Introductie:

Haringa + Olijve is een Nederlands beeldend kunstenaarsduo, bestaande uit Nel Haringa en Fred Olijve. In het begin van hun gezamenlijke carrière realiseren zij vooral abstract geometrische kunstwerken in en bij (openbare) gebouwen, waarbij zoveel mogelijk de integratie van de kunstwerken in de gebouwen wordt nagestreefd. Geleidelijk aan gaan zij steeds meer autonoom werk maken. Belangrijke stromingen die dat werk hebben beïnvloed zijn De Stijl, Minimal Art en het Constructivisme. De stijl van hun sculpturen, vooral vervaardigd uit plexiglas, hout of metaal, zien zij zelf het liefst gekarakteriseerd als Concrete kunst, d.w.z. de werken stellen voor dat wat je ziet en niets anders. Ondanks dat hun werk niet is bedoeld om een boodschap over te brengen is hun werk niet van gevoelens ontdaan. Het is een emotie die in een bepaalde vorm gegoten is, vaak verstild en rustgevend. Tot hun bekendste werken behoren de plexiglas kubussen. In eerste instantie zeer eenvoudig en symmetrisch, maar al snel gecompliceerder. Afhankelijk van de inhoud worden ze in series ingedeeld: Labyrinth – Diagonaal – Kernachtig – Droste effect maar ook met verwijzingen naar Mondriaan – Rietveld – Bart van der Leck – Malevich.


Haringa + Olijve, Homage Bart van der Leck

Haringa + Olijve, Homage Bart van der Leck.


Biografie:

Nel Haringa heeft haar basisopleiding beeldhouwen gevolgd aan de kunstnijverheidsschool in Amsterdam. Daarna studeerde zij van 1961 tot 1966 aan de Rijksakademie in Amsterdam, waar zij zich verder specialiseerde als beeldhouwer bij professor Piet Esser. Fred Olijve volgde aan de kunstnijverheidsschool in Groningen zijn basisopleiding schilderkunst. Hij studeerde daarna van 1961 tot 1966 monumentale schilderkunst, ook aan de Rijksakademie in Amsterdam bij professor Clenin. Aansluitend aan hun academische studies ontvingen zij in 1966 een Poolse beurs voor een studieverblijf van een jaar aan de Academie voor Beeldende Kunst en Architectuur in Warschau, Polen.

Na hun verblijf in Warschau zijn zij in 1969 als kunstenaarsduo samen gaan werken, in eerste instantie aan opdrachten voor kunstwerken in en bij (openbare) gebouwen. Hoewel zij pas vanaf 1969 officieel als kunstenaarspaar actief zijn, markeert 1967 het begin van hun werkzame periode als concrete kunstenaars.

De kunstwerken voor openbare ruimten zijn door het hele land uitgevoerd. De eerste grote opdracht (1970) voor Haringa + Olijve bestond uit een kunstwerk voor de nieuwe Technische School voor Assen en Omstreken van de architectenformatie Nijenhuis, Nieman, Steeneken en Ebbingen. Het kunstwerk betrof een veertig meter golvende baksteenwand met vierkante betonelementen en is nog steeds aanwezig. De school inclusief het kunstwerk is tegenwoordig een provinciaal monument. In totaal realiseren zij ongeveer 25 kunstwerken voor of bij nieuwe gebouwen door heel Nederland.

Vanaf 1980 worden deze kunstwerken in toenemende mate uit kunststof materialen vervaardigd. In belangrijke mate is dit het gevolg van de samenwerking met het (kunststofverwerkende) bedrijf Wientjes in Roden. Zij komen in contact met Bernard Wientjes, directeur van het gelijknamige bedrijf in Roden, als zij bezig zijn met een schetsontwerp voor een kunstwerk voor de Sociale Dienst In Amsterdam. Wientjes geeft hun toestemming om tijdens de vakantieperiode gebruik te maken van alle faciliteiten in zijn fabriek om hun schetsontwerp te realiseren. Het enthousiasme voor het zelf kunnen werken met allerlei kunststof bewerkende machines plus het enthousiasme van Wientjes zelf voor het werk van Haringa + Olijve leidt er toe dat het kunstenaarsduo daarna gedurende vele jaren over een eigen werkplek in de fabriek konden beschikken.

In december 1986 opent Wientjes de solo-expositie ‘STRUCTUREN’ van Haringa en Olijve in het Drents Museum. In februari 1987 zendt het televisieprogramma Van Gewest tot Gewest een documentaire uit over de samenwerking tussen Haringa + Olijve en het bedrijf van Wientjes. In deze documentaire wordt onder andere het kunstwerk gemaakt voor het Shell hoofdkantoor in Den Haag besproken. De samenwerking tussen Haringa + Olijve en het bedrijf Wientjes is een klassiek voorbeeld van een industrieel mecenaat.

Doordat Haringa + Olijve in de fabriek van Wientjes kunnen beschikken over een grote verscheidenheid aan kunststof bewerkende machines en een magazijn met veel verschillende soorten kunststoffen experimenteren zij veel. Het zagen, polijsten, boren en lijmen van acrylaatplaten ontwikkeld zich in de loop der jaren tot een seriematig oeuvre van autonome objecten uit plexiglas en andere kunststoffen.

Een belangrijk aspect van het autonome werk is de techniek die zij ontwikkeld hebben om vlakke elementen (platen) door middel van inkepingen in elkaar te kunnen schuiven en daarmee een ruimtelijk (driedimensionaal) object te creëren. Hierdoor kunnen de kunstwerken ook als compact pakket vervoerd worden, in tegenstelling tot veel traditioneel gemaakte beelden.
Zij worden in 1984 lid van het Landelijk Kunstenaars Genootschap (Galerie) de Ploegh in Amersfoort. De Ploegh geeft hen een eerste platform en toont hun autonome werk tijdens galerie-exposities en op kunstbeurzen zoals de KunstRai in Amsterdam en later tijdens de Holland Art Fair in Den Haag.
Begin jaren negentig wordt het autonome werk van Haringa + Olijve ook opgemerkt door de internationale kunstwereld en worden zij uitgenodigd voor groepsexposities in Luzern, Zwitserland, en Münster, Duitsland.
Een andere galerie die belangrijk is geweest voor hun ontwikkeling is Galerie De Vierde Dimensie in Plasmolen. Deze galerie, gespecialiseerd in constructieve kunst en architectuur, geeft hen een platform om hun kunstwerken bij een nog groter publiek onder de aandacht te brengen. In 1997 organiseert de Jenaer Kunstverein samen met de galerie en ondersteund door de Nederlandse ambassade een tweetal exposities Poesie und Konkret en Dialog Konkret. Haringa + Olijve zijn één van de zes geselecteerde kunstenaars. Het werk van het kunstenaarsduo wordt naast diverse solo-exposities onder andere getoond tijdens de duo-expositie Transparant-Compact (2010) samen met Karin Radoy, tijdens de groepsexpositie Kleine Werken (2012) samen met onder anderen Henri Prosi en tijdens de groepsexpositie Overzicht 1 Constructivisme samen met onder anderen Bob Bonies, Karin Radoy en Klaus Staudt. Galerie De Vierde Dimensie selecteert Haringa + Olijve ook voor presentaties op ander andere PAN Amsterdam, Art Rotterdam, Art Frankfurt en Art Cologne.
In 2010 is het werk van Haringa + Olijve getoond tijdens de expositie Breedbeeld, 50 jaar geometrische kunst in Museum Van Lien in Fijnaart. In deze expositie waren ook andere toonaangevende Nederlandse kunstenaars opgenomen zoals Jan Schoonhoven, Joost Baljeu, Bob Bonies, Henk Crouwel, Roland de Jong Orlando, Ger de Joode en vele anderen.
Het autonome werk van Haringa + Olijve is opgenomen in een groot aantal particuliere en openbare collecties, onder andere in de collectie Van Lien-Put, behorend tot de 100 belangrijkste particuliere verzamelingen in Nederland, en in de collecties van het Stedelijk Museum, het Drents Museum en Museum Van Lien. Na een directiewisseling bij Galerie de Ploegh en het stoppen van de eigenaren van Galerie De Vierde Dimensie zijn Haringa + Olijve in 2015 een nieuwe samenwerking gestart met Galerie NUMMER40 uit Doetinchem.

Haringa en Olijve zijn ook actief geweest op het vlak van de ontwikkeling van beeldende vormgeving en het beeldende kunstbeleid in Nederland. Zij waren in 1975 medeoprichters van de beroepsvereniging van beeldend vormgevers (BBV) en waren gedurende jaren actief als penningmeester en secretaris van deze vereniging.

Vanaf 1978 was Haringa voorzitter van de BBV. In 1978 waren zij de medeoprichters van de vakgroep Beeldend van de Kunstenbond FNV en waren ook daar actief als penningmeester en secretaris. Haringa is verder nog voorzitter geweest van de werkgroep Opdrachtenbeleid van de Raad voor de Kunst (tegenwoordig Raad voor Cultuur). Beiden hebben zich in een daarvoor ingestelde werkgroep van diezelfde Raad ook succesvol ingespannen om het voortbestaan van de Rijksacademie in Amsterdam mogelijk te maken.

In de jaren tachtig waren zij beiden bestuurslid van de afdeling Amsterdam van de BBV was Olijve lid van de provinciale adviescommissie Beeldende Kunst van Noord-Holland. Van 1988 tot 1996 was Haringa lid van dezelfde commissie van de provincie Utrecht. Zowel Haringa als Olijve hebben in de jaren tachtig en negentig structureel deelgenomen namens de beeldende kunstsector aan het overleg met de minister en ambtenaren van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daarnaast hebben zij veel overleg gevoerd met het bureau van de Rijksbouwmeester.


Haringa + Olijve, Homage to Malevich

Haringa + Olijve, Homage to Malevich.


Beschrijving werk:

Het autonome werk van Haringa + Olijve bestaat hoofdzakelijk uit:

  • Vrijstaande plexiglas kubussen in kleine en grote formaten.
  • Plexiglas kubussen in diverse formaten op een geïntegreerde lichtsokkel.
  • Vrijstaande “kamerschermen” van plexiglas en metaalweefsels.
  • Torens van staal en hout.
  • Houten “doorkijkdozen” met ineengeschoven berkenplaatjesobjecten.
  • Bolstructuren uit platen van hout en metaal.

Haringa + Olijve, Homage to RietveldHaringa + Olijve, Homage to Rietveld.


Naam: Cornelia (Nel) Haringa en Frederik Geertinus (Fred) Olijve.
Geboren: Amsterdam NL, 1941 & Beilen NL, 1937. 
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen: Een, Drenthe NL.
Kunstopleiding:

  • Beiden: 1961 – 1966, Rijksacademie voor beeldende kunsten, Amsterdam NL.
  • Beiden: 1966 – 1967, Academie voor Beeldende Kunt, Warschau Polen.

Toelagen:

  • 1969 – 1970, Stipendium Ministerie OKW.
  • 1972, Reisbeurs Goetheanum, Dornach Zwitserland Ministerie CRM.
  • 1975, Subsidie project Wooncentrum ouderen en anderen Ministerie CRM.
  • 1984 – 1993, Beroepskosten Fonds voor de Beeldende Kunsten.
  • 1994, Basis stipendium Fonds voor de Beeldende Kunsten.
  • 1996, Subsidie Catalogus Provincie Drenthe en Anjerfonds.
  • 2000, Basis stipendium Fonds voor de Beeldende Kunsten.

Residenties:
Studiereizen:
Actieve periode: 1969 – Heden.
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:


Vertegenwoordiging: Galerie NUMMER40.
Contactpersoon: Jeroen Krak.
Adres: 
Telefoon: +31(0)
Email: jeroen@nummer40.com.
Website: www.nummer40.com.
Emedia:


Kunstvormen: Kunstwerken in en bij (openbare) gebouwen, autonome beelden.
Kunstperiode: Hedendaags.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • 1969 – 1982, Kunstwerken in en bij (openbare) gebouwen uit beton, baksteen, kalkzandsteen, zeildoek, pvc, verf e.a.
  • 1983 – 2004, Kunstwerken in en bij (openbare) gebouwen uit plexiglas i.c.m. andere materialen.
  • 1971 – Heden, Autonome beelden van metaal, hout en plexiglas.

Technieken:
Bekende werken: Kunstwerken in de openbare ruimten en plexiglas kubussen.
Projecten / opdrachten:

  • 19??, Ontwerp en uitvoering Innovatieprijs Provincie Utrecht NL.
  • 1993, Ontwerp en uitvoering Emancipatieprijs Provincie Drenthe NL.
  • 1992, Educatief projekt van Drents Museum, Kunst en Maker, Interview met Nel Haringa en Fred Olijve, Six Parts Different.

Kunstgroepen:
Kunstrelaties:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:

  • Collectie Van Lien-Put.

Galerie collecties:

  • Galerie NUMMER40.
  • Galerie De Vierde Dimensie (tot 2015).
  • Galerie De Ploegh (tot 2012).
  • St. Joseph Galerie (tot 2010).
  • Galerie Vromans (tot 2006).

Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2010, Museum Van Lien, Fijnaart NL.
  • 1999, Drents Museum, Assen NL.
  • 1998, Museum Het Rondeel, Rhenen NL.
  • 1995, Museum Het Coopmanshus, Franeker NL
  • 1994, Wilhelm Hack Museum, Ludwigshafen DE.
  • 1993, Museum De Zonnehof, Amersfoort NL.
  • 1992, Drents Museum, Assen NL.
  • 1989, Museum Zonnehof, Amersfoort NL.
  • 1987, Drents Museum, Assen NL.

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2017: Galerie NUMMER40, Doetinchem NL, Nel Haringa & Fred Olijve 50 jaar Concreet!
  • 2016: Galerie NUMMER40, Doetinchem NL, Zomerexpositie ‘Fragmenten uit de realiteit’.
  • 2015: Kruitmagazijnen, Gorinchem NL, Haringa & Olijve ‘Glashelder Constructivisme’.
  • 2015: Galerie NUMMER40, Doetinchem NL, Abstracte zomerexpositie.
  • 2013: De Vierde Dimensie, Plasmolen, Overzicht 1, Constructivisme.
  • 2015, Galerie NUMMER40, Doetinchem NL.
  • 2014, Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen  NL.
  • 2013, Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen NL.
  • 2012, Galerie De Ploegh, Soest NL.
  • 2012, Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen NL.
  • 2011, Galerie De Ploegh, Soest NL.
  • 2011, Galerie Zinc, Bergen NL.
  • 2010, Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen NL (duo).
  • 2010, Galerie De Ploegh, Soest NL.
  • 2009, St. Joseph Galerie, Leeuwarden NL.
  • 2009, Galerie De Ploegh, Soest NL
  • 2008, St. Joseph Galerie, Leeuwarden NL.
  • 2008, Galerie De Ploegh, Soest NL.
  • 2008, Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen NL.
  • 2007, Galerie De Blauwe Roos, Burum NL.
  • 2006, Galerie De Ploegh, Soest NL (solo).
  • 2006, Galerie De Blauwe Roos, Burum NL (solo).
  • 2004, Galerie Noord, Groningen NL (solo).
  • 2004, Galerie Vromans, Amsterdam NL.
  • 2003, Galerie De Blauwe Roos, Burum NL (solo).
  • 2003, Galerie De Ploegh, Amersfoort NL.
  • 2003, Galerie Vromans, Amsterdam NL.
  • 2002, Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen NL (solo).
  • 2002, St. Joseph Galerie, Leeuwarden NL.
  • 2001, Galerie De Blauwe Roos, Burum NL (solo).
  • 2000, Galerie Bloemlust, Heemskerk NL (solo).
  • 1998, Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen NL (solo).
  • 1998, Galerie Het Dijkstoelhuis, Wageningen NL (duo).
  • 1997, Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen NL.
  • 1997, Galerie De Ploegh, Amersfoort NL (solo).
  • 1996, Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen NL (solo).
  • 1995, Galerie De Vierde Dimensie, Plasmolen NL (solo).
  • 1993, Galerie Art + Acrylaat, Leiden NL (solo).
  • 1992, Gemeinde Galerie, Luzern CH.
  • 1992, Galerie Van Wijngaarden, Amsterdam NL (solo).
  • 1992, Despart Gallery, Hobart, Tasmanië.

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2015, AAF London Hampstead GB.
  • 2001, Art Frankfurt, DE.
  • 2000, Art Frankfurt, DE.
  • 1997, Art Cologne, DE.
  • 1997, Konkret & Poesie, Jena DE.
  • 1997, Stockholm Art Fair, SE.
  • 1993, Kunst aus Europa, Münster DE.

Eigen publicaties:

  • 1996, Binnen objecten.
  • 1985, Plexiglas objecten.

Catalogi:

  • 2010, Stichting Museum Van Lien, Breedbeeld, 50 jaar geometrische kunst.
  • 1997, Jenaer Kunstverein, Konkret & Poesie.

Boeken:

  • 2006, Leve de kunst: Kunstweek boek 2007/2008: een hommage aan Nederlandse kunst en Kunstenaars, Stichting Kunstweek.
  • 1991, Kunst bij rijksgebouwen, Ministerie VROM.

Artikelen:

  • 2007, Beelden, kwartaalblad voor ruimtelijk georiënteerde kunst, Leden Nederlandse Kring van Beeldhouwers exposeren bij De Ploegh.
  • 1998, kM, Interview Nel Haringa en Fred Olijve door Frank van der Ploeg.
  • 1990 (±), Bedrijfseconomisch Informatie Magazine voor Groningen-Friesland-Drenthe, Unieke samenwerking van kunstenaar en bedrijf.
  • 1987, Kwartaalblad Kunst en Bedrijf, Precisie en perfektie in het nieuwe Shellkantoor in Den Haag.

Radio / televisie:

  • 1987, Van Gewest tot Gewest, Kunstenaarspaar in plastic.

Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Aanvragen kunstenaars.
Emailcontact:
Bijgewerkt: 30.07.2015/25.08.2015/18.01.2016/15/07.2016/12.04.2017.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.


Reacties

Nel Haringa + Fred Olijve | NL 1941 & 1937 | Objecten, Schilderijen | Hedendaags | Concretisme (Constructed) — Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *