Introductie Pieter Defesche:

Pieter Defesche was een Nederlands schilder Hij kreeg zijn opleiding vooral aan de Middelbare Kunstnijverheidsschool in Maastricht NL en de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam NL. Hij was lid van de groep ‘Amsterdamse Limburgers’. Ook ontving hij de Prix de Rome prijs. Zijn belangrijkste werken worden gerekend tot het Lyrisme.


Pieter Defesche, Het terras, olieverf op doek, 1959, 78 x 100 cm, AMC

Pieter Defesche, Het terras, olieverf op doek, 1959, 78 x 100 cm, AMC.


Biografie:

Pieter Defesche volgde zijn opleidingen aan de Middelbare Kunstnijverheidsschool in Maastricht NL en de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam NL. Hij werd sterk beïnvloed door zijn leermeester aan de Rijksakademie Heinrich Campendonk. Hij was een studiegenoot van Karel Appel en Corneille. Daarna ging hij nog naar Instituto Storico Olandese in Rome IT.

Pieter Defesche vervaardigde schilderijen, gouaches en grafiek. Hij schilderde vooral landschappen, stillevens en bijbelse voorstellingen in expressionistische- en Lyristische stijl. Hij maakte ook collages, muurschilderingen, decors en kostuums, onder meer voor het Scapino Ballet.

Pieter Defesche’s Lyrische schildertrant van de jaren ’50, waarin blauwen en bruinen overheersten, maakte rond 1960 plaats voor meer kleurrijke contrasten en een grotere helderheid.

Begin jaren ’70 ontwikkelde hij een manier van schilderen die sindsdien niet wezenlijk veranderde. Er vonden evenwel binnen zijn beeldtaal onophoudelijk accentverschuivingen plaats. Met vooral het landschap als uitgangspunt, schilderde Pieter Defesche een werkelijkheid die zich als mythisch laat ervaren, waarbij hij voortdurend laveerde tussen figuratie en abstractie.

Pieter Defesche behoort met Ger Lataster, Jef Diederen, Lei Molin, Pierre van Soest, Jan Stekelenburg, Frans Nols en Harry op de Laak tot de groep in de schilderkunst, die ook wel bekendstaat als de ‘Amsterdamse Limburgers’.

In 1947 en  1949 ontving Pieter Defesche de ‘Prix de Rome’. In 1964 ontving hij de ‘Eropaprijs voor Schilderkunst van de Stad Oostende’ BE.

Een nagelaten reisdagboek uit 1973, vol persoonlijke aantekeningen en tientallen schetsen en werktekeningen voor toekomstige schilderijen, geeft inzicht in leven, werk en denkwereld van Pieter Defesche. Hij schreef zijn dagboek tijdens een lange reis door de Stille Oceaan, die hem naar Hawaï, Rarotonga, Fiji-eilanden, Salomonseilanden, Guam, Verenigde Staten, Hongkong en Japan voerde vooral voor zichzelf.

Het boek ‘Mijn gedachten dansen naar duizend heuvels’, het verslag van zijn tocht door de Stille Zuidzee, verscheen in 2002, vier jaar na Pieter Defesche’s dood en viel samen met de gelijknamige expositie in het Cobra Museum voor moderne kunst in Amstelveen NL. Het reisverslag bevat een inleiding door ‘dagboekvinder’ Hans van de Waarsenburg die met Pieter Defesche bevriend was.

Pieter Defesche heeft een lange carrière als docent bij Ateliers ’63 in Haarlem NL,  de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch en  als docent / hoogleraar bij de Jan van Eyck Academie in Maastricht NL.

In 2006 schonk de weduwe Dollie Defesche-Bakker alle door haar man nagelaten kunstwerken aan het Museum van Bommel van Dam in Venlo NL. Het atelier-oeuvre van Cobra-voorganger Pieter Defesche maakt nu deel uit van de basiscollectie van dit museum.


Pieter Defesche, Wereldbovenlandschap, 170 x 170 cm

Pieter Defesche, Wereldbovenlandschap, 170 x 170 cm.


Beschrijving werk:

Het werk van Pieter Defesche oogt meestal kleurrijk, los en speels, soms zelfs naïef. Het is echter niet het naïeve van het niet weten. Het getuigt van behoud van het kinderlijke bij een erudiet mens.

Zijn schilderijen en gouaches kennen zowel abstracte als figuratieve elementen. Reisindrukken waren vaak uitgangspunt, maar ook de schilder of schildersactiviteit zelf. De uitspraak “Twijfel is het begin van het goede”, was een kenmerk van het schildersleven van Pieter Defesche. Overschilderingen en veranderingen waren eerder regel dan uitzondering. Diverse werken dragen dan ook meerdere jaartallen.


Pieter Defesche, Witte gedaanten, 1962, Olie op doek, 78.5 x 98 cmPieter Defesche, Witte gedaanten, 1962, Olie op doek, 78.5 x 98 cm (Schunck*).


Pieter Defesche

Naam: Petrus Johannes Defesche.
Geboren: 22.04.1921, Maastricht NL.
Overleden: 13.07.1998, Ulestraten NL.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1921 – 1935, Maastricht NL,
  • 1935 – 1937, Brussel BE.
  • 1937 – 1943, Maastricht NL.
  • 1943 – 1944, Amsterdam NL.
  • 1944 – 1945, Ulestraten/Maastricht NL.
  • 1946 – 1950, Amsterdam NL.
  • 1950, Verblijf Italië IT.
  • 1951 – 1952, Maastricht NL.
  • 1953, Verblijf Spanje ES.
  • 1954 – 1955, Maastricht NL.
  • 1955 – 1969, Amsterdam NL.
  • 1970 – 1998, Ulestraten NL.

Kunstopleiding:

  • 1939 – 1943, Middelbare Kunstnijverheidsschool Maastricht NL.
  • 1943 – 1944, Rijksakademie van Beeldende Kunsten Amsterdam NL.
  • 1946 – 1950, Rijksakademie van Beeldende Kunsten Amsterdam NL.
  • 1950 – 1951, Instituto Storico Olandese, Rome IT.

Toelagen:

  • 1947, Koninklijke subsidie.
  • 1949, Koninklijke subsidie.

Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:

  • 1965 – 1967, Docent Ateliers ’63, Haarlem NL.
  • 1967 – 1968, Docent Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch NL.
  • 1969 – 1987, Docent/hoogleraar schilderkunst Jan van Eyck Academie Maastricht NL.

Onderscheidingen:

  • 1949, Prix de Rome, gouden medaille.
  • 1964, Prix Europe de la peinture, gouden medaille.
  • 1970, Prix national du festival de la peinture, Gagnes- sur- mer, Frankrijk.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging: Erven; Jaap en Machiel Tolenaars.
Contactpersoon: Jaap Tolenaars, 
Adres: L.D. Au Fausse, 47800, Lavergne, Frankrijk.
Telefoon:
Email: tolenaars@orange.fr.
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, gouaches, grafiek.
Kunststromingen:

  • Lyrisme | FR | 1946 – Heden | Schilderijen.

Kunstfasen:

  • 1939 – 1951, Studieperiode.
  • 1951 – 1960, Lyrisme.
  • 1960 – ????, Abstract Expressionisme?

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

Kunstrelaties:

  • Karel Appel | NL 1921 – 2006 CH | Schilderijen, Sculpturen | Tachisme
  • Heinrich Campendonk ( leermeester Karel Appel?).
  • Corneille
  • Jef Diederen.
  • Gene Eggen.
  • Charles en Karin Eyck.
  • Marianne van der Heyden.
  • Harry op de Laak.
  • Ger Lataster | NL 1920 – 2012 NL | Schilderijen | Abstract Expressionisme.
  • Lei Molin.
  • Frans Nols.
  • Aart Roos.
  • Ko Sarneel.
  • Jan Sierhuis,
  • Pierre van Soest.
  • Jan Stekelenburg.
  • Karla van Wenckenbach

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:
Private collecties:

Galerie collecties:

  • Galerie Dom´Arte, Rucphen NL.
  • PARC Editions, Lent / Nijmegen NL.
  • Galerie Willy Schoots, Eindhoven NL.
  • Alberts Kunstuitleen Almelo, Almelo NL.
  • Besselaar Prentenkabinet, Utrecht NL.
  • Galerie Katuin / Casa con guiño, Fuentes de Cesna, Algarinejo Granada.
  • Marx & Marx, Valkenburg a/d Geul NL.
  • Rob van Rijn Kunsthandel Galerie, Maastricht NL.
  • SM’s Kunstuitleen, Den Bosch NL.
  • VERVERS gallery, Amsterdam NL.
  • Leon Mommers, Moderne kunst en advies, Maastricht NL.
  • Galerie Nouvelles Images, Den Haag NL.

Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2014, Rijksmuseum Twenthe, Enschede NL, Leven tussen kunst, de verzameling van Marina Eshuis.
  • ????, Stedelijk Museum, Amsterdam NL.
  • 2014, Museum van Bommel van Dam, Venlo NL, Limburgs Finest.
  • 2012, SCHUNCK*, Heerlen NL, Couleur radicaal: In het spoor van de avant-garde.
  • 2012, SCHUNCK*, Heerlen NL, Pieter Defesche: De geruisloze basis.
  • 2007, Museum IJsselstein, IJsselstein NL, Kunst van de zestiger jaren: Jan Sierhuis.
  • 2006, Museum van Bommel van Dam, Venlo NL, ‘Het Lokkend Avontuur’, Pieter Defesche.
  • 2003, Bonnefantenmuseum, Maastricht NL, Van Cuypers tot Dibbets: Kerncollectie Limburg: beeldende kunst 1900-1970.
  • 2002, Museum Henriette Polak, Zutphen, 50 van 50: Van Karel Appel tot Carel Willink.
  • 2002, Museum van Bommel van Dam, Venlo NL, Dutch Mountains.
  • 2002, Cobra Museum voor Moderne Kunst, Amstelveen NL,  Pieter Defesche: De Stille Zuidzee 1973.

Eigen publicaties:
Catalogi:

  • 2006, Museum van Bommel van Dam, ‘Het Lokkend Avontuur’, Pieter Defesche, kunsthistorica Ingrid Kentgens.

Boeken:

  • 1978, Pieter Defesche, Schilder, Hein van Haaren, Alexander van Grevenstein, van Spijk b.v. Venlo NL.
  • 1998, Pieter Defesche, Een terugblik, Ed Wingen, Galerie Willy Schoots, Eindhoven NL.
  • 2001, Pieter Defesche, De Amsterdamse Limburgers, met Ger Lataster, Jef Diederen, Lei Molin, Nols, Pierre van Soest, Jan Stekelenburg en Harry op de Laak, Rosbeek, Nuth.
  • 2002, Pieter Defesche, Mijn gedachte dansen naar duizend heuvels, Beta imaginations, Rotterdam NL.
  • 2006, Pieter Defesche, Het lokkend avontuur, Ingrid Kentgens, Museum Bommel van Dam, Venlo NL.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:

  •  “Twijfel is het begin van het goede”.

Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Privacy:
Bijgewerkt: 31122014/02012015/03022015/05072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.