Introductie:

Wassily Kandinsky was een Russisch-Franse kunstschilder en graficus. Zijn schilderstijl behoorde aanvankelijk tot het Expressionisme, soms ook wel gerekend tot het Symbolisme. Wassily Kandinsky was een van de schilders die vorm en filosofische ondergrond gaf aan de Abstracte kunst in het eerste kwart van de twintigste eeuw. Wassily Kandinsky was aanvankelijk als jurist verbonden aan de Universiteit van Moskou RU.


Wassily Kandinsky, Geel, rood, blauw, 1925, Olie op doek, 127 x 200 cmWassily Kandinsky, Geel, rood, blauw, 1925, Olieverf op doek, 127 x 200 cm.


Biografie:

Wassily Kandinsky  had rechten en economie gestudeerd aan de universiteit van Moskou RU. Hij was nog werkzaam als jurist aan de Universiteit van Moskou RU toen bij een bezoek aan Parijs FR een tentoonstelling over Franse schilderkunst zijn interesse in de beeldende kunst zo groot werd dat hij op dertigjarige leeftijd een professoraat in de rechten weigerde om schilderkunst te kunnen studeren.

In 1895, op een expositie in Moskou RU, stond hij vol bewondering voor het schilderij de ‘Korenschelf’ van Claude Monet, waarbij hij zich afvroeg “…Waarom zou de emancipatie van de kleur niet kunnen samengaan met de bevrijding van de vorm?…”.

In 1896 vertrok hij naar München DE. Daar studeerde hij eerst twee jaar aan de Anton-Azbé-school en daarna aan de Akademie der Bildenden Künste. Hier werd hij al snel opgenomen in de atmosfeer van art-nouveau en jugendstil die deze stad in zijn ban hield.

In 1901 was Wassily Kandinsky één van de grondleggers van de kunstenaarsgroep de Phalanx en richtte na een jaar de Phalanx-Malschule op. Tussen 1903 en 1908 maakte Wassily Kandinsky vele reizen, onder meer Nederland, Rusland, Frankrijk, Italië en Zwitserland.

In 1905 heeft Wassily Kandinsky deelgenomen aan de tentoonstelling van ‘de Onafhankelijken’, op het Salon d’Automne in Parijs FR.

Wassily Kandinsky vestigde zich in 1908 in München DE. In deze stad trof hij de kunstenaars Alexej Jawlensky, Marianne Werefkin, Franz Marc en later ook August Macke. Een jaar later in 1909 werd Kandinsky voorzitter van de kunstenaarsgroep ‘Neue Künstlervereinigung München’ tot 1911.

Tot 1909 schilderde Wassily Kandinsky vooral Russische scenes, legenden, portretten en landschappen in olieverf en tempera. Ook maakte hij houtsnedes, schreef gedichten en maakte ontwerpen voor het toneel.

In Murnau DE, waar hij met zijn gezellin in 1910 verbleef, zou hij definitief de abstracte kunst ontdekt hebben. Hij kwam er op een dag zijn studio binnen, en kon geen enkel onderwerp herkennen op zijn schilderij, enkel vormen en kleuren – “…Ik bevond me onverwacht voor een schilderij van een onbeschrijfelijk overweldigende schoonheid. Verbaasd bleef ik staan, gefascineerd door dit werk … Het schilderij had geen onderwerp, het stelde geen enkel herkenbaar object voor, het was uitsluitend samengesteld uit lichtende kleurvlekken …” – tot hij zich realiseerde dat het op zijn kant stond.

Zijn eerste puur abstracte werk schilderde hij in 1910 waarmee hij als één van de grondleggers van de abstracte-kunst beschouwd kan worden.

In 1911 resulteerde een splitsing in de ‘Neue Künstler Vereinigung’ tot een afscheidingsbeweging van Wassily Kandinsky, Franz Marc en Münter, tot de oprichting van ‘Der Blaue Reiter’, genoemd naar een eerder schilderij van Wassily Kandinsky. Der Blaue Reiter was ook de naam van de door deze groep uitgegeven almanak. Een historische tentoonstelling vond plaats in december 1911 in de Thannhauser Gallery in München met werken van Wassily Kandinsky, Franz Marc, Macke, Campendonck, Münter, Schönberg en anderen.

In zijn boek ‘Über das Geistige in der Kunst’ van 1912 formuleerde Wassily Kandinsky de ideeën die hem geobsedeerd hadden sinds zijn dagen als student in Rusland. In het boek stelde hij  dat kleur en klank psychologische effecten hebben op de menselijke ziel en stelde hij een klankkleurtheorie op, die een grote invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de twintigste-eeuwse kunst. Volgens hem spreekt iedere kleur een eigen taal met een eigen expressie en zit in elke kleur en vorm een ziel. Verschillende kleuren samen zullen een innerlijke beleving bij de beschouwer bewerkstelligen, zoals ook de verschillende klanken in muziek, die samen een harmonieus geheel vormen, een innerlijke beleving bij de luisteraar opwekken. Deze krachtige uitwerking die kleur en klank hebben op de menselijke psyche, noemde hij ‘innerlijke klank’ of ‘Selische Vibration’.

In 1913 nam hij deel aan de Eerste Duitse Herfstsalon in Berlijn DE.  Na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog ging Wassily Kandinsky terug naar Moskou in Rusland in 1914 waar hij leraar werd in 1917. In 1918 werd Kandinsky professor aan het staatsatelier in Moskou en in 1921 behoorde Kandinsky tot de oprichters van de Academie der Kunstwetenschappen in de Russische hoofdstad. Zijn werk onderging ondertussen een grote verandering. Abstractie deed zijn intrede en gingen figuren en herkenbare landschappen vervangen.

In de jaren twintig was zijn werk volledig abstract geworden. De warme kleuren waren vervangen door een koelere, afstandelijker ogende stijl. Vanaf 1922 was hij weer in Duitsland waar hij lessen gaf aan het Bauhaus, waar hij het contact met Paul Klee hernieuwde. Hier begon zijn meest productieve periode die hij zelf verwoordde als “de tijd, gekarakteriseerd door een ‘lyrisch geometrisme’.

In 1922 realiseerde hij voor de ‘Jurifreie Kunstausstellung’ van Berlijn een monumentaal decor over de 4 muren van het Salon. Dit kunstwerk werd gereconstrueerd in het Nationaal Museum voor Moderne Kunst (M.N.A.M.) van Parijs, in 1977.

In 1924 stichtte hij met Lyonel Feininger, Paul Klee en Alexej von Javlenski een nieuwe kunstenaarsgroep op: ‘Die Blauen Vier’. Hij verhuist in 1925 mee met het Bauhaus naar Dessau.

Naast talloze van zijn theoretische beschouwingen die in de ‘Bauhaus-Bücher’ verschijnen, publiceert hij in 1926 ook zijn ‘Punkt und Linie zu Fläche’.

In 1928 verkreeg Wassily Kandinsky de Duitse nationaliteit.

Op de Internationale Tentoonstelling voor Architectuur te Berlijn in 1931 creëerde hij de grote muurpanelen in keramiek voor de Muziekzaal van het Mies van der Rohe-huis.

In 1933 moest hij evenals Paul Klee Duitsland verlaten. Het Bauhaus, dat een jaar daarvoor nog was overgeplaatst naar Berlijn werd datzelfde jaar door de Gestapo gesloten. Hij vertrok naar Frankrijk, waar hij de Franse nationaliteit aannam en met zijn jonge vrouw Nina in Neuilly-sur-Seine ging wonen.

In 1944 schilderde hij zijn laatste werk ‘Getemperd élan’. Wassily Kandinsky overleed in Neuilly-sur-Seine FR op 13 december 1944 aan de gevolgen van atherosclerose, een vaatziekte.


Wassily Kandinsky Black spot, 1912, The State Russian Museum St.Petersburg RU Wassily Kandinsky Black spot, 1912, The State Russian Museum St.Petersburg RU.


Beschrijving werk:

Nog uitwerken.


Wassily Kandinsky, Merry Structure, Olieverf op doek, 70 x 100. Wassily Kandinsky, Merry Structure, Olieverf op doek, 70 x 100 cm.


Naam: Wassily Kandinsky (Vasili Vasiljevitsj Kandinski).
Geboren: Moskou RU, 1866.
Overleden: 13.12.1944, Neuilly-sur-Seine FR.
Nationaliteit: Russische, 1929 Duitse, 1933 Franse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1866 – 1896, Moskou RU.
  • 1896 – 1908, ??????
  • 1908 – 1914, Munchen DE.
  • 1914 – 1922, Moskou RU.
  • 1922  – 1925, Duitsland,
  • 1925 – 1932, Weimar DE.
  • 1932 – 1933, Dessau DE / Berlijn DE?
  • 1933 – 1944, Neuilly-sur-Seine FR. Bij Parijs FR

Kunstopleiding:

  • ???? – 1896, Economie- en rechten Universiteit van Moskou RU.
  • 1896 – 1898, Anton-Azbé-school München DE.
  • 1898 – ????, Akademie der Bildenden Künste München DE.

Toelagen:

Residenties:

Studiereizen:

Functies kunstwereld:

  • 1893 – ????, Docent rechten Universiteit Moskou RU.
  • 1918 – ????, Professor Staatsatelier Moskou RU.
  • 1921, Een van de oprichters  Academie der Kunstwetenschappen Moskou RU.
    1921- ????, Docent Bauhaus Berlijn DE.

Onderscheidingen:

Actieve periode:


Vertegenwoordiging:
Contactpersoon:
Adres:
Telefoon:
Email:
Website:
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, Grafiek.
Kunstperioden: Modern.
Kunststroming:

  • Abstract Expressionisme | US/EU | 1905 – Heden | Schilderijen, Sculpturen | Modern, Hedendaags
  • (lyrisch Geometrisme)

Kunstfasen:

  • 1896 – 1898, Studieperiode.
  • ???? – 1909, Experimentele fase & Figuratief.
  • ???? – ????, Abstract Expressionisme.Fauvisme?
  • 1914 – 1944, Abstractie, Lyrisch Geometrisme.

Technieken:
Bekende werken:

  • 1925, ‘Geel, rood, blauw’, Olieverf op doek, 127 x 200 cm.

Projecten / opdrachten:

  • 1931, Muziekzaal van het Mies van der Rohe-huis, Berlijn DE, muurpanelen in keramiek.
  • 1922, Monumentaal decor ‘Jurifreie Kunstausstellung’ van Berlijn DE. Gereconstrueerd in het Nationaal Museum voor Moderne Kunst, Parijs FR, in 1977.

Kunstgroepen:

  • 1901 -1904, Phalanx, München DE.
  • 1911 – ????, Der Blaue Reiter, München DE.
  • 1909 – 1911, Neue Künstlervereinigung München DE.
  • 1924 – ????, Die Blauen Vier. (Lyonel Feininger, Paul Klee, Alexej von Javlenski).
  • 1936 – ????, Dimensionisten | INT | 1936.

Kunstrelaties:

  • Campendonck.
  • Robert Delaunay | FR 1885 – 1941 FR | Schilderijen | Modern | Kubisme, Orphisme.
  • Waldemar Hecker.
    Wilhelm Hüsgen.
  • Alexej von Jawlensky.
  • Lyonel Feininger.
  • Paul Klee | DE 1879 – 1940 CH | Schilderijen | Modern | Abstract Divers.
  • Rolf Niczky.
  • Marianne Werefkin.
  • Franz Marc | DE 1880 – 1916 FR| Schilderijen | Modern | Abstract Expressionisme.
  • August Macke.
  • Münter.
  • Alexander Rodchenko | RU 1891 – 1956 RU | Sculpturen, Schilderijen, Foto’s | Modern| Constructivisme.
  • Schönberg.
  • Michel Seuphor |BE 1901 – 1999 FR |Schilderijen | Modern | Neoplasticisme.

Invloed van:

Invloed op:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:

Private collecties:

Galerie collecties:


Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 24.05.2017 – 24.09.2017: LACMA (Los Angeles County Museum of Art) Los Angeles US, Form in Fragments: Abstraction in German Art, 1906-1925.
  • 19.06.2015 – 27.09.2015: Zentrum Paul Klee, Bern CH, Klee & Kandinsky.
  • 08.03.2013 – 30.06.2013: Museum voor Oude en Moderne Kunst Brussel NL, Kandinsky & Russia.
  • 26.05.2013: 14:00 uur Gemeentemuseum Den Haag NL. Kunst op Zondag: Wassily Kandinsky.
  • 2009, Kandinsky, Tate Gallery, Londen GB.
  • 2009, Kandinsky, Centre Georges Pompidou, Parijs FR.
  • 2009, Guggenheim New York US.
  • 2006, Kandinsky the path to abstraction’, Groninger Museum, Groningen NL.
  • 2005, Van Kirchner tot Kandinsky, Gemeentemuseum Den Haag, Den Haag NL.
  • 1998, Kandinsky, De grote doorbraak rond 1913.

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 1911, Thannhauser Gallery, München DE  samen met Franz Marc, Macke, Campendonck, Münter, Schönberg en anderen.

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 20.09.2012 – 22.09.2012: Symposium over de impact van Kandinsky’s boek ‘Über das Geistige in der Kunst’.
  • 13.03.2012: Luister- en kijkspektakel op Vrijthof Maastricht NL: ‘De Schilderijententoonstelling van Mussorgsky’.
  • 1913, Eerste Duitse Herfstsalon, Berlijn DE.
  • 1905, Salon d’Automne in Parijs FR, ‘de Onafhankelijken’.

Eigen publicaties:

  • 1912, Manifest ‘Über das Geistige in der Kunst’.
  • Der Blaue Reiter, Über das Geistige in der Kunst insbesondere in der Malerei.

Catalogi:
Boeken: 

  • 1912, München DE: Piper.
  • 1926, Punkt und Linie zu Fläche.
  • 1991, Berlin DE, Sturm Verlag.
  • 1991, Het abstracte in de kunst.
  • 2012, Wassily Kandinsky, ‘Revolutie in de schilderkunst’, Hako Düchting, Taschen.

Artikelen:
Radio / televisie:
Video / film:
Websites:


Eigen citaten: 


Nieuwsberichten:


Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: Stichting Pictoright Amsterdam NL.
Emailcontact:
Bijgewerkt: 30.11.2013/28.12.2013/29.12.2014/08.08.2016/18.05.2017.


.Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.


Reacties

Wassily Kandinsky | RU 1866 – 1944 FR | Schilderijen, Grafiek | Modern | Abstracte Expressionisme — Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *