Introductie: (in bewerking)

Roger Raveel was Belgisch beeldend kunstenaar die zijn opleiding kreeg aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Werkte vooral in …….. Lid van de groep …… Had ondermeer exposities in …….. Ontving de ……. prijs. Belangrijke werken worden gerekend tot het Abstract Figurisme en Lyrisme Bekende werken zijn  ………….. Beschouwd zichzelf als……


      


Biografie:

In 1948 stichtte  Roger Raveel de groep La Relève met Jan Burssens, Kamiel D’Havé en Pierre Vlerick. Hij had het gevoel dat hij alles opnieuw moest bekijken en de zaken in een ander licht moest beschouwen. Invloed van gegevens uit de fysica en nieuwe technische ontwikkelingen gaven hem een andere kijk op de wereld. Hij wilde dat nieuwe wereldbeeld zichtbaar maken in zijn kunst, die daardoor een heel aparte en specifieke vormgeving en inhoud kreeg. In zijn wereld kan een schaduw wit zijn, zoals de schaduw van de tafelpoot in de kleurenlitho ‘Tafel met koffiekan’ (1970).

In de periode 1955 – 1961 werkte Roger Raveel vooral abstract. In de jaren ’60 ontpopte hij zich tot gangmaker van de Nieuwe Figuratie (Abstract Figurisme); samen met Raoul De Keyser, Etienne Elias en de Nederlander Reinier Lucassen werkte hij in 1966 aan plafondschilderingen in het kasteel te Beervelde BE. Het abstraherende van Piet Mondriaan en het expressionisme van Vincent van Gogh waren inspiratiebronnen bij het ontstaan van de schilderstijl die ook bekend werd als de ‘Nieuwe visie’ .

Het kelderfresco in het Kasteel te Beervelde BE, in 1966, met deze vrienden, vormden een eerste hoogtepunt van de ‘Nieuwe visie’, naast het Dulcia-project van Zottegem BE in 1969. Bij de Brusselse Noord-Zuidverbinding kreeg hij in 1977 een opdracht voor een muurschildering in het metrostation Merode toegewezen en in 1989 realiseerde hij een ruimtelijke muurschildering in het gebouw van het Loodswezen in Oostende BE.

In de grote kunstmanifestatie ‘Beaufort 2003, langs de hele Belgische kustlijn, beschilderde hij een volledig tramstel van De Lijn.


(Nog verwerken in tekst) De galerie Callewaert-Vanlangendonck Gallery in, Antwerpen BE is gespecialiseerd in de avant-garde na de Twee Wereldoorlog met de klemtoon op de abstracten en kunstenaars die zich op de grens van abstractie en figuratie bewegen.

In 2016 publiceerde de galerie een boek over de lyrisch abstracte kunstenaar Jan Saverys en zijn betekenis voor de Brusselse groep Art Abstrait (1952).

Met de tentoonstelling in 2017 wil de galerie de vriendschap en samenwerkingsverbanden tussen Claus, Raveel en Saverys visualiseren en contextualiseren met archiefmateriaal. In deze expo komen daardoor lyrische abstractie (Raveel, Saverys), Nieuwe Figuratie (Raveel) en Cobra (Claus) verrassend samen. De Leie meandert door de jeugd van Claus, Raveel en Saverys. In 1921 wordt Roger Raveel (1921-2013) geboren in Machelen-aan-de-Leie. Een bocht stroomafwaarts, in Deinze, ziet Jan Saverys (1924) drie jaar later het levenslicht. Kort na de geboorte van Hugo Claus (1929-2008) in Brugge, verhuist het gezin Claus naar Astene, opnieuw een bocht in de Leie verder.

Na lessen aan de academie in Deinze, studeert Raveel net als Saverys bij Hubert Malfait en Jos Verdegem aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. In 1947 vormen enkele voormalige studenten van Malfait en Verdegem de groep ‘La Relève’. Zowel Roger Raveel als Jan Saverys maken deel uit van de groep, die in 1949 onder meer exposeert in de Gentse Kunst en Letterkring en in galerie Memlinc in Brugge. De jonge Hugo Claus schrijft in 1947 een lovende kritiek over een tentoonstelling van La Relève in het weekblad Branding en ook later in Soldatenpost en Ons Verbond looft hij de inspanningen van zijn kunstenaarsvrienden Raveel en Saverys.

Kort nadien, in november 1949, is de eerste tentoonstelling met beeldend werk van Hugo Claus te zien in de Oostendse boekhandel van Henri Vandeputte. Het gaat eerder om Art Brut dan om Cobra gerelateerd werk. Toch evolueert Claus’ werk na de kennismaking met Christian Dotremont, Asger Jorn en Karel Appel richting Cobra. Jan Saverys, die in 1947-48 al een jaar in Parijs studeert aan de Académie de la Grande Chaumière, woont net als Claus in Parijs. Saverys staat er via Claus in contact met andere Cobra-kunstenaars maar evolueert richting de zuiver lyrische abstractie, in de lijn van Hans Hartung en Pierre Soulages. Ook Raveel leert dankzij Claus Karel Appel en Corneille kennen, maar ontwikkelt aan het begin van de jaren vijftig een volstrekt eigen beeldtaal die zou omschreven kunnen worden als een symbiose tussen figuratie en abstractie.



Beschrijving werk:

Nog uitwerken.


 De schilderijenoptocht van 1978 in Machelen a.d. Leie BE, 1978, acryl op doek, 200 x 400 cm,  Museum Arnhem.


Naam: Roger Raveel.
Geboren: Machelen aan de Leie BE, 1921.
Overleden: Machelen aan de Leie BE, 2013.
Nationaliteit: Belgische.
Woon / werkplaatsen:

  • 1921 – 2013, Machelen aan de Leie BE.

Kunstopleiding:

  • 1933 – 1937, Stedelijke Academie, Deinze BE.
  • 1940 – 1941, Stedelijke Academie, Deinze BE.
  • 1942 – 1945, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Gent BE.

Toelagen / residenties:
Actieve periode:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:

  • 1995, In de adelstand verheven als ridder.

Vertegenwoordiging: Stichting Roger Raveel.
Contactpersoon:
Adres:
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, Sculpturen, Muurschilderingen, Tramstel.
Kunstperioden: Modern.
Kunststromingen: 

  • Abstract Figurisme  | EU | 1910 – Heden | Tekeningen, Schilderijen, Sculpturen | Modern, Hedendaags.
  • Lyrisme | FR | 1946 – Heden | Schilderijen | Modern, Hedendaags.

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, …..

Technieken:
Bekende werken:

  • 1970, ‘Tafel met koffiekan’.
  • 1966, Plafondschilderingen kasteel te Beervelde BE.
  • 1977, Muurschildering metrostation, Merode BE.
  • 1989, Muurschildering Loodswezen, Oostende BE.
  • 2003, Tramstel van De Lijn BE.

Projecten / Opdrachten:
Kunstgroepen:

Kunstrelaties:

  • Jan Burssens,
  • Kamiel D’Havé,
  • Pierre Vlerick,
  • Raoul De Keyser | BE 1930 – 2012 BE | Schilderijen | Modern | Abstract Expressionisme.
  • Etienne Elias,
  • Reinier Lucassen,
  • Guy Vandenbranden | BE 1926 – 2014 BE | Schilderijen | Modern | Concretisme.

Invloed van:
Invloed op:


Museumcollecties: 

Overheidscollecties:
Private collecties:

Galerie collecties: 

  • Galerie Clement, Amsterdam NL, Moderne  & Hedendaagse kunst.

Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)
Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 14.07.2017 – 25.11.2017: Callewaert-Vanlangendonck Gallery, Antwerpen BE, Roger Raveel – Hugo Claus – Jan Saverys ‘Vrienden in de kunst’.
  • 8.05.2017: Callewaert Vanlangendonck Collection, Antwerpen BE, ‘Inner Circle: Masters of Belgian Abstraction, een overzicht met werk van belangrijke Belgische kunstenaars

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)


Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:

10.02.2013. 21.35 uur: Canvas TV, Documentaire ‘Roger Raveel: de schilder, de dood & de muze’.
Video / films:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Emailcontact:
Bijgewerkt: 03.01.2012/02.02.2016.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.