Introductie Josef Albers:

Josef Albers was een Duits / Amerikaans schilder en glazenier die emigreerde naar de Verenigde Staten. Hij kreeg zijn opleiding vooral aan het Bauhaus, waar hij later ook doceerde. Hij werkte zowel in Europa als de Verenigde Staten. Zijn belangrijkste werken behoren tot het Concretisme en Abstract Colorisme. Een voorbeeld daarvan is ‘Hommage to the Square’ uit 1963. Ook in 1963 publiceerde hij zijn theorie ‘Interaction of Color’.


Josef Albers, Hommage to the Square: Green Scent, 1963, Olieverf of fiberboard, 121 x 121 cm, Museum Ludwig Keulen, DE. 


Biografie:

Josef Albers werkte aanvankelijk als lerares in het basisonderwijs. Van 1913 tot 1915 was hij  kunstleraar in Berlijn DE. Daarna werkte hij weer als leraar en studeerde tegelijkertijd aan de Essen School voor Toegepaste Kunsten en later aan het Koninklijk Beierse Academie voor Schone Kunsten in München, voordat hij in Weimar 1920 aan het Bauhaus kwam.

Hij werd in het Bauhaus hoogleraar in 1925, het jaar dat het Bauhaus naar Dessau werd verplaatst. In 1922 zette hij in het Bauhaus een glazeniersatelier op en later stond hij ook aan het hoofd van het meubelmakersatelier. Josef Albers maakte collages van stukjes gekleurd glas en ijzerdraad (mozaïek), houtsneden en schilderijen van gezandstraald glas. Hij ontwierp ook meubelen en huishoudelijke objecten die nog niets aan moderniteit hebben ingeboet. Het nieuwe lettertype dat hij bedacht, oogt fors en ambitieus en zijn foto’s bezitten een subtiele ambiguïteit en schoonheid.

Met de sluiting van het Bauhaus onder druk van de nazi’s in 1933, emigreerde Josef Albers naar de Verenigde Staten en ging naar de faculteit van het Black Mountain College in North Carolina US, waar hij tot 1949 het schilderprogramma organiseerde. Bij Black Mountain waren zijn studenten onder meer: Willem de Kooning, Robert Rauschenberg en Robert Motherwell. Josef Albers werd ook daar een van de meest bekende en invloedrijke kunstleraren. De Bauhaus ideeën vonden door hem meer ingang in de Verenigde Staten.

During their first visit to Mexico, in the winter of 1935–36, Josef and Anni Albers knew that they were in a “country for art like no other”. The couple returned to Mexico thirteen times by the late 1960s, developing a passion for pre-Columbian art and architecture that would influence Josef’s abstract painting and prints and fuel his innovative approach to photography. With limited knowledge of the cultures that had built the structures they admired, the Alberses celebrated those civilizations’ dynamic geometric forms and truth to materials—values the couple sought to renew in modern art and design.

Vanaf 1949 maakte Josef Albers zijn zogenaamde ‘structurele constellaties’. Dit zijn een reeks architectonisch met elkaar verbonden tekeningen die optisch omgekeerd kunnen worden geïnterpreteerd (volgens het principe van de kubus van Necker). Voor Josef Albers was de zelfstandigheid van kleur steeds een belangrijk thema in zijn werken. Hij noemde kleur ‘het meest relatieve middel van de kunst’.

Hij verhuisde in 1950 als directeur van de afdeling Design aan de Yale University in New Haven.

In de vroege jaren 1950 begon Josef Albers een serie schilderijen getiteld ‘Homage to the Square’ In deze werken, gebruikt hij het motief van ‘super opgelegd vierkanten’ en onderzoekt hij  de interactie van kleur. Met hun rustige en stabiele geometrie, de rechthoeken-binnen- rechthoeken zweven in levendige ruimte, hun schaarse perfectie uitnodigend meditatie over de psychologie van de waarneming, visuele ervaring, en uiteindelijk de interactie tussen het kunstwerk en de kijker. Deze serie werd het onderwerp van zijn boek Interaction of Color’ dat hij in 1963 publiceerde. dat ging  over zijn theorie dat kleuren door een interne en bedrieglijke logica worden geregeerd. Hierin zette hij de principes uiteen die ook aan de serie vierkanten ten grondslag hadden gelegen. Uitsluitend op basis van het vierkant, sinds Kasimir Malevich een grondvorm van het Constructivisme (later Concretivisme), schiep Josef Albers een onafzienbare reeks schilderijen, samengesteld uit symmetrisch in elkaar geplaatste, zorgvuldig uit de losse hand geschilderde vierkanten in allerlei kleuren, zoals ‘Groene geur’, dat uit drie vierkanten in zuivere groentinten is opgebouwd. De keuze van het koloriet bepaalt de ruimtelijke werking; het oog moet zich instellen op de kleurwaarde die in wezen wordt bepaald door de waarde van de omringende kleuren. De intensiteit van een kleurvlak op zich is van geen betekenis; het draait om de wisselwerking. (Leinz 135-136) Josef  Albers schilderde meer dan duizend ‘Homage to the Square’ beelden, die hangen in musea over de hele wereld.

Hij bleef in New Haven US wonen met zijn vrouw, textielkunstenares Anni Albers, en bleef schilderen en schrijven tot zijn dood op 25 maart 1976.

Een van zijn belangrijkste werken is ‘Hommage to the Square’ uit 1963 (Museum Ludwig).

in 2017 was er in het Guggenheim museum, New York US, een expositie over de vele  bezoeken van Josef and Anni Albers  aan Mexico.


Josef Albers 1, WLS-XII, serie White Line Square, 1966, 40 x 40 cm.


Beschrijving werk:

Josef Albers maakte Abstracte kunst, waarin rechte vormen en heldere kleuren een belangrijke rol spelen. In zijn werk staat systematisch onderzoek naar de wisselwerking tussen kleuren centraal. Ondanks de systematische en mechanische uitvoeringen van zijn schilderingen, bevatten ze allemaal een mysterieuze, enorme variëteit aan stemming en kleur. In de US werkte hij als kunstpedagoog en designer voor de industrie. Daarnaast was hij schilder. Met zijn rustige geometrische werken (zijn beroemde vierkanten) is hij voorloper geweest van de koele Amerikaanse abstracte kunst (Hard-edge / Colourfield painting).

Tot hij stierf, creëerde Josef Albers meer dan 2.000 ‘Hommage aan het Plein’-schilderij. De vier soorten innerlijke constitutie vormen een bijna onbeperkte hoeveelheid gekleurde modulatie. 

Naam: Josef Albers.
Geboren: 19.03.1888, Bottrop DE.
Overleden: 1976, Orange US.
Nationaliteit: Duitse, Amerikaanse?
Woon / werkplaatsen:

  • 1888 – ????, Bottrop, Westfalen DE.
  • ???? – 1925, Dessau DE.
  • 1925 – 1933, North Carolina US.
  • 1933 – 1949, Black Mounting US.
  • 1950 – 1958, New Haven, Connecticut US.
  • 1958 – 1976, Orange US.

Kunstopleiding:

  • 1913 – 1915, Königliche Kunstschule, Berlijn DE.
  • ???? – ????, Jan Thorn-Prikker kunstnijverheidsschool, Essen DE (ook docent).
  • 1919 – 1920, München DE bij o.a. Franz von Stuck.
  • 1920 – 1925, Bauhausinstituut, Weimar DE.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • 1925 – 1933, Docent, Hoogleraar,  Bauhausinstituut, Weimar DE.
  • 1933 – 1948, Docent, Black Mountain College, North Carolina US.
  • 1950 – 1958, Docent, Yale University afdeling Ontwerp, New Haven, Connecticut US.
  • Vele gastcolleges op verschillende universiteiten in de VS en Duitsland

Onderscheidingen:

  • Tal van onderscheidingen.

Actieve periode: 1925 -1976.


Vertegenwoordiging: Josef and Anni Albers Foundation.
Contactpersoon:
Adres: 88 Beacon Road,  Bethany, CT 06524 US.
Telefoon: (203) 393-4089.
Email: info@albersfoundation.org.
Website: www.albersfoundation.org.
Emedia:


Josef Albers, Figure, 1921 Glass Assemblage mounted on brass sheet, 54.6 x 39.4 cm, The Metropolitan Museum of Art, New York US.


Kunstvormen: Schilderijen, Beglazing.
Kunststromingen:

  • Concretisme | FR/NL | 1930 – Heden |  Schilderijen, Reliëfs, Beglazing, Muurschildering
  • Abstract Colorisme | US 1920 – Heden | Schilderijen.

Kunstfasen:

  • 1913 – 1925, Studieperiode.
  • 1925 – 1933, Bauhaus.
  • 1933 – 1976, Abstracte Geometrie / Colourfield painting.
  • 1949 – 1950, Structurele constellaties.
  • 1950 – 1976, Interaction of Color.

Technieken:
Bekende werken:

  • 1963, Hommage to the Square.

Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

Kunstrelaties:

  • Anni Albers (Echtgenote).
  • Willem de Kooning | NL 1904 – 1997 US | Schilderijen, Sculpturen | Abstract Expressionisme, Action Painting.
  • Robert Motherwell | US 1915 – 1991 US | Schilderijen | Abstract Expressionisme.
  • Robert Rauschenberg | US 1925 – 2008 US | Schilderijen, Sculpturen | Abstract Expressionisme.

Leerling van / invloed van:

  • Max Bill | CH 1908 – 1994 DE | Grafiek, Schilderijen, Sculpturen, Gebouwen | Concretisme, Spatial Concretisme.
  • Kenneth Noland | US 1924 – 2010 US | Schilderijen | Concretisme, Abstract Colorisme.

Leraar van / invloed op:

Als kunstenaar, theoreticus en opvoeder, beïnvloedde Josef Albers artiesten zoals Ad Reinhardt, Robert Rauschenberg, Donald Judd of Agnes Martin.


Museumcollecties: (zie ook www.albersfoundation.org. )

Overheidscollecties:
Private collecties: 

Galerie collecties: (zie ook www.albersfoundation.org.)

  • Alan Cristea Gallery, Londen GB.
  • Waddington Galleries, Londen GB.
  • Hirschl & Adler Galleries, New York US.
  • The Pace Gallery Prints, New York US.

Exposities: (Solo / Duo / Groep / ? )

  • 2018: Villa Hügel, Essen DE, Interaction Josef Albers.
  • 2017, Guggenheim Museum | New York US, Josef Albers in Mexico (S).
  • 2013, Museum of Modern Art  (MOMA) | New York US |  ‘Inventing Abstraction’.
  • 2012, Centre Georges Pompidou | Musee Nationale d’ Art Moderne | Parijs FR. ‘Painting on Paper: Josef Albers in America’ (S).
  • 2012, Gulbenkian Museum | Lissabon PT | Centro de Arte Moderna.
  • 2012, Morgan Library and Museum | New York US.
  • 2012, Akademie der Kunste, Berlijn DE, ‘John Cage and…” The Visual Artist John Cage’.
  • 2012, Fondazione Prada, Ca’ Corner della Regina, Venice IT, ‘The Small Utopia. Ars multiplicata’.
  • 1971, Metropolitan Museum of Art | New York US.

Eigen publicaties:

  • 1928, Josef Albers, Werklicher Formunterricht in Bauhaus 2/3.
  • 1963, ‘Interaction of Color’. Theorie dat kleuren door een interne en bedrieglijke logica worden geregeerd. De intensiteit van een kleurvlak op zich is van geen betekenis; de wisselwerking met andere kleurvlakken, daar draait het om.

Boeken: (zie ook www.albersfoundation.org).
Catalogi: (zie ook www.albersfoundation.org).
Artikelen: (zie ook www.albersfoundation.org).
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:

  • “Als ik schilder, denk ik en zie ik eerst en vooral – Kleur”.
  • “Kleur daagt mij uit als het meest relatieve medium in kunst”.

Nieuwsberichten:


Bronnen: nl.wikipedia.orgwww.albersfoundation.org, www.kunstbus.nl.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Privacy: N.v.t.
Bijgewerkt: 30072012/03112014/1907201602112017/27022018/24062018/06072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.