Introductie Marthe Wéry:

Marthe Wéry was een Belgische schilderes. Zij kreeg haar opleiding vooral aan de La Grande Chaumière in Parijs FR  en leefde en werkte daarna in Brussel BE. Zij ontving de Belgische onderscheiding ‘Commandeur van de Orde van Leopold’. Haar belangrijkste werken worden gerekend tot het Concretisme en het Minimalisme. Bekende werken zijn haar poëtische monochromen waarmee ze doorbrak in de jaren ’80. Marthe Wéry wordt beschouwd als een van de belangrijkste moderne kunstenaars van België.


marthe_wery_-_composition_blue_fonce_1985_-_gemeentemuseum_den_haag Marthe Wéry, Zonder Titel, Drieluik, 1985, Gemeentemuseum Den Haag.


Biografie:

Haar voortdurende studie naar de elementaire bouwstenen van de schilderkunst (drager, verf, kleur en lijn) begint met geometrische composities, beïnvloed door het constructivisme. Eind jaren ’60 leert Marthe Wéry het werk van de Poolse kunstenaar Wladyslas Strzeminski kennen, die nog had samengewerkt met de Rus Kasimir Malevich. Hij speelt een belangrijke rol in haar keuze de compositie geheel los te laten en zich te richten op het structureren van het gehele oppervlak. Ze werkt in deze periode veel in wit, grijs en zwart waarbij herhaling een belangrijke component was. Vanaf die tijd breekt Marthe Wéry ook internationaal door.

Marthe Wéry studeerde schilderkunst aan La Grande Chaumière in Parijs FR en leefde en werkte daarna in Brussel BE.

Haar eerste solo-expositie werd gehouden in 1965 in de Galerie Saint-Laurent in Brussel BE.

Na een Minimalistische periode waarin zij overwegend op papier werkt, maakt eind jaren ’70 het strenge karakter van de lijn plaats voor het sferische karakter van kleur. Vanaf die tijd maakt ze vooral vierkante en rechthoekige monochromen waarbij de plaats van het kunstwerk in de ruimte steeds belangrijker wordt. Haar installaties gaan altijd een dialoog aan met de omringende architectuur.

Haar werk was te zien in de groepstentoonstelling ‘Fundamentele Kunst’ in het Stedelijk Museum Den Haag NL (1975) en op de Documenta 6 in Kassel DE (1977) en ze vertegenwoordigt België op de Biënnale in Venetië IT (1982). Ook had zij in die periode presentaties van haar werk in Gent, Brussel, Keulen, Amsterdam, en  in het Musee d’Art Contemporain de Montréal.

Sinds 1985 werden talrijke openbare opdrachten aan haar toevertrouwd. Ze heeft werk geproduceerd voor de Clinique Universitaire du Sart Tilman bij Luik BE, voor het metrostation ‘Albert’ in Brussel BE en ook de glasramen van het college van Nijvel BE.

In 1987 heeft ze haar eerste solotentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum Den Haag NL, dat toen ook een werk van haar aankocht.

In 1988 was een persoonlijke tentoonstelling in Lyon: “La couleur seule, l’expérience du monochrome. Het zijn precies haar monochromes die bekend zijn bij de internationale publiek.

Marthe Wéry was hoogleraar in de schilderkunst aan het Institut Saint-Luc in Brussel BE. Ze werkte in Parijs aan de Grande Chaumière en raakte gespecialiseerd in de gravure bij Atelier 17 met S. Hayter. Ze beoefende de ets en de aquatint.Marthe Wéry, Pontormo I, 2001, Palais des Beaux-Arts, Brussels

Marthe Wéry, Pontormo I, 2001, Palais des Beaux-Arts, Brussels BE.

In 2002 werd er een serie schilderijen van Marthe Wéry door de vorsten ingewijd in het Koninklijk Paleis in Brussel. Koningin Paola heeft een commissie opgericht die verantwoordelijk is voor de integratie van hedendaagse kunst in het 19e-eeuwse gebouw. Marthe Wéry werd geselecteerd met Jan Fabre, Dirk Braeckman en Patrick Corillon. Haar schilderijen sieren de hal van de begane grond die leidt tot het kabinet van de koning en kan gratis bezocht worden bij de opening van het koninklijke paleis voor het publiek, elke zomer.

In 2004 werd ze commandeur van de Orde van Leopold. In 2005 overleed zij.

Sinds 2011 heeft het Gemeentemuseum Den Haag bijzondere belangstelling voor haar werk. Toen organiseerde het een retrospectief van één van de belangrijkste moderne kunstenaars van België: ‘Marthe Wéry, Kracht van de eenvoud’.

Het Gemeentemuseum in Den Haag toont in de zomer van 2015 een prachtig overzicht van haar oeuvre; van het vroege geometrische werk, geïnspireerd op het constructivisme van Malevich tot aan haar poëtische monochromen waarmee ze doorbrak in de jaren ’80. Het Gemeentemuseum kreeg voor deze verfijnde presentie – waarin één werk op papier van Wéry uit de eigen museumcollectie is opgenomen – toegang tot de bijzondere door de familie van Marthe Wéry beheerde collectie van haar werk. Ook in 2017 bestede het Gemeente museum Den Haag in solotentoonstelling ‘Verfijning op papier (S).

Het atelier waar ze tot aan haar overlijden (2005) werkte, is nog steeds grotendeels intact, maar nu in gebruik als depot van haar werk. In de grote, ‘industriële’ ruimte zijn nog veel persoonlijke aandenkens te vinden, zoals een zuil met groeistreepjes van haar kleinkinderen en achtergelaten verftafels. Bounameaux Art Expertise, Brussel, beheert in opdracht van de echtgenoot en kinderen van Marthe Wéry haar artistieke nalatenschap


Marthe Wéry, Composition Geometrique, Acryl op hout

Marthe Wéry, Composition Geometrique, Acrylverf op hout.


Beschrijving werk:

Het Amerikaanse Minimalisme, ontdekt tijdens een reis naar de Verenigde Staten, had ook invloed op de lange termijn. Ze zij eens “Al mijn werk is een fundamenteel onderzoek om het oppervlak te beleven. Fundamenteel en elementair: dat wil zeggen hoofdzakelijk door te streven naar en het opzoeken van de hoofdzaak door middel van zijn minimum”. Deze niet aflatende zoektocht drijft haar reeds vroeg in haar carrière naar het standpunt af te zien van elke verwijzing naar figuratie en bijgevolg abstracte werken te produceren waarin de monochromie en de herhaling domineren, nu eens in de vorm van dambordpatronen, dan weer in een patroon van schaduwlijnen. Ze bediende zich op hun beurt rigoureus van alle mogelijkheden van het oppervlak en de kleur voor zijn opaciteit of transparantie.

Papier bracht Wéry jarenlang tot diverse bijzondere uitdrukkingsvormen waarbij de visuele ervaring voorop staat. Met Oost-Indische inkt trekt ze rechte, verstilde lijnen, waarbij ook de verschillende formaten en soorten handgeschept papier een rol spelen in de uitdrukkingskracht van het werk. Glad, formeel en rationeel van uitstraling of juist bobbelig, tactiel en sensueel. Met vouwen in het papier accentueert of doorbreekt ze de getekende lijnen. Andere keren drenkt Wéry papier in acrylverf en regisseert ze het kleurverloop. Vaak maakt zij twee-of drie- of meerluiken, waarbij de installatie ervan op een ritmische manier wordt afgestemd op de ruimte.

Rond 1980 gaat Wéry lijnen vervangen door schrifttekens of tekst. Teksten van onder anderen de Franse kunstenaar Henri Matisse of de Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein neemt zij tot uitgangspunt van haar zogenaamde écritures. Ook ontstaan er in aquatint composities van geometrische kleurvlakken die een wisselwerking aangaan met het wit van het papier. Wanneer Wéry tekeningen begint te stapelen, in pakjes op een plank, aan de wand en op de vloer gaan deze functioneren als driedimensionale werken.

De poëzie die uitgaat van de subtiele verhoudingen tussen de lijnen en vlakken en de wisselwerking met de architectuur wordt ook in het Berlagekabinet voelbaar voor bezoekers. Om dit geluksgevoel uit het werk te kunnen halen is aandacht nodig. Je zou er wellicht zo aan voorbij kunnen lopen, maar neem je de rust dan openbaart zich de gevoeligheid en intelligentie van haar werk, dat zowel aards is als het materiële overstijgt.

Marthe Wéry, Monochromen zonder tite, Acrylverf opaluminium

Marthe Wéry, Monochromen zonder titel, Acrylverf op aluminium.


Marthe WéryNaam: Marthe Wéry.
Geboren: 1930, Etterbeek BE.
Overleden: 08.02.2005, Brussel BE.
Nationaliteit: Belgische.
Woon / werkplaatsen:

  • 1930 – ????, Etterbeek BE.
  • ???? – ????, Parijs FR.
  • ???? – 2005, Brussel BE.

Kunstopleiding:

  • ???? – ????, schilderkunst aan La Grande Chaumière, Parijs FR.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • ???? – ????, Hoogleraar schilderkunst Institut Saint-Luc, Brussel BE.
  • ???? – ????, Docent Grande Chaumière Parijs FR.

Onderscheidingen:

  • 2004, Commandeur van de Orde van Leopold.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging: Bounameaux Art Expertise.
Contactpersoon: 
Adres: Nijverheidstraat, 42 / 6, BE 1040 Brussel BE.
Telefoon: +32(0) 2 511 66 69.
Email: expert@bounameaux.com.
Website: www.bounameaux.com.
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen.
Kunstperiode: Modern.
Kunststromingen:

  • Concretisme | FR/NL | 1930 – Heden | Modern, Hedendaags | Schilderijen, Reliëfs, Beglazing, Muurschildering.
  • Abstract Minimalisme | DE/US | 1955 – Heden | Modern, Hedendaags | Tekeningen, Schilderijen, Sculpturen, Objecten.

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, Geometrische periode.
  • ???? – ????, Minimalistische periode.

Technieken:
Bekende werken:

  • Marthe Wéry’s drieluik (Zonder Titel, 1985)  Gemeentemuseum Den Haag NL.

Projecten / opdrachten:

  • Clinique Universitaire du Sart Tilman bij Luik BE
  • Metrostation ‘Albert’ Brussel BE.
  • Glasramen van het college van Nijvel BE.
  • Koninklijk Paleis in Brussel BE.

Kunstgroepen:
Kunstrelaties:
Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:

Galerie collecties:


Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2017: Gemeentemuseum, Den Haag, Den Haag NL, Marthe Wéry ‘Verfijning op papier’ (S).
  • 2014: Museum voor Schone Kunsten (BAM), Mols/Bergen BE, Abstractions Géométriques Belges.
  • 2011, Gemeentemuseum Den Haag, Den Haag NL, ‘retrospectief Marthe Wéry, Kracht van de eenvoud’.
  • 2004, Musée des Beaux Arts de Tournai, Tournai BE, ‘Marthe Wéry’.
  • 2001, Palais des Beaux-Arts, Brussel BE.
  • 1995, Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle BE.
  • 1987, Museum van Moderne Kunst, Brussel BE.
  • 1986, Gemeentemuseum, Den Haag, Den Haag NL.
  • 1984, Musée d’Art Contemporain, Peinture Montréal 84, Montréal, Canada
  • 1975, Gemeentemuseum, Den Haag, Den Haag NL ‘Fundamentele Kunst’ (G).
  • 1968, Gemeentemuseum, Den Haag, Den Haag NL, Eerste Europese tentoonstelling Minimal (G).

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2007, Galerie Micheline Szwajcer, Antwerpen BE, ‘Marthe Wéry: A Work Without Closure’.
  • 2006, Barbara Gross Galerie, Müre, ‘Penser en Peintu’.
  • 2004, Galerie Triangle Bleu, Stavelot BE.
  • 2003, Galerie Slewe, Amsterdam NL, ‘Marthe Wéry’.
  • 2002, Cent8 Galerie, Parijs FR.
  • 2002, Galerie Micheline Szwajcer, Antwerpen BE.
  • 1998, Eberhard Lüdke Galerie, Köln DE.
  • 1998, Galerie Guy Ledune, Brussel NL.
  • 1995, Galerie de l’Ancienne Poste, Calais FR.
  • 1994, Galerie Cyan, Luik BE.
  • 1993, Galerie Claire Burrus, Parijs FR.
  • 1993, Galerie Art In, Nürnberg DE.
  • 1992, FRAC Corse, Corsica FR.
  • 1989, Galerie Micheline Szwajcer, Antwerpen BE.
  • 1985, Galerie Micheline Szwajcer, Antwerpen BE.
  • 1984, Galerie Plus Kern, Brussel BE.
  • 1983, Galerie l’A, Luik BE.
  • 1981, Galerie l’A, Luik BE.
  • 1978, Galerie MTL, Brussel BE.
  • 1977, Galerie Paul Maenz, Köln DE.
  • 1975, Galerie Peccolo, Livorno IT.
  • 1975, Galerie Peccolo, Roma IT.
  • 1974, Galerie Paul Maenz, Köln DE.
  • 1973, Galerie Plus Kern, Brussel BE.
  • 1973, Galerie Paul Maenz, Köln DE.
  • 1971, Galerie Plus Kern, Gent BE.
  • 1969, Galerie Saint-Laurent, Brussel BE.
  • 1967, Galerie Saint-Laurent, Brussel BE.
  • 1965, Galerie Saint-Laurent, Brussel BE.

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 1995, Synagogue de Delme, Delme FR.
  • 1991, Réfectoire de l’Abbaye de Tournus, Tournus FR.
  • 1983, ’t Gewad, Gent BE.
  • 1982, Biënnale van Venetië IT.
  • 1977, Documenta in Kassel DE.

Eigen publicaties:
Catalogi:

  •  2015? Tentoonstellingsgids met tekst van Jet van Overeem. Haags Gemeentemuseum.

Boeken:
Artikelen:
Radio  / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:

  • “Er is niets te perfectioneren, maar steeds te voltooien, voor verder gevolg”.
  • “Al mijn werk is een fundamenteel onderzoek om het oppervlak te beleven. Fundamenteel en elementair: dat wil zeggen hoofdzakelijk door te streven naar en het opzoeken van de hoofdzaak door middel van zijn minimum”.

Nieuwsberichten:

  • 25.02.2015: Gemeentemuseum Den Haag en Museum Gouda ruilen schilderijen.

Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: 08.07.2015, Bij vertegenwoordiger erven gemeld.
Emailcontact:
Bijgewerkt: 25022015/08072015/02122016/30092017/30092017.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.