Introductie JCJ Vanderheyden:

JCJ Vanderheyden was een Nederlandse kunstschilder, fotograaf, graficus, collagekunstenaar, beeldhouwer en cineast in een non-figuratieve stijl. Zijn oeuvre  staat als een monument binnen de naoorlogse Nederlandse kunst. Meer dan vijftig jaar heeft JCJ Vanderheyden in zijn atelier in het oude centrum van ‘s-Hertogenbosch gewerkt aan zijn schilderijen, fotowerken, grafiek en stiltecabines.


JCJ van der Heyden in Boijmans Rotterdam

JCJ Vanderheyden in Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam NL.


Biografie:

JCJ Vandeheyden studeerde van 1946 tot 1956 aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch NL en aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht NL. In 1956 vestigde hij zich weer in ‘s-Hertogenbosch, waar hij zijn artistieke carrière begon als schilder van abstracte werken in een tijd, dat de Cobra-kunst populair was.

Tussen 1964 en 1975 begon hij te experimenteren met film, computergrafiek, elektroakoestiek, tijdsexperimenten en ademhalingsoefeningen, en schilderde nauwelijks. Hij had toen contact met Leon Adriaans en Richard Menken en hun ‘zware Van Nelle club’.

In de 70er jaren legde JCJ Vanderheyden zich verder toe op fotografie, grafische druktechnieken, video en televisie, media, gefascineerd door de eigen reproductie van de werkelijkheid. Hierbij reproduceerde hij zijn eigen en ander werk van bv. Jeroen Bosch, Pieter Breugel of Velasquez. Van een verzameling schilderijen construeerde hij installaties in zijn atelier, die hij vervolgens weer via fotografie of video opnieuw weergaf.

In de jaren 80 van de vorige eeuw legt JCJ Vanderheyden zich toe op de constructie van afgesloten installaties, waarin hij zijn werken verkleind of gefragmenteerd weergeeft. Met het combineren van deze afbeeldingen uit het verleden en heden is hij op zoek naar betekenisvolle verbanden dwars door ruimte en tijd.

JCJ Vanderheyden was een veelgevraagd docent; naast zijn docentschap aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten (vanaf 1987), vervulde hij zeer vele gastdocentschappen, waaronder in 1971 een voor experimenten en videografie.

In 1989 ontving hij de David Roëll Prijs (Prins Bernhard Cultuurfonds) Prijs voor Beeldende Kunst.

In 2012 overlijdt hij na een hersenbloeding op 83-jarige leeftijd in Den Bosch NL.


JCJ van der Heyden, Untitled, 1994, 28,5 x 38 cm, print on paperJCJ Vanderheyden, Untitled, 1994, 28,5 x 38 cm, print on paper.


Beschrijving werk:

Een verblijf in het Verre Oosten (1977), reizen naar China (1989) over de Noordpool (1990) en de Himalaya (1979, 1986) hebben hem geïnspireerd tot werken, die de aandacht vestigen op begrenzing en deling, leegte en weerkaatsing. Onder andere vanuit zijn vliegtuigraam bestudeert hij tijd, licht en ruimte. De zo ontstane series zijn een belangrijk deel van zijn omvangrijke oeuvre.

JCJ Vanderheyden onderzoekt het schilderij in zijn grondvorm, stelde Rudi Fuchs (1967) eind 60er jaren, als “een onbepaald, vlak stuk linnen, gespannen op een spieraam dat elke gewenste vorm en elk gewenst formaat kan hebben”. Die grondvorm wordt door hem vooral als een strikt optisch vlak-zijn ervaren. Hij beschildert soms de smalle zijkant van het schilderij om het als een tastbaar ding te bestempelen. Ook heeft hij enige tijd de achterkant van het schilderij beschilderd.

JCJ Vanderheyden heeft zichzelf steeds de vraag gesteld ‘wat zie ik en hoe geef ik het zo weer dat anderen het ook zien’. Met zijn uitgesproken visuele intelligentie en zijn aanleg om met materie om te gaan, koos hij ervoor om gewone dingen zo te intensiveren dat ze buitengewoon werden. Ruimte en verte werden zijn hoofdthema, een zoektocht naar het snijvlak van blauw en wit.

Zijn uiteindelijke oeuvre als kunstenaar laat zich volgens Ad de Visser (1998), niet eenvoudig classificeren. Het valt volgens hem te bezien als “een neerslag van processen in onze geest, waar voortdurend nieuwe beelden en noties worden opgeslagen en in verband gebracht met eerdere gewaarwordingen, die op hun beurt weer tot leven worden gebracht. Zijn schilderijen, foto’s, reproducties en videobeelden geven ‘een blik in het hoofd van JCJ Vanderheyden: het ‘laboratorium’ of ‘archief’ waarin hij op zoek is naar De grote analogie de Dingen”.


JCJ van der HeydenNaam: Jacobus Cornelis Johannes van der Heyden, roepnaam Jacques (JCJ Vanderheyden)
Geboren: 23.06.1928, ’s-Hertogenbosch NL.
Overleden:   27.02.2012, ’s-Hertogenbosch NL.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1928 – ????, ’s-Hertogenbosch NL.
  • ???? – 11956, Maastricht NL.
  • 1956 – ????, ’s-Hertogenbosch NL.

Kunstopleiding: 1946-1956.

Toelagen
Residenties:
Studiereizen:

  • 1977, Verre Oosten.
  • 1989, China.
  • 1990, Over de Noordpool.
  • 1979, 1986 Over de Himalaya.

Functies kunstwereld:

Onderscheidingen:

  • ????, Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
  • 1989, David Röell Prijs (Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs voor Beeldende Kunst).

Actieve periode: 1906 – 2012.


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen:  Schilder, Graficus, Fotograaf.
Kunststromingen:

  • Concretisme | FR/NL | 1930 – Heden | Schilderijen, Reliëfs, Beglazing, Muurschildering
  • Abstract Divers | Meerdere Abstracte kunststromingen.

Kunstfasen:

  • 1946 – 1956, Studieperiode.
  • 1956 – ????, Abstractie.
  • 1964 – 1975, Experimentele periode, film, computergrafiek, elektroakoestiek, tijdsexperimenten en ademhalingsoefeningen, en s.
  • 1985  – ????, Afgesloten constructies.

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

  • BBK (Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars).

Kunstrelaties:
Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:

Galerie collecties:

  • Galerie van Gelder, Amsterdam NL.
  • BORZO modern & contemporary art, Amsterdam NL.
  • Heden, kunst in bedrijf, Den Haag NL.
  • Interbellum Grafiek, Amsterdam NL.
  • IS-projects, Leiden NL.

Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2014: Het Noordbrabants Museum, Den Bosch, Licht Tijd en Ruimte, JCJ Vanderheyden.
  • 2014, Noordbrabants Museum, Den Bosch, Licht Tijd en Ruimte, JCJ Vanderheyden.
  • 2013: Galerie Nouvelles Images, Den Haag NL, Hommage, JCJ Vanderheyden.
  • 2011, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam NL.
  • 2001, Stedelijk Museum, Amsterdam NL (catalogus).
  • 1998, Gemeentemuseum Den Haag NL.
  • 1990, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam NL.
  • 1989, SBKM De Vleeshal, Middelburg NL.
  • 1982, Documenta VII, Kassel DE.
  • 1981, Centraal Museum, Utrecht NL.
  • 1978, Van Abbemuseum, Eindhoven NL.
  • 1977, Gemeentemuseum Den Haag NL.
  • 1971, Sonsbeek buiten de perken, Arnhem NL.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:

  • 2011, J.L. (Hans) Locher (2011), JCJ VANDERHEYDEN, Licht Tijd en Ruimte. Uitgeverij de Kunst i.s.m. Noordbrabants Museum ‘s-Hertogenbosch NL.
  • 2009, JCJ Vanderheyden, The Analogy of the Eye. Roma Publications, Amsterdam NL.
  • 2001, JCJ Vanderheyden, Marja Bloem & Dirk van Weelden, JCJ Vanderheyden. Stedelijk Museum Amsterdam NL.
  • 2000, JCJ Vanderheyden, JCJ VANDERHEYDEN, uitgave in eigen beheer.
  • 1990, JCJ Vanderheyden, JCJ VanderHeyden. Uitgever Museum Boijmans Van Beuningen.
  • 1983, JCJ Vanderheyden, JCJ VanderHeyden. Van Abbemuseum.
  • 1977, Johannes Lodewijk Locher, JCJ Vanderheyden. Uitgever Van Dooren.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / films:

  • 2013, Het Verlaten Atelier, digitaal monument van L.J.A.D. Creyghton.

Websites:


Citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Privacy: N.v.t.
Bijgewerkt: 25112013/17012015/06032016/28122017/16072018.