Introductie Jules Schmalzigaug:

Jules Schmalzigaug was een Belgisch kunstschilder. Zijn familie, van Duitse afkomst, was zeer welgesteld en woonde in Antwerpen BE. Vanaf zijn zestiende verbleef hij veel in het buitenland. Hij kreeg zijn opleiding in Duitsland, België en Frankrijk. Zijn werken hangen o.a. in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen BE, de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel BE en het Museum voor Schone Kunsten in Oostende BE. Zijn belangrijkste werken worden gerekend tot het Futurisme.


Jules Schmalzigaug, Dymanische uitdrukking van de beweging_eene danseresJules Schmalzigaug, Dymanische uitdrukking van de beweging_eene danseres.


Biografie:

Hij kreeg zijn artistieke opleiding in Duitsland, België en Frankrijk. In 1905 – 1906 maakte hij een rondreis door Italië, waarbij vooral de sfeer en het licht van Venetië een grote invloed had op zijn werk.

Terug in Antwerpen BE werd hij adjunct-secretaris van ‘Kunst van Heden’, actief bij de organisatie van internationale tentoonstellingen. Van 1910 tot 1912 verbleef hij vooral in Parijs FR. Daar zag hij in 1912 de tentoonstelling van de Italiaanse futuristen en besloot te verhuizen naar Venetië IT. Hij neemt afstand van zijn academische opleiding, en is sterk aangetrokken tot de dynamiek en het licht van de futuristische werken.

In 1914 toont hij schilderijen in de Esposizione libera futurista internazionale in Rome IT. Zijn verblijf in Italië 1912 tot 1914 werd de gelukkigste en vruchtbaarste van zijn leven. Via het Futurisme evolueerde hij verder in de abstracte kunst. In 1914 keerde hij terug naar Antwerpen BE.

Om gezondheidsredenen werd hij afgekeurd voor de militaire dienst en verhuisde/vluchtte met zijn ouders bij de het begin van de Eerste wereldoorlog oorlog  naar Den Haag NL. Hij ontwikkelt in die periode een kleurentheorie, de ‘panchromie’ waarin hij de nadruk legt op de simultane contrasten tussen de couleur-lumière en de couleur-feutre; en ook een onderscheid maakt tussen zuiver verhalende kleur en kleur die een gemoedstoestand evoceert.

In het door de oorlog geïsoleerde Nederland miste hij de sfeer van Venetië IT en het contact met de grote kunststromingen. Zijn werken haalden niet meer het niveau van zijn Italiaanse periode en werden terug Figuratief. Hij geraakte gedeprimeerd en maakte op 13 mei 1917 een einde aan zijn leven.

De Britse kunstkenner Michael Palmer schrijf in 2002 in zijn boek Van Ensor tot Magritte, Belgische kunst 1880 – 1940 op blz. 182: “Schmalzigaug heeft noch in België noch elders veel erkenning gekregen. Hij behoorde niettemin tot de meest bedreven en originele moderne Belgische kunstenaars”.

in 2010 Bracht de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel hulde aan Jules Schmalzigaug de presentatie van een complete collectie van zijn werken. Deze tentoonstelling was zowel een retrospectief van zijn werk en een cursus van het leven van de kunstenaar door middel van foto’s, notities, correspondentie vrij uniek.

In 2015 koopt het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen 17 schilderijen van Antwerpse futurist Schmalzigaug. daarnaast hangen zijn werken o.a. in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel BE en het Museum voor Schone Kunsten in Oostende BE.

Jules Schmalzigaug, Impression in a Dance Hall

Jules Schmalzigaug, Impression in a Dance Hall.


In 2016 presenteerde Mu.ZEE in Oostende BE de tentoonstelling ‘Jules Schmalzigaug en het kookboek van het futurisme’. Het wilde een eerbetoon brengen aan het korte maar intense leven van deze Belgische futurist. In 2017 was het honderd jaar geleden zijn dat Schmalzigaug het leven liet in Den Haag NL.

Hij was de allereerste Belgische schilder die zich kon manifesteren in de kern van een internationale avant-gardestroming: het Italiaanse Futurisme: zijn artistieke hoogtepunt bereikte hij in 1914!. Deze retrospectieve blikt terug op de korte, maar zeer krachtige futuristische periode die Schmalzigaug in Italië en later als vluchteling in Den Haag heeft doorgemaakt.

Geënt op de artistieke inspiratie van de Italiaanse futuristen Filippo Tommaso Marinetti, Giacomo Balla, Umberto Boccioni, Carlo Carrà en Gino Severini, genoot zijn authentieke stijl veel respect: zij beschouwden hem als talentvolle zielsverwant en vriend. Deze tentoonstelling brengt het Futurisme van Schmalzigaug in dialoog met dat van zijn Italiaanse deelgenoten én met werk van andere Belgische avant-gardekunstenaars, zoals Paul Joostens, Pierre-Louis Flouquet, Prosper De Troyer, Edmond Van Dooren en enkele anderen…   die na 1917 kortstondig de invloed van het futurisme ondergingen.

Jules Schmalzigaug  stelde in 1914  zes schilderijen tentoon op de futuristische tentoonstelling in Rome IT. Vier ervan belandden in Belgische musea en privéverzamelingen. Twee doeken bleven een eeuw vermist, tot ze in december 2015 op een veiling opdoken bij Koller in Zürich. Na hardnekkig opbieden kon de Antwerpse kunsthandelaar Ronny Van De Velde ze verwerven. Het was ook Van De Velde die 35 jaar geleden Jules Schmalzigaug voor het eerst weer onder de aandacht bracht.

Een van de twee opgedoken doeken was blikvanger op de retrospectieve van Jules Schmalzigaug die het museum in Oostende najaar 2016 organiseerde. Daar worden ook de zeventien werken op papier getoond die het Museum voor Schone Kunsten Antwerpen BE (KMSKA) in 2015 wist te verwerven uit de bekende collectie van Maurice Verbaet.

Jules Schmalzigaug, Speed, Museum of Fine Art Gent BE

Jules Schmalzigaug, Speed, Museum of Fine Art Gent BE.


Beschrijving werk:

Uitwerken.


Schmah-1917Naam: Jules Schmalzigaug.
Geboren: 26.09.1882, Antwerpen BE.
Overleden: 12.05.1917, Den Haag NL.
Nationaliteit: Belgische.
Woon / werkplaatsen:

  • 1882 – ????, Antwerpen BE.
  • 1905 – 1906, Rondreis Italië.
  • 1906 – ????, Antwerpen BE?
  • 1910 – 1912, Vooral Parijs FR.
  • 1912 – 1914, Venetië IT.
  • 1914 – 1914, Antwerpen BE.
  • 1914 – 1917, Den Haag NL.

Kunstopleiding:
Toelagen:
Residenties:
Kunstreizen:
Functies kunstwereld:

  • 1906, Adjunct-secretaris van ‘Kunst van Heden’ (Antwerpen BE).

Onderscheidingen:
Actieve periode:


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen.
Kunststromingen:

  • Futurisme | IT | 1909 – 1914 | Schilderijen, Sculpturen.

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, …..

Technieken:
Bekende werken:
Projecten opdrachten:


Kunstgroepen:

  • Kunst van Heden (Antwerpen BE).

Kunstrelaties:

  • Filippo Tommaso Marinetti.
  • Giacomo Balla | IT 1871 – 1958 IT | Schilderijen | Futurisme.
  • Umberto Boccioni  | IT 1882 – 1916 IT | Schilderijen, Sculpturen | Futurisme.
  • Carlo Carrà  IT 1881 – 1966 IT | Schilderijen, Collages | Futurisme.
  • Gino Severin | IT 1883 – 1966 FR | Beeldhouwer, Schilder, Publicist | Futurisme, Kubisme.

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

  • Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSKA) | Antwerpen BE.
  • Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België | Brussel BE.
  • Museum voor Schone Kunsten | Oostende BE?
  • Museum voor Schone Kunsten | Gent (MSK) | Gent BE.

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2017: Mu.ZEE, Oostende BE, Jules Schmalzigaug en het kookboek van het futurisme.
  • 1914, Esposizione libera futurista internazionale, Rome IT.
  • 2010, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Brussel BE, complete collectie Jules Schmalzigaug.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:

  • Phil Mertens, ‘Jules Schmalzigaug, 1882-1917’, Antwerpen en Brussel, 1984, 179 blz.
  • Michael Palmer, ‘Van Ensor tot Magritte, Belgische kunst 1880 – 1940, Brussel en Tielt, 2002, 230 blz.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Onbekend.
Bijgewerkt: 13062016/12072018.


Alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.