Omschrijving Unovis:

Unovis was een Russische kunstenaarsvereniging, opgericht in 1919. Centraal in de vereniging stond Kasimir Malevitch. In deze groep heeft Kasimir Malevtich zijn ideeën verder ontwikkeld. Andere actieve leden waren El Lissitzky, Yermolayeva, Nina Kogan, Lev Yudin, Ilya Chasnik en Nikolai Suyetin.

De groep is actief gebleven zo lang als Kasimir Malevitch in Vitebsk BY verbleef. In 1922 vertrok het grootste deel van de groep. In Petrograd RU werden nog wel pogingen gedaan om Unovis weer leven in te blazen, maar dat lukte niet. De activiteiten van Unovis werden grotendeels overgenomen door Ginkhuk.

Unovis baseerde zich op het idee van ‘de collectieve arbeid’, samen werken aan de ontwikkeling van de kunst. Unovis wilde het werkterrein van de kunst verbreden traditionele kunst: opzetten van nieuwe kunstvormen, met name door het opzetten van projecten toegepaste kunst: definiëren van een nieuwe nuttigheidsleer, gebruik van de kunst in decoraties, in posters agitprop: opzetten van tentoonstellingen, geven van lezingen over de nieuwe kunst onderwijs: opzetten van nieuwe studieprogramma’s wetenschap: onderzoek / experimenten met kleur en compositie.

Unovis is duidelijk getekend door haar omgeving, de Sovjet-Unie vlak na de revolutie. Unovis werd geleid door een creatief comité (tvorkom), en toen er in andere steden ook Unovis-groepen ontstonden werd het creatieve comitié in Vitebsk BY het Centraal Creatief Comité.

Het Suprematisme was de stroming van Kasimir Malevitch en Unovis, daartegenover stond het Constructivisme van Tatlin en INKHUK. Binnen de objectloze kunst waren de twee stromen in Rusland elkaars tegenpolen, Tatlin en Kasimir Maletvich bestreden elkaar met overgave.

When Marc Chagall founded a revolutionary art school in his native town Vitebsk BY and invited distinguished colleagues to join his faculty. Among these was Kazimir Malevich, who, together with El Lissitzky, soon established an artists’ collective known as the ‘Champions of the New Art’ – or Unovis. This radical group injected new energy and creativity into modern Russian art.
A hundred years on, this international conference returns to this vital but little known period that is often lost within the broader history of Russia’s avant-garde. It charts how distinguished artists, moving from major artistic centres to a small provincial town in present-day Belarus, created a revolutionary educational organisation and artistic movement with departments in cities throughout the Soviet Union. It will investigate how Soviet cultural policy was put into practice in a town far from the cultural hubs of Moscow and Petrograd, while exploring what exactly made this short-lived project so innovative and far-reaching. The fascinating, and at times fraught, interaction between three of of the avant-garde’s most renowned artists – Chagall, Lissitzky and Malevich – is at the heart of this discussion.

The conference will complement the major exhibition CHAGALL, LISSITZKY, MALEVICH. THE RUSSIAN AVANTGARDE IN VITEBSK, 1918-1922 that will be held from 28 March – 16 July 2018 in Paris’s Centre Pompidou.


Naam kunstgroep: Unovis.
Kunststromingen: Suprematisme | UA/RU |1913 – 1930 | Schilderijen | Modern.
Kunstvormen: Schilderijen.


Oorsprong: Vitebsk BY.
Ontstaan: 1919.
Bloeiperiode: 1919 – 1922.
Beëindigd: 1922.


Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email:
Websites:
Emedia:


Manifest:
Eigen publicaties:
Boeken:
Artikelen:
Websites:


Initiators:

  • Kasimir Malevitch | UA 1878 – 1935 RU | Schilderijen | Kubisme, Constructivisme, Suprematisme.

Deelnemers:

  • El Lissitzky | RU 1890 – 1941 RU | Schilderijen, Grafiek, Fotografie | Kubisme, Futurisme, Suprematisme.
  • Yermolayeva.
  • Nina Kogan.
  • Lev Yudin.
  • Ilya Chasnik.
  • Nikolai Suyetin.

Exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)


Nieuwsberichten:

2018: Conference The People’s Art School and Unovis in Vitebsk, Old Library, Pembroke College, Cambridge.


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Bijgewerkt: 08032014/17022015./07072018