Introductie:

De plaatsing van de elementen in zijn werk lijken zorgvuldig geregisseerd, toch zijn de vorm- en kleurelementen intuïtief op het doek beland. Hun onderlinge relatie geeft duidelijkheid. Een tastbare leegte, nog benadrukt door de verfhuid, het wit, dat het licht vasthoudt of het zwart, dat het licht in zich bergt. De emotionele beleving is daarbij niet verdwenen. De imperfecties en zichtbare overschilderingen verlenen het werk het voor Wim Biewenga zo kenmerkende en persoonlijke karakter.


Wim Biewenga, z.t. olieverf op doek, 40 x 40 cm, 2014 Wim Biewenga, zonder titel.


Biografie:

In het vroegere werk van Wim Biewenga was het verhaal of een gebeurtenis het vertrekpunt, van waaruit een andere wereld, een beeld werd opgebouwd. Tijdens zijn zoektocht naar een meer compositorische helderheid en leegte zijn de figuraties verdwenen en worden de beelden abstracter.
Aanvankelijk was zijn fascinatie voor de rechtlijnige structuur van het landschap nog zijn vertrekpunt, maar allengs zijn ook de horizon en het landschappelijke verdwenen. De geometrische vormen, kleurvlakken en lijnen geven hem de mogelijkheid de emotie vast te houden, terwijl er verder niets gebeurt. Er is alleen ruimte en stilte. De spaarzame elementen, die vanuit de periferie het veld binnendringen, vaak ook al aanwezig in zijn eerdere schilderijen, suggereren dat de beeldvorming ook buiten het schilderij voortgaat. Het werk blijft sensitief door de traceerbare sporen van die zoektocht: de potloodlijntjes en de voor Wim Biewenga zo kenmerkende gevoeligheid van de verfhuid. Voor de toeschouwer geeft dit weer de mogelijkheid om de gedachtegang van de kunstenaar te volgen en om de confrontatie met de ruimte in het schilderij aan te gaan.

Wie vooral ouder werk van Wim Biewenga  kent, wordt behoorlijk op het verkeerde been gezet door zijn recente schilderijen, tekeningen en objecten. Toch zijn de veranderingen die in  de loop der jaren plaatsvonden minder vreemd dan ze misschien lijken. De kunstenaar hield zich altijd intensief bezig met vormonderzoek. Hij experimenteert graag en veel met diverse beeldmiddelen. Dialogen met verf, experimenten met beelddragers, het openbreken van de beperkingen van het platte vlak en ruimtelijke verkenningen resulteerden in beeldende kunst waarin hij steeds verschillende kanten van dezelfde medaille laat zien. Aanvankelijk  manifesteerde Biewenga zich vooral als  de kunstenaar met een sterke  fascinatie voor lyrisch abstracte schilderkunst. In  zijn recente werk is daar weinig van overgebleven. Ook  de verhalende benadering, die zich in ouder werk op verschillende niveaus openbaarde, is verdwenen. De focus van de kunstenaar is steeds verder opgeschoven naar het opbouwen van evenwichtige, abstracte composities waarin de intuiteve benadering van weleer heeft plaatsgemaakt voor een doordachte manier van bouwen en construeren. Tegenwoordig denkt Biewenga voornamelijk in structuren. Als er al sprake is van een emotionele component, dan wordt die veel nadrukelijker dan vroeger streng geregisseerd. Alle overdaad aan middelen en effecten wordt uitgebannen.

Feitelijk doet Wim Biewenga, wat de meeste kunstenaars doen. Hij laat zich leiden door behoefte aan onderzoek, door materiële, formele en picturale verkenningen. Als gevolg daarvan blijft zijn werk zich verder ontwikkelen en  vernieuwen. Nieuwe ontdekkingen, vondsten en bevindingen worden beeld bepalend. Dit neemt niet weg dat ze voortkomen uit het werk dat de kunstenaar in  het verleden maakte. Via dunne lijnen blijven ze verbonden met die persoonlijke ontwikkeling. Het belangrijkste is dat de kunstenaar verder wil. Hij  wordt  gedreven door een drang om te weten wat er allemaal mogelijk is. Die instelling  impliceert  dat hij de gewenning steeds een stap voor blijft. Met een slag om de arm kan zijn recente werk zakelijker en geometrisch abstract genoemd worden. Toch is de emotionele beleving niet verdwenen.  Die manifesteert zich nu echter vooral in kleurgebruik en verfhuid.

Wim Biewenga exposeerde ondermeer in het Mondriaanhuis in Amersfoort NL en Museum Belvédère in Heerenveen NL.


Wim Biewenga, zonder titel, 2007, olie op paneel, 30.5 x 49 cm Wim Biewenga, zonder titel, 2007, olie op paneel, 30.5 x 49 cm.


Beschrijving werk:

In het vroegere werk van Wim Biewenga was het verhaal of een gebeurtenis het vertrekpunt,
van waaruit een andere wereld, een beeld werd opgebouwd. Tijdens zijn zoektocht naar een
meer compositorische helderheid en leegte zijn de figuraties verdwenen en worden de beelden abstracter.

Aanvankelijk was zijn fascinatie voor de rechtlijnige structuur van het landschap nog zijn vertrekpunt, maar allengs zijn ook de horizon en het landschappelijke verdwenen.
De geometrische vormen, kleurvlakken en  lijnen geven hem de mogelijkheid de emotie vast
te houden, terwijl er verder niets gebeurt. Er is alleen ruimte en stilte.

De spaarzame elementen, die vanuit de periferie het veld binnendringen, vaak ook al aanwezig
in zijn eerdere schilderijen, suggereren dat de beeldvorming ook buiten het schilderij voortgaat.
Het werk blijft sensitief door de traceerbare sporen van die zoektocht: de potloodlijntjes en de voor Wim Biewenga zo kenmerkende gevoeligheid van de verfhuid.


Wim Biewenga, 2013, WB V10Wim Biewenga,  2013,  WB V10


Wim BiewengaNaam: Wim Biewenga.
Geboren: ’t Zandt NL, Groningen, 1939.
Nationaliteit: Nederlandse.
Woon / werkplaatsen:

  • 1939 – ????, ’t Zandt NL.
  • ???? – Heden, Havelte NL.

Kunstopleiding: Autodidact.
Toelagen
Residenties:
Studiereizen:
Functies kunstwereld:
Onderscheidingen:
Actieve periode:


Vertegenwoordiging: 
Contactpersoon: 
Adres: van Helomaweg 31, 7971 PW Havelte NL.
Telefoon: +31(0)521 341033.
Email: biewenga-booij@planet.nl.
Website: www.wimbiewenga.nl.
Emedia:


Kunstvormen: Schilderijen, Constructies.
Kunstperioden: Hedendaags.
Kunststromingen:

Kunstfasen:

  • ???? – ????, Studieperiode.
  • ???? – ????, …..

Technieken: Olieverf op doek of paneel, houtconstructies.
Bekende werken:
Projecten / opdrachten:
Kunstgroepen:
Kunstrelaties:
Leraar van / invloed op:
Leerling van / invloed van:


Museumcollecties:

Overheidscollecties:

  • Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag NL.

Private collecties:

Galerie collecties:

  • Jan van Hoof Galerie, Den Bosch NL. Moderne Kunst.
  • Livingstone gallery, Den Haag NL.
  • William Wauters Galerie & Beeldenbos, Oosteeklo BE.
  • Kunst centrum Haarlem, Haarlem NL.
  • SM’s Kunstuitleen, Den Bosch NL.

Museumexposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 06.11.2016 – 04.12.2016: Stedelijk Museum Assen NL, ‘Elementaire Beelding’ Proposities van 8 kunstenaars.
  • ????, Museum Coopmanshûs, Franeker NL.
  • 2014, Museum Belvédère, Heerenveen NL, Kabinetpresentatie.
  • 2011, Mondriaanhuis, Amersfoort NL, ‘één plus één plus één’.
  • ????, Museum Flehite, Amersfoort NL.

Galerie exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 15.10.2017 – 19.11.2017: Galerie Hoogenbosch, Gorredijk NL, Wim Biewenga, Schilderijen (D).
  • 02.02.2017 – 12.03.2017: LaKaserna, Bad Nieuweschans NL, Wim Biewenga schilderijen, objecten en tekeningen, Anna Rudolf tekeningen, foto’s.
  • 06.09.2015 – 11.10.2015: Galerie Willem Wauters, Oosteeklo BE, Wim Biewenga ‘Recent werk’.
  • 004.09.2014 – 12.10.2014: LaKaserna, Bad Nieuweschans NL, Wim Biewenga, ‘Duidelijke dingen zijn een troost’.
  • 27.04.2014 – 18.05.2014: Jan van Hoof Galerie, Den Bosch NL, Intuïtie, constructie en emotie & Sprekende verf.
  • 2013, Jacoba Wijk, Wehe den Hoorn NL.
  • 2013, Galerie William Wauters, Oosteeklo BE.
  • 2013, Jolanda Meulendijks, Amersfoort NL, ‘Kunst in de vensterbank’.
  • 2012, Jan van Hoof Galerie, Den Bosch NL.
  • 2012, Galerie Anderwereld, Groningen NL.
  • 2011, Grenzeloos kunst verkennen, De Wijk / IJhorst NL.
  • 2011, Livingstone Gallery, Den Haag NL, ‘about a road’
  • 2010, Jan van Hoof Galerie, Den Bosch NL.
  • 2010, Galerie William Wauters, Oosteeklo BE.
  • 2010, Livingstone Gallery, Den Haag NL, Óver de lijn’.
  • 2008, Galerie William Wauters, Oosteeklo BE, ‘twee uit Groningen’.
  • 2008, Jan van Hoof Galerie, Den Bosch NL.
  • 2007, Livingstone Gallery, Den Haag, ‘jonge jaren, nieuw werk’.
  • 2007, Jan van Hoof Galerie, Den Bosch, ‘Beelden in Beeld’.
  • 2007, Livingstone Gallery, Den Haag NL.
  • 2007, Galerie Jacoba Wijk, Wehe den Hoorn NL.
  • 2007, Jan van Hoof Galerie, Den Bosch NL.
  • 2007, Prentwerk, Groningen NL.
  • 2005, Galerie William Wauters, Oosteeklo BE.
  • 2004, Livingstone Gallery, Den Haag NL, ‘Der Winter ist aus’.

Overige exposities: (Solo / Duo / Groep / ?)

  • 2015, Symposion, Gorinchem NL.
  • 2013, RAI Amsterdam NL, Jan van Hoof Galerie.
  • 2013, Gemeentehuis Westerveld NL.
  • ????, Amstelkerk, Amsterdam NL, Weningen .

Eigen publicaties:

  • 1993, ‘Reizen binnen jezelf 1991-1993’, uitgave Wim Biewenga.

Catalogi:

  • 1993,  ‘Schrift-beeld-schrift’ catalogus, uitgave Stichting Amante.

Boeken:

  • 2014, Wim Biewenga, ‘Over een weg’, werk 2004 – 2011, Timmer Art Books.
  • 2011 ‘Colour Matters’, uitgave K09 Groningen NL.
  • 2010 ‘Conservatoren buiten dienst’ uitgave Museum Belvédère.
  • 2009, ‘Wahlverwantschaft’, uitgave  Bouwfonds/Museum Belvédère.
  • 2004, ‘Wim Biewenga’, uitgave William Wauters.
  • 2002, ‘Niets bij voorbaat’, uitgave Kwadrant Art.
  • 2000, ‘Wim Biewenga’, uitgave Jan van Hoof.
  • 1995, ‘Aan alles voorbij’, uitgave Coopmanshûs, e.a.

Artikelen:

  • 2013, Meppeler Courant,  Wim Biewenga, Gemeentehuis Westerveld.
  • 2013, Kunstpraat, de tastbare leegte van Wim Biewenga.
  • 2013, ‘Als er niks staat, zegt het ook niks’, Illand Pietersma, Dagblad v.h. Noorden.
  • 2013, ‘Wim Biewenga blijft de gewenning een stap voor’, Wim van der Beek, Meppeler courant.
  • 2012, Wim Biewenga, Uitgave museum Belvédère, Pamflet.
  • 2011, Boekrecensie Kunstforum Noord, Dirk Siersema, Groningen NL.

Radio / televisie:
Video / film: http://youtu.be/i-uHOebrg6w.
Websites: www.wimbiewenga.nl.


Eigen citaten:


Nieuwsberichten:

  • 15.01.2012: Feestelijke afsluiting één plus één plus één in Mondriaanhuis

Bronnen: Zie publicaties en websites.
Copyright: 09.09.2014,  Akkoord ontvangen kunstenaar.
Emailcontact: biewenga-booij@planet.nl Beste Wim,
Bijgewerkt: 04092014/09092014/04022016/10102017.


Vaak worden alleen de belangrijkste collecties, exposities, publicaties e.d. weergegeven.