Introductie Kasimir Malevitch:

Kasimir Malevitch, was een Russisch en Sovjetkunstschilder en een kunsttheoreticus, pionier van geometrische abstracte kunst en één van de belangrijkste leden van de Russische avant-garde en is één van de grondleggers van de abstracte kunst. Tot zijn 12e of 13e wist hij niets van de professionele kunstenaars, hoewel de kunst van de boeren hem in zijn kinderjaren had omgeven. Hij was verrukt van het boerenborduurwerk en van de bewerkte muren en fornuizen. Zelf kon hij in de boerenstijl schilderen. Later werd hij een  grote bekendheid in West-Europa als docent en theoreticus van het Constructivisme en het Suprematisme, als moderne kunstrichtingen.


Kasimir Malevitch, 1916-17, Olie op doek 80 cm x 80 cm, Fine Arts Museum, KrasnodarKasimir Malevitch, 1916-17, Olie op doek 80 cm x 80 cm, Fine Arts Museum, Krasnodar.


Biografie:

Kasimir Malevitch studeerde schilderen in Kiev UA van 1895 tot 1896. In 1904, na de dood van zijn vader, vertrok hij naar Moskou RU. Hij studeerde hier van 1904 tot 1910 aan de Hogeschool voor Schilderkunst, Plastiek en Architectuur.

Oorspronkelijk vertoonde Kasimir Malevitch’s werk impressionistische en symbolistische kenmerken, maar na 1910 koos hij voor een geometrische vormontleding, die hij combineerde met een lyrisch kleurenbeeld en die zou leiden tot de bekende futuristische figuratie van de kunstenaar. Zijn kegel- en cilindervormige figuren vinden we terug bij de Franse Fernand Léger, die rond dezelfde tijd leefde en werkte.

Van 1912 tot met 1914 schildert Kasimir Malevitch kubistische schilderijen. Rond 1915 definieert Kasimir Malevitch zijn werk als het Suprematisme, als “De absolute macht van de beeldende expressie”. Kasimir Malevitch: “Onder suprematisme versta ik de suprematie van de zuivere ervaring in de beeldende kunst”.

Zijn bekendste werken rekent men tot het Suprematisme geschilderd in de periode van 1915 – 1916. In het werk suprematistisch schilderij uit 1916 gebruikte Kasimir Malevitch rechthoeken in zwart, wit en primaire kleuren. Er is een strenge verdeling van vormen en kleuren. Kasimir Malevitch gebruikte meer soorten rechthoeken. Hij gebruikte ook mengkleuren van de primaire kleuren. Hij gebruikte verschillende tonen rood en geel. Hij zette ook bijna alles schuin; de rechthoeken staan gekanteld. Kasimir Malevitch gebruikte geometrische vormen en beperkte zich daarbij niet tot uitsluitend horizontale en verticale lijnen en vormen, zoals Piet Mondriaan wel deed.

In 1919 geeft Kasimir Malevitch les aan de Volkskunstschool in Vitebsk BY (tegenwoordig Wit Rusland), waar hij samen met een aantal mededocenten en leerlingen zijn gedachtegoed verder uitwerkt in de kunstenaarsvereniging Unovis. Later zou dit in Petrograd RU voortgezet worden in het instituut Ginchoek.

Met zijn theoretiserende opvattingen kwam Kasimir Malevitch terecht in de architectuur en de industriële vormgeving en aldus belandde hij ten slotte, in 1927, in Berlijn DE bij het Bauhaus, om zijn verhandelingen te publiceren op de ‘Berliner Große Kunstausstellung’.

Na de ommezwaai in de officiële sovjetkunstpolitiek, na 1928, werd het werk van Kasimir Malevitch als ‘decadent’ geklasseerd. Hierna ontstonden min of meer figuratieve schilderijen die als thema het boerenleven hadden, opgebouwd uit heel elementaire vormen. In zijn laatste jaren raakte hij gefascineerd door het Renaissance-portret; er ontstonden toen uitgebalanceerde portretten, o.a. van hem zelf en van zijn vrouw.

Vanaf 1932 schildert hij vooral portretten waaronder een zelfportret.


Kasimir Malevitch, Aeroplane Flying, 1915, Olie op doek, 57.3 cm x 48.3 cm The Museum of Modern Art, New York

Kasimir Malevitch, Aeroplane Flying, 1915, Olie op doek, 57.3 cm x 48.3 cm, The Museum of Modern Art, New York US.


Het Stedelijk Museum Amsterdam NL bezit een uitgebreide collectie van zijn werk. De Malevitch collectie omvat 69 werken, waaronder 29 schilderijen, zes gouaches, vijftien tekeningen en een serie theoretische kaarten.  Eind april 2008 werd bekend dat het museum vijf schilderijen uit de Malevitch collectie afstaat aan de erfgenamen van de schilder.

Op 4 november 2008 werd de suprematische compositie (1916)  bij Sotheby’s geveild voor 47 miljoen euro.

In 2017 is in het  Stedelijk Museum Amsterdam NL een tekening van Kazimir Malevitch gevonden. Tijdens onderzoek naar de Khardzhiev-collectie is een tekening van Kazimir Malevitch opgedoken. Het museum ,dat de grootste collectie van Kazimir Malevitch buiten Rusland beheert, heeft een bijzondere vondst gedaan. Tijdens onderzoek naar de Khardzhiev-collectie in het museum is een tekening van Malevitch opgedoken. Het blijkt een tot nu toe onbekende voorstudie te zijn voor het schilderij Een Engelsman in Moskou (1914), een van de topstukken van Malevitch in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam.


Kasimir Malevitch, The Aviator, 1914.

Kasimir Malevitch, The Aviator, 1914.


Naam: Kasimir Severinovitch Malevitch.
Geboren: 23.02.1878, Kiev UA.
Overleden: 15.01.1935, Leningrad RU.
Nationaliteit: Oekrainse / Russische ?
Woon / werkplaatsen:

  • 1878 – ????, Kiev UA.
  • 1904 – ????, Moskou RU.
  • 1919 – ????, Vitebsk BY.
  • ???? – 1935, Petrograd (Leningrad)RU.

Kunstopleiding:

  •  1904 – 1910, Moskou Hogeschool voor Schilderkunst, Plastiek en Architectuur.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • 1919, Docent Volkskunstschool in Vitebsk BY.

Onderscheidingen:
Actieve periode:


Kasimir Malevitch, 1915, Olie op doek, Stedelijk Museum Amsterdam

Kasimir Malevich, 1915,  Olie op doek, Stedelijk Museum Amsterdam NL.


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email:
Websites: 
Emedia: www.arttube.nl/kunstenaars/kazimir-malevitch.


Kunstvormen: Schilderijen.
Kunststromingen:

  • Kubisme | FR | 1905 – 1920 | Schilderijen, Sculpturen.
  • Constructivisme | UA/RU | 1913 – 1922 | Schilderijen, Sculpturen, Constructies.
  • Suprematisme | UA/RU |1913 – 1930 | Schilderijen.

Technieken: Olie op doek, olie op paneel.
Bekende werken:

  • 1912, Morning in the Country after Snowstorm.
  • 1912, The Woodcutter.
  • 1912-13, Reaper on Red Background.
  • 1914, The Aviator.
  • 1914 An Englishman in Moscow.
  • 1914, Soldier of the First Division.
  • 1915, Black Square and Red Square.
  • 1915, Red Square: Painterly Realism of a Peasant Woman in Two Dimensions.
  • 1915, Suprematist Composition: Airplane Flying |
  • 1915, Suprematism: Self-Portrait in Two Dimensions.
  • 1915-16, Suprematist Painting (Ludwigshafen).
  • 1916, Supremus No. 56.
  • 1928-32 Complex Presentiment: Half-Figure in a Yellow Shirt.
  • 1932-34 Running Man.

Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen: 

  • Ginchoek Petrograd RU.
  • Unovis | RU | 1919 – 1930 | Suprematisme.

Kunstrelaties:

  • Willi Baumeister  | DE 1889 – 1955 DE | Schilderijen, Collages, Grafiek | Abstract Expressionisme.
  • Alexander Rodchenko | RU 1891 – 1956 RU | Sculpturen, Schilderijen, Grafiek, Foto’s | Constructivisme, Suprematisme.
  • Vladyslav Strzeminski | BY 1893 – 1952 PL | Schilderijen | Constructivisme.
  • Vladimir Tatlin | UA 1885 – 1953 RU | Schilderijen, Constructies, Sculpturen | Constructivisme.

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:

  • Khardzhiev-collectie. In beheer bij het Stedelijk Museum  Amsterdam, Amsterdam NL.

Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Groep / Duo / ?)

  • 2015: Drents Museum, Assen NL, Kazimir Malevitch, De jaren van de figuratie.
  • 2014: Stedelijk Museum Amsterdam NL, Kazimir Malevitch en de Russische avant-garde.
  • 2013, Kasimir Malevitch en de Russische avant-garde, Stedelijk Museum Amsterdam NL.
  • 2010, Kasimir Malewitch und der Suprematismus in der Sammlung Ludwig Museum, Ludwig, Keulen DE.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:

  • Malevitch, Kasimir, World Encyclopedia.
  • Kasimir Malevitch, The Columbia Encyclopedia, Sixth Edition.
  • Kazimir Malevitch in het Museum of Modern Art.
  • Kazimir Malevitch in de Peggy Guggenheim Collection.
  • Kasimir Malewitch und der Suprematismus in der Sammlung Ludwig.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / films:
Websites:


Eigen citaten:

  • “Onder suprematisme versta ik de suprematie van de zuivere ervaring in de beeldende kunst”.

Nieuwsberichten:

  • 2017: Stedelijk Museum Amsterdam NL, Tekening van Kazimir Malevitch gevonden

Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: N.v.t.
Privacy: N.v.t.
Bijgewerkt: 19032013/08032014/12112014/06072016/12062017/281122017/14.072018.


Een selectie van gegevens wordt weergegeven, ook bij exposities, publicaties, etc.