Introductie Otto Piene:

Otto Piene was een Duits schilder en objectkunstenaar die in 1957 samen met Heinz Mack in Düsseldorf de Duitse ‘ZERO-Groupe’ oprichtte. Günther Uecker sloot zich daarbij aan. Otto Piene heeft vooral naam heeft gemaakt met zijn lichtballet, waarin hij moderne technologie met de natuur tracht te verzoenen. Hij kreeg zijn opleiding aan de Kunstacademie van München DE en de Kunstacademie in Düsseldorf DE. Hij werkte vooral in Duitsland en de Verenigde Staten. Zijn belangrijkste werken worden gerekend tot het Minimalisme. Een zeer bekend werk is zijn ‘Olympia Regenbogen’ in München DE uit 1972, zie afbeelding.


Otto Piene, Olympia Regenbogen, 1972 © VG Bild-Kunst

Otto Piene, Olympia Regenbogen, München DE, 1972 © VG Bild-Kunst.


Biografie:

Otto Piene groeit op in Lübbecke DE. In 1944 gaat hij in Militaire Dienst. Nadat hij krijgsgevangen is geweest, begint hij op zijn twintigste jaar vanaf 1948 te studeren aan de ‘Blocherer Schule’ en aan de Kunstacademie van München DE. Twee jaar later in 1950 gaat hij naar de Kunstacademie in Düsseldorf DE, waar hij tot 1953 studeert. Van 1953 – 1957 studeert hij filosofie aan de Universiteit van Keulen, Keulen DE.

Otto Piene studeerde aanvankelijk filosofie in München DE en in Düsseldorf DE, waar hij later ook op de Kunstacademie zou doceren. Hij maakte o.a. Raster-bilde in een soort van stenciltechniek, en rook- en vuurbeelden waarin hij rook en roet liet neerslaan op bladen papier of op het linnen liet inschroeien. In 1955 begint Otto Piene licht als medium voor de kunst toe te passen en presenteert hij zijn werk in groepstentoonstellingen.

Samen met Heinz Mack is Otto Piene was hij in 1957 oprichter van de kunstgroep ‘ZERO-Group’, waarbij Günther Uecker zich ook aansluit. Gezamenlijk geven zij tot 1961 het gelijknamige tijdschrift uit.

In 1959 heeft Otto Piene een solotentoonstelling in Galerie Schmela, Düsseldorf DE.

Hij werkte na 1960 ook met laserlicht, heteluchtballonnen en met luchtballetten. In 1962 richtte hij samen met Heinz Mack en Günther Uecker een ‘lichtsalon’ in op de tentoonstelling ‘NUL’ in het Stedelijk Museum te Amsterdam NL. Ook de NUL-Groep Nederland deed daaraan mee: Henk Peeters, Armando en Jan Schoonhoven Sr.

In 1964 presenteerde ZERO een ‘ZERO-Lichtraum’, een samenwerkingsproject van Heinz Mack, Otto Piene, Günther Uecker, op Documenta 3 in Kassel DE.

In 1964 accepteert Otto Piene een gastdocentschap van vier jaar aan de Universiteit van Pennsylvania US. Hij heeft een solotentoonstelling in de Kestner-Gesellschaft, Hannover DE, in 1965.

In 1967 wordt er een eerste retrospectieve tentoonstelling van Otto Piene’s werk gehouden in  ‘Museum am Ostwall’ Dortmund DE .

Vanaf 1968 is hij gastdocent aan het Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts US, waar hij vanaf 1972 als professor voor environmental art werkt. Van 1974 tot 1993 is Otto Piene directeur van het Center for Advanced Visual Studies (CAVS).

In 1972 creëert hij de Olympia Regenbogen in München DE.

Van 1981-83 organiseert Otto Piene de Sky Art Conferenties in Cambridge Massachusetts, Linz en München DE.

Vanaf 1990 wordt de kunstenaar lid van de adviescommissie van het ‘Zentrum für Kunst und Medien’ in Karlsruhe DE. Vanaf 1994 is Otto Piene directeur emeritus aan het Center for Advanced Visual Studies (CAVS).

Otto Piene, Venus von Willendorf, 1963, olieverf en rook op doek, 150 x 200 cm.

Otto Piene, Venus von Willendorf, 1963, olieverf en rook op doek, 150 x 200 cm.


Beschrijving werk:

Nog uitwerken.


Naam: Otto Piene.
Geboren: 18.04.1928, Bad Laasphe DE .
Overleden: 17.07.2014, Berlijn DE.
Nationaliteit: Duitse.
Woon / werkplaatsen: 

  • 1928 – ????, Bad Laasphe DE.
  • ???? – ????, Lübbecke DE.
  • 1944 – ????, Militaire dienst/krijgsgevangene.
  • Düsseldorf, Cambridge, Groton, Massachusetts.
  • ???? – 2014, Berlijn DE.

Kunstopleiding:

  • 1948 – ????, Blocherer Schule, Kunstacademie, München DE.
  • 1950 – 1953, Kunstacademie, Düsseldorf DE.
  • 1953 – 1957, Universiteit van Keulen, Keulen DE, filosofie.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • ???? – ????, Kunstacademie Düsseldorf DE.
  • 1964 – 1968, Universiteit van Pennsylvania US, gastdocent.
  • 1968 – ????, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts US, gastdocent.
  • 1972 – ????, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge US, professor environmental art.
  • 1974 – 1993, Center for Advanced Visual Studies (CAVS), Directeur.
  • 1994 – ????, Center for Advanced Visual Studies (CAVS), Directeur emeritus.

Onderscheidingen:

  • 1968, Konrad-von-Soest-Preis des Landschaftsverband Westfalen-Lippe DE.
  • 1994, Ehrendoktorwürde als Doctor of Fine Arts h.c. der University of Maryland US.
  • 1996, Sculpture Prize der American Academy of Arts and Letters, New York US.
  • 2003, Leonardo da Vinci World Award of Arts des Weltkulturrats, Mexico City. Mexico.
  • 2008, Preisträger für bildende Kunst der Kulturstiftung Dortmund DE.
  • 2008, Großer Kulturpreis der Sparkassen-Kulturstiftung Rheinland DE.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon:
Email:
Website: 
Emedia:


Kunstvormen: Objecten, Schilderijen.
Kunststromingen:

  • Abstract Minimalisme (Expressie) | DE/US | 1955 – Heden | Tekeningen, Schilderijen, Sculpturen, Objecten.

Kunstfasen:

  • 1944 – 1945, Militaire dienst/krijgsgevangene.
  • 1948 – 1957, Studie periode.
  • 1957 – 1966, ZERO periode.
  • 1957 – 2001, Lichtjaren.
  • 1964 – 1993, Docent periode.

Technieken:
Bekende werken:

  • 1958, Hell Gelb Hell, Öl auf Leinwand, 68,5 × 96,5 cm, Münster DE, LWL-Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte.
  • 1963, Ohne Titel. Öl, Ruß und Kohlepartikel auf Leinwand, 84,5 x 99,5 cm.
  • 1964/65, Lichtobjekte für das Stadttheater, Bonn DE.
  • 1967, Gestaltung des deutschen Pavillons der Biennale, Venetië IT.
  • 1969/71, Lichtobjekte für die „Chambre des Représentants“, Hawaii, Honolulu.
  • 1971, Gestaltung des deutschen Pavillons der Biennale, Venetië IT.
  • 1972,  More Sky, Lichtinstallationen und Feuerbilder für die Schlussfeier der Olympische Spelen.
  • 2006, Geleucht, Lichtinstallation, Turm in Form einer Grubenlampe (Höhe 30 Meter) und 35 Leuchtmasten zur Ausleuchtung einer 8000 m² großen Fläche einer Halde mit rotem Licht, Moers, Halde Rheinpreußen.

Projecten / opdrachten:

  • 1972Olympia Regenbogen, München DE.

Kunstgroepen:

  • ZERO-Group | DE | 1958 – 1966 | Schilderijen, Sculpturen | Abstract Minimalisme.

Kunstrelaties:

  • Armando | NL 1929 – 2018 NL | Schilderijen, Sculpturen, etc. | Abstract Expressionisme, (Minimalisme)
  • Bernard Aubertin | FR 1934 – 2015 DE | Schilderijen |  Abstract Minimalisme (Geometrie)
  • Hermann Bartels.
  • Hermann Goepfert.
  • Gerard von Graevenitz.
  • Gotthard Graubner | DE 1930 – 2013 DE | Schilderijen | Abstract Minimalisme (Divers).
  • Hans Haacke.
  • Jan Henderikse | NL 1937 NL | Schilderijen, Assemblages | Abstract Minimalisme (Expressie).
  • Oskar Holweck.
  • Adolf Luther.
  • Heinz Mack | DE 1931 DE | Sculpturen, Schilderijen | Hedendaags | Abstract Minimalisme (Geometrie).
  • Henk Peeters  | NL 1925 – 2012 NL | Schilderijen, Collages | Abstract Minimalisme (Expressie).
  • Uli Pohl.
  • Hans Salentin.
  • Jan Schoonhoven Sr | NL 1914 – 1994 NL | Tekeningen, Reliëfs | Abstract Minimalisme (Geometrie).
  • Günther Uecker | DE 1930 DE | Schilderijen, Reliëfs, Sculpturen | Abstract Minimalisme (Expressie).
  • herman de vries |  NL 1931 NL | Schilderijen, Collages, Etc.| Abstract Minimalisme (Expressie).

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Exposities:  (Solo / Groep / Duo / ?)

  • 2015: Stedelijk Museum Amsterdam NL, ‘Zero: Let Us Explore the Stars’.
  • 2014: Kunstzolder.be, Eeklo BE, Color Light Black White.
  • 2013, Biënnale van Venetië IT.
  • 2010, Otto Piene – Le Rouge et le Noir / Keramiken, Leopold-Hoesch-Museum, Düren.
  • 2009/10, Kunstverein Langenfeld, ‘Otto Piene – Es werde Licht’.
  • 2008/09, Kunstmuseum Celle mit Sammlung Robert Simon, Otto Piene. ‘Verwandlung’.
  • 2008, Museum am Ostwall, Dortmund DE, ‘Otto Piene’.
  • 2001, Kunstmuseum Celle mit Sammlung Robert Simon, ‘Otto Piene, Lichtjahre 1957–2001’.
  • 1996: Kunstmuseum Düsseldorf im Ehrenhof, Düsseldorf DE, ‘Otto Piene, Retrospektive 1952– 1996’.
  • 1985, Biënnale São Paulo.
  • 1977, Documenta 6, Kassel DE.
  • 1968, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Münster, Münster DE, Otto Piene – Konrad-von-Soest-Preis 1968,
  • 1967, Museum am Ostwall, Dortmund DE, eerste retrospectieve tentoonstelling.
  • 1964, Mack, Piene, Uecker. ZERO, Howard Wise Gallery, New York US.
  • 1965, Kestner-Gesellschaft, Hannover DE, solotentoonstelling.
  • 1964, Documenta 3, Kassel DE, ‘Wo die ZERO-Gruppe einen eigenen Raum belegte’.
  • 1959, Galerie Schmela, Düsseldorf DE, solotentoonstelling.
  • 1959, Documenta 2, Kassel DE.

Eigen publicaties:

  • 1957,  Tijdschrift ‘ZERO’ tot 1961.

Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Privacy: N.v.t.
Bijgewerkt: 22062015/07032016/26072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.