Introductie Roland de Jong Orlando (nog uitwerken)

Roland de Jong Orlando maakt gebruik van bepaalde regels om orde te scheppen, zowel in de constructie van zijn beelden als in de verhoudingen. Die regels hanteert hij echter niet als een absoluut gegeven, maar op een speelse manier. In zijn beelden, zowel bij kleine werken als monumentaal werk, gaat Roland uit van oervormen zoals de cirkel, de driehoek, het vierkant en hun ruimtelijke equivalenten. Vandaar dat zijn werk onder de noemer Concretisme valt.


Biografie:

Roland de Jong Orlando is een beeldhouwer, opleidingen bij de Kunstacademie in Tilburg (1987) en Amsterdam (1990) met een groot oeuvre en ervaring met internationaal exposeren. Daarnaast is hij regelmatig curator van tentoonstellingen. In 2014 organiseerde hij Reductive, een ‘reizende’ expositie van 32 geometrisch abstract werkende Nederlandse collega’s in o.a. Polen en Slowakije.

In zijn werk, zowel bij kleine beelden als bij de monumentale, gaat Roland uit van basisvormen zoals de cirkel, de driehoek en het vierkant in allerlei mogelijke varianten.
Bij het ontwerp van zijn beelden gaat hij uit van het materiaal en de mogelijke basisvormen, of het nu om MDF, hout, staal, brons of ander materiaal gaat. Dat materiaal wordt vervolgens in stukken verdeeld tot enkele basiselementen waarmee hij  gaat combineren, organiseren en construeren. De reeks van Fibonacci komt vaak terug in zijn werken. Ondanks het gebruik van slechts een basisvorm, of misschien juist door het gebruik van maar één basisvorm heeft hij grote vrijheid in de uiteindelijke composities. Die worden vooraf niet bedacht of geschetst, maar ontstaan werkende wijs.


Beschrijving werk:

Roland de Jong Orlando maakt gebruik van bepaalde regels om orde te scheppen, zowel in de constructie van zijn beelden als in de verhoudingen. Die regels hanteert hij echter niet als een absoluut gegeven, maar op een speelse manier. Soms moeten die regels dan ook wijken als chaos iets oplevert wat hij esthetisch interessanter vindt. “De eerste ervaring die je opdoet bij het zien van een beeld is van esthetische aard. Het doorgronden van de orde, verhoudingen of  andere regels die de kunstenaar toegepast heeft, is een intellectuele ervaring die pas daarna komt, mogelijkerwijs. Door die intellectuele ervaring kan de esthetische waardering voor het beeld wel intenser worden. Mijn uitgangspunt komt meestal uit de orde: oervormen zoals de cirkel, de driehoek, het vierkant en hun ruimtelijke equivalenten. Dit blijkt al duidelijk uit mijn keuze van materialen: vaak werk ik met rond profiel (buizen, lasbochten) of vierkant profiel (balken).Dit wordt vervolgens in stukken verdeeld tot enkele basiselementen waarmee het grote spel  kan beginnen van combineren, organiseren en manipuleren. De reeks van Fibonacci komt vaak terug in zijn werken.Door slechts een klein aantal van die eenvoudige basiselementen te gebruiken zou dit beeldend principe kunnen gaan werken als een beperking, maar in het spel met die elementen ontstaat er een maximale vrijheid: de uiteindelijke vorm wordt vaak niet van tevoren bedacht, maar gaandeweg ‘ontdekt’. De weer samengevoegde elementen vormen zo uiteindelijk een nieuw geheel, dat meer is dan de som der delen”.

Bij het ontwerpen van de sculpturen is het beeldend principe al duidelijk aanwezig in de materiaalkeuze: meestal gaat het om rond of vierkant profiel, of het nu om hout, staal, brons of ander materiaal gaat. Dat materiaal wordt vervolgens in stukken verdeeld tot enkele basiselementen waarmee het grote spel kan beginnen van combineren, organiseren en manipuleren. Door slechts een klein aantal van die eenvoudige basiselementen te gebruiken (in de meeste beelden zijn het er maar twee) zou dit beeldend principe kunnen gaan werken als een beperking maar in het spel met die elementen ontstaat er een maximale vrijheid: de uiteindelijke vorm wordt vaak niet van tevoren bedacht, maar gaandeweg ‘ontdekt’, waarbij ritme, symmetrie en harmonie de belangrijkste overwegingen zijn. Het spelenderwijs werken zorgt er voor dat het spannend blijft om met die basiselementen om te blijven gaan.


Roland de Jong OrlandoNaam: Roland de Jong Orlando.
Geboren: Schijndel  NL 1961.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1961 – ????, Schijndel NL.
  • ???? – Heden, Amsterdam NL.

Kunstopleiding:

  • 1987, Kunstacademie Tilburg NL.
  • 1990, Kunstacademie Amsterdam NL.

Toelagen:
Residenties:
Kunstreizen:
Functies kunstwereld:

  • Association Art and Culture, Zijpe NL, Voorzitter Sculpture Network.

Onderscheidingen:
Actieve periode:


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon: 
Adres: Burgerweg 8, 1754 KB Burgerbrug NL.
Telefoon: +31(0)226 381274, +31(0)6 52087461.
Email: info@dejongorlando.com.
Website: www.dejongorlando.com.
Emedia:


Kunstvormen: Sculpturen, Schilderijen.
Kunstperioden: Hedendaags.
Kunststromingen:

  • Concretisme | FR/NL | 1930 – Heden | Modern, Hedendaags | Schilderijen, Reliëfs, Beglazing, Muurschildering.
  • Spatial Concretisme | UA | 1945 – Heden | Objecten,  Sculpturen | Modern, Hedendaags.

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, ….

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten: Internationale projecten:

  • 2012, Island of Order in a Sea of Chaos, Haarlem NL.
  • 2009, ‘Music’, symposium, Oudon FR.
  • 2006, ‘Dualidad’, Steel symposium, Comitán, Mexico.
  • 2006, Stone symposium, Rosia Montana, Romania.
  • 2006, Steel symposium, San Luis Potosí, Mexico.
  • 2005, ‘Less is more again’, Wood symposium, Haukivuori, Finland.

In publieke ruimte:

  • 2003, Ontwerp voor monumentaal sculptuur voor gemeente Albrandswaard NL.
  • 2000, Monumentaal sculptuur bij sporthal in Krimpen aan den IJssel NL.
  • 1998, Monumentaal sculptuur as a mark near a municipal building for the city of Meppel.
  • 1997, Monumentaal sculptuur as a celebration of “Freedom” in the city of Heerhugowaard.
  • 1996, Interactive sculptuur op een schoolplein in Zevenaar NL.
  • 1995, Ontwerp monumentaal sculptuur bij de entree van Voorschoten NL.
  • 1994, Ontwerp monument brandweerkazerne in Steenwijk NL.
  • 1992, Ontwerp monument brandweerkazerne in Huizen NL.
  • 1992, Ontwerp interactive sculptuur speelplein school Zevenaar NL.
  • 1991, Monumentaal sculptuur bij entree Heemskerk NL.

Kunstgroepen:

  • Reductive.NL | | NL 2014 | Vier generaties Nederlandse Geometrisch Abstracte kunstenaars.
  • Nederlandse Kring van Beeldhouwers NKVB.
  • AIESM (International Association of Monumental Sculptures  Events) Manager Nederland.
  • Association Art and Culture, Zijpe NL, Voorzitter Sculpture Network.
  • Bergen Artists’ Association (NL).
  • Madi art | AR | Schilderijen, Sculpturen | Modern, Hedendaags | Spatial Concretisme.
  • Arts & Mathesis (NL).

Kunstrelaties:
Leerling en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

  • Stedelijk Museum Alkmaar | Alkmaar NL.
  • Associazione Culturale Arte Struktura, Milaan IT, ‘Formato 20 x 20’.
  • Museo della grafica d’Arte”, Malo IT, ‘La Casabianca’.
  • Mobil Madi Museum | Boedapest HU | Spatial Concretisme | Modern, Hedendaags.
  • Johannesburg, South-Africa, ‘Planet Art’.
  • Brescia IT, ‘Arte e Spiritualità’.
  • Museum Modern Art, Hünfeld DE.

Overheidscollecties:

  • Gemeente Schijndel NL.
  • Gemeente Schagen NL.
  • Gemeente Heemskerk NL.

Private collecties:

  • De Keukenhof, Lisse NL, Sculptuur collectie.
  • Yellow-Fellow |  Woudrichem NL  | Modern, Hedendaags | Abstract.

Galerie collecties:

  • SBK Amstelveen NL.
  • Kunstuitleen Alkmaar / SBK Noord-Kennemerland, Alkmaar NL.
  • Den Heeck centrum voor constructivisme en concrete kunst, Bornem-Hingene BE.
  • 15a – Galerie & Beeldentuin, Lochem NL.

Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2008, Gallery MTA-Madi, Györ, Hungary.

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2017: Galerie T, Middelburg NL, ’17 visies op Geometrische kunst’
  • 2017: Bos Fine Art, Utrecht NL, Tentoonstelling zonder titel TZT011.
  • 2016: Couvent des Cordeliers, Châteauroux FR, ‘RYTHME & GEOMETRIE’.
  • 2014: Kunstverein Langenfeldirhld, Langenveld DE, Concrete Art from the Netherlands – 3 generations – 6 artists.
  • 2014: Galleria El, Elbag, Polen, REDUKTIVE-NL.
  • 2006, Gallery “Verifica 8+1”, Mestre (Venice) IT, “Costruzioni Ritmiche”,
  • 2006, Gallery Marialust, Apeldoorn NL.
  • 2005, SBK Alkmaar NL.
  • 2003, Gallery Nine, Amsterdam NL.
  • 2002, Sculpture Garden De Amsteltuin, Amstelveen NL.

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 27.01.2018 – 04.02.2018: IS-projects, Leiden NL, 10 jaar IS-projects!
  • 2008, University of Rovato, Italy, ‘Pure Strutture’.

Eigen publicaties:
Catalogi:
Boeken:
Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Mailcontact: info@dejongorlando.com  Beste Roland,
Bijgewerkt: 02072014/12112014/16032016/07022017/22022017/25012018.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.