Introductie Roger Bissière:

Roger Bissière was een Frans kunstenaar uit de tweede generatie van het abstracte schilders die in Frankrijk wordt benoemd als Ecole de Paris. Verwante kunstenaars zijn onder andere Jean Bazaine en Alfred Manessier.


Roger Bissière, Floréal, 1962, Schilderij, 100 x 81 cm, Modernisme.

Roger Bissière,  Floréal, 1962, Schilderij, 100 x 81 cm. 


Biografie:

In 1902 verhuisde het gezin naar Bordeaux FR. Van 1905 tot 1909 studeerde hij aan de École des Beaux-arts van Bordeaux en van 1910 tot 1911 aan de École des Beaux-arts van Parijs FR. Vanaf december 1912 werkte Bissière als journalist voor het Parijse blad L’Opinion. In 1914 betrok hij een woning in Boissierette (Lot), maar na het begin van de Eerste Wereldoorlog werkte hij vanaf 16 augustus 1914 bij het Rode Kruis te Parijs FR. In 1919 nam hij deel aan de Salon d’Automne.

Tussen 1918 en 1920 schilderde Bissière enkele kubistische landschappen. Hij was hiertoe gekomen door contact met Georges Braque rond 1919. Zelf zei hij hierover: “Ma première évélation du cubisme date de ma rencontre avec Braque, en 1919-1920, et de l’amitié qui s’en est suivie (…) Cette découverte m’a amené à abandonner une vision immédiate et réaliste du monde pour une transposition de la nature transformée en un simple fait pictural”. In 1920 schilderde Bissière het portret van zijn vrouw onder de titel Jeune Femme à la Guitare.

Vanaf 19 januari 1920 nam Bissière deel aan een tentoonstelling in de Galerie Berthe Weill. Daarna exposeerde hij regelmatig tot 1923 op de Salon des Indépendants en de Salon d’Automne.

Voor het blad L’Effort Moderne van Léonce Rosenberg redigeerde Bissière in 1920 een boek over Georges Braque. Ook werkte Bissière mee aan het tijdschrift L’Esprit Nouveau van Le Corbusier en Amédée Ozenfant. Hij schreef artikelen over Seurat, Ingres en Curot.In april en mei 1921 had Bissière zijn eerste solotentoonstelling van twintig schilderijen bij de galerie van Paul Rosenberg.

Vanaf november 1923 tot 1939 gaf Bissière schilderlessen aan de Académie Ranson. Hierdoor had hij een grote invloed op de Franse schilders die vooral na de Tweede Wereldoorlog bekend zouden worden. Bissière had in maart 1924, december 1925 en juni 1926 een expositie bij Galerie Druet te Parijs FR.

In september 1934 betrok Bissière een atelier vlakbij de Académie Ranson. In 1937 werkte hij o.a. met Robert Delaunay mee aan het decoreren van de paviljoens van de spoorwegen en de marine op de wereldtentoonstelling in Parijs FR.

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in 1939 verhuisde Bissière vanuit Parijs naar zijn huis in Boissirette bij Marminiac in het departement Lot. Hij ontwierp ook vanaf 1945 wandkleden.

Dankzij zijn oud-leerlingen van de Académie Ranson kwam Bissière begin 1950 in kontakt met Jean-François Jaeger, directeur van Galerie Jeanne Bucher te Parijs. Bissière zou daarna zeer regelmatig exposeren in Galerie Jeanne Bucher. De eerste expositie werd gehouden van 19 oktober t/m 17 november 1950.

Op 11 juni 1950 werd Bissière met succes aan zijn ogen, die vanaf 1939 door z.g. groene staar sterk achteruit waren gegaan, geopereerd. Zijn werk ging richting abstract expressionisme.

Na tentoonstellingen in Duitsland werd in december 1957 een tentoonstelling van 88 werken gehouden in het Van Abbemuseum te Eindhoven NL en het Stedelijk Museum te Amsterdam NL In 1959 had Bissière zijn eerste retrospectieve expositie in Frankrijk. Te zien waren 121 werken, waaronder 7 tapijten, in het Musée National d’Art Moderne, de voorloper van het Centre Pompidou, te Parijs FR. Hij ontwierp ook glas-in-lood ramen voor de kathedraal in Metz (1960-1961).

In 1986 werd de tentoonstelling Bissière: 1886-1964 gehouden in het Musée des Beaux-Arts te Calais FR, in het Musée des Beaux-Arts te Dijon FR en in het Musée d’Art Moderne de la Ville te Parijs FR.


Roger Bissière, 1955, 27  x 46 cm.


Naam: Roger Bissière.
Geboren: 22.10.1886, Villeréal, Lot-et-Garonne .
Overleden: 02.12.1964, Boissièrettes FR.
Nationaliteit: Franse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1902 – 1914, Bordeaux FR.
  • 1914 – 1914, Boissierette (Lot) FR.
  • 1914 – 1939, Parijs FR.
  • 1939 – 1964, Boissirette bij Marminiac (Lot) FR.

Kunstopleiding:

  • 1905 – 1909, École des Beaux-arts van Bordeaux FR.
  • 1910 – 1911, École des Beaux-arts van Parijs FR.

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld: 

  • 1923 – 1939, Docent  Académie Ranson.

Onderscheidingen:
Actieve periode:


Roger Bissière, 1949, 55 x 46 cm


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, Glas in lood, Tapijten, Wandkleden.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, …

Technieken:
Bekende werken:

  • 1920, portret van zijn vrouw onder de titel Jeune Femme à la Guitare.

Projecten / opdrachten:

  • 1961, Glas-in-lood ramen, kathedraal in Metz FR.
  • 1937, Decoreren paviljoens spoorwegen en marine,  wereldtentoonstelling Parijs FR.

Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

  • Le Corbusier | CH 1887 – 1965 FR | Gebouwen, Schilderijen, Wandkleden | Kubisme.

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollectie:
Overheidscollecties:
Private collecties:
Galerie collecties:


Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 1986, Musée des Beaux-Arts, Calais FR, Bissière: 1886-1964.
  • 1986, Musée des Beaux-Arts, Dijon FR.
  • 1986, Musée d’Art Moderne de la Ville, Parijs FR.
  • 1959, Musée National d’Art Moderne, Parijs FR, Bissière retrospectieve.
  • 1957, Van Abbemuseum, Eindhoven NL.
  • 1957, Stedelijk Museum, Amsterdam NL.
  • 1919, Salon d’Automne.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie websites en publicaties.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam.
Bijgewerkt: 30062012/1707201607072018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.