Introductie Paul Bury: (in bewerking)

Pol Bury was  een Waalse beeldend kunstenaar die zijn opleiding kreeg aan de Academie des Beaux-Arts van Bergen – Mons. H

ij werkte vooral in ……..  Hij werd lid van de groepen van vier verschillende kunstgroepen waaronder CoBrA.  Hij heeft ook verschillende kunstvormen beoefend van Realisme tot Abstractie en de Kinetische kunst. Hij had exposities in binnen en buitenland. Hij ontving  diverse prijzen. Bekend zijn zijn fonteinen.


Sfeerbeeld van de Pol Buryfontein in Brussel.


Biografie:

Op zestienjarige leeftijd begon hij teken- en decoratielessen te volgen aan de Academie voor Schone Kunsten in Bergen BE. Al snel maakte hij kennis met het werk van Yves Tanguy en begon hij zelf te schilderen. Ook de doeken van René Magritte hebben hem beïnvloed.

Pol Bury was Belgische Waalse kunstenaar, schilder en beeldhouwer, juwelenontwerper, graveur, cineast, schrijver en kunstcriticus.

Pol Bury ging in 1938 studeren aan de Academie des Beaux-Arts van Bergen – Mons onder L. Navez en L. Buisseret.

In 1939 nam hij deel aan de internationale tentoonstelling in Brussel BE.

Lid van Surrealistische groep Rupture.

Na een realistisch debuut stond zijn werk onder invloed van René Magritte en Yves Tanguy. Pol Bury schilderde tot na de Tweede Wereldoorlog in een surrealistische stijl.

In 1945 Neemt deel aan de tentoonstelling Surréalisme in Brussel.

In 1945 was hij medeoprichter van Haute Nuit samen met …..

Eerste persoonlijke tentoonstelling in 1946 in Brussel (Lou Cosyn).

Deelnemer aan de tentoonstellingen Apport 46, 47, 48, 49 en 51.

Vanaf 1947 begon Pol Bury steeds abstracter te schilderen en werd hij gedwongen de surrealistische beweging te verlaten.

Daarna sloot hij zich aan sluiten bij de groep La jeune peinture belge. In deze periode leerde hij Alechinsky kennen en via hem kwam Pol Bury in aanraking met CoBrA. Van toen af stelde hij zijn werken tentoon met kunstenaars van de CoBrabeweging. Hij verliet CoBrA echter weer snel, doordat hij zich niet kon verenigen met de sterke hang naar het spontane.

Pol Bury was als schrijver en illustrator betrokken bij het tijdschrift van CoBrA (1949-1951). Ook maakte hij in 1950 met Marcel Havrenne het boek ‘La main heureuse’. Daarna verwijderde Bury zich van de CoBrA-groep.

Vermelding JPB (1951).

Na de oorlog ontwikkelde Pol Bury een geometrisch abstracte stijl. In 1952 sloot Pol Bury zich aan bij de groep Art Abstrait.

Wanneer hij beeldhouwer Alexander Calder ontdekt raakt Pol Bury geïnteresseerd in de verplaatsing van tijd en ruimte, wat in 1953 leidt tot zijn Plans Mobiles. Hij maakte veel bewegende sculpturen en werd één van de eerste vertegenwoordigers van de Kinetische kunst.

Pol Bury schenkt vooral aandacht aan drie elementen: de vorm, de ruimte en de beweging, die het kunstwerk nieuwe energie moeten geven. Hij paste de theorie voor het eerst toe in de zogenaamde «plans mobiles», composities, waarvan de plaatvormige delen met de hand over elkaar konden worden geschoven.

In 1955 neemt hij deel aan de tentoonstelling ‘Mouvement’ in galerie Denise René, Parijs.

De laatste creaties in zijn evolutie, die getuigt van de harmonische samenwerking van kunstenaar en ingenieur, zijn de Plans Mobiles (multiplans) (1957) bewogen door motoren. Voorbeelden zijn o.m. Moving ceiling, het plafond van het metrostation Beurs in Brussel BE (1976) en zijn Levende fontein (1980) in het Guggenheimmuseum in New York US.

In 1964 was het werk van Bury te zien op de biënnale van Venetië en Documenta 3. Daarna was zijn werk te zien op vele tentoonstellingen in Europa en de Verenigde Staten van Amerika.

In 1969 maakte hij zijn eerste monumentale werk: een fontein voor de Universiteit van Iowa US. In Brussel op de Jacqmainlaan bevindt zich de Pol Buryfontein, door hem gemaakt en naar hem vernoemd. Het is opgebouwd uit metalen zuilen. In het waterspel erboven balanceren verscheidene gepolijste bollen die zachtjes bewegen. Op een serene en meditatieve wijze weerspiegelt dit de omgeving, die er sterk mee contrasteert (drukke, zakelijke bedrijvigheid van de Noordruimte).

Vanaf 1970 geeft hij les aan de University of California in Berkeley US.

In 1971 stapte hij over op grotere beelden. Vanaf 1979 werkt hij aan monumentale beeldhouwwerken. Zo ontwerpt hij grote publieke fonteinen in Parijs FR en Brussel BE, en voor het Guggenheim Museum in New York US .

Retrospectieve in 1982 in Parijs in het Musée National d’Art Moderne.

In 1983 doceert hij beeldhouwkunst aan de Ecole Natonale Supérieure des Beaux-Arts, Parijs.

In 1985 won hij Grote Prijs voor Beeldhouwkunst.

Pol Bury overleed in september 2005 op 83-jarige leeftijd. 


Pol Bury, Composition, 1952, Olie op doek, 100 x 195 cm.


Beschrijving werk:

Pol Bury was een voorman van de Kinetische Kunst. Kenmerkend voor zijn werk is de uiterste traagheid van de vaak ook tegenstrijdige bewegingen die zich in zijn sculpturen en objecten aftekenen.

Bij een breed publiek werd hij bekend met zijn fonteinen voor openbare gebouwen. Je vindt fonteinen van Bury voor het Provinciehuis in Antwerpen BE en op de Albert II-laan in Brussel BE, maar ook op Japanse en Amerikaanse campussen. Zelfs het Guggenheim Museum in New York US bezit er een.


Naam: Pol Bury.
Geboren: 26.04.1922, Haine-Saint-Pierre, Henegouwen BE.
Overleden: 28.09.2005, Parijs FR.
Nationaliteit: Belgische.
Woon / werkplaatsen:

  • 1922 – ????, Haine-Saint-Pierre, Henegouwen BE.
  • ???? – 2005, Parijs FR.

Kunstopleiding:

  • 1938, Academie des Beaux-Arts van Bergen – Mons BE.

Toelagen:
Residenties:
Kunstreizen:
Functies kunstwereld:

  • 1970 – ????, Docent University of California, Berkeley US.
  • 1983 – ????, Docent beeldhouwen, Ecole Natonale Supérieure des Beaux-Arts, Parijs FR.
  • ???? – ????, Kunstcriticus.

Onderscheidingen:

  • 1964, Prijs Marzotto.
  • 1972, Prijs Robert Giron.
  • 1985, Grote Prijs voor Beeldhouwkunst.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: 
Adres:
Telefoon: +31(0)
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilder, beeldhouwer, juwelenontwerper, graveur, cineast, schrijver en kunstcriticus.
Kunststromingen:

  • Realisme.
  • Surrealisme
  • Tachisme.
  • Spatial Concretisme | UA | 1945 – Heden | Reliëfs, Objecten, Sculpturen.
  • Kinetische kunst.

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • 1938 – 1939, Realisme.
  • 1939 – 1946, Surrealistisme.
  • ???? – ????, Tachisme
  • 1946 – ????, Geometrisch Abstract.
  • 1953 – ????, Kinetische kunst.

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:

  • ???? – ????, Surrealistische groep Rupture.
  • 1947 – ???? Jeune Peinture Belge | Brussel BE | 1945 | Schilderijen | Abstract.
  • ???? – ????, CoBrA | EU | 1948 – 1951 | Tachisme.
  • 1952 – ????, Art Abstrait | Brussel BE | 1952 | Schilderijen Lyrisme.

Kunstrelaties:

  • Alechinsky.
  • Guy Vandenbranden | BE 1926 – 2014 BE | Schilderijen | Concretisme.
  • Bram Bogart  | NL 1921 – 2012 BE | Schilderijen | Abstract Expressionisme, Action Painting.
  • Jan Dries
  • Walter Leblanc
  • Jef Verheyen | BE 1932 – 1984 FR | Schilderijen | Abstract Minimalisme (Geometrie).
  • Gilbert Swimberghe | BE 1927 – 2015 BE | Schilderijen | Abstract Expressionisme.
  • Roger Raveel | BE 1921 – 2013 BE | Schilderijen, Sculpturen, Muurschilderingen | Abstract Figurisme / Lyrisme.
  • Paul Van Hoeydonck
  • Mark Verstockt

Leerling van en/of invloed van:

  • Yves Tanguy.
  • René Magritte.
  • Alexander Calder | US 1898 – 1976 US | Mobiles, Sculpturen, Schilderijen | Concretisme, Spatial Concretisme.

Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

  • Solomon R. Guggenheim Museum, New York US.

Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2017 – “Pol Bury – Time in Motion”, Bozar, Brussel BE.
  • 2000, Koningin Fabiolazaal, Antwerpen BE, Het versierde ego, het kunstjuweel in de 20ste eeuw.
  • 1982, Musée National d’Art Moderne, Parijs FR, Retrospectieve (S).
  • 1945, Brussel BE, Surrealisme.
  • 1964, Biënnale van Venetië.
  • 1964, Documenta 3.
  • 1939 Brussel BE, Internationale tentoonstelling.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:

  • 2017, ‘Guy Vandenbranden. Inner Circle’.
  • 2000, Walgrave, J. Het versierde ego, het kunstjuweel in de 20ste eeuw. Antwerpen: Danny Toelen
  • 1950, ‘La main heureuse’ samen met Marcel Havrenne.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:

2017: Callewaert-Vanlangendonck, Brussel, Boekvoorstelling ‘Guy Vandenbranden. Inner Circle’


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: JJJJ Kunstenaar gemeld.
Bijgewerkt: 12012017/15072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.