Omschrijving ZERO-Group:

De Duitse ZERO-Group ontstond doordat drie jonge Duitse kunstenaars: Heinz Mack, Otto Piene en Günther Uecker. Zij wilden zich losmaken van de pessimistische tijdgeest en de ellendige sfeer van na de oorlog. Vanuit een grenzeloos optimisme vormden zij uiteindelijk het grootste internationale kunstenaarsnetwerk uit de geschiedenis en dat de kunst blijvend veranderd heeft. ZERO markeerde een nieuw en optimistisch artistiek begin.

Het woord ‘ZERO’ staat voor, gesteld door Otto Piene ‘Een gebied van stilte en pure mogelijkheden voor een nieuw begin’. De beweging wordt vaak aangeduid als reactie op het Abstract Expressionisme door te stellen dat de kunst ‘kleur, emotie, individualiteit en expressiviteit moet vermijden.

Veel van de ZERO kunstenaars zijn beter bekend om hun banden met andere bewegingen, waaronder Nouveau Realisme, Arte Povera,  Op-Art en kinetische kunst.

De naam ZERO werd in 1957 bedacht als naam voor de nieuwe kunstbeweging en het bijhorende tijdschrift. De beknoptheid van het woord ZERO en zijn verstaanbaarheid in vele talen hielpen de groep in de jaren 60 een internationaal bekend ‘merk’ te worden.

Het aanvankelijk tamelijk naïeve optimisme van het ZERO-manifest; ‘ZERO is stilte, ZERO is het begin, ZERO is rond, ZERO roteert’ verdween al snel. De werkelijkheid bleek complexer. Günther Uecker schreef: ‘Een naoorlogse generatie wordt een vooroorlogse generatie’, schreef hij gedesillusioneerd. Günther Uecker verzette zich tegen pogingen om een nieuw idealisme uit te roepen, analoog aan het Parijse Nouveau Realisme.

De ZERO-Group onderhield talrijke internationale contacten, onder anderen met de Italiaan Lucio Fontana, de Fransman Yves Klein (die het belang van de pure kleurwaarneming beklemtoonde) en de Zwitser Jean Tinguely (kinetische kunst, roterende objecten) de  Nederlandse NUL-groep, de Belgen, de Japanse Gutai-groep etc.

De kerngroep van ZERO, waarbij zich in, los verband, kunstenaars als Christian Megert, Hans Salentin, Hermann Goepfert en Jan Schoonhoven Sr van de Nederlandse NUL-groep hadden aangesloten, liep voorop in de doorbraak naar een post informele, serieel monochrome schilderkunst. Schilderijen, reliëfs en objecten die optische vibraties en energieën aan zich bonden, werden gebruikt als instrumenten om in geperforeerde patronen of spijkerstructuren het licht op te vangen, in een ritme te brengen en te nuanceren.

In Antwerpen BE werd in 1959 de eerste internationale tentoonstelling georganiseerd onder de naam ‘Vision in Motion’. Een ideetje van de ‘Groep van 1958’ met de Antwerpse kunstenaars Paul Van Hoeydonck, Jef Verheyen en Pol Bury. Dat werd meteen ook de start van een netwerk van kunstenaars over heel Europa die zich ZERO-kunstenaars noemden.

In 1962 was de eerste museale presentatie van ZERO te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. In 1965 volgde een uitgebreidere tentoonstelling: NUL 1965, een van de hoogtepunten uit de geschiedenis van de beweging.

De ZERO-group viel in 1967 uiteen.

in 2015 was in het  Stedelijk Museum Amsterdam NL de overzichtstentoonstelling ‘ZERO: Let Us Explore the Stars’. Deze  maakt zichtbaar hoe de aan de beweging verbonden kunstenaars, waaronder Armando, Heinz Mack, Henk Peeters, Otto Piene, Jan Schoonhoven, Günther Uecker, Lucio Fontana, Yves Klein, Piero Manzoni, Jean Tinguely en Yayoi Kusama, de betekenis en vorm van de kunst blijvend hebben veranderd. Bij de tentoonstelling is een uitgebreide gezamenlijke catalogus bij de tentoonstelling ZERO: Die Kunstbewegung der 50 und 60er Jahre in de Martin-Gropius-Bau in Berlijn. Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft 75 ZERO-werken in de collectie en bezit uniek archiefmateriaal afkomstig van de tentoonstellingen.


Naam kunstgroep: ZERO-Group.
Kunststromingen:

  • Abstract Minimalisme | DE/US | 1955 – Heden | Modern, Hedendaags | Tekeningen, Schilderijen, Sculpturen, Objecten.

Kunstvormen: Schilderijen, Sculpturen.


Initiators:

  • Heinz Mack | DE 1931 DE | Sculpturen, Schilderijen |  Abstract Minimalisme (Geometrie).
  • Otto Piene | DE 1928 – 2014 DE | Objecten, Schilderijen | Abstract Minimalisme (Expressie).
  • Günther Uecker |  DE 1930 DE | Schilderijen, Reliëfs, Sculpturen | Abstract Minimalisme (Expressie).

Deelnemers:

  • Bernard Aubertin | FR 1934 -2015 DE | Schilderijen | Abstract Minimalisme (Geometrie)
  • Hermann Goepfert.
  • Gerard von Graevenitz.
  • Gotthard Graubner | DE 1930 – 2013 DE | Schilderijen | Abstract Minimalisme (Divers).
  • Hans Haacke.
  • Oskar Holweck.
  • Adolf Luther.
  • Uli Pohl.
  • Hans Salentin.
  • herman de vries |  NL 1931 NL | Schilderijen, Collages, Etc.| Abstract Minimalisme (Expressie).

Oorsprong: Düsseldorf DE.
Ontstaan: 1958.
Bloeiperiode: 1958 – 1966.
Beëindigd: 1967.


Contactpersoon: ZERO foundation, Düsseldorf DE.
Adres:
Telefoon:
Email:
Websites: www.zerofoundation.de.
Emedia:


Manifest:
Eigen publicaties: 
Boeken:

  • 2015, ‘ZERO Let us explore the stars’. Scriptum Art,
  • ????, ZERO in NY, Sperone Westwater, New York ‘ZERO in NY.
  • 2008, the ZERO foundation/Sperone Westwater, New York/Düsseldorf/Ghent.
  • 2006, ZERO, Internationale Künstler Avantgarde, Museum Kunst Palast/Cantz, met teksten van Jean-Hubert Martin, Valerie Hilling, Catherine Millet en Mattijs Visser, Düsseldorf/Ostfildern.

Artikelen:
Websites:


Exposities:

  • 2015: Stedelijk Museum Amsterdam NL, ‘Zero: Let Us Explore the Stars’.
  • 1958, Atelier Otto Piene, Düsseldorf DE. Das rote Bild, Dazu ZERO, Nr. 1.
  • 1958: Vibration, achtste tentoonstelling op 2 oktober 1958. Dazu ZERO, Nr. 2.
  • 1959: dynamo 1, Galerie Renate Boukes, Wiesbaden DE.
  • 1961, Galerie Schmela, Düsseldorf DE.ZERO. Edition, Exposition.
  • 1963, Museum Haus Lange, Krefeld DE, Mack, Piene, Uecker,
  • 1964, Documenta, Kassel DE.
  • 1964, Howard Wise Gallery, New York  US,Mack, Piene, Uecker. ZERO.
  • 1964, Washington Gallery of Modern Art, Washington US, Group ZERO, Mack Piene Uecker.
  • 1965, Kestner-Gesellschaft, Hannover DE, Mack, Piene Uecker.
  • 1966, Städtische Kunstsammlungen, Bonn  DE , ZERO in Bonn, Mack, Piene, Uecker,
  • 2004, Palazzo delle Papesse, Siena  IT, ZERO.1958–1968 tra Germania e Italia.
  • 2005, Galleria Civica di Arte Contemporanea, Trento IT, Zero Interest!
  • 2006, Museum der Moderne, Salzburg DE, ZERO.
  • 2006, Museum Kunstpalast, Düsseldorf DE, ZERO.
  • 2006, Museum der Stadt Ratingen, Ratingen DE,  Impulse – Informel und Zero.
  • 2007, Palais de Tokyo, Paris FR, Bastard Creature.
  • 2008, Sperone Westwater Gallery, New York US,  ZERO.
  • 2008/9, Kunsthalle weishaupt, Ulm  DE,  ZERO lebt,
  • 2010, Schauwerk Sindelfingen DE,  ZERO bis unendlich.
  • 2011, Ballenlager Greven DE,  ZERO.
  • 2011, Galerie Sonnenberg, Stuttgart DE, ZERO.

Nieuwsberichten:

  • 2015: Scriptum Art, Nieuw Boek ‘ZERO Let us explore the stars’.
  • 2014: YSSEL centre for contemporary art, Reprints van tijdschrift nul=0.
  • 2013: Duitse kunstschilder Graubner overleden (ANP)

Bronnen: Zie publicaties en websites.
Bijgewerkt: 17102013/29092014/1906.2015/11092015/10022016/18072018.