meest gewaardeerde lid van de Kunstcommissie van die gemeente.

in 2016 kreeg zij een overzichtsexpositie in ‘Museum Hoeksche Waard’  in Heinenoord NL onder de titel: Jane Leeuwenburgh 80 – Kijk…Kunst!  (Tentoonstellingsontwerp: architect Mart Ros).

Voor kunstkenners is duidelijk dat het werk van Jane Leeuwenburgh thuishoort in het rijtje namen van kunstenaars als Jan Schoonhoven Sr en Ad Dekkers, maar ook dat haar werk verwantschap vertoont met het werk van wereldberoemde kunstenaars als Carl Andre en Donald Judd.


Jane Leeuwenburgh, Constructie van zes vierkanten, 2011, gelakt hout- aluminium,180 x 60 x 60 x 6cmJane Leeuwenburgh, Constructie van zes vierkanten, 2011, gelakt hout- aluminium,180 x 60 x 60 x 6cm. Foto Wim van der Kaaden.


Beschrijving werk:

Jane Leeuwenburgh is gespecialiseerd in beeldhouwen en ruimtelijke vormgeving, waarbij ze zich bedient van zeer uiteenlopende technieken en materialen, die zij tot in de perfectie toepast. Met een feilloos oog voor vorm en verhouding heeft Jane zowel in keramiek, brons en marmer, als in hout, staal, en kunststof een oneindige variatie aan vormen gecreëerd. Zij is altijd opzoek naar de essentie en beheerst de kunst van het weglaten.

Jane Leeuwenburgh is geschoold en bedreven in alle beeldhouwtechnieken, van sculptuur (afhaaltechniek door kappen, houwen en beitelen), en plastiek (opbouwtechniek door modelleren in klei of was), tot het brons (giettechniek) en de constructietechnieken (timmeren, smeden en lassen). Door haar veelzijdig vakmanschap kan zij met een keur van materialen uit de voeten: hout en metalen, glas, perspex, beton, marmer en andere steensoorten.

Zij beheerst de klassieke levensechte vormgeving naar natuurlijk model. Academisch en realistisch.
Hoe Jane Leeuwenburgh steeds probeert vormen terug te brengen tot hun essentie, is goed te zien aan de bronzen ‘dames’ die geïnspireerd zijn op de nonnen in Brugge, uitgevoerd in deels gepatineerd en gepolijst brons. Om uiteindelijk uit te komen op deze bijna geometrische figuren, gevouwen driehoeken geknipt uit geroest plaatstaal, waarin toch nog acht mensen te herkennen zijn. Zij zijn in een rij opgesteld in het landschap, alsof ze op weg zijn naar een bestemming.

Bekend en geliefd is Jane Leeuwenburgh door haar abstract geometrische ruimtelijke objecten en wandreliëfs, die een zo onpersoonlijk mogelijk karakter hebben, en die uitblinken door eenvoud en zuiverheid van vorm en verhouding. Door vormen terug te brengen tot geometrische elementen en deze in steeds wisselende onderlinge samenhang te ordenen, vertaalt Jane Leeuwenburgh het universum met gebruikmaking van elementaire meetkunde, minimale middelen en primaire kleuren en met een feilloos oog voor vorm en verhouding.
Kleur is voor Jane ondergeschikt aan vorm en lijn. De keuze voor krachtige, heldere onversneden kleuren is dan ook rationeel en wordt alleen toegepast als de essentie van het werk erdoor wordt versterkt.

Zij toont zich vaak een meester van de ‘minimal art’. Door vernuftig bedachte composities, gevarieerde ritmische structuren, technische veelzijdigheid en onverwacht materiaalgebruik weet Jane Leeuwenburgh steeds opnieuw verrassing en spanning in haar werk te leggen.

Opvallend is dat zij graag werkt met tegenstellingen:

  • volume – massa, compact tegenover open, begrensd – onbegrensd,
  • opbouwen – afbreken, concaaf (hol) – convex (bol),
  • positief – negatief, zwart – wit, plus en min,

waarmee zij maximaal effect van spanning en contrast binnen harmonieuze eenheid weet te bereiken.

Technisch is zij een perfectioniste die alle persoonlijke sporen van bewerking zorgvuldig uitwist. Daardoor wordt in de techniek en textuur van haar beelden en objecten naar universele volmaaktheid gestreefd.

Teksten uit vermeld werk van Willy Spaan.


Jane Leeuwenburgh, Kubus, 2006, hout, gelakt, 21 x 21 x 21cmJane Leeuwenburgh, Kubus, 2006,  hout,  gelakt, 21 x 21 x 21cm. Foto Wim van der Kaaden.


Jane LeeuwenburghNaam: Jane Leeuwenburgh.
Geboren: 06.05.1936, Heinenoord NL.
Nationaliteit: Nederlandse
Woon / werkplaatsen:

  • 1936 – 2003, Heinenoord NL.
  • 2003  – Heden, Oud-Beijerland NL.

Kunstopleiding:

  • 1958 – 1963, onderwijsbevoegdheid handvaardigheid (diverse instellingen).
  • 1976 – 1980, Academie voor Beeldende Kunsten, Rotterdam NL.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • 1958 – 1985, Lerares handenarbeid en tekenen in het voortgezet onderwijs in Oud-Beijerland NL.
  • 1962 – 1977, Instituut Bender, Rotterdam NL.
  • 1966 – 1968, Cultureel centrum De Beukenhof, Mijnsheerenland NL
  • 1977 – 1984, Docent Symbioseonderwijs voor MLK-school in Oud-Beijerland NL.
  • 1985 – 1999, Docent Regionale Scholengemeenschap Oud-Beijerland NL.
  • 2001, Inventarisatieopdracht Openbaar Kunstbezit Gemeente Oud-Beijerland NL.
  • 1994 – 2015, Lid Beeldende Kunstcommissie Gemeente Binnenmaas NL.
  • 2001 – 2014, Lid Werkgroep Bram Roza Festival, Nieuw-Beijerland NL.
  • 2008, Lid Werkgroep Frederik van Eeden Festival, Mijnsheerenland NL.

Onderscheidingen:

  • 2015, Kunstprijs Gemeente Binnenmaas NL.
  • 2006, Cultuur- en Publieksprijs van de Hoeksche Waard.

Actieve periode: 1970 – 2015.


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon: Carla van Zanten.  
Adres: Dokter Kroesenring 36, 3261 CG Oud-Beijerland, Nederland.
Telefoon: +31(0)186 602 151, 06-25 071 758
Email: janeleeuwenburgh@planet.nl.
Website: www.janeleeuwenburgh.nl.
Emedia: www.youtube.com/watch? (Jane Leeuwenburgh 80: Kijk…Kunst!)


Kunstvormen: Keramiek, Sculpturen, Plastieken, Assemblages, Wandreliëfs, 3D-Reliëfs.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • 1958 – 1980, Studieperiode.
  • Tijdens en na de academische studie beoefende zij klassiek beeldhouwen en brons gieten.

Technieken: Hakken, gieten, lassen, solderen, smeden, timmeren, boetseren.
Bekende werken:

  • Wandreliëfs.
  • ‘Quo vadis?.
  • Spiegelbeeld.
  • Ode aan Mondriaan.
  • Marmeren kubussen.
  • Bosmanmolentje.
  • De Dames.
  • De Drie Gratiën in brons.

Projecten / opdrachten:

  • 1979, Ikea, Sliedrecht NL.
  • 1980, Basisschool ‘De Bron’, Soest NL.
  • 1980, Groen van Prinsterenschool, Soest NL
  • 1983, School voor LBO, Huizen NL.
  • 1983, Burmah Castrol Nederland B.V., Voorburg NL.
  • 1984, ‘Sabina’ Bejaardencentrum, Oud-Beijerland NL.
  • 1984, Kinderdagverblijf ‘De Speeldoos’, Gouda NL.
  • 1985, Burmah Castrol Nederland B.V., Voorburg NL.
  • 1985, Dow Chemical Nederland, Rotterdam NL.
  • 1986, De Amersfoortse Verzekering, Amersfoort NL.
  • 1988, Gemeente Oud-Beijerland, Oud-Beijerland NL.
  • 1988,‘Sabina’ Bejaardencentrum, Oud-Beijerland NL.
  • 1988, Burmah Castrol Nederland B.V., Voorburg NL.
  • 1989, ‘Sabina’ Bejaardencentrum, Oud-Beijerland NL. (ontwerp van vlag en briefpapier).
  • 1990, Gemeente Binnenmaas, Maasdam NL.
  • 1990, ‘Eurotol’, ’s-Gravendeel NL.
  • 1990, Verzekeringskantoor ‘Van der Hoek’, Numansdorp NL.
  • 1990, Basisschool ‘De Waterlelie’, Spijkenisse NL.
  • 1991, Vlag, omslag boekje en affiche voor Culturele Raad, Hoeksche Waard NL.
  • 1992, Gemeente Sliedrecht NL.
  • 2002, SG Willem van Oranje, Stilte ruimte, Oud-Beijerland NL
  • 2002, Poldermolentje Nieuw-Beijerland NL.
  • 2004, Gemeentehuis Oud-Beijerland NL, Spiegelobject.
  • 2005, Architectenbureau Roos en Ros, Oud-Beijerland NL.
  • 2007, Rabobank, Hoeksche Waard Heinenoord NL.
  • 2011, Chr. PBCO, Rotterdam NL.
  • Veel werk is in bezit van particulieren in binnen- en buitenland.
  • Veel werk in het landschap en openbare gebouwen. Voor locaties zie http://www.janeleeuwenburgh.nl/.

Kunstgroepen:

  • 1980 – Heden, Nederlandse Kring van Beeldhouwers.
  • 1970 – Heden, Open Ateliers Hoeksche Waard.

Kunstrelaties:

  • Frans Borgers | NL 1937 FR | Schilderijen | Concretisme, Spatial Concretisme.
  • Gust Romijn, NL, Docent en beeldhouwer, Academie voor Beeldende Kunsten.
  • Henk van Bennekum, NL, beeldend kunstenaar (www.vanbennekum.nl).
  • Roel en Marie Teeuwen, NL, beeldende kunstenaars (r-m-teeuwen.com).
  • Henk Kuizenga, NL, 1933, beeldend kunstenaar (www.henkkuizenga.nl).

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:
Overheidscollecties: Zie Projecten / opdrachten.
Private collecties: Zie Projecten / opdrachten.
Galerie collecties:


Museumexposities*: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2016: Museum Hoeksche Waard, Heinenoord NL, Jane Leeuwenburgh 80, KIJK…..KUNST! (S).
  • 1999, Kasteelmuseum Sypesteyn, Loosdrecht NL (G).
  • 1993, Museum ‘De Koperen Kop’, Hardinxveld-Giessendam NL (G).
  • 1992, Museum ‘De Koperen Kop’, Hardinxveld-Giessendam NL (G).
  • 1989, Dordrechts Museum – Dordrecht NL (G).
  • 1984, Dordrechts Museum – Dordrecht NL (G).
  • 1983, Stedelijk Museum Amsterdam NL (G).
  • 1976, ‘Tongerloohuis’ Roosendaal (G).
  • 1972, Streekmuseum Hoeksche Waard, Heinenoord NL (G).

Galerie exposities* : (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2010 – 2013, (jaarlijks) Galerie ‘De Opkamer’, Maasdam NL (G).
  • 2002, Galerie Beeld en Aanbeeld, Enschede NL (G).
  • 2002, Galerie Lous Martin, Delft NL (G).
  • 2000, Galerie en beeldentuin Anna Paulonahuis, Soest/Soestdijk NL (S).
  • 1994, Galerie ‘1893’, Goidschalxoord NL (S).
  • 1993, Galerie ‘1893’, Goidschalxoord NL (S).
  • 1991, Galerie de Ploegh, Soest NL (G).
  • 1988, Galerie ‘Het Oude Raadhuis’, Spijkenisse NL, Drie studiegenoten.
  • 1985, Galerie ‘Rosart’, Amersfoort NL (G).
  • 1984, Galerie ‘Rosart’, Amersfoort NL (G).
  • 1984, Beelden bij ’De Pauw’, Wassenaar NL (G).
  • 1984, Galerie ‘de Vonk’, Bussum NL (G).
  • 1984, Galerie ‘Nieuwstraat 56-58’, Dordrecht NL (G).
  • 1984, Galerie ‘de Vonk’, Bussum NL (S).
  • 1981, Galerieatelier ‘Melissa in de Catacomben’, Heinenoord NL (G).
  • 1980, ‘Studio 39’, Rotterdam NL (S).
  • 1980, Kunstzaal Doelen, Rotterdam NL (G).
  • 1975, ‘Kunst van de Eilanden’, Kunstzaal, Rotterdam-Zuid (G).
  • 1975, Kunstzaal, Mijnsheerenland NL (S).
  • 1974, Kunstzaal, Mijnsheerenland NL (G).
  • 1973, Kunstzaal, Mijnsheerenland NL (G).

Overige  exposities*: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2001 t/m 2014, Bram Roza Festival, Nieuw-Beijerland NL (G).
  • 2002 t/m 2012, Les Jardins d’Artistique, Drulon FR (G).
  • 1990 t/m 2009, (om het jaar) Gemeentehuis Binnenmaas, Maasdam NL (G).
  • 2005 t/m 2008, (jaarlijks) Hof van Moerkerken, Mijnsheerenland NL (G).
  • 2006, Beeldentuin Ravesteyn, Heenvliet NL (G).
  • 2000, De Turfkelder, stadhuis Schoonhoven NL (G).
  • 1994, ‘Siematic’, Maassluis NL (S).
  • 1994, Mees Pierson, Rotterdam NL (S).
  • 1993, Mees Pierson, Rotterdam NL (S).
  • 1992, Mees Pierson, Rotterdam NL (S).
  • 1991, De Lindehoeve, Oud-Beijerland NL (G).
  • 1991, Mees Pierson, Rotterdam NL (S).
  • 1990, ‘Varna’, Bulgarije (G).
  • 1990, Gemeentehuis Binnenmaas, Maasdam NL (S).
  • 1989, Bibliotheek Mijnsheerenland, NL (S).
  • 1989, Kasteel van Rhoon, Rhoon NL (G).
  • 1988, ‘Varna’, Bulgarije (G)
  • 1988, Beelden en Poëzie langs de Binnenmaas NL (G).
  • 1988, Bejaardencentrum ‘Sabina’, Oud-Beijerland NL (S).
  • 1987, De Lindehoeve, Oud-Beijerland NL (S).
  • 1986, New Dutch Art Fair ’86, Sonesta Koepel, Amsterdam NL (G).
  • 1986, Beeldenroute – ‘Hof van Moerkerken’, Mijnsheerenland NL (S).
  • 1986, De Amersfoortse Verzekeringen, Amersfoort NL (G).
  • 1986, Rotterdamse Kunstkring, Rotterdam NL (G).
  • 1985, Dow en Chemical, Rotterdam NL (S).
  • 1984, Beelden bij ‘De Pauw’, Wassenaar NL (G).
  • 1983, G.S.A., Hilversum, NL (G).
  • 1983, De Drie Lelies, Puttershoek NL (G).
  • 1982, ‘Beelden op de Floriade’, Amsterdam NL (G).
  • 1982, ‘Blik op de stadswal’, Gorinchem NL (G).
  • 1982, De Lindehoeve, Oud-Beijerland NL (G).
  • 1981, De Nunnikhof, Rijsoord NL (G).
  • 1980, Studio 39, Rotterdam NL (S).
  • 1977, Bibliotheek Strijen NL (G).

Eigen publicaties:

  • 2007, Jane Leeuwenburgh, ‘Less is more’, Liber Amicorum architect Mart Ros, Oud-Beijerland.

Catalogi:
Boeken:
Artikelen:

  • 2016, Belle van den Berg en Willy Spaan, Kijkwijzer bij de expositie ‘Jane 80 – Kijk Kunst!’, Heinenoord.
  • 2006, Willy Spaan, Jane Leeuwenburgh: Geworteld in en ontstegen aan de Hoeksche Waard.
  • 2006, Willy Spaan, Jane Leeuwenburgh, op zoek naar het wezen der dingen, Beeldsupplement, (fotografie Wim van der Kaaden, vormgeving Henk van Bennekum met Engelse summary).

Radio / televisie:

Video / film:

  • Introductiefilm bij de expositie ‘Jane Leeuwenburgh 80 – Kijk…Kunst!’.
  • www.rijnmond.nl/nieuws/Kunstenares-Jane-Leeuwenburgh-80-krijgt-expositie-cadeau.

Websites:


Eigen citaten:

  • Jane tegen koningin Beatrix, die haar werk bewonderde: ‘Majesteit, wij zijn toch eigenlijk collega’s!’. 

Nieuwsberichten:

  • 08.09.2016: Museum Hoeksche Waard, Heinenoord NL, Thema-avond ‘Kijk … kunst van Jane Leeuwenburgh’.

Reacties:

  • 06.08.2016: Frans Borgers, Saint Auvent FR. frans.borgers@neuf.fr  http://fransborgers.eu. Jane Leeuwenburg maakt prachtig werk en voor mij speciaal heel herkenbaar. Zij is 1 jaar jonger dan ik zelf ben en komen we als het ware uit dezelfde beeldende kunst sfeer. Jane, veel succes met het werk dat nog komen gaat.

Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: 10.07.2016, Gemeld kunstenaar.
Bijgewerkt: 09072016/22072016/27072016/26082016/13072018.


* Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.