Introductie Victor Vasarely:

Victor Vasarely was een Frans-Hongaars kunstenaar en één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Op-Art. Hij werd een van de leidende figuren van de geometrisch  abstracte schilderkunst, die grote bekendheid kreeg in Europa en Amerika in de jaren zestig. Gewoonlijk werkte Victor Vasarely in zwart-wit, latere werken hebben ook kleur. Het effect van de lijnen die hij gebruikte en de manier waarop hij ze gebruikte, was dat het leek alsof alles bewoog. . In zijn geboorteplaats, het Zuid-Hongaarse Pécs HU, en in Boedapest HU zijn musea aan zijn leven en werk gewijd. Ook in het Franse Aix-en-Provence is een Vasarely-museum gevestigd. Hier ligt de nadruk op samenwerking tussen kunst, architectuur en stedenbouwkunde.


Victor Vasarely, Zebra, 1937, 52 x 60 cm. Het werk ‘Zebra’, gemaakt omstreeks 1938, wordt gezien als een van de eerste voorbeelden van Op-Art.


Biografie:

Victor Vasarely, die werd geboren als Győző Vásárhelyi, begon zijn opleiding in 1925 aan de universiteit van Boedapest, waar hij medicijnen studeerde. Hij heeft deze studie afgebroken en begon in 1927 aan de tekenopleiding bij prive-Podolini-Volkmann Academy. Hij studeerde vervolgens vanaf 1928 bij Sándor Bortnyik. Hij zette zijn studie van 1929 tot 1930 voort aan diens atelier, een op Bauhaus-leest geschoeide Sándor Bortnyik’s műhely (workshop), alom erkend als het centrum van Bauhaus studies in Boedapest HU. Hij concentreerde zich op toegepaste grafische kunst en typografische vormgeving. In 1929 schilderde hij zijn blauwe Studie en Groen Study.

In 1930 vertrok  Victor Vasarely naar Parijs FR en was tot 1935 werkzaam als grafisch kunstenaar en creatief consultant bij de reclamebureaus Havas, Draeger en Devambez. Hij begon een systeem te ontwikkelen waarin hij voorwerpen uit het dagelijks leven abstraheerde. Hij experimenteerde met textuureffecten, perspectief, schaduw en licht. Deze  grafische periode resulteerde in werken zoals Zebra’s (1937), schaakbord (1935), en Girl-power (1934).

Zijn interactie met andere kunstenaars waren in die tijd beperkt. Hij speelde met het idee voor de oprichting van een instituut naar het model van műhely Sándor Bortnyik’s en ontwikkelde daar lesmateriaal voor. Van  1942 – 1944 woonde hij, meestal in goedkope hotels, in Saint-Cere in de Lot departement. Tot 1944 vervaardigde hij vooral grafische werken. Hij wilde immers het individualisme in de schilderkunst achter zich laten en kunst betaalbaar maken voor de massa. Het unieke kunstwerk paste zo gezien minder in zijn ideologie dan het goedkopere reproduceerbare beeld. Toch begon hij zich weer op de schilderkunst te richten.

Na de Tweede Wereldoorlog opende hij een atelier in Arcueil FR, een voorstad op ongeveer 10 kilometer van het centrum van Parijs FR. Sinds 1948 bracht Victor Vasarely meestal zijn zomermaanden door in Gordes FR in de Provence-Alpes-Côte d’Azur. De kubuswoningen daar leidde hem naar de samenstelling van de serie werken genoemd  Gordes / Cristal. Hij werkte aan het probleem van de lege en gevulde ruimten op een vlakke ondergrond en de stereoscopische weergave. Vanuit zijn Gordes werken ontwikkelde hij tussen 1951 -1955 zijn kinematische beelden, bovenop acryl ruiten dynamische, bewegende indrukken, afhankelijk van het gezichtspunt. In de zwart-wit periode heeft hij de frames gecombineerd in een enkel scherm door de omzetting van photographies in twee kleuren.

Tussendoor ontwierp hij in 1954 samen met de architect Carlos Raúl ‘Villanueva Hulde aan Malevitsj’ een keramische wand beeld van 100 m² van de universiteit van Caracas, Venezuela. Vanaf 1955 maakte hij meerdere grote kunstwerken die tot doel hadden de architectuur en/of het stadsbeeld een positieve impuls te geven. Het betrof muurschilderingen en reliëfs in keramiek en aluminium. Deze kunstvormen vond hij zeer geschikt voor de openbare ruimte en daarom zichtbaar voor een groot publiek.

Opvallend was zijn streven om ook de ruimtelijke kunst en kinetische kunst reproduceerbaar te maken. Op 2 maart 1959, patenteerde Victor Vasarely zijn methode van unites plastiques. Permutaties van geometrische vormen gesneden uit een gekleurd vierkant en daarna herschikt. Hij werkte met een strikt omschreven palet van kleuren en vormen (drie rode, drie groenen, drie blauwe, twee violen, twee geel, zwart, wit, grijs, drie cirkels, twee pleinen, twee rhomboidei, twee lange rechthoeken, een driehoek, twee ontleed cirkels, zes ellipsen) die hij later vergroot en genummerd. Uit dit plastische alfabet, begon hij seriële kunst, een eindeloze permutatie van vormen en kleuren uitgewerkt door zijn assistenten.

Onderstussen vestigde hij zich in 1961 zich in Annet-sur-Marne (Seine-et-Marne departement). In 1963, presenteerde Victor Vasarely zijn palet aan het publiek onder de naam van ‘Folklore planetaire’. 1965 Hommage à l’Hexagone, (De Hulde aan de zeshoek) De Vega serie bestaat uit eindeloze transformaties van inkepingen en opluchting het toevoegen van kleur variaties, het creëren van een eeuwigdurende mobile van optische illusie. In 1965 werd werk van Victor Vasarely opgenomen in het Museum of Modern Art tentoonstelling ‘The Responsive Eye’. Zijn Vega serie speelt met bolvormige zwelling-grids die een optische illusie creert van volume. Op 5 juni 1970, opende Victor Vasarely zijn eerste museum met meer dan 500 werken in een renaissance paleis in Gordes HU (gesloten in 1996).

Een tweede grote onderneming was het bouwen van het museum Vasarely in Aix-en-Provence FR, ontworpen door Victor Vasarely zelf. Het werd geopend in 1976 door de Franse president Georges Pompidou. Ook in 1976 werd zijn grote kinematische object Georges Pompidou geïnstalleerd in het Centre Pompidou in Parijs FR.

Het Vasarely Museum gevestigd bij zijn geboorteplaats in Pecs, HU, werd opgericht met een grote schenking van werken van Victor Vasarely.

In 1982 maakte hij 154 zeefdrukken die door de kosmonaut Jean-Loup Chretien aan boord van de Frans-Russische ruimtevaartuig Salyut 7 werden meegenomen. Later werden zij verkocht. De opbrengst ging naar Unicef. In 1987 werd het tweede Hongaarse Vasarely museum gevestigd in Zichy Palace in Boedapest  HU met meer dan 400 werken.


Kunstwerk van Vasarely in de stad Pécs.


Naam: Victor Vasarely, geboren Győző Vásárhelyi.
Geboren: 09.04.1908, Pécs HU.
Overleden: 15.03.1997, Parijs FR.
Nationaliteit: Hongaarse, 1930 Franse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1908 – 1930, Pécs HU, Boedapest HU.
  • 1930 – 1942, Parijs FR.
  • 1942 – 1945, Saint-Cere, Lot departement FR.
  • 1945 – 1961, Arcueil bij Parijs FR.
  • 1961 – 1997, Annet-sur-Marne, Seine-et-Marne departement FR.

Kunstopleiding:

  • 1925 – 1927, Universiteit van Boedapest HU (medicijnen).
  • 1927 – 1928, Privé Volkmann Podolini Academy (tekenopleiding).
  • 1928 – 1930, Sándor Bortnyik (Bauhaus studie).

Toelagen:
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:

  • ????, Gold Medal at the Milan Triennale.
  • ????, Art Critics Prize, Brussels.
  • 1970, French Chevalier de L’Ordre de la Légion d’honneur.
  • 1964, Guggenheim Prize.

Actieve periode:


Vertegenwoordiging: Fondation Vasarely.
Contactpersoon: Pierre Vasarely (Voorzitter)
Adres: 1 avenue Marcel Pagnol, 13090 Aix-en-Provence FR.
Telefoon: +33 (0) 442 200 109.
Email:
Website: www.fondationvasarely.fr.
Emedia: www.facebook.com/Fondation-VASARELY


Victor Vasarely


Kunstvormen: Schilderijen, Grafiek, Sculpturen, Tekeningen.
Kunststromingen:

  • Concretisme | FR/NL | 1930 – Heden | Modern, Hedendaags | Schilderijen, Reliëfs, Beglazing, Muurschildering.
  • Spatial Concretisme | UA | 1945 – Heden | Objecten, Sculpturen.
  • Op-Art | FR | 1963 | Schilderijen, Sculpturen.
  • Orphisme | FR | 1910 – 1913 | Schilderijen.

Kunstfasen:

  • 1925 – 1930, Studieperiode.
  • 1930 – 1944, Grafische periode.
  • 1945 – 1950, Concrete periode.
  • 1951 – 1955, Kinematische periode.

Technieken:
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:


Kunstgroepen:
Kunstrelaties:

Leerling van en/of invloed van:
Leraar van en/of invloed op:


Museumcollecties:

  • Vasarely Museum, Budapest HU.
  • Victor Vasarely Museum, Pecs, Hongarije HU.
  • Vasarely Foundation and Museum, Aix-en-Provence FR.
  • Art Institute of Chicago (AIC), Chicago US.
  • Centre Pompidou, Parijs FR.
  • Dallas Museum of Art, Texas US.
  • Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington DC, US.
  • Museum of Fine Arts, Boston US.
  • Museum of Modern Art, New York City US.
  • National Galleries of Scotland, Edinburgh GB.
  • Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, New York US.
  • Art Gallery of New South Wales, Sydney, AU.
  • Bilbao Fine Arts Museum, SP.
  • Block Museum of Art at Northwestern University, Illinois US.
  • Calderara Foundation Collection, Milan IT.
  • Cleveland Museum of Art, Ohio US.
  • Currier Gallery of Art, New Hampshire.
  • DePaul University Museum, Chicago US.
  • Haifa Museum, Haifa, IL.
  • Harvard University Art Museums, Massachusetts US.
  • Indianapolis Museum of Art, Indiana US.
  • Los Angeles County Museum of Art US.
  • Minneapolis Institute of Arts, Minnesota US.
  • Museo Nacional de Bellas Artes, Buenos Aires, AR.
  • Museum of Modern and Contemporary Art, Rijeka, Croatia.
  • Muzeum Sztuki, Lodz, PL.
  • National Gallery of Victoria, AU.
  • North Carolina Museum of Art US.
  • Royal Museums of Fine Arts of Belgium.
  • San Jose Museum of Art, California. BE.
  • Tate Gallery, London, UK.

Overheidscollectie:
Private collecties:

Galerie collecties:

  • Galerie De Rijk, Den Haag NL, Concrete kunst & Zero/Nul kunst.

Exposities: (Solo / Duo / Groep)

  • 2018: Museum Wilhelm Morgner, Art Room Schroth, Soest DE, ‘Painting Black’ (G).
  • 2017: Stedelijk Museum Schiedam NL, Eye Attack, ‘Op Art en kinetische kunst’.
  • 2016: Couvent des Cordeliers, Châteauroux FR, ‘RYTHME & GEOMETRIE’.
  • 2014: Museum van Elsene BE, Vasarely, Hommage.

Eigen publicaties:

  • ????, Association Vasarely, Aix-en-Provence, Victor Vasarely.

Catalogi / boeken:

  • 1974, A Decade of Sculpture: the New Media in the 1960’s, The Art Alliance Press, Associated University Presses, Busch, Julia M.,
  • 2005, Vasarely, Taschen, Holzhey, Magdalena.
  • 2004, Vasarely, New York: George Braziller, Robert C. Morgan.
  • 1976, Faenza-Goldmedaille für SUOMI, Artis 29: 8.
  • 1968, Fran Origins and Development of Kinetic Art, Studio Vista and New York Graphic Society, K. Popper.

Artikelen:

  • 2008, Culture+Travel magazine feature about the Vasarely Foundation in Aix.

Radio / televisie:
Video / films:
Websites:


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright, Amsterdam NL.
Bijgewerkt: 04112012/10102013/30012015/30112015/04022016/3001201720022018.


 Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.