Introductie Joost Baljeu:

Joost Baljeu was een Nederlandse beeldend kunstenaar. Hij liet zich inspireren door de avant-gardestromingen uit de eerste helft van de twintigste eeuw, zoals De Stijl. Samen met architect Dick van Woerkom maakte hij een serie maquettes, waarin ze de ideeën van Theo van Doesburg over de integratie van architectuur en beeldende kunst trachten toe te passen.


Joost Baljeu, Den Haag NL, Synthetische Constructie F8-1BJoost Baljeu, ‘Synthetische constructie F8-1B, Den Haag, Plesmanweg’.


Biografie:

Tijdens de Tweede Wereldoorlog volgt Joost Baljeu de opleiding tot tekenleraar aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam NL. Na de vervulling van zijn dienstplicht (1946-1948) werkte Joost Baljeu in een boekhandel en schildert hij in zijn vrije tijd. Hij maakte realistische landschappen, stadsgezichten en stillevens. abstract schilderen.

In 1950 ging hij zich, zoals vele kunstenaars in die tijd, oriënteren op de internationale vernieuwingsbewegingen van vóór de Tweede Wereldoorlog, zoals het Kubisme en De Stijl. Hij komt hij geleidelijk tot ‘Concretische’ opvattingen. In diezelfde periode zoekt hij, in navolging van De Stijl, naar mogelijkheden om architectuur en beeldende kunst te integreren.

In 1954 geeft hij zijn baan als op en wordt fulltime kunstenaar. In 1954 maakte hij ook zijn eerste ontwerp van een reliëf voor een wijkcentrum in Amsterdam NL. Het gevraagde ontwerp moest het samengaan van architectuur, schilder- en beeldhouwkunst demonstreren. Hij volgde een werkwijze die ook Piet Mondriaan en Theo van Doesburg hadden toegepast en raakte geboeid door de architectonische toepassingsmogelijkheden van reliëfs. Hij gaf vanaf dat moment het schilderen op. In 1956 maakte hij zijn eerste Concrete, abstracte wandbeelden, bestaande uit gekleurde vlakken. In 1957 monteerde hij, om het ruimtelijke karakter te versterken, de vlakken haaks op elkaar.

Samen met de architect Dick van Woerkom en de beeldhouwer C. Visser ontwerpt Joost Baljeu in 1955 een wijkcentrum in Amsterdam-Noord NL, waarbij Joost Baljeu twee monumentale wandschilderingen voor zijn rekening neemt. Tot 1964 maken Dick van Woerkom en Joost Baljeu een serie maquettes waarin ze de ideeën van Theo van Doesburg over de integratie van architectuur en beeldende kunst trachten toe te passen.

In 1958 publiceert hij het boek ‘Mondriaan en Miro’, bij uitgeverij Edition de Beuk in Amsterdam NL. In datzelfde jaar begint hij met de uitgave ‘Structure’ een internationaal tijdschrift voor constructieve kunst.

Joost Baljeu is van 1957 tot 1972 docent aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Gastdocent is hij van 1958 tot 1959 aan de Universiteit van Saskatchewan in Canada.

Hij schrijft van 1958 tot 1962 aan een monografie over Theo van Doesburg. Joost Baljeu is in 1962 mede-organisator van de tentoonstelling ‘Experiment in Constructie’ in het Stedelijk Museum in Amsterdam NL. Werk wordt getoond van vaste medewerkers van ’Structure‘. Ook  ontvangt in 1962 de Sikkensprijs. In 1965 heeft hij zijn eerste solo-tentoonstelling in Museum de Zonnehof in Amersfoort NL.

In 19681969 participeert hij in de tentoonstelling Relief/Construction/Relief, georganiseerd door het Museum of Contemporary Art te Chicago (ook hier werk van de vaste medewerkers aan ‘Structure’, aangevuld met werk van verwante Amerikaanse en Canadese kunstenaars.

Nadat de eerder vermelde samenwerking met Dick van Woerkom is beëindigd blijft Joost Baljeu zich interesseren voor architectuur en stedenbouw. In 1973-1974 werkt hij aan het ‘Housing System Utopian Project’ (HSUP) waarin hij een oplossing zoekt voor de monotonie van de functionalistische woningbouw. Daarnaast maakt hij inrichtingsplannen voor de openbare ruimte met kunstobjecten in onder meer Tilburg NL en Almere NL.

Joost Baljeu overlijdt in 1991.


Joost Baljeu, wandrelief

 Wandrelief van Joost Baljeu  uit 1984, bestaat uit 26 panelen, lang ca. 40 m1, hoogte ca. 2 m1. Het transparante relief, uit plexiglas en staal opgebouwd.


Beschrijving werk:

Nog uitwerken.


Joost Baljeu, Collage, 1961 11,5 x 34 cmJoost Baljeu, Collage, 1961  11,5 x 34 cm. 


Joost BaljeuNaam: Joost Baljeu.
Geboren: 01.11.1925, Middelburg NL.
Overleden: 01.07.1991, Amsterdam NL.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1925 – ????, Bussum NL.
  • ???? – ????, Amsterdam NL.
  • ???? – 1991, Den Haag NL.

Kunstopleiding:

  • 1943 – 1945, Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, Amsterdam NL.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • 1957 – 1972, Docent, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag NL, Docent.
  • 1966, Gastdocent, Minneapolis School of Art, Minneapolis US.
  • 1966, Lezingen, Amerikaanse universiteiten en musea US.
  • 1958 – 1959, Gastdocent, Universiteit van Saskatchewan, Canada.

Onderscheidingen:

  • 1962, Aandeel van de Sikkensprijs.

Actieve periode: 1949 tot ….


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:  www.youtube.com/watch?.


Kunstvormen: Beeldhouwer, Schilder, Architect, Graficus, Publicist, Reliëfs., Sculpturen.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • 1943 – 1945, Studieperiode.
  • 1946 – 1948, Militaire dienstplicht.
  • 1948 – 1950, Experimenteel.
  • 1950 – 1958, Abstractie.
  • 1958 – 1991, Constructief / monumentaal.

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:

  • 1983 – 1996, Masterplan beeldende kunst Tilburg NL, 13 sculpturen gerealiseerd.
  • 1955, Bliksem, Wijkcentrum Open Vaart, Meidoornplein, Amsterdam NL.
  • 1978, Synthetische constructie F8-1B, Plesmanweg, Den Haag NL.
  • 1980, Wandsculptuur, politiebureau Burg. Wegstapelplein, Zoetermeer NL.
  • 1981, Synthetische constructie F11, binnenplaats Vest in Dordrecht NL (herplaatst in 1999).
  • 1984, Synthetische constructie F13, Laan der Verenigde Naties, Dordrecht NL.
  • 1990, F26 in het beeldenpark van het Kröller-Müller Museum, Otterlo NL.
  • 1989, Space Time (I & II), Rotterdam NL, deelgemeente Prins Alexander Space.

Kunstgroepen:


Kunstrelaties:

  • Bob Nieuwenhuis (Bob Bonies) | NL 1937 NL | Schilderijen, Grafiek | Concretisme.
  • Dick van Woerkom | Architect.
  • Carel Visser | NL 1928 – 2015 FR | Sculpturen, Grafiek | Spatial Concretisme

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:

Galerie collecties:

  • Galerie Witteveen, Visual art centre, Amsterdam NL.
  • Klasema art, Wouwse Plantage NL, Modern, Hedendaags, Abstract.
  • Kunsthandel Meijer, Utrecht NL, (inter)nationale kunst van na 1900.

Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2018: Museum Drachten, Drachten NL, Beyond Dada en De Stijl Part I
  • 2004, Miami Art Museum, Beyond Geometry: Experiments in Form, 1940s-70s,  Joost Baljeu, Ad Dekkers, Jan Dibbets, Jan Schoonhoven and JCJ Vanderheijden.
  • 1991, Stedelijk Museum, Amsterdam NL.
  • 1979, Kröller-Müller Museum, Otterlo NL.
  • 1975, Gemeentemuseum Den Haag NL.
  • 1969, Stedelijk Museum Amsterdam NL, Syntetische Constructies.
  • 2013: Abigail Gallery, Budapest HU, Dutch Cube.
  • 1975, Juda Fina Art Gallery, Londen GB.
  • 1965, De Zonnehof, Amersfoort NL.

Eigen publicaties:

  • 1974, Monografie Theo van Doesburg, Vista, Londen GB.
  • 1964, Mondrian, de Stijl and their impact, Marlborough-Gerson Gallery, New York.
  • 1963, Attempt at a Theory of Synthesist Plastic Expression, Alec Tiranti, Londen GB.
  • 1958, Mondrian or Miró, Edition de Beuk, Amsterdam NL.
  • 1958, Mondriaan en Miró, Baljeu, Edition de Beek, Amsterdam NL.

Catalogi:
Boeken:
Artikelen:

  • 1958 – 1964, Tijdschrift Structure, ‘Podium voor de geometrisch abstracte kunst’.

Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:

  • “Iedereen die de moeite neemt zich te verdiepen in de structuur van de innerlijke en uiterlijke vorm van alles wat hem omringt, ontdekt vanzelf de samenhang tussen het individuele en het universele. In dit moment van de directe herkenning van het ik in samenhang met het al, de ene werkelijkheid en de andere werkelijkheid, wordt tegelijkertijd de menselijke eenzaamheid opgeheven.”

Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Onbekend.
Bijgewerkt: 08012014/26012014/20072014/25112014/2503.2016/05072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.