Omschrijving MADI art:

MADI art is ontstaan uit de abstracte geometrisch constructivistisch kunst. De betekenis ervan is  Movimento  Abstraction  Dimension Invention. Deze vorm van kunst is vooral ingevoerd door Gyula Kosice, Rhod Rothfuss en Arden Quin. Een internationale kunstbeweging die is begonnen in Buenos Aires AR in 1946.

Kunst moet vernieuwend en ontdekkend zijn. Het gaat om een dynamisch autonoom beweeglijk arrangement, zichzelf ontwikkelend en vol helderheid uitgevoerd anders ook dan in het platte vlak. (Vierkant rechthoek)  vorm  en inhoud en andere materialen voegen nu een boeiend compositioneel component toe. Een opstaande recht lijn kan nu ook in vijf kleuren worden geschilderd.

Geometrisch en MADI refereert ook aan Huizinga’s boek Homo Ludens: de term die we gebruiken om aan te duiden de elementen van spel die voor het grootste gedeelte dezelfde zijn als die gebruikt worden in het esthetische rijk. Net als kunst, engageert spel en vervult een bevrijdende functie. Deze Nederlandse cultuurhistoricus Huizinga (1938) wijst op het belang van het spel(element) voor cultuur en samenleving. Spel zou zelfs een noodzakelijke voorwaarde zijn voor het voortbrengen van cultuur. Kunst drukt onze waarneming van het leven uit, niet slechts de uiterlijke waarneming, vooral de innerlijk. Hoe meer deze waarneming zich naar het innerlijk richt, hoe dieper, geestelijker, abstracter de kunst
zal zijn.

Deze wereldwijde kunst moet zich een eigen bestaan verzekeren, niet door literatuur, natuur, allegorie, maar door het beeldend middel. De onbekendheid ligt in feite aan de principes en filosofie van Arden Quin. Geometrisch en MADI kunst moet zichzelf ontwikkelen. Zolang een kunst in haar uitdrukkingsmiddel niet het vermogen bezit een innerlijke realiteit, een ontroering bijvoorbeeld, in een uiterlijk waarneembare realiteit om te zetten, is zij niet zelfstandig en daar kunst zelfstandig is niet ‘kunst’.

De zuivere reine schilderkunst of ook een ander abstract object is het uitdrukken van onze geestelijk ontroering door compositie van lijnen en kleuren, gevoel voor het abstracte en de schoonheid daarvan; oneindigheid, oneindige ruimte; harmonie; schoonheid; zuiverheid. Het kunnen allemaal emoties oproepen. Een zuiver subjectief orgaan van de menselijk geest.

Elvira Daeter, beeldend kunstenaar uit Middelburg NL was deelnemer en winnaar aan de MADI art biënnale  2015 van het Museum of Geometric and MADI art, Dallas US.


The Madí Manifest

The Madí Manifesto was created to defend the importance of invention in the light of limitations imposed on concrete art by the excessive rationalism of European concrete art. This strictness of form in concrete art was also demonstrated by the Asociación Arte Concreto-Invención (AACI). The manifesto also called for “the integration of the nonorthogonal framework into representational space”.

Madí Manifesto, Gyula Kosice, Buenos Aires, 1946

Madí art can be identified by the organization of elements peculiar to each art in its continuum. It contains presence, movable dynamic arrangement, development of the theme itself, lucidity and plurality as absolute values, and is, therefore, free from interference by the phenomena of expression, representation and meaning.

  • Madí drawing is an arrangement of dots and lines on a surface.
  • Madí painting, color and two-dimensionality. Uneven and irregular frame, flat surface, and curved or concave surface. Articulated surfaces with lineal, rotating and changing movement.
  • Madí sculpture, three-dimensional, no colour. Total form and solid shapes with contour articulated, rotating, changing movement, etc.
  • Madí architecture, environment and mobile movable forms.
  • Madí music, recording of sounds in the golden section.
  • Madí poetry, invented proposition, concepts and images which are untranslatable by means other than language. Pure conceptual happening.
  • Madí theater, movable scenery, invented dialogue.
  • Madí novel and short story, characters and events outside specific time and space, or in totally invented time and space.
  • Madí dance, body and movements circumscribed within a restricted space, without music.

In highly industrialized countries, the old bourgeois realism has almost completely disappeared, naturalism is being defended very half-heartedly and is beating a retreat.

It is at this point that abstraction, essentially expressive and romantic, takes its place. Figurative schools of art, from Cubism to Surrealism, are caught up in this order. Those schools responded to the ideological needs of the time and their achievements are invaluable contributions to the solution of problems of contemporary culture. Nevertheless, their historic moment is past. Their insistence on ‘exterior’ themes is a return to naturalism, rather than to the true constructivist spirit which has spread through all countries and cultures, and is seen for example in Expressionism, Surrealism, Constructivism, etc.

With Concrete Art—which in fact is a younger branch of that same abstract spirit—began the great period of non-figurative art, in which the artist, using the element and its respective continuum, creates the work in all its purity, without hybridization and objects without essence. But Concrete Art lacked universality and organization. It developed deep irreconcilable contradictions. The great voids and taboos of ‘old’ art were preserved, in painting, sculpture, poetry, respectively, superimposition, rectangular frame, lack of visual theme, the static interaction between volume and environment, nosological and graphically translatable propositions and images. The result was that, with an organic theory and disciplinarian practice, Concrete Art could not seriously combat the intuitive movements, like Surrealism, which have won over the universe. And so, despite adverse conditions, came the triumph of instinctive impulses over reflection, intuition over consciousness; the revelation of the unconscious over cold analysis, the artist’s thorough and rigorous study vis-à-vis the laws of the object to be constructed; the symbolic, the hermetic, and the magic over reality; the metaphysical over experience.

Evident in the theory and knowledge of art is subjective, idealist, and reactionary description. o sum up, pre-Madí art:

  • A scholastic, idealist historicism.
  • An irrational concept.
  • An academic technique.
  • A false, static and unilateral composition.
  • A work lacking in essential utility.
  • A consciousness paralyzed by insoluble contradictions; impervious to the permanent renovation in technique and style.

Madí stands against all this. It confirms man’s constant all absorbing desire to invent and construct objects within absolute eternal human values, in his struggle to construct a new classless society, which liberates energy, masters time and space in all senses, and dominates matter to the limit. Without basic descriptions of its total organization, it is impossible to construct the object or bring it into the continuity of creation. So the concept of invention is defined in the field of technique and the concept of creation as a totally defined essence.

For Madí-ism, invention is an internal, superable ‘method’, and creation is an unchangeable totality. Madí therefore, INVENTS AND CREATES.


Naam kunstgroep: MADI art (Movimiento Abstraccion Dimension Invecion).
Kunststroming: 

Kunstvormen: Alle beeldende kunsten, vooral schilderijen, sculpturen.


Initiators: Gyula Kosice, Rhod Rothfuss, Arden Quin.
Oorsprong: Buenos Aires AR.
Ontstaan: 1946.
Bloeiperiode: 1946 – Heden.
Beëindigd:
Publicaties:


Contactpersoon:
Adres:
Email:
Websites:

Emedia:


Abstracte deelnemers:

  • Charles Bézie  | FR 1934 FR | Schilderijen, Reliëfs | Spatial Concretisme.
  • Elvira Daeter | NL 1947 NL | Schilderijen, Sculpturen | Spatial Concreet.
  • Eef de Graaf  NL 1939 NL | Reliëfs, Sculpturen | Spatial Concretisme.
  • Roland de Jong Orlando | NL 1961 NL | Sculpturen | Concretisme, Spatial Concretisme.
  • Anneke Klein Kranenbarg | NL 1961 NL | Draadconstructies | Minimalisme, Spatial Concretisme.
  • Els van ’t Klooster | NL 1985 NL | Schilderijen, Reliëfs, Textiele vormen | Concretisme, Spatial Concretisme.
  • Antonia Lambelé. Frankrijk. Spatial Concretisme.
  • Mitsouko Mori | JP 1944 FR | Schilderijen, Objecten, Neonconstructies | Spatial Concretisme.
  • Albert Rubens | BE 1944 BE | Tekeningen, Schilderijen, Sculpturen | Concretisme, Spatial Concretisme.
  • Helen Vergouwen | NL 1960 NL | Reliëfs, Sculpturen | Hedendaags | Spatial Concretisme.

Musea:

  • Mobil MADI Muzeum |  Boedapest HU | Spatial Concretisme | Modern, Hedendaags.
  • Museum of Geometric and MADI art | Dallas US | Spatial Concretisme | Modern, Hedendaags.
  • Gallery Orion Centre Geometrische MADI Parijs FR.

Exposities:

  • 2018: The Museum of Geometric and MADI art, Dallas US, Reliëfs  of Elvira Daeter ‘Poetic Densities’.
  • 2015: MADI art biënnale Museum of Geometric and MADI art, Dallas US.
  • 2007, MADI conferentie in juni 2007 in Valenciennes FR.

Nieuwsberichten:

  • 2017: Panta Rhei – Constructivistische, Geometrische, Abstracte kunst en MADI art in de 21ste eeuw.
  • 2015: Nederlandse Elvira Daeter wint eerste prijs MADI art biënnale Museum of Geometric and MADI art in Dallas US.
  • 2015: MADI art biënnale Dallas US, Elvira Daeter Nederlandse deelnemer biënnale.

Bronnen: Zie publicaties en websites.


Bijgewerkt: 08072015/03052016/13102017/28072018.